|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad du absolut bör ha: Sportstolar i hel eller halvskinn Multiratt, helst treekrad sportratt. Klima Utöver detta gör M-paket mycket för utseendet men kostar en del. |
|
| Tycker att det är ganska stor skillnad prestandamässigt mellan 320i och 325i.... | |
|
Jag kan bara säga att du är inne på rätt stig. Jag har följande utrustning på min diesel. I ordningen JAG prioriterade är jag letade bil. *Diesel - Jag ville ha det bara.. Inte så intressant för dig kanske. 6300SEK/år i skatt *Klimatanläggning - ett måste. Punkt slut. *Farthållare - BMW´s är ruggigt bra tillsammans med automat. Helt mjuka! *Automat - Funkar bra med diesel, har inte kört bensinaren tyvärr *Sportstolar - tygklädsel - jag är 186cm och brorsan några cm länge, han trivs också i stolarna *CD stereo Sen fick jag med följande som jag i nuläget tycker var riktigt bra att ha *Regnsensor - Man blir förbannat lat. riktigt skönt, speciellt när det det duggar lätt eller man kör in och ut ur regn, tunllar eller stannar vid rödljus *Tre-ekrad multifunk. ratt. Satt tydligen i alla svensksålda bilar. Skönt att ha. Saker jag eftermonterat *Dragkrok - ett helvete att montera, även fast jag hade 100% orginalgrejer. Aldrig jag gör det igen. Jävligt bra när det sitter. ~7000SEK och 16 timmars jobb för mig ensammen. BMW ville ha 12´ för bara montering! *Mugghållare fram - tog 2 minuter att montera. Skönt då jag ofta kör långt. *Solarplexius toning på bakre 5 rutorna. skönt helt enkelt. Annat då? * Xenon må vara bra, men ljuset på bilen är på halvljus hyfsat bra och helljus bra om man sätter i bra lampor. * M-paket ville jag inte ha. Körde en med M-åaket och 172 fälgar och den var riktigt stötig. Snyggt kanske, men inte speciellt vilsamt i MIN bedömning. 16" sommar räckte fint åt mig Min bil har jag haft i två år och den passerade precis 11.000 mil. När jag köpte den hade den gått 7500 mil, en ägare och stog i GBG. Jag fick den för 159´vilket tillochmed idag är ett bra pris Fundera allvarligt på en testtur med en diesel om du får tillfälle. Lika snabb som en 320i men lägre förbruknig, dock måste köra en del mil innan det lönar sig. //amullo --- |
|
|
hoppsan.. Annat då är saker som jag INTE har på min bil. M åaket skall vara M-paket och 172 skall vara 17" (eller 17 tum) //amullo --- |
|
|
amullo, bra sammanfattning! jag har egentligen inget emot dieselvarianten förutom skatten, kommer med största sannolikhet köra för få mil för att det ska löna sig. Satsar jag på en 325i så är ju den också något rappare än 320d. |
|
|
Jag valde 325 efter att ha provat båda sorterna och jag kan stämma in i kören att det är stor skillnad i effekt, jag tyckte att den manuella 320 jag körde hade ett liknande vrid upp till 2500 - 3000 rpm men tappar all kräm efter 4000 rpm och då vaknar min 325 för att sticka hela varvräknaren ut på ett piggt och trevligt sätt. Att en sexa kunde göras så varvillig, fantastisk motor. Nu flåkör jag ju inte hela tiden men testat har man ju...Inget ont om 320, men 325an kör piruetter runt dem. |
|
|
...Inget ont om 320, men 325an kör piruetter runt dem. eller hur,den är snabbare men så snabbare är det inte. |
|
|
det verkar råda lite delade meningar angående skillnaden mellan 320i och 325i. Tänkte tillbaka på diesel vs besin-frågan. Brytpunkten borde i dagsläget inte ligga så mycket över 1000mil/år eller tänker jag fel? skillnaden i skatt 6400-2200kr(ca?) =4200kr, som man måste spara in på den lägre förbrukningen. 320 d ~0,7L/mil blandat 320 i ~1.0L/mil blandat antag att diesel- och bensinpriset båda är 12kr. 0,3x12= 3,6kr milen billigare till dieselbilens fördel. alltså 4200/3.6= 1167mil /år. förvånas över hur lite det är, är det något jag glömmer? |
|
| Kör du bara 1000-1500 mil på ett år då spelar det inte så stor roll om det är 320i eller 320d men kör du typ 4000mil per år då kommer du märka skiljnaden | |
|
Sony, nej det gör den inte men det är stor skillnad i karaktären på motorn, efter 4000rpm känns 320 lite pinad och vrkar stagnera men där vaknar en 325 och varvar mer villigt....är du med? Men detta är min åsikt med risk för att alla 320vänner vill lyncha mig..sorry. Har en vän som rattar en 320 touring -04 med m-paket och den bilen är underbar på vägen men den har tyvärr steptroniclådan som gör den trött med "lilla" motorn, jag har att jämföra med då min bil har steptronic men är 325 och då 3år äldre och den är ganska mycket mer "vaken". En annan vän köpte nyligen en manuell 320 touring och jag blev förvånad över skillnaden mellan man. och aut. på 320, med manuell var den helt klart mycket piggare. Men efter 4000rpm som sagt... |
|
|
Vad gäller 320 dieseln så kan jag ju bara nämna att med trimbox så klappade jag ner polarens -02 Audi A4 Avant 2.4 Tiptronic från 50-150, 70-120 och 70-150. Intervallet 70-150 med bådas bilar i Sportläge var inte ens kul hur hårt han blev piskad av min bil. En annan polare har en -02 325i Touring och där blir jag frånkörd om vi inte har släp bakom bilen. Då ligger vi jämt med en liten fördel för mig. Men då åker jag auto och han manuell. |
|
|
Hej! Lite O-T.. Amullo: Blev lite nyfiken på mugghållare fram som du hade monterat på din bil. Jag hade också velat ha det då jag saknar det ganska ofta och har fack nog för att kunna vara utan facket mellan stolarna. Var köpte du din mugghållare? Ebay? Såg att det såldes där. Kanske inte kostar så mkt original? Hur sitter facket/mugghållaren fast? Snäppfästen? Bara att dra/bända uppåt? Tack på förhand! /Wiberg |
|
|
Wiberg: finns annars på BMW Länk ___ //Ulf |
|
|
Kostade typ 500-600SEK för mugghållarna och det var BMW orginal jag köpte(del 5&8 i länk ovan.). Jag valde till litet förvaringsfack och mynthållare som uppenbarligen var till för Euro mynt. Tog ca. 5 min att montera. Bara att greppa tag på sidorna av det befintliga "förvaringsfacket" och dra rakt upp. Kom loss direkt. Satte ihop del 1 och 2 på mugghållare och mynthållare och sköt ner den på plats. Jag gjorde detta sittande utanför BMW Solna utan några som helst vektyg. TIPS. skriv ut och ta med REALOEM sidan. När jag beställde sade reservdelskillen först att det inte fanns. |
|
| Om inte facelift eller m-paket är ett krav skulle jag satsa på en 328touring om man hittar ett fint ex. Betydligt mycket roligare motor än både 2,2 och 2,5 liters sexan. Tyvärr får man inte med det roligare ljudet som båda dessa har, om man är lagd åt det hållet. | |
|
Kalas! Tack Programmer och amullo för hjälp och tips! /Wiberg |
|
|
Kan bara instämma i lovsången ang.325:an. Köpte själv en sådan i helgen en-02 med automat. går fantastiskt fint och är helt rätt växlad. Körde hem den ca 34 mil och tankade fullt innan och efter, den drog då 0,71 l/ mil otoligt. Automat,radio m cd växlare, skinn, backvarnare, multiratt, regnsensor, armstöd,och lite till som jag inte hunnit kolla ännu. Lycka till i valet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.