|
Sida 7 av 9
|
|
|---|---|
lob |
Hej Lugnegård. Hur går det ? Det är självklart att du kan begära ett M-test, sen har man väl lite olika policy hos olika handlare men vet säljaren om att det är en sjyst bil han säljer finns det ju ingen anledning att neka M-test. Många andra handlare har ju en varudeklaration med ett antal punkter som skall vara avprickade och checkade, vilken gäller som en garanti. Länk |
|
Hoppas du blir nöjd! Kul om du berättar hur hemresan gick, samt hur bilen kändes. |
|
|
Jag skickade ett ganska långt mail till Bilcentra igår med en rad frågor, tyckte det var enklare att ta via mail, blir inga missförstånd då. Visste att jag skulle vara för upptagen idag för att prata massa i telefon. Har dock inte fått ngt svar. Jag börjar dock känna mig tveksam till affären. Vem vet vad mer de "ljugit" om i annonsen. Jag orkar inte köra 240 mil tur o retur, och inte köpa bilen. Kör jag ned och ngt inte stämmer skulle jag förgås av frustration och besvikelse. Fanns bilen i Stockholmsområdet hade det varit lugnt, dit kan jag köra på en dag. Men nu är det dubbelt så långt... Orken sinar som vanligt innan jul, trött efter en hektisk höst. Att köra till Helsingborg och hem tar ca 4 dagar, dagar som jag gärna hade lagt på att bara vila under jul. Just nu är jag villrådig...som ni kanske märker. Jag förstår inte varför senaste godkända beskitningen var 2005....varför de säger 1 ägare när vv säger sex...lite för många frågetecken för en novis.... Vi får se vad som händer. |
|
|
Jag bor i Malmö, och hade faktiskt kunnat tänka mig köra upp till Hbg åt dig och kolla upp bilen, dessvärre är jag nog en ännu större novis än dig på bilar så det känns bara onödigt :) Finns det ingen kunnig och erfaren räv här på forumet som kan kolla upp den åt dig? Det hade varit riktigt familjärt! |
|
|
Oj oj oj vilket generöst erbjudande Sparrow Prince, tusen tack för det erbjudandet. Du har rätt i att ngn med rätt kunskap borde göra detta, men tusen tack ändå! Det hade VERKLIGEN varit såå schysst om ngn i närheten av Hbg kunde tänka sig att kolla upp 530:n. Någon som har lite koll och kunskap. Givetvis mot ersätting. |
|
|
Nu har vi kännt efter och funderat MKT de senaste dagarna. Att bli ägare nr 7 känns inte särskilt attraktivt med tanke på hur det påverkar en framtida försäljning. Sen känns det skumt att bilen haft 6 ägare (vet ej hur många brukare) på 5 år.... Ska försöka hitta lite is att stoppa i magen och hålla ut ett tag till. Bilen är grym, men står för långt bort. Har inte heller fått ngt svar på det mail jag skickade igår..... No stress.....enkelt att säga, svårt att leva efter.... |
|
|
Antal ägare har absolut ingen betydelse för den köpare som har lite hjärna. Varje gång en bil byts in brukar det bli flera ägare. Ett vanligt scenario för ägare Bilfirma 1 Leasingbolag Bilfirma 1 Bilfirma 2 Finansbolag Bilfirma 1 Bilfirma 2 3-5 år gamla bilar ser garanterat ut såhär. I det här fallet är det bara 2 st förare men mycket fler ägare. BMW, Bilia, Din Bil osv säljer alltid vidare inbytesbilar som inte passar i hallen vilket gör att det direkt blir flera ägare på dem osv. Att en bil har många ägare betyder egentligen ingenting förrän man tittar närmare. Om bilen däremot ägts av flera privatpersoner som bara haft bilen en kort tid, då är det inte alltid lyckat. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
I ditt fall är av de tre senaste ägarna så är det 1 firma och 2 privatpersoner. Person 1 har ägt bilen 1 år och 9 månader. Person 2 efteråt hade bilen 1 år och 8 månader och bytte sedan in den hos Bilcentra. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Fascinerande Andreas!! Var har du hittat all denna information? Jag håller helt med om att den är typen av ägarskap inte påverkar ett köp. Önskar dock verkligen att bilen stod närmare, 120 mil enkel resa är långt. |
|
|
Jag begärde ut ett registerutdrag till min fax. Detta gör man här Länk och då får du ut de sista tre ägarna plus lite annan information. Såhär ser det ut (du får detaljerna om du begär ut faxet) 2007-11-30 Bilcentra, Helsingborg 2006-03-17 Privatperson, Haninge 2004-06-04 Privatperson, Täby //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Jag har tyvärr ingen fax, annars hade jag gjort detta i fredags när jag hittade bilen. Tack för infon. | |
lob |
Tjena Lugnegård. Förstår att du våndas över avståndet. Gjorde en snabb sökning och kom fram till att det finns 305 st autoforum medlemmar bosatta i Helsingborg. Bland dessa bör det väl finnas en entusiast som vill/kan hjälpa en annan att bli med BMW och kolla upp bilen åt dig. Tycker dock att det är synd att det inte är det stora M-paketet på. Blir trots allt en del pill att fixa till i efterhand och förmodligen dyrare än att hitta en "färdig" Länk |
|
Tja lob, Avståndet til Hbg, felaktigheterna i annonsen och avsaknaden av stora m-paketet har gjort att bilen har blivit mindre intressant. Hade den inte haft dubbla glas och elstolar m. minne hade den redan varit bort ur leken. Du har så rätt i att den skulle bli dyrare än en orginalutrustad, har tänkt på det en del. Bara en M5-front kostar ju 7500:- Visst kan amn göra den riktigt snygg med ex Schnitzer splitters i fronten och en läpp på bakluckan....men jag vill nog ha en orginal, det känns så mkt enklare. Bilen ska inte behöva moddas för att den ska kännas rätt. Tror att jakten fortsätter.... |
|
| Hade du inte lagt handpenning på bilen redan? Hoppas dom är schyssta och betalar tillbaka den då... Hur mycket var handpenningen? | |
| Hann inte lägga den...som tur var. Den var i princip lagd, men jag tryckte aldrig på "skicka", kände att det fanns ngr grejer att kolla först. | |
|
Det är betydligt svårare att eftermontera elstolar och dubbla rutor än att montera M-utrustningen. Kanske läge att tänka om? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Har just skickat ett mail till Bilcentra och sagt att milen till dem, den vilseledande annonsen och bristen på respons från dem gör att vi väljer att fortsätta sökandet efter vår bil. Passade på att önska dem fortsatt lycka i affärer och Guds välsignelse. Nu blir det julledigt och inga bilaffärer förrän efter nyår. Ska vila och äta gott, sen fortsätter jakten. Tack till alla som engagerat sig och gett av sin kunskap. Kan inte säga hur mkt jag uppskattar det. Tusen tack! Trevlig jul, Mikael Lugnegård www.miltonlugnegard.com |
|
|
Visst, det stämmer Andreas. Jag vill dock slippa eftermontering över huvudtaget. Ett eftermontage av M-optik hade blivit för dyrt. Helt övertygad om att vi kommer att hitta en bil med både Stora m-paketet och el-stolar om vi har lite tålamod och is i maggen. //M |
|
|
Förstår din frustration! När andra skall ge råd finns det alltid "hur många bilar som helst" men i verkligheten är det något annat. Fel utr.,färg,kaross,årsmodell,pris o.s.v os.v Letade ett bra tag efter en fin E39 och de flesta visade sig vara sämre än utlovat. Hittade en 523it-00 Svensksåld och med en ägare... Accepterade lite vibrationer (då jag trodde att de var däckrelaterade) samt en skada i framspoilern. Äntligen en SERIÖS bil....men inte fan visade sig den vara billigare i drift för det!! DÅ jag skulle sälja efter 2 år var det nästan omöjligt ( trots alla kloka råd här om att allt går att sälja till rätt pris ) Ingen brydde sig om utr. eller det faktum att den var Svensksåld! Faktum var att INGEN ens ringde trots ett pris lägre än allt annat. Sen kunde man läsa här om folk som ville betala mer för 3 år äldre importerade bilar... Tycker därför nu att allt över vad bilhandlaren själva vill ge är för dyrt. Har gett upp begagnatmarknaden....orkar inte med all skit. Tyvärr innebär det att det inte längre står BMW på bakluckan på mina bilar. Tycker ju personligen att du skulle kunna dra nytta av att din Saab är en kombi ( eller har jag helt missat det?) Begriper inte varför du vill "byta ner" dej till en sedan..( Men det är ju bara min åsikt ) Måste finnas flera privatpersoner som har en Sedan som vill byta mot en pigg kombi? LYCKA TILL!! |
|
|
Angående saab kombin, det är inte min utan mina föräldrars. Jag har tagit över bilen och har INGET behov av en kombi. Skulle i dags läget kunna köpa en 3-serie kupe lika gärna, men vill ha tystnaden och komforten från en femma. Sen tycker jag att sedanen är sååå mkt snyggare än en touring. Touringen känns bara stor o klumpig bak, såvida man inte hittar en riktigt ny. Får se vad som händer, tack för dina tankar! //Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.