AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
33.521

Mercedes-säljare med märklig attityd...

Sida 1 av 2
I jakten på bruksbil har jag även börjat blicka utanför märkesgränserna (det händer då och då, men än så länge har inget fått mig att trilla utanför ramarna).

Hittade en MB E320 -96 som verkar fräsch och som jag vet varit till salu flera månader: Länk . Annonsen är väl OK, men en del fakta är trots allt utelämnad. Jag mailade följande:

------------
Hej Benny!

Är eventuellt intresserad av din Mercedes och har
ett par frågor.

Har bilen skinnklädsel? Är det aluminiumfälgar
till både sommar och vinterdäck? När besiktigades
bilen? Skulle även behöva veta bilens
registreringsnummer för kontroll av
försäkringskostnad etc.

Skicka gärna fler bilder på bilen om du har några!

Mvh
Kalle Hansen
--------------

Fick till svar:

---------------
Hej Kalle !

Bilen har svart tyg klädsel.
Lm fälgar på sommardäck.
Stål fälgar på vinter.
Bilen skall bes i Jan feb.

Resten får du när du tar dej hit.

Mvh
Benny
-----------

Jaha, ska jag behöva åka till Höör bara för att få reda på bilens registreringsnummer? Det verkar dumt. Nåja, då jag anser att priset är i överkant, så mailar jag följande till svar:

---------------

Hej Benny,

Jag kommer gärna och kikar på bilen när du sänkt priset till en mer konkurrenskraftig nivå (har noterat att den varit till salu i ett antal månader vid det här laget).

Mvh
Kalle Hansen
---------------

Inget skambud eller något, men tydligen tar säljaren illa upp, och väljer nästa gång att svara på danska, gissningsvis i ett försök att göra sig lustig över mitt danska efternamn:

-----------------------

Hej Igen !

Det kan du godt gleme min vän.
Det er ikke alt man får gratis her i landet, capish?

Farvel
--------------------

Jaha, det var väl kanske lite vitsigt ur någon synvinkel. Jag såg emellertid inte humorn, utan tycker bara att det är konstigt att man kan kosta på sig att göra sig lustig, när man sitter med en bil som varit på annons i minst två månader utan att få sålt den. Nåväl, jag svarade (litet bittert kanske):

-------------------

Hej,

Med den attityden betvivlar jag att du över huvudtaget kommer att få sålt bilen, och det är nästan så att man hoppas att så inte blir fallet.

Hoppas att ni får många trevliga år tillsammans, din Mercedes och du.

Hälsar,
Kalle
-------------------

Hoppas att inte alla Merca-ägare är lika dryga :-)

Någon med liknande "roliga" historier att förtälja?

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Skyll dig själv Kalle: första årsmodellen av en ökänd rost burk *S* nej backa av en årsmodell eller två och köp en W124i stället!! Mindre deg och bättre bil ( kanske en C124?? i stället DET är stil t.ex.:Länk klart "bättre" bil än en saggig W210!!

lite MB förslag:

Länk Balt maffia
Länk skåp!!
Länk Skåp igen
Länk Gubb MB
Länk Rysk Maffia!!

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Håller nog med Gasar-Magnus här. Innan 210:ans rostproblem dök upp sa jag att W123:an var sista riktiga E-klassmercan (har en i garaget), men med dagens referenser ser jag W124:an som en riktig Merca också :)
Lockande mycket bil för pengarna, dessa "riktiga" Mercor från första hälften av 90-talet.

AE
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Instämmer med föregående talare, akta dig för dessa årsmodeller av MB. Rosten är inte det enda problemet på desa bilar, elsystemet är en annan svag punkt. Räkna med en massa konstiga problem med all elektrisk utrustning. Detta enligt en närstående som jobbat på MB i en massa år plus en kompis som jag inte hann varna i tid...
Jag har en kompis som jobbar som mek på en MB verkstad och han brukar säga att en W210 är nog den absolut sista bilen han skulle kunna tänka sig att köpa.
Haha hårda ord från panelen :D

Vad jag förstått så är de allra första W210:orna skonade från rostproblemen, kan någon verifiera detta?

Jag är förstås medveten om de enorma bekymmer det varit med rost på dessa bilar, men har den klarat sig i 10 år så lär den väl inte plötsligt explodera av rost, kan man tycka.

S-klass kan jag inte ha pga ägandekostnaderna. Gillar W124 men de lite dyra att köpa/inga intressanta objekt till salu. C124 - Jättegärna, men finns inga intressanta objekt.

MÄrkligt nog så svängde köparen lite i sin attityd efter ett antal ytterliggare mail och har nu blivit tillmötesgående...lägger in resten av dialogen så småningom :)

Mvh,
Kalle
___
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Varför denna mejlorgie? Ett inledande mejl är alltid bra, men därefter kan du ju ringa ett samtal så hade fått svar på huvuddelen av dina frågor? Folk är olika, det är bara att acceptera.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Alla årsmodellerna av W210 är kassa. Elektroniken är ok och funktionsmässigt är det helt ok bilar. Däremot ROSTEN!!
En bil kan vara helt rostfri på utsidan men totalt slut under till, finns en hel del W210 där framvagnen kollapsat p.g.a rosten.
De bilarna rostar överallt!

1996:an är gamla motorn med rak sexa. Den nya V6:an kom 1998.

Jag håller med övriga talare kolla på W124 eller W140.
W124 har jag haft en 5-6st av olika modeller. Kanonbilar, bättre bruksbilar kan man inte hitta. Ett fräsch exemplar kostar en slant, men de går också att sälja.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Helt klart konstig attityd från säljaren att man ska komma att kolla...hur kan säljaren veta var man bor? Men principen att "hatten är din" funkar alltid...nu hade säljaren möjligheten att bli av med hatten, men fick behålla den på...grattis till en utökad försäljningperiod och förmodat lägre slutpris!

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag undrar som Mixtus varför du fortsatte maila med denna säljare?

Själv skulle jag inte bemöda mig det minsta med folk som är så där "duktiga" säljare...

Mvh Johan
Tja, är man intresserad av att göra bra affärer får man bemöda sig med att handskas med konstiga typer, så är det bara :)

Jag föredrar helt klart att skicka mail framför att ringa. Lättare att få med alla frågor, och så slipper man sitta som ett fån med anteckningsblock när man pratar i telefon. När jag själv säljer en bil kvittar det mig emellertid om köparen mailar eller ringer - jag försöker alltid att vara tillmötesgående, även om det är konstiga frågor - även de största byfånarna kan ju sitta på drivor med pengar!

Mvh,
Kalle
___
Jag mailade i 1½månad innan köp av en 540i/6 för att sedan resa 200mil utan ens att sett bilen eller pratat med köparen, sen gjorde jag om samma sak ett drygt år senare då bara 2-3 veckors mailade=), var supernöjd båda gångerna så jag förstår att Kalle gör så han med=)

Håller även med Kalle om att det kvittar i säljprocessen.

Om bilen så hade även jag valt en annan modell av Mercedes, du är modig Kalle=)

Stephan

PS; Hur går tankarna om M5: an?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag läste om en W210-ägare som var en riktig putsnisse. Han trodde att han hade en Mercedes i toppskick. Ja, den glänste fint lika som bilen i annonsen ovan. En dag när han gick in i garaget såg han att bilen lutade kraftigt. Hmmm........ punktering på ett framdäck!? Nej, på golvet låg fjädern och ett kexigt övre fjäderfäste. Mercedes har på denna modell fortfarande inte byggt in Mc-Person ben utan har en konsol med ett övre fjädersäte som sticker ut. Har funnits fall där rostskyddsfirmor missat detta p.g.a rosten kryper under PVC och i dubbelplåtar kring detta fäste. W124:an är ju grymt stor. Det känns som man har krymt själv om man kliver från en E39:a in i en sån. Kör man tillbaka stolen når man banne mig inte pedalerna trots den långskånk man är :)

AE
Hjälp! Det låter verkligen inte som att man ska ge sig på W210 :S

Vad trist, jag tycker att det är en jäkligt snygg bil faktiskt (men det är jag nog rätt ensam om).

Om det ändå kunde komma nån vettig E38 till salu att slå till på :-/

Mvh,
Kalle
___
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tyckte också 210:an var snygg innan alla bekymmer dök upp, då omvärderar man nog hela bilen. Jämför med en vacker kvinna som man upptäcker att det saknas något vett innanför pannbenet. Är hon lika vacker då? ;)

AE
Kalle; Vad sägs om denna 2äg 750iL-95 då? Länk hos en BMWhandlare.

Stephan
AE: :-D

Stephan: Gått lite långt, inte för att den inte tål det utan för att den blir svårsåld när jag tröttnat. Annars kanon :-)

Hade en Svensksåld 750iL -96 på gång, men säljaren är lite dålig att svara på mail ;-D Får nog gå emot mina principer och ta och ringa honom för den verkade riktigt bra...

Mvh,
Kalle
___
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Håller med om 750, ett klockrent bilval. Har själv varit tvungen att bita mig i tungan både en och två gånger. Ibland dyker det upp en fin gammal E38 som gör att köptarmen går igång.
750n har helt klart rätt färg, violett, mycket snygg!!! Dock är det den hemska förlängda versionen som inte är alls snygg i mina ögon. Hursomhelst kanske en e38a av något slag är ett bra alternativ till MB e320 med snorkig säljare?

W210 är en vidrig bil - ful som attans och ingen pondus alls att dyka upp i. Du skall ha en mercedes generation 124 eller tidigare... då snackar vi kvalitet :)
Lutar åt 750iL i alla fall.. snackade med säljaren nyss och vi skall höras av igen i helgen. :)

Mvh,
Kalle
___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.