|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har nyss köpt en uppsättning beggade 17" fälgar med dubbade vinterdäck Och som vanligt så är det ju alltid 2 utav däcken som är i lite bättre skick. Vars sätter jag dom bästa däckena? fram eller bak? (bakhjulsdriven ;) Och vad är rätt luft tryck i ett vinterdäck som har följande dimmension 225/40 - 17" tacksam för svar | |
|
Alltid bästa däcken bak, oavsett fram-, bak- eller fyrhjulsdrift. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
oki tack.. :) då var det bara lufttrycket kvar då |
|
| 2,7-2,8 kg ungefär.. jag kör 3 kg i mina 225/40-18 | |
| Jag brukar ju dock vilja gå tvärt emot Eriks rekomendation med motiveringen att jag hellre vill ha bibehållen styrförmåga.. | |
|
Statistiskt och vetenskapligt vedertagen norm är alltid de bästa däcken bak. En vilt sladdande bakvagn innebär inte styrförmåga, även om framdäcken har grepp. AE |
|
| Jag har alltid bästa däcken fram. Tycker styrförmåga är det viktigaste. Plus att framdäcken "banar" ju väg åt bakdäcken, trycker snö/slask/vatten åt sidan. | |
|
Man har ingen styrförmåga om bakvagnen sladdar!!! Dessutom är det ju bättre att framvagnen släpper först så att man känner hur halt det är innan det är för sent, och är det redan försen är det mycket bättre att köra in i ngt med fronten först istället för sidan först... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hade en Saab -900 för många år sedan med nya däck fram och 30%idga bak, när jag enbart släppte gasen i en svag kurva (40km/H) när jag noterade att det var halt i snögloppen så vände bilen runt ett helt varv utan att jag i princip kunde göra nått åt det. Det hade den inte gjort om jag satt däcken som all expertis framhävdar =alltid bästa däcken bak. jag hade inte ens funderat i dom banorna innan, men den incidenten bekräftar åtminstone för mig att expertisen har rätt. ///MVH Hasso Länk |
| Beppo: Om bakvagnen släpper så har du väl visst styrförmåga! med framhjulen då, Har du testat att sladdat nångång? | |
| Har du? Jag har snurrat i 120 km/ på motorväg, vilket berodde på bättre fäste fram än bak... det var INTE kul. Sladda är kul när man vill, när man inte vill det är det skräckinjagande och livsfarligt! | |
| Ja jag har sladdat i högre hastigheter än du pratar om. Men jag håller med om för den genomsnittliga föraren så är det bättre med bästa däcken bak pga då är chansen större att det blir understyrning när det släpper. Men som sagt, det är ingenting som jag föredrar. Jag vill ha bästa däcken fram så jag får bibehålla styrning så länge det är möjligt. En sladd kan man häva, utan styrning är du chanslös. | |
| Men alla sladdar kan man inte häva och DÅ är man chanslös! | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Även jag går mot Erik! =) Självklart bäst kontroll över styrningen!! Men det är ju jag....som gillar att ligga med bredställ genom rondellerna ;-) MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
| Jag säger inte att mitt resonemang är rätt för alla där ute i trafiken, jag bara säger det som passar mig. Trots mina däckval så har jag aldrig fått en sladd som jag inte kunnat häva. Trots att jag är en notorisk fortkörare. | |
| Framförallt sommardäck är det bättre att ha de bättre fram pga framdäcken trycker undan vattnet så bakdäcken får knappt nå vaten alls attt brottas med. | |
| Jag föredrar att ha kontroll över sladdarna! Älskar att leka, därav mitt bilval! | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Bakhjulsdrivet lär man sig snabbt att häva sladdar med ...om man övar! Oavsett oförberett eller ej,så hävs dessa med högerfoten!! ej med vänstern,oavsett fart!! MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
| M635: precis. Sladdarna hävs med gasen :) | |
|
Enda gångerna jag kan tänka mig att resonera i banorna bästa däcken fram är vid extremt framtung framhjulsdriven bil. T.ex de V4:or man slungit i genom åren (!) Dom kan man alltid dra ur en sladd med drivhjulen och den mycket lätta bakänden hänger bara med så att säga. Men det förutsätter att situationen tillåter att KAN gasa. Funkar alltså inte då man kommer fram mot en korsning eller skarp kurva, utan då får man lätt det fenomenet Hasso berättar om. Med en BMW´s fina viktfördelning är det inget tvivel för min del utan de bästa däcken hamnar bak om det skiljer. Det där att sladdar hävs med gasen låter lite pubertalt och jag tror de flesta i denna tråd gör bäst i att frihjula och försöka reda ut situationen när kalsongranden är ett faktum ;) AE |
|
| Som sagt: Alla har sin bästa lösning på dessa vardags problem. Jag har min och det funkar bäst för mig | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.