AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.280

Motortemp. E46

Sida 1 av 2
Mi
542
Micke R
328i -98
Hej!

Jag har sökt och försökt hitta vägledning i de trådar som tidigare behandlat ämnet men har tyvärr inte blivit klokare. Därför postar jag igång en egen tråd.

Igår drog jag 35 mil i raskt tempo och upptäckte till min stora förvåning att motorn inte tycktes vilja komma upp i normal driftstemp. (Farten var utan tvekan hög nog för att det skulle ske om man säger så...)Nålen tvekade fram och tillbaka mellan vita "kall-strecket" och normalläget rakt upp. Jag vart mycket förvånad för jag har kört i -20 grader i Sverige och +30 på Ringen utan att nålen svajat det minsta.... Under söndagens körning på Knutstorp stod också mätaren exakt rakt upp hela tiden....

Är det termostaten som lagt av?

Mvh / Micke R
Mi
542
Micke R
328i -98
Kan det bero på att kylarvätskenivån är för låg?
Borde den inte varnat för låg nivå i sådana fall?

MVh / Micke R
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är kylarvätskan bytt någon gång? Kanske givaren som spökar. Kan vara så på äldre BMWbilar. Termostat?
Mvh
Asken
Ännu en gång.....

Det är din termostat som har pajjat, ett plasthölje håller inte måttet, varför tempen freakar ur. Klassiskt E46 problem. Lämna in bilen, och kräv att det görs på garantin!

Mi
542
Micke R
328i -98
- Asken.
Bilen har genomgått en Oilservice och en Inspection I. Så "der kühlwasser" är nog bytt...tror jag....

- CFH.
Är detta ett klassiskt E46-fel alltså? Det låter på dig som om detta är vanligt?
Min har i dagarna gått 6000 mil, frågan är om man kan få dem att ta det på en slags "good-will garanti"? Men det är klart, har det hänt fler så kanske man kanske de i alla fall kan stå för termostaten? (Arbetet kostar väl dubbelt så mycket men....)

Mvh / Micke R
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Vad jag har förstått så är det rätt vanligt att termostaten pajjar på dom tidiga e-46:orna.
Tjena. På min tidigare 320 (årsmodell 00) hände exakt samma som på din bil. Ringde från bilen till BMW och talade om vad som hänt. Servicekillen sa att detta är ett vanligt fel och att de för närvarande inte hade några reservdelar i sverige eller europa i övrigt, beroende på att efterfrågan var så stor.....

Enligt min uppfattning borde de åtgärda detta gratis, försöka i alla fall!

Lycka till!
Har samma problem med min 328:a och bmw vägrar att ta det på garantin. Bilen är en svensksåld 98:a med 8800 mil på mätaren. Kostnad för bytet ca 1800 kr. Byter tydligen hela termostat huset.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Vill göra ett tillägg: Om nu termostaten e klen från fabrik o i plast. När den trillar sönder vad händer med alla delarna i kylsystemet? okej, tappar dom hela systemet så får dom kanske ut nån del, men inte alla delar. E de någon som fått sin temrostat bytad för att sen få bilen inlämnad igen för att de sitter plastbitar i termostaten? Enligt bmw i Malmö så är de bara E46 av årgång 2000 som har problem med klen konstruktion av termostaten. Någon goodwill var det iaf inte frågan om för min del. dom sa att om bilen är 2 år gammal så kanske man hade kunnat få det. Allt utöver det förekom inte goodwill i deras mening.

Mi
542
Micke R
328i -98
Jag bytte min termo på servicespecialsiten i sthlm. Mycket billigare än BMW själva.
Man tycker verkligen att om termon är svag från fabrik så borde de ta den...men, men...

Det där med plastbitarna vill jag inte ens tänka på! Än så länge fungerar min bil.

Mvh /Micke R.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Icke,
min -98 har åkt på samma influensa...
Termostaten var paj och plastdelar har försvunnit. Hoppas att dom inte ställer till det ytterligare men det lär ju märkas.
Klassiskt fel, javisst. Men också på E39 va?

Mvh

Anders S.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Wendtan,
Kul att du hittade en kärra till slut! Blev det den silverfärgade du visade förut?

Mvh

Anders S.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wendtan, goodwillgränsen brukar vara tre år på BMW! (iofs är din äldre än det men...)

Vilken verkstad pratade du med?

Har termostaten pajjat ihop borde de ta en del som goodwill, eftersom det är ett känt fabrikationsfel!

Grattis till bilen föresten!

Mvh
Anders: Japp! vridet e en mycket angenäm upplevelse!

Johan B: Ja pratade med: Theanders bil i Lund, Förenade Bil Fosie/Centrum
Pratade med NFS och ett företag i limhamn med.
nfs skulle ha 1400:- och limhamnföretaget skulle ha 2000, dvs 200 mer än bmw själva

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det här har tjöötats en del om, och det verkar vara som vanligt att det beror helt eller delvis på vilken verkstad och hur serviceminded dom är. För bara nån vecka sedan var detta uppe och en kille åkte 20 mil till en annan BMW verkstad som det var en självklarhet att byta termostaten på goodwill. Hans lokala verkstad slog bakut direkt när han hade ringt.Det var samma resa för någon i Skåne som ringde runt angående ABS/ASC
sensorer på E39.tvärnit och goodwill.

MVH
Hasso

Hasso: var nånstans gick de på Goodwill?

Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Termostaten byter du lätt själv.Gjorde det själv på 35 min,då det inte gick på goodwill.Bara att lossa fläktpropellern och plasthöljet runt kylaren.Se under menyn "gör-det-själv".Lite trångt,men det går rätt lätt....

Före dettingar:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00...R.I.P
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
wendtan: Sök i forumet så hittar du säkert, finns flera trådar som berör E46 termostater.

MVH
Hasso

Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Fick min vattenpump utbytt på garantin..

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Grattis till bilen wendtan! Hoppas det löser sig med reparationen. Fick du tag på 18" fälgar också? :-)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Erito. Hmm njae, prutade en del istället o lade undan lite lovor till fälgar till våren instället.
Ja har ett mindre problem som dock oroar mig ganska djupt, de luktar lite tusenlappar om det. Dom
ska titta på det på bmw på torsdag, e dock orolig för vad dom kommer säga.
Såhär e iaf problemet: Tydligen sitter det en ljussensor som känner av när du kör under broar, i tunnlar osv, som dimmar ner instrumentbelysningen, enligt bmw meken för att man inte ska bländas eller något såndant. Grejen e den att den dimmar ner lite när den tycker de e kul.
Ett problem relaterat till detta är att intensiteten ökar o minskar lite med, fladdrar lixom upp o ner.
O teknisk som ja e så tänkte ja ah! en trasig potentiometer, men bmw meken sa, så lätt e det inte, han tror på nån stor styrenhet för typ 4-5 papp.
Är de några här med E46or som han haft eller har liknande symptom? det som e lite komiskt är att rör jag ljusvredet till halvljus/parkeringslus så slutar den vandra upp o ner, men den börjar efter ett tag igen. Någon som har nån ljus ide?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.