AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.552

Bästa däcken Fram/bak?

Sida 3 av 3
Si
76
Silver
325IM-90
320i-97
fick detta förklarat för mig redan på gymnasiet (fordon teknisk) men jag fick den bästa förklaringen i lumpen. instruktören hade en liten leksaksbil. han hade satt vanlig genomskinlig tejp tvärs över bilen så att bakhjulen var intejpade. han lutade upp bänken (glatt yta på bordsskivan) med fronten på bilen neråt. när han släppte den så hade bilen baken neråt efter bara några centimeter. med en omodifierad bil så rullade den hur fint som helst hela vägen med fronten åt rätt håll. tycker själv att det är jävligt roligt att sladda men jag släpper aldrig på säkerheten. alltid bästa däcken bak!
Si
76
Silver
325IM-90
320i-97
M635: måste tyvärr säga en sak som står i körkortsboken (åtminstone när jag tog körkort för 9 år sen) men du är den farligaste föraren på vägen. en förare som tror att han är bra mycket bättre än medelsvensson. om jag inte minns fel så står det att den bästa föraren är den som aldrig får sladd. måste ju säga att det låter tråkigt men förmodligen så stämmer det. tillhör definitivt själv inte den kategorin. föredrar dock att se på mig själv som en halvbra/halvkass förare. händer att man faktiskt använder blinkersen t. ex =)

be
276
bewing77
330i Sedan -08
Du berör en viktig poäng där Silver. Den bästa föraren på vägen och den bästa föraren på bana är två helt olika saker. Den bästa föraren på vägen är den som aldrig tar risker, alltid anpassar hastigheten till omständigheterna (och därmed aldrig sladdar eller bromsar på sig), som inser sina egna begränsningar och som är medveten om att andra också har begränsningar. Att kunna häva en sladd i 140 km/h är duktigt, men om du någonsin behöver göra det på allmän väg så är du inte en bra förare. Att medvetet utrusta sin bil på ett sätt som försämrar dess trafiksäkerhetsegenskaper med hänvisning till att man minsan klarar att hantera den ändå är inte ett tecken på ett trafiksäkert beteende.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Silver!
Du kan ge dig på att jag kan vara ruskigt farlig på vägen!!!, men knappast med andra trafikanter eller fotgängare inom synhåll!
Att jag fått sladd på bilen oförberett,har jag nämnt att jag haft,men detta sker för samtliga storstadstrafikanter ngn gång varje vinter,då det hellre är is inför korsningar än snö....och detta inträffar främst på de främre hjulparen då dubb saknas/är dåliga alt att däcken är torra eller slitna.
Jag har inte fått sladd som lett till någon incident...någonsin under mina 19 år med havet körkort,och brukar bil dagligen alla dagar på året.
Att jag tycker att jag kör bil bättre än medelsvenssons,baserar jag på efter vad jag ser på vägarna var dag.
Sedan vad trafikfara är enl körkortsboken...kan ju kanske stämma på landsbygden,men i sthlm tex stämmer det inte alls!!
Stockholmare är bland de mest stressade trafikanterna i hela sverige,och tempot är väldigt högt.....här är trafikfara en person som färdas i 55-60km/tim på 70 väg,och där de bakomvarande blir uppstressade och bara måste om....där har du trafikfaran!!!
Eller där fruntimmer sitter i rusningstrafiken med sminkspegel uppe och sminkar sig!!! trafikfara!!
Eller alla som tror de kan prata i mobiltelefon/SMS:a samtidigt som man färdas i hög trafik i 70-80km/tim!! trafikfara!!
Byter fil utan att se sig om eller ge tecken!! trafikfara!!
Att jag däremot skulle vara den farligaste föraren på vägarna,då jag som sagt tycker att jag är över medelsvensson på att köra bil....nja tror inte det!
Jag har definitivt inte sagt att jag framför mitt fordon vårdslöst eller tror att jag är M.Grönholm!!!
Jag har varit farlig för andra....när jag var mellan 18-20 år....som de flesta är tyvärr,då de saknar rutin och vidsyn i trafiken,vilket man får efter många år!
Att jag föredrar bättre dubb/däck vintertid,är pga dessa hala isgator inför korsningar bla,och jag avskyr bilar som understyr kraftigt!.

MVH Patrik

"TRISS I 6:OR"
En av dom: M635 Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Har någon någonsin tänkt på att man även vid varje däckskifte,rekomenderas att skifta fram mot bak på resp sida.(av just trafiksäkerhetsskäl)för jämnare slitage.
Var hamnar då de mer slitna däcken om man har framhjulsdrift!?

MVH Patrik

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

M635 forever; de mest slitna däcken hamnar alltid fram :-)

Jag brukar ofta lämna in för däcksskifte, men att jag ska skifta fram mot bak har ingen föreslagit mig. Men just vid däcksskiftet kan det ju vara läge att ta sig en funderare på ifall det är dags för nya puckar. Stretar plånboken emot, så är en bra kompromiss att sätta på nya bak, naturligtvis under förutsättning att de gamla som ska sitta fram är ok. Jag tror ingen vettig och upplyst människa vill ha dåliga bakdäck, det går liksom väldigt bort.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Jag förstår inte varför alla vill få det till att jag verkar vilja ha blankslitna däck bak!!!! =)
Mitt däckkonto på mina 7 bilar är skyhögt....inte för att jag "burnar" upp dom,utan för att jag vill ha trafiksäkra däck på dom!!
Att jag ändå använder de bättre däcken med fler dubb fram bör väl inte alla haka upp sig på!!!!

Tråden lyder: Bästa däcken fram eller bak?
Och jag skrev: Även jag går mot Erik! =)
Självklart bäst kontroll över styrningen!!
Men det är ju jag....som gillar att ligga med bredställ genom rondellerna ;-)

MVH Patrik

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Och vi andra förtsår vad du menar, men anser att du har åt helvete fel ändå. Bakdäcken skall alltid vara BÄTTRE än framdäcken! Inte tvärtom.
Och jag gillar också att sladda, men jag gillar inte att sladda mer än jag vill, och jag vill inte ha en plötslig,oförberedd sladd.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Patrik, tror precis som Beppo skriver att dom flesta förstår hur du menar och hur du tänker. Men som sagt, det är forftarande lika fel. Har man bra däck runt om men bakdäcken är något sämre så finns fortfarande risken att när du väl kommer till gränsen för vad däcken klarar av, att baken tar en annan väg än framdäcken. Det är detta som problemet. Styrförmågan med bra framdäck är inte värt ett jota när baken inte följer samma väg, så enkelt är det.
"Att jag ändå använder de bättre däcken med fler dubb fram bör väl inte alla haka upp sig på!!!!"

Det är det vi gör, efter som det är fel. :-)
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Oavsett hur bra däck man har så är det så att om greppet fram är bättre än greppet bak så är bilen instabil, dvs den strävar hela tiden efter att vrida sig. Risken att det går överstyr med bra däck är så klart liten, men man får dålig kursstabilitet och måste hela tiden parera sidorörelserna. Ett enkelt test är att helt enkelt släppa ut luft ur bakdäcken så de får mindre luft än fram och sen ta en tur i 140 på motorvägen. Det kommer garanterat kännas som att det blåser orkan. Med bäst grepp bak strävar bilen automatiskt efter att hålla en rak kurs och parerar därför själv avdriften i sidled.

Självklart ska man inte sätta blankslitna däck fram, men det ska man ju inte sätta någonstans. Men för stabilitetens skull, även med bra däck, så bör man som sagt ha bäst däck bak. Ett exempel på hur känsligt det är är framhjulsdrivna bilar med dubbdäck. Gummit slits mer på drivhjulen, vilket ger mer dubbutstick. När man då hamnar på is så får man bättre grepp fram och bilen blir instabil, även då den är stabil på normalt underlag och alla däcken är i ok skick.
info från Länk

Varför ska bästa däcken sitta bak?

Om bilen har bästa däck fram ökar risken för sladd. Bilar är betydligt sämre på att ta upp krockvåld från sidan än framifrån eller bakifrån. Om man får sladd och krockar med en mötande bil är risken stor att det blir en farlig sidokollision och då ökar också risken för personskador eller dödsfall.

När bästa däck sitter fram kan vid vått väglag framhjulen ”ploga” spår för bakhjulen. Men skulle bakhjulen med sämre mönsterdjup hamna utanför dessa spår, exempelvis i en kurva, kan man få vattenplaning på bakhjulen medan man har kvar greppet fram. Resultatet blir en okontrollerbar sladd. Om man har bästa däck bak och får vatten-planing på framhjulen har man vanligen fortfarande kvar greppet bak. Då går bilen rakt fram tills man fått ner hastigheten och återfår kontrollen över bilen.

Om man monterat sina bästa däck fram kan man köra fortare rakt fram på våt väg innan man får vattenplaning. Om man sedan får tillbaka greppet innan en olycka skett kommer detta sannolikt att ske först på framhjulen, som har bättre mönsterdjup. Har då bilen kanat lite på sidan, vilket den vanligen gör, vattenplanar då bakhjulen fortfarande. Resultatet blir i det ögonblicket en okontrollerbar sladd. Den högre hastigheten man kommit upp i med de bättre däcken fram innebär också att krockvåldet blir större.

Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad i mönsterdjup eller dubbutstick ska alltid de bästa däcken sitta bak på bilen. När bara två nya däck monteras ska de alltid monteras bak. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.

Och, framförallt, anpassa hastighet och körsätt efter väglaget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.