AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
46.116

Vilken är den mest prisvärda och körglada e39:an (ska köpa)?

Sida 2 av 9
Självklart kan man ju köpa "lösa" delar som du säger Henkez. Men det vore enklare att få en schysst paket från början.
Bilen kommer alltid att stå i varmgarage, så jag hoppas jag slipper det kalla skinnet. Men vill man vara fin så får man ju lida lite oxå.
I och med att du tänkt behålla bilen ett tag, vill jag hävda att du skall lägga än mindre vikt vid den Sandbeiga inredningen, och nöja dig om du hittar en med svart skinn.

Jag har haft en bil med sandbeige skinn, och innan jag köpte den var jag helt begeistrad. Det var jag även den första månaden. Därefter tröttnade jag delvis. Då "kunde man" liksom det där med beige skinn. Har haft alla möjliga interiör-kulörer, mest ljusgrå (märkligt, då detta egentligen är den jag tycker minst om så länge man räknar bort rent anskrämliga färger såsom marinblå etc), och kommit fram till att svart skinn är det som faller mig bäst i smaken och under längst tid - det är sobert, svårt att tröttna på, lättskött och okänsligt. Skulle dock vilja ha en bil med mörkbrunt/tryffelbrunt skinn - det är en färg jag tror att jag skulle trivas bra med även under en lång tid.

Lycka till med jakten :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Kloka ord Kalle, jag tror till och med att jag håller med dig ;))

Nu går jakten vidare efter en svart, silver, imola röd eller biaritz blå 525/530 med M-paket -01 och framåt. Men skulle den rätta 528:an dyka upp så.....
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Ahh.. en Ume-bo, välkommen till forumet.

Jag hade en 528'a innan 530'an och jag vet inte om skillnaden är så stor, lite bättre bottendrag i 530'n.
Annars är bägge i mitt tycke en bra kompromiss prestanda/ekonomi.

Hade även jag en ambition att hitta med beige skinnklädsel, men den svarta känns nog mer tidlös, så jag är nog rätt nöjd med den. Tyvärr blir bilen lite mörk inuti, speciellt med det svarta alcantara-taket.

Har du inte hittat nå't om 5-6 månader, så hör av dej. Jag funderar på byta då...

Freude am fahren
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Hursom tycker jag helt klart att du skall glömma 528 och satsa på ngt nyare som har faceliften då de ser klart mkt fräshare/roligare/modernare ut!
Har just snackat med Insplanet för att få en uppskattning av försäkringspremien.
Enligt dem skulle den billigaste helförsäkringen på en 525 från 02 hamna på ca 14000...Skit va dyrt!!
En 523 från -00 hamnade på ca 10000. Fortfarande dyrt men mer överkomligt.
Jag bor i lägenhet med flerbilsgarage och har haft körkort i 10 år med lika många skadefria år.

I nuläget lutar det definitivt mot en 523 eller en billig 525. Inser nu att försäkringen blir så pass dyr att den måste räknas in i budgeten. Jag trodde premien skulle hamna på ca 4-6000...men icke.

Jag trodde inte det skulle bli så dyrt...rackarns!
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Prata med Vesta ang. försäkring. Halverade min premie jämfört med BMW original...

Freude am fahren
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Insplanet "pratar" inte med alla bolag! Ring runt själv, jag har aldrig hittat det billigaste bolaget genom Insplanet!

M3 E30Länk
Håller med commander, min 528:a kostar 7000 om året helförsäkrad i Vesta med 1500 mils körsträcka då!

Och då är jag boende i Göteborgs innerstad och det brukar ju inte sänka premien precis!

holmis
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Satsta på en 525i med M-paket! Riktigt trevlig bil som fortfarande känns mkt fräsch utseendemässigt sett.

Länk

Ciao
Den där 525:an hade rätt färg både på utsidan och insidan. Blev man ju lite sugen på själv om man hade haft pengar.
lob
Oavsett om du satsar på 525/528 eller 530 så se till att få så mycket utrustning som möjligt. Du kommer med säkerhet att ångra dig annars. Tänk på Askens kloka ord: "Stress är det största hotet mot ett bra bilköp"
Keep on searching.

Länk
Oj vad det kliar i fingrarna nu, vill klämma runt den där M ratten och känna sportstolen stödja kroppen när jag styr med gasen genom rondellen!!!!!!

Förutom M-paket, vilken utrustning skulle ni veteraner säga är viktig?
För de pengarna du kan tänka dig att lägga på en e39 kan jag inte se annat att du är en kung som rimligen borde kunna komma över en 530i e39 till ett mycket bra pris.

Hej igen,

Jag kommer att byta in en Saab 9-5 2.3T ARC kombi som just har slagit om till 10 000mil.
Detta gör att jag måste begränsa sökningen till bilhandlare. Har försökt sälja bilen privat men det gick segt.
Hittade följande två exemplar på bytbil idag, tycker båda känns mkt intressanta:
Länk
Länk

Vad tycker ni?
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Fällbart baksäte! (saknar jag tyvärr...)
El-stolar /ratt med minne.
Regnsensor
PDC (anses av en del bara vara för folk som inte kan köra bil..)
Svankstöd, sportstolarna i all ära, men man ska vara skapt som en ostkrok
lob
Taaaaaat lungt nu!! Det jag saknar i bägge är navi/stora datorn, telefon/handsfree samt glastaket. Svensålda är ofta sparsamt utrustade jämfört med importbilar och på en så "gammal" bil som en 02 har du egentligen inte så mycket nytta av att bilen är svensksåld när det gäller garantier t ex. En importbil med tydlig historik är lika bra

Länk
fr
85
fredde 540
540-01
M5-01
Lugnegård. du ska inte lita blint på insplanet fick pris på 18000 på min m5
ringde själv runt lite hitta bmw orginal försäkring 9500 helår hel
jag är 33år 10 skadefria 540 betalar jag 10500 för men det är för det är import så tänk på det när du köper att det skiljer ganska många 1000 lapppar på svensksåld o import du ser bara skilnaden på m5an som är svensksåld o 540 som är import bägge är 01or
ps vissa bolag ger ingen maskinskada på import så kolla upp det med

fr
85
fredde 540
540-01
M5-01
Lugnegård du ska absulut inte käna dig osäker på att ta hem en bil från tyskland.läs guiden här på ap . själv har jag impoterat ett 10 tal bilar
och alltid blivit nöjd.du har mycket störe utbud i tyskland
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ta med frugan på en julmarknad i Tyskland :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.