AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.570

Väldigt varmt på golvet efter en timme i min 325 E90

Sida 1 av 2
Körde för första gången en liten längre sträcka idag, dvs. längre än en timme.

Efter drygt 90 minuter så blir det tokvarmt på golvet, alltså kliman skickar ut en massa varmluft till golvet.

Samma sak på vägen ner.

Ringde till min lokala aukt. BMW-åf och de sade att de har ytterligare ett par kunder som just har 325 E90 som säger att de har samma problem.

De påstår också att alla bilar gör så och att det inte går att kalibrera eller på något vis korrigera det hela. Det enda man kan göra enligt dem är att manuellt ändra var luften går.

Någon som känner igen sig och stämmer det verkligen att det är så på alla bilar och att det inte går att göra något åt det hela?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Låter helt sjukt,om det stämmer det han säger.Får hoppas att han verligen är ute cyklar, det som sägs...
kan det vara något liknande?

Länk

wowwe
Mitt tips är att kör med AC på ! så får du inte den värmen på golvet. Det är stor skilnad att köra 22c med kliman på och utan iallafal i min.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Wow, fler än jag som reagerar på detta! Enligt BMW skulle det bara finnas en kund till förutom mig (tydligen någon i Stockholm) som liksom jag tyckte det var för varmt på golvet med klimatautomatiken.

Jag har också detta på min 325i -07 och har hållt på sedan juni månad och diskuterat detta med återförsäljaren, BMW Sverige och även BMW Tyskland. Efter ca 5 månader, 3 besök (totalt 6 arbetsdagar) på verkstad för felsökning och byte av delar, 2 turer med termometerutrustade mekaniker och otaliga telefonsamtal och besök hos verkstadschefer, servicemottagare, säljare och säljchef så fick jag beskedet: Klimatanläggningen ska fungera på det sättet!

Vad den gör att alltid köra varmluft på fötterna, och efter ca 1 timme så har man ca 30°C där. Att ändra temperaturvred och luftblandare (ratten uppe mellan mittersta luftutsläppen) påverkar inte temperaturen på luften som kommer vid golvet. Enda sättet att få kalluft vid fötterna är att ställa in temperaturvredet på 16°C (=max kyla), vrider man upp till 16,5°C så kommer det varmluft. Dock blir det inte riktigt 30°C vid fötterna om man ställer in den på t.ex. 16,5°, eftersom man får ett kallras ner till fötterna. Stänger man luftflödet till fötterna (stänger spjället) så blir det lite svalare, typ 27-28°, men inte mer eftersom man har värmestrålning från instrumentbräda och motor.
På passagerarsidan så blir det aldrig så varmt (verkstan mätte naturligtvis på den sidan till en början) utan toppar på ca 26°C.
BMWs argument är att det ger ett mer komfortabelt klimat att ha varmare vid fötterna än vid huvudet, och det har de rätt i, men då brukar man prata om 2-3°C skillnad. Det finns t.o.m. inskrivet i Arbetarskydsstyrelsens Författningssamling AFS 2000:42 att det får skilja max 3° mellan huvud och fötter vid arbete inomhus.

Jag har provat några andra bilar, 335i med I-Drive, 320i och en annan 325i och alla hade utökade klimatanläggningen och alla hade samma symptom. Det finns alltså ingen annan ursäkt än att det är en korkad konstruktion. Sen är det väldigt många som inte alls reagerar på att ha det så varmt vid fötterna. Det är därför som BMW inte får så många klagomål.

Jag har också kommit fram till att bilen bryter mot arbetsmiljölagen om man skulle ha bilen som arbetsplats. Utdrag ur Arbetarskyddstyrelsens Författningssamling AFS 1989:10: "Det är viktigt att värmesystemet ger homogen värme med små temperaturskillnader runt
föraren samt att inverkan av strålning från kalla ytor, t ex sidofönster, kan begränsas.
Lufthastigheten bör vara låg och såväl temperatur som luftflöde bör gå att reglera efter
förarens önskemål."
Dock var kommentaren ifrån säljchefen när jag nämnde det att "det var inte troligt att jag skulle vinna i en juridisk process" och att det kunde bli väldigt dyrt för mig. Eftersom jag har bilen som förmånsbil (leasing via min arbetsgivare) så kan jag inte blanda in en konsumentombudsman heller.

Mina bekymmer har jag skrivit lite om på en annan BMW site (DrivingMachines.se): Länk

Jag kommer, om jag får hyfsat inbytespris, byta till en Audi nu direkt, annars får jag vänta i 2 år på att leasingen går ut. Jag stortrivs med bilen i övrigt men det är en pina att köra med varma fötter (har 1 timmes körning varje morgon och kväll till/från jobbet).

Puh, det blev långt, men detta är en fråga som jag spenderat mycket tid, pengar och energi på så jag är ganska engagerad.

/Marcus
Nagge : Njäe, inte riktigt eftersom det enbart blir tokvarmt vid fötterna. Luften som kommer ur de andra luftutsläppen verkar vara korrekt.

Wowwe : AC:n är på, jag kan ju däremot se om det blir någon skillnad med av :)

Marcus : Jag måste nog säga att jag snart bli galen på alla bilar. Min Lexus rostade efter 8 månader. Min Audi drack mer olja än diesel och nu är min BMW en bastu!

Haha... Vi har samma BMW-åf! Antar att det var dig dom pratade om :)

Skicka gärna ett PM till mig om vem du pratade med på BMW Sverige.

Jag kan inte förstå att inte fler klagar!?!?!?
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Har exakt samma med min e39 -98 16,5°C och uppåt ger hetluft på fötterna hela tiden.
Så det är väl samma styrning..

/// Kristian
*C
16
*CWR*
G21 330e x-Drive
2021
M-sport
Portimao blau
livar upp denna tråd:
har en 320dT -08 och kan rapportera att samma underlighet verkar hänga med två modellår senare. känns ju lite konstigt att i en bil för 375000 vara tvungen att ställa ner tempen till 16C och köra max fläkt på fötterna för att kyla fossingarna emellanåt. var det inte klimatautomatik man betalade för..?
ska börja med att göra lite egna tempmätningar (skillnad temp på utblås kropp vs fötter vid t.ex 21C AUTO och manuell inställning med riktat luftflöde kropp/fötter) och sedan kontakta BMW Solna och se vad de säger. antagligen är de inte så intresserade nu när de fått sina pengar..?
pu
547
puiu
330i-03
det är fel på värmeventilen.det har hängt sig.jag hade samma problem på min 330.
Märkligt, jag har inte haft det problemet i nån av mina två E90.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Jag fick bekräftat från BMW Sverige (som fick besked från BMW Tyskland) att det inte är ett fel utan bilen är konstruerad så här. Får man kallluft ut ur luftutblåsen ovanför fötterna när man vrider ner till 16­°C, men inte annars, så är det precis som det ska vara (enligt BMW). Nu under sommaren har det dock inte kommit varmluft, men väldigt väldigt lite kallluft, och när yttertemperaturen nu kommer ner, och under, 16-18°C så kommer det en väldigt svag luftström av varmluft. Lägg därtill värmen från instrumentbräda och motor så blir det varmt om fötterna...

Jag blev erbjuden ett hyfsat inbytespris på min bil av bilförsäljaren, men det under förutsättningen att jag beställde en ny BMW. Eftersom en ny 3-serie skulle bete sig likadant fanns det ingen mening med det. Enligt servicepersonal och supportpersoner på BMW Sverige så har BMW använt samma "filosofi" på övriga bilmodeller så troligtvis skulle jag uppleva samma sak i t.ex. 1-serien, så det var ingen mening med att byta modellserie heller.

Om 1 år så byter jag troligtvis till en Audi S3 (även om jag är fantastiskt nöjd med körkänslan i BMWn) ...
/Marcus
Jag kan meddela att samma "fel" finns på E46. Jag hade nästan börjat tro att något var fel på min bil... nu är det bara att vänja sig vid kalla armar och svettiga fötter!
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Clubsport: Det verkar inte som alla reagerar på det eller kör under de förutsättningarna så man får så varmt. På de bilar jag kört så blir det den temperaturen (ca 30°C) vid fötterna (uppmätt med samma termometer) vid ca 40-45 min. körning i landsvägsfart. 2 st BMW mekaniker har mätt upp i varje fall 29°C med sina kalibrerade instrument.

På två stycken 320i jag kört (och mätt i) så sjönk temperaturen ganska raskt 2-3°C när man kom in i tätort (50 km/h), medans de 6-cylindriga modellerna (2st 325i och 1st 335i) sjunker ca 1-2°C efter en lite längre stund.

/Marcus
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag har inte heller märkt av att det blir varmt om fötterna på min även efter x antal timmar i bilen. Ska verkligen tänka på det nästa gång jag åker en längre sträcka.
Blir det alltså sådär även om ni ställer "offseten" till minimum (röd-blå-ratten på max rött)?

Jag har inte haft det felet/den funktionen i de E46 jag har haft. På den förra mätte jag med kalibrerat mätinstrument som jag lånade på jobbet.

Jag vet att många upplever för stor skilnad i temperatur mellan uppe och nere i flera BMW-modeller, men det har i alla fall jag känner till berott på att de har ställt in det så.

Om BMW säger att de har ändrat funktionen så att det är full värme på golvet vid alla börvärden >16 grader i E9X och andra nya BMW så är det väl så. Det är häpnadsväckande dumt.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Adelson: Japp, då blir det lite varmluft vid fötterna, kall luft vid rutan och i sidospjällen (är inte helt säker här, kan vara att man får varmluft här också) samt varmluft från frontspjällen.

Vet inte om det är "full" värme, men luften är tillräckligt varm för att man ska uppfatta den så när den blåser mot handen. Dock är luftflödet väldigt lågt ur dessa luftutsläpp så därför tar det lång tid innan man får upp temperaturen så att jag uppfattar det som obehagligt.

Temperaturen som jag själv mätte var med en termometer precis under bromspedalen, alltså framför mina fötter. När mekanikerna mätte så var det ungefär vid hälen när jag hade foten på gaspedalen. När de mätte lite längre bak, typ 2-3 dm bakom hälen, så var temperaturen några grader lägre.

/Marcus
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
när man läser sånt här förstår man inte varför "alla" är så förbenat intresserade av att en 375-serie absolut ska ha klima..
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
"3/5-serie" ska det stå :)
Njuren
Kände samma sak med mina förra BMW, mest tanten.

VAG har underbara klimatanläggningar, både manuella som halv/helautomatiska. Men man kan inte få allt.....

"the things you own end up owning you"
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Låter konstigt, det har jag aldrig märkt. Jag skall verkligen passa på att känna efter när jag åker till Mantorp på söndag.
Jag hade inte tänkt på det innan marnilss skrev om det tidigare och då tog jag med dotterns badtermometer och mycket rikitgt så hade jag 30°C vid fötterna efter ca 45min. På kortkörningar hinner det inte bli så varmt men när ni åker på en lite längre dur så är det bara att lägga en termometer på golvet så ser man hur varmt det är

E91 -06 som jag testat på
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.