|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Framhjulsdrivet=släppa gasen och låta balansen stabba sig. Bakhjulsdrift=hitta balansen med lite gas. Fyrhjulsdrift=när det känns som om det hela går åt hel**e,gasa fullt! =) Har provat det mesta med bakhjulsdrivet,men upptäckt i vilketfall att en bmw styrs lättast upp med hjulspinn! MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
Finns en väldigt bra anledning att ha de bästa däcken bak: Det är fan så mycket trevligare att kolidera med fronten först än med sidan. Finns massor med exempel där bilar har fått bakhjulssladd och hamnat i motsatt körfält eller åkt in i ett träd, alltid med mycket svårare personskador än om bilens största deformationsytor i fronten hade fått jobba. Visst, det är jättekul att kasta bakvagnen på en bil, men ur säkerhetssynpunkt (vilket innefattar även alla andra förare i trafiken) så är det alltid bättre med bäst däck bak. |
|
|
"Har provat det mesta med bakhjulsdrivet,men upptäckt i vilketfall att en bmw styrs lättast upp med hjulspinn!" Vilket görs bäst om man har bra framdäck! |
|
|
Bakdäck menade jag ju givetvis.... :) |
|
|
Det ær ær i många fall førdelar med de bæsta dæcken bak. Men det ær också lite småkorkat att helt blint lita på detta som nåt som ræddar allt. Alltså, att bara man har bæsta dæcken bak så så ær det alltid det bæsta och man ær tryggast. Det ær helt fel!! Det finns vældigt många tillfællen då det ær bættre med de bæsta dæcken fram, långt innan det ens blir en sladd. Men har man helt tappat kontrollen så ær det generellt sett bæst med de bæsta dæcken bak, før genomsnittsføraren. Man måste æven komma ihåg att vi inte snackar om blankslitna dæck och sprillans nya på de olika axlarna, utan med ca 1-2 mm skillnad i mønsterdjup. Och då blir det inga hysteriska skillnader var man æn sætter dem. I sommarvætan så væjer då jag helt klart de bættre dæcken fram, som gør att jag løper mycket mindre risk att alls få vattenplaning. Æn væljer de bæsta bak utifall jag kanske ev. møjligen skulle tænkas få en vattenplaning..... Bæst ær givetvis med likværdiga dæck på alla hjul. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Egentligen ær det væl så, att har man dæck i sådant skick att man måste fundera vad man ska sætta dem, så kanske det helt enkelt ær dags att køpa nya... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Saken är den att det är större risk att tappa kontrollen över bilen med bästa däcken fram. Bilen utsätts hela tiden för sidkrafter och dessa gör att på en bil med bättre däck fram än bak så tenderar den hela tiden att vrida sig till sladd och föraren måste styra mot för att undvika sladd. Med bättre grepp bak så får bilen en naturlig tendens att räta upp sig och bli kursstabil. Det finns en anledninge (förutom grepp vid acceleration) att många kraftfulla bilar har bredare däck bak än fram: Det är önskvärt med bättre grepp bak för att bibehålla kontroll över bilen. Visst, man kan sätta bästa däcken fram på sommaren för att "knuffa undan" vattnet för bakhjulen, men när vägen svänger så går inte hjulen i samma linje. Då riskerar du plötsligt att få vattenplaning på bara bakhjulen, mitt i en kurva, en mycket otrevlig situation. Med vattenplaning enbart på framhjulen så ökar faktiskt bilens riktningsstabilitet, även att man så klart tappar styrförmågan. Fördelen är dock att när framhjulen får grepp igen så befinner sig bilen fortfarande i samma vinkel som före planingen, medan om det vara bakhjulen som planade så får man plötsligt grepp då bilen befinner sig i en annan vikel än bilens färdriktning, med kraftiga retursladdar som resultat. Hittade en bra, om än något gamal, informationsartikel om detta: Länk Läs den. Inte skriven av någon torr VTI-forskare heller, utan en person som faktiskt har stor erfarenhet av tävlingskörning... |
|
|
Att åka med bakhjulssladd är en sak, att plötsligt få ett okontrollerat bakvagnssläpp är något helt annat Faktum är att bästa däcken ska av trafiksäkerhetsskäl sitta bak, sen är det en annan sak att man själv kan känna att de borde sitta fram, just för broms och liknande.. men detta är lik förbaskat fel |
|
|
Är helt med på M635´s resonemang med fyrhjulsdriften vid lite aktiv körning. Då brukar de som återfinns i dikena ha fegat ur med gasningen så att säga. Men att när man i säg 90-100 km/h får ett riktigt kast på bakvagnen, försöka ta sig ur detta med hjulspinn på bakhjulen har jag svårt att begripa. Jag reagerar då med att försöka återfå greppet på drivhjulen vilket kan vara nog så jäkligt. Till min hjälp har jag numera DSC vilket sköter det där bättre än jag själv, när det kommer till överraskande släpp. Helt suveränt. AE |
|
|
Annars är det bara till att fråga däckhandlarna, 9 av 10 däckkrängare kommer att säga bästa däcken bak Mvh Ferenc |
|
|
M3 Frazze, inte 9 av 10, jag skulle säga 99 av 100. Att det här ämnet diskuteras så flitigt fortfarande är en gåta för mig. Att folk envisas med att snacka om kontrollerade sladdar är ännu mer förvånande. Det handlar inte om någon förbannad rallykörning och beroende på om man åker på "ställ". Det handlar om STABILITET! Bästa däcken bak, oavsett drivning, oavsett körstil, oavsett förare! |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Det jag skrev i går kväll...var lite drygt,och efter lite alkohol i kroppen! =) Men jag vidhåller i att jag föredrar de bättre mönstrade med flest dubb på framhjulen...oavsett bakhjulsdrift eller bakhjulsdrift! Har haft körkort sedan 1988 och kört bilar med olika drivning sedan dess med ett snitt på ca 4-5k mil om året. Min senaste incident och den andra i ordningen,inträffade 2000,då jag blev påkörd bakifrån på E4:an,och erhöll en whiplash skada som bonus. Oförberedda sladdar eller påtvingade sådana,har altid klarats ut vid just gaspedalen som huvudämne(bakhjulsdrivet!)och jag kör definitivt inte som en biltjuv för det....jag talar definitivt inta att häva sladdar i 140-160km i tim. under vinterväglag!!! Men de flesta incidenter under vinterväglag...händer faktiskt i stadstrafik inför korsningar och dylikt....och där tycker faktiskt jag själv att bra framdäck med dubb,där bromsarna tar mest,är huvudsakligen!!! Sen har väl alla olika tankegångar beträffande detta,samt lever i olika harmoni med sitt fordon....jag försöker i vilketfall att lära känna mina bilar till fullo, innan jag gör några våghalsiga försök att kontrollera ett fordon i högre hastigheter på vinterväglag. MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
Enligt ALL vetenskap så ska bästa däcken sitta bak. Den här diskussionen brukar uppstå varje år och bara de som inte vet vad de talar om hävdar att bästa däcken ska sitta fram. Testa att googla, lär er vad det egentligen är för krafter som skjuter på. Lär er inte den svåra vägen, utnyttja den samlade kunskap som entydigt pekar på var de bästa däcken ska sitta. Att just du åkt med bästa däcken fram sedan 76 har ingenting med verkligheten att göra, bara att grattulera att du klarat dig så bra. För hur som helst, de flesta av oss håller sig på vägen, vi kan ju köra bil, det är först när vi blir överraskade som det bär av ut i spenaten, eller in i fronten på en annan bil. Och den överraskningsrisken minskar du betydligt genom att göra rätt - sätta de bästa däcken bak. Punkt! :-) |
|
|
meeen, hur är det om man har antisladd och antispinn ?? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
Robert! Som jag sa tidigare,allt är beroende på vilken harmoni man har med sin kärra....samt hur väl balanserad den är,alltså vilken modell man kör!! Jag har personligen ganska stora erfarenheter,och gillar att pressa mig själv och bilen till det yttersta under vinterväglag(dvs under ordnade förhållanden)! Och jag talar bara om mina egna önskemål och erfarenheter,inte generellt!! Skulle jag tala för alla andra....skulle samtliga köra traktor med snökedjor och maxhastighet i 30!!! Verkligheten är ju självklart högst individuellt vad man själv behärskar. Har alltid kört med de bäst mönstrade däcken fram,och att bakänden kan komma farande vid en kraftig inbromsning,har självklart hänt,men när detta händer,är det ju självklart att inte en uppstyrning med gaspedalen är aktuell,då framförvarande fordon knappast försvinner då detta händer!!! Då gäller ju självklart att försöka styra undan till där greppet för däcken är bäst!! Att all vetskap för vad som är bäst för samtliga...skulle ju alla låta bli att köra bil överhuvudtaget under vintern!! MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
VillaRosa, antispinn på en framhjulsdriven bil kan vara en större risk än utan, se länken jag postade innan. Detta är analogt med det faktum att en bil upphör att vara stabil när greppet fram är bättre än greppet bak. På en bakhjulsdriven bil däremot bidrar antispinn till att öka stabiliteten och därmed säkerheten. Antisladd å andra sidan är ju dock alltid säkrare än avsaknad av detsamma. M635, det är möjligt att du föredrar att ha bäst grepp fram, men det förändrar inte det faktum att det ur trafiksäkerhetssynpunkt är bättre att ha bra grepp bak. Statistiken talar också sitt tydliga språk då olyckor relaterade till bristande kursstabilitet, dvs fordon som hamnar i fel körbana etc är vanligare och har svårare skador till följd än tillfällig förlust av styrförmåga eller försämrad bromsförmåga. Undersyrning är ett stabilt och förutsägbart tillstånd och är i de flesta fall enkelt och intuitivt att åtgärda (många bromsar instinktivt och tyngdförskjutningen av detta ger ökat grepp på framhjulen). Men jag känner att det inte är så stor mening med att egentligen lägga ut argumenten mer, då en enkel googling ger dig mängder av anledningar till att i stort sett alla experter rekomenderar bäst däck bak. |
|
|
"Verkligheten är ju självklart högst individuellt vad man själv behärskar." Nej, verkligheten och fysiken är en annan och har ingenting med vad man behärskar. Tyvärr Patrik, du har fel där. Men som någon sa känns det meningslöst att försöka övertyga er med en annan åsikt. Tyvärr handlar det alltid om förare som tror sig "köra så pass bra" att bästa däcken inte behövs bak vilket är helt fel tänkt. Det är bilens egenskaper som försämras, inte förarens. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag föreslår att man har lika bra däck med minst 75% mönster runt om, måste alltid vara det bästa. Det är alldeles för många messersmitch ala Grönholmtalanger typ som vill sätta sig över expertisen vetenskapligt utprovade rekomendationer :) ///MVH Hasso Länk |
|
För dom som inte vet vem Grönholm är, en liten film där han kör med, förmodligen bra däck både fram och bak. Tyvärr når de inte alltid ner till marken och kartläsare Timo får en sten där solen sällan lyser :)) Länk |
|
M.Grönholm och jag!! ;-) Nej,ni har verkligen fått det om bakfoten med vad jag tycker och tror om mig själv som förare. Självfallet är jag inte för blyg,för att våga säga att jag säkerligen kontrollerar mina fordon över medelsvenssons. Beträffande däckval bak och fram,så åker jag självfallet inte med blankslitna mönster på bakhjulen. Jag har alltid tidigare använt mig av de bättre däcken på drivningshjulen för framkommlighetens skull,och då har jag inte alltid åkt bakhjulsdrivet. Men även vid bakhjulsdrift föredrar jag själv att åka med de sämre mönstrerna nu för tiden. Ingen som behöver tro att jag tycker mig stå över expertisen över lag,för det gör jag inte..... Men jag tycker ändå att det känns mer behagligt att använda de bättre mönstrade däcken alt med friskaste dubb fram,oavsett vad expertisen eller merparten säger,liksom att jag föredrar mina pommes frites utan ketchup! =) MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.