|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
gretzky |
Har åkt 320 coupe e36 ett tag nu men frugan kvaddade sin tokfina 318is e30 och vill nu ha min bil.. Funderar på 328 limo/touring mfl. Vill nog ha en 4-dörrars åtminstone, men samtidit e jag sugen på en Alpina B3 men tror inte den e vidare lämplig på vinterväg. Har 2 barn som åker med ibland, därför funderingar på minst 4-dörrars. Använder bilen dagligen och har ej plats för fler än 2, så att köpa en alpina som enbart sommarbil är inget alt. Tacksam för tips. dieseldoris |
|
hej, finns inte alpinorna som Limo samt Touring ?? har iaf sett touringar av b3 modellen,, |
|
gretzky |
Jo, det gör dom men jag har inte sett nån som e till salu, åtminstone inte till ett vettgt pris. Har sett 1 här på autopower (26000 mil) känns inte helt rätt, och 1 på blocket i stockholm som ligger bra till prismässigt mn har inte en susning om hur växellådorna på den e. Och ännu 1 på blocket hos Jarlsbergs bil lr nåt sånt men inga bilder och klent med info på den. Eftersom jag kör bil dagligen så vill jag ha en som går att framföra någorlunda säkert på vinterväglag o de e väl tveksamt med en coupe´med 250 hk? Har hittat några 328 touring som e intressanta men många mil... En av de mest intressanta har gått 19´mil drygt och då vet man ju inte om det börjar komma storrenoveringar på släptåg.. Puh, ett angenämt bekymmer dock:) Fler tips mottages med öppna armar.. dieseldoris |
| e34 540 6 vxl då? | |
gretzky |
Du får ursäkta men jag gillar inte alls den karossen. Och jag kör rätt mycke ( 10 mil/dag ) till o från arbete så jag vill helst ha en bil som går att köra runt litern eller mindre och vad jag förstått så kan man få ner förbrukningen under litern på en B3 och defenitivt på en 328. dieseldoris |
| Att det är en coupé gör den väl inte mindre vintersäker? Men visst, mycket effekt kan ju vara otäckt utan DSC, märkte att det är lite för lätt att "leka" med mina 272 hk och DTC aktiverat när det var halt här nere för två veckor sedan... | |
|
328 touringar är billiga,, finns lite överallt,,, jag kör en 328 coupé året runt, dubbfritt t.om,, inga probem,, men då har jag antispinn ;) finns på alla 328 har jag för mig,,, den motorn har fin fin karakär,,, inte så farligt törstig,, |
|
| tråkigt på e30:n. men om du ska ha e36 så tycker jag du ska ha en touring med snyggt breda sulor, på sommaren iallafall. | |
|
"Eftersom jag kör bil dagligen så vill jag ha en som går att framföra någorlunda säkert på vinterväglag o de e väl tveksamt med en coupe´med 250 hk?" Men nu är det ju inte bilen som styr hur säker eller osäker framfarten blir utan den som kör! Vad får dig att tro att det skulle bli problem för att det är 250 hk i bilen? Man måste ju inte använda dom... |
|
gretzky |
GE: Det va inte riktigt så jag menade, men tänk dig själv om du ligger o kör runt 100 på landsväg med hela familjen i bilen. Plötsligt mitt i en kurva så får du ett fetställ på bakändan. Hur parerar man det med en Alpina B3 coupe med automatlåda? Jag hade tvekat mindre om B3:an haft manuell låda. dieseldoris |
| Jag parerar på samma sätt som om jag har en automatbil med 170 hk. Dvs, släpper gasen och styr emot. | |
gretzky |
Jo det kan nog funka, det jag tänker på är iom att den e rätt stark och lätt i baken är att om man släpper gasen kanske en motorbromsning låser bakhjulen. dieseldoris |
|
Även en ferrari skulle funka på vintern, det gäller att kontrollera kraften. Sen är det givetvis svårare i bilar som Alpinan. (och ferrarin) Tyckte tvärt om att min gamle e34 utan antispinn/sladd var väldigt säker, innan den släppte så kände man det, och när den släppte så var det lätt att återfå kontrollen. Men men, smaken är som... Om det är grepp som efterfrågas hade jag köpt 4wd. //Bjerser BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
| Nja, åtminstone mina erfarenheter av automat säger mig att man inte motorbromsar med en automat på samma sätt som med en manuell bil. Släpper du gasen på en automat-bil så blir resultatet ungefär detsamma som om du frikopplar en manuell. Jag har kört automat-bilar lite från och till sen 1989 med varierande motorstyrka (150-300+ hk, bak, fram och fyrhjulsdrivet) och har aldrig råkat ut för några sådana incidenter som du är orolig för. Men det kanske finns dom som har andra erfarenheter... | |
gretzky |
Det kan nog va som du säger att det funkar finfint men iom att jag kör så mycket och har 2 barn så känns tex en 328 touring lite mer praktisk och ekonomisk. dieseldoris |
gretzky |
Bjerser Tvivlar inte på att det skulle funka med en alpina eller ferarri så länge man kör på en fin landsväg, men ta gärna en avstickare från landsvägen nästa gång du är i Jämtland så kommer du förstå vad jag menar. dieseldoris |
| Det kan jag hålla med om. Jag hade själv en 320 Touring från -96 i drygt tre år och det var en mycket trevlig bil. Med dom extra fartresurserna som blir i en 328 så skulle jag vilja påstå att man klarar sig väldigt bra. | |
|
satsa på en 328 touring, dom é som sagt inte så dyra längre,,, exempel : Länk Länk |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Eller så köper du en E36 318tds touring, prima grejor som går billigt också :) Men det kräver ju att du antingen kör mycket eller skruvar in ett galler...som förvisso går att skruva ur vid behov ;) Finns 325 tds touring också men den drar någon dl mer/mil och då kan man lika gärna köpa en bensin touring 325 eller 328. 318i och 320i är slöa och utan något vidare vridmoment. Men smaken är som det där ryggen slutar. |
gretzky |
Har åkt diesel tidigare men det känns inte som ett alternativ längre. Lutar åt en 328 t alt. kanske kanske en 323 t. Ni som åker 328 är den dyr i försäkring? Vad betalar ni och var? dieseldoris |
|
jag köpte en e36 328ia touring mycket trevlig bil älakar botten draget i den mvh mackan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.