|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
pg_ice |
vilka prylar ger mest effekt och är mest prisvärda pris/hp på en M3 3.0? jag tänkte ev köpa lite grejor till M3an nästa år men jag börjar misstänka att inget av vare sig Kammar/Kolfiberinsug/Grenrör/mapping gör nån effekt om dom monteras för sig. vad tycker ni? ska man köpa rubbet på engång och lämna in den för mapping eller ska man köpa lite vart efter? eller är det ingen mening med det. jag har SuperSprint Kattersättare och SuperSprint Catback så det lutar väl åt SuperSprint Grenrör. Dr Schrick kammar. Kolfiberinsug? vilket märke ger mest effekt? eller skiljer det inget mellan dom olika fabrikaten. funderar på Kolfiberinsug från Köhler Racing. Mapping hos Köhler racing |
| Turbo ger sannolikt mest effekt för pengarna! Den motorn går som fan med en redig snurra på! Kolla tex på ppf. | |
| Joo men de dryga med turbo är ju besiktningen :/ | |
pg_ice |
jo exakt man vill ju ha en motor som går igenom utan att man ska behöva slita ner rubbet innan varje besiktning. sen är det lite mer sport att bara köra sugtrim ;) |
|
Viktigt att kolla så att trattarna är fina och längden är korrekt. De insugen som vi har gav 349,7 hk på en 3.2 liter M3a. Innan insuget och mappning hade den 319 hk. |
|
|
Mest effekt för pengarna är kammar och airbox. Ger mest effekt och roligast motor. Lätt svänghjul hjälper till att få en härlig gasrespons |
|
pg_ice |
Tackar Lotec jag var lite emot kolfiberinsug men jag börjar nog ändra mig. formen på dom måste ju vara utprovade för max flöde och inte bara häftigt ljud. dom kolfiberinsugen ni kör med har dom anslutningar för alla slangar och tempgivare? och även fäste för gasreglaget? sen undrar jag vilket som är smartast är det att använda LMM på kolfiberinsuget eller ta bort den och ersätta med en styrbox/chip? fördelar och nackdelar? |
|
Finns utgångar och hål för alla prylar japp.. Utan LMM tappar man 7hk med vårt chip iaf på 3.0an. Gick ej få till det bättre utan LMM. Med 3.2an har vi inte testat utan LMM, men det strular lite att köra utan då den behöver den inputen i vissa lägen. Typ att lägga i friläge i höga hastigheter osv.. |
|
pg_ice |
låter bra såg just en bild på ett kolfiberinsug från Köhler Racing men det har ju inga anslutningar vad det verkar? Länk lutar nog åt insuget du säljer isåfall. bolt-on ska det vara. jag hör av mig när det börjar bli dags så kan du ta hem ett :) |
pg_ice |
en fråga till när man är igång hur fäster man LMM på insuget? har ni nån lösning eller är det tejp som gäller? |
pg_ice |
jaha ja nu börjar det klarna kolfiberinsugen från BnB är alltså bara ett halvfärdigt hopp kok där man måste modda halva insuget för att få det att fungera i praktiken. O ringarna från org passar inte? man måste borra hål och gänga för tempgivare man måste såga sönder skiten för att få tid LMM och få plats med ett luftfilter. frågan är ÄR RnBs INSUG GJORDA FÖR M3 E36? eller ska dom möjligen sitta på en pinto? ska jag köpa ett kolfiberinsug för 10papp så ska det fan vara klart att sätta dit. finns det några färdiga bolt on insug? |
|
Jo du är ju en smart kille pg_ice som inte verkar kunna läsa email eller inlägg på forum. Alltså skriver jag en gång för alla så DU kanske förstår. Skrev att jag har ett smart sätt att få plats med LMM utan att ha massa konstiga böjar och luftfilter nere vid dimljuset. Alla insugen är STORA, därav kör de FLESTA med alpha-N utan LMM pga platsbrist, men då får man inte ut full körbarhet eller bränsleekonomi. För att få plats med LMM så antingen får man placera den via en 50-60 graders böj ,mellan lampan och chassiet där man isåfall får SKÄRA ut lite i plåten annars passar det inte. Eller så gör man enligt mitt tips att montera IN den i inloppet i kolfiberinsuget. Då kan man få plats med luftfilter direkt på. Har funkat hur bra som helst under de 3-4 åren som jag har kört med såna. Lycka till med ditt bolt on letande /Over and out |
|
|
Jag monterade Lmm så som LotecM3 beskriver inga problem. LotecM3 jag har Kolfiberinsug och Eisenmann avgas plus mappning på min M3 3,2 vad är nästa steg att ta om man vill ha ut mer? Ger kattersättare något?? |
|
|
Med fina kattersättare så får du 5-6 hk på topp, men tappar lite i mellan register. Jag monterade Köhlers ersättare som inte hade någon KONA mellan de smä dämparna och då tappade jag 8 hk på topp också. Han hade någon version som var som ett stort rör utan en fin övergång från 2,5" till 4" sen ner igen. Så det bildades för mycket turbulens. Blev hemmabyggda istället som gav bättre effekt istället. |
|
pg_ice |
LotecM3: du måste ju hålla med om att det är rätt sunkigt att ett insug för 10000:- skabehöva MODDAS för att passa på den modellen det är gjort för. 5000 är skiten värt inte ett öre mer :) |
|
Pg: Ser att du är från katrineholm. Är det du som har en silvrig M3a med vinge å grejjor?? =) Mvh Anton |
|
pg_ice |
jo det är det men nu kör jag utan vinge. vem är du då :)? alltså blir det kolfiberinsug så blir man nog tvungen att köpa ett från LnB eller Köhler. man får väl stå ut med att man måste modda det. det andra alternativet är MH-GTRs insug men dom går lös på 17000 och det finns bara ett ex kvar. han som tillverkar dom har slutat med det. så LotecM3: sorry om jag klankade ner på insugen men man börjar inse att det är dom priserna som gäller som du kör med. borra några hål och gänga gör man ju hellre än att slänga ut nästa 10000 till för ett bolt on insug :) |
|
Kör sedan ett par veckor en vit E30. Rolig som fasen. Men inte åker du M3an i vinter?? Mvh Anton |
|
pg_ice |
ok den måste jag ha missat nej jag kör inte med den om det är snö,möjligt att man tar en sväng om det är plusgrader och torrt :) men det kommer att vara påstalld hela vintern tror jag. |
pg_ice |
skriver som en kratta ;) |
pg_ice |
jag har M3an på garaget om du vill kolla Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.