AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
46.114

Vilken är den mest prisvärda och körglada e39:an (ska köpa)?

Sida 4 av 9
Jo
63
Jonas530
530iA touring -01
En kille som jobbar med mätarskruvning sa på Insider på TV3: "Det bästa är att skruva svensksålt för då misstänker folk inget".
Föregående ägare på direktimportade bilar är inte så många telefonsamtal bort, ändå skruvas det mätare alldeles för ofta.
Jag påstår inte att den gråa är skruvad, men man bör kolla historiken även på svensksålda bilar.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är en auktoriserad Alfa handlare vi pratar om här. Inte en källare i örebro liksom.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Jonas530: Tycker du att skinnet på nr1 Länk är slitet....hänger inte med.
Självklart ska historiken kollas, givetvis.

Det klart att den röda 530 är väldigt fin, men vi har enats om att lägga max 30k utöver Saaben och skulle vi få 9-5:an såld på Blocket för det pris vi begärt (110) så hamnar vi ändå på 140....har inga förhoppningar om att få pruta ned Imolan 15k.

Jag gillar verkligen interiören på den grå 530...kanske inte lika förtjust i den mörka grå-metallicen. Men visst funkar den, man får inte vara hur kräsen som helst. Den har taklucka o automat o M-paket, det gillar jag verkligen.

Den sista 525:an känns ytterst aktuell, sen finns den i Haninge..... är 47 mil närmare mig. Den har inte riktigt lika fin utrustningslista, men känns ändå helt ok. Jag måste jag "räkna in" att jag bara är 28 bast och att det här blir min första bmw, så den behöver inte vara superperfekt. Vill bara ha en tillförlitlig vagn som är ganska tyst på långfärd men inte är helt borta om vägen kröker på sig (vilket saaben är, helt borta alltså, dock underbar på långfärd).

Blir spännande att prata med AUTOheat och Hoffstens imorgon, kanske blir en tripp söderut till helgen!

al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Denna bör man kunna få ner till 135...

Länk
lob
Den första 530:n verkar ok. Synd att du inte får till det med den röda. Det är ju den du vill ha egentligen ;)

Länk
Jo
63
Jonas530
530iA touring -01
Slitet kanske var fel ord...men skinnet ser ganska blankt ut och det ser ut som att "sidokudden" på ryggstödet har fått några ljusare "rynkor", med det kan se värre ut på bild än i verkligheten.
AUTOheat bilen är borta ur leken, de bytte inte in Saaben. Sen var det en lite konstig grej med deras annons. När de först la ut bilen stod det att främre o bakre stötfångare hade en spricka, därav det låga priset, sen ändrade de annonsen....misstänkt tycker jag.

Visst är det tråkigt med den röda....
Jag har tyvärr inte fått ett särskilt seriöst intryck av firman som har den grå 530:an till salu ovan.

En av säljarna kontaktade mig när jag hade min 320 på annons.
Han var faktiskt den enda av telefonintressenterna som aldrig presenterade sig utan sa att han skulle ha bilen om den var fin och att han skulle återkomma dagen efter. Hörde aldrig av honom och det var kanske lika bra för han gav inget trevligt intryck, lät inte alls som en säljare med regelbunden kundkontakt.

Blev lite misstänksam när en person bara ringer så där på en bil för 160kkr. Slog därför upp numret som var i sin tur var skrivet på firman. Ser att säljaren t om jobbar kvar.

Det säger naturligtvis inget om bilen utan mer om säljaren, men first impression last som det heter, så jag hade nog inte i första hand köpt bil av dem.

528:an hos Paulssons är vansinnigt dyr, men deras bilar ligger brukar tyvärr ligga i särklass vad gäller pris. Fattar inte hur de lyckas sälja dem.

Tänk på att from 02:orna så sitter den modernare (och snyggare) E46 sportratten även i E39. På de tidigare bilarna sitter istället den äldre "tjockratten".
Ratten är något som man kramar dagligen så jag hade valt en 02:a eller senare.
Jag fick ett mail från en av säljarna på Autoheat idag, det var kort o konsist, men gav ett helt ok intryck. Kommer dock inte att handla där av andra anledningar.

Fick interiörbilder på dem röda 530 på mailen idag....helt blown away!! Den snyggaste interiören jag sett på en E39, utan tvekan! Bilen är fortfarande alldeles för dyr men oj vad kär jag blev! Svart skinn o masörbjörk (bird-eye), helt vansinnigt sexigt.

Nu satsar jag på att sälja saaben privat och sedan i lugn ro söka efter en ny förälskelse ( om gud vill är 530 kvar när saaben har hittat en ny ägare). Jag SKA inte stressa. Hade nog hoppats att vi skulle kunna komma hem till föräldrarna och släkten med en ny bil till jul, men nu ser det inte ut så. Bara be och hålla ögonen öppna.

Kristoffer_L
Tack för dina reflektioner kring handlarna. Ratten på 02 är som du säger väldigt fin, så mkt snyggare ärn gamla M-ratten. Hittar jag en bil som stämmer i övrigt kommer jag att köpa ratten separat. Ratten och säten är det viktigaste efter motor o växellåda.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ratten är inte bara snyggare utan även skönare (=tjockare). Har själv bytt i min 530 -01.

Av bilarna på listan så håller jag med om att den första (som föll bort) och den sista kändes mest intressanta. Observera också att bil nr 2 inte är en äkta M-sport utan har vissa detaljer eftermonterade.

När det gäller skinnet på den första så skulle jag inte säga att det ser extremt slitet ut, dock lite blankt på sidostödet. Tror man måste se interiören live för att få en riktig uppfattning. Montanaskinnet som är standard är inte speciellt slitstarkt och på utsatta ställen så kan det se illa ut redan före 10' mil speciellt om föraren är storväxt och skinnet inte vårdas som det ska.

___
//Ulf
ak
37
ako
M5 -99
Svaret på ursprungsfrågan mest prisvärd o körglad e39 är utan tvekan M5:an!

Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Inte då Lugnegård :) BMW CS Nord är goa gubbar och välkomnar tom skummisar som mig in i leden :)

Även om jag tekniskt sett har en traktor från hisningen ;)

"När jag blir stor ska jag köpa mig en BMW"

När min arbetssituation är löst så sitter jag åter i samma sits som dig :)

Nygräddad BMWCS member
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Håller med ako: en M5 ska du ha. Det är ändå _den_ alla vill ha, förr eller senare. Och just nu är den extremt prisvärd. Köp en M5.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En manuell 535/ 540:) är ekonomiskare än M5 och även körglad och prisvärd
skillnaden i förbrukning mot en 530 är marginell, men V8 är en betydligt roligare maskin. Skiljer för övrigt mindre än 1,5 sekund 0-100 540 mot M5an vilkte iofs är mycket i vissa sammanhang, men försäkringspremien känns nog betydligt humare.
Självklart är det inte mycket som slår en M5a , men det finns hyfsade surrogat :)

///MVH Hasso
Länk
Ak
136
Ake Persson

BMW 728ia -97
Hehe

Alpina B10 3.2 touring -98!!!!!!!!!!!!!

go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
hmmm...skillnaden mellan en 540 och en M5 är mycket större än 1.5s till 100 kph...prova så får ni känna själva.
BMW 540 är mycket mer en snabb glidare än en sportbil...M5an är rena rama körmaskinen, och är otroligt smidig för sin storlek.
Men prova för att se själva...så får ni avgöra vad ni egentligen vill ha. Båda är bra bilar, men olika i karaktären.

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
En fin 530 till salu, förmodligen med bra prutmån! =)
Länk

/// Viktor
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
530 har M54an va? Det är en fin rova. Säkert ett gott köp!
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Förövrigt så anser jag att den mest prisvärda och körglada E39:an är M5:an såklart. Mer körglädje finns väl inte i E39? Behöver man ta hänsyn till driftkostnader är kanske svaret ett annat...

/// Viktor
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
...jag tror att man inte egentligen ska överdriva driftskostnaderna. De är faktiskt inte mycket högre än för en XC70 till exempel. Jag kör på 11 liter/100km (om jag kör lugnt) och det drar banne mig en XC70 också. Kostnaden sitter väl i försäkringen, men den är inte dyrare än en Impreza, och dem emellan är valet rätt enkelt.
Reservdelar kan vara dyra, men tack och lov så är M5an jäkligt väl ihopbyggd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.