|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att köpa en bmw kombi i prisklassen 100-130' och är ute efter köpråd. Just nu är jag mest inne på faceliftade 320i, alltså från 2002 och framåt, bra köp? Har kollat runt lite på annonser och man verkar kunna få en med inte alltför många mil för ca 130tusen. Vilken utrustning "behöver" jag , eller alltså är värt att lägga extra pengar på? Jag har dessa krav än så länge; AC, CD, gärna dragkrok, gärna automat och helst inte silverfärgad. Jag har dock aldrig provkört en E46a, är rätt lång, ca190 kommer jag uppleva den som liten? Alla slags tips mottages gärna, även förslag på andra liknande bilar i samma prisklass! hälsningar Björn | |
|
Hej Björn ! Med tanke på din längd, så tycker jag att du skall lägga till Sportstolar som ett krav. Du kan då förlänga främre delen av stolen, och få en mer vilsam körställning. Dessutom så får man en mer skålad stol ! Beträffande din längd, så är det inga problem, stolen är höj och sänkbar ! Lycka till med bilköpet |
|
|
Ser att du har krav på AC välj en med ACC, den manuella är iskall den dagen du vill bli av med den. Sportstolarna är också ett måste, M-paketet är snyggt men kanske inget måste tycker inte jag. Vet inte om det finns facelift utan multiratt men om det finns så köp inte det. Hade PDC på min förra 320 och det saknar jag faktiskt lite idag. |
|
|
Multirat, klimaautomatik, sportstolar, larm och regnsensor tycker jag du bör satsa på. M-paket är trevligt även xenon men inte måsten. Tor det mesta ovan ingår om bilen har komfort- och lifestylepaketen (utom M-paket och xenon då). |
|
| Xenon ingick i M-sportpaket fr o m modellår 2003. Har för mig detta iaf, för alla svensksålda bilar med M-sportoaket som är av modellår 2003 eller nyrare har iaf Xenon. | |
|
tack för svaren! börjar få ett grepp om vad som "gäller". Är givetvis kul med så mkt utrustning som möjligt, men man måste ju prioritera. Tar t.ex. hellre lägre mil än M-paket , men annars stämmer nog Bones lista in på mina krav! +helst dragkrok då. nu fortsätter letandet, denna tycker jag ser fin ut, verkar dock inte ha larm, och att jag är osäker på om jag vill ha automat eller ej. men fin är den! Länk |
|
|
Alla inläggen ovan är också en bra beskrivning/förklaring till BMWs snabba värdefall...alla "måsten"... |
|
|
bjornh: håller också med Bones lista. Hade fram tills nyligen en E46 Touring -03 och det är inga problem även om man är lång. Är själv 194cm...Vår bil hade sportstolar och personligen skulle jag aldrig köpa en E46 utan sportstolar, dom är både skönare att sitta och snyggare att se på... Bilen du länkar till har med största säkerhet larm då den är svensksåld. På importerade bilar är larm inte lika självklart. Hittar du en fin bil som saknar larm så finns det bra eftermarknadslarm (Cargard, DEFA) som kostar 3-3500kr monterat och klart. Dessa styrs med bilens fjärrnyckel. Manuell eller automat är en smaksak. Ut och pröva så märker du vilken du gillar bäst. Räkna dock med 1 dl högre förbrukning för automataren. ___ //Ulf |
|
|
Hej Björn ! Här kommer ytterligare ett intressant objekt ! Länk |
|
| Har själv regnsensor idag och kan helt ärligt säga att jag skulle klara mig lika bra utan. Xenon däremot är guld värt vid denna årstiden! | |
| En sak som armstöd är grymt skönt att ha också går iofs att eftermontera för nån tusing. | |
| M3 Challenge: jag har sett den bilen. Jag kanske är konstig, men blir totalt osugen när jag ser de där M6-fälgarna på. Den har ju dock gått klart längre än den jag länkade till. Utöver dragkroken har den väl inte mer utrustning heller va, till ungefär samma pris? | |
| Tycker 320 med automat känns ganska trött, men helt ok med man. Min 25öring... | |
|
Satsa på en E46:a med M-sport paket.... Blir så jädra mycket snyggare och skönare att köra! Här har vi en snygg liten rackare! :) Länk |
|
|
bjornh, håller med bilen med M6-replikafälgarna ser verkligen inte bra ut. Hellre ett par M135 eller M-sportfälgarna i M-paketet. Ang. M-sportpaketet, blien blir lite mer satt, väghållningen känns stabilare och styrningen lite krispigare. Nackdelen är att den är lite stötigare. Dock tycker jag M-sportpaketet sitter riktigt bra på E46, speciellt touringen. Lycka till med letanded - den perfekta bilen finns där ute :-) |
|
|
Själv vill jag slå ett slag för fyrhjulsdrift nu när det kan vara halt även här i Sthlm... Har man vant sig är det svårt att vara utan! |
|
|
När det gäller automat vs manuell på 320 E46 så tycker jag inte valet är givet. Den manuella har visserligen lite lägre förbrukning på pappret men samtidigt en stor nackdel i form av löjligt låg utväxling. 320 E46 är bara 5-växlad och det blir ganska surrigt och högvarvigt på motorvägen, ca 3200 rpm i 110km/h. Konstigt i en tysk 6-cylindrig bil med 170hk... Vad jag har förstått har automaten inte alls detta bekymmer. Så kör man mest stadskörning blandat med motorväg skulle jag nog välja en automatare om jag skulle göra om mitt val idag. Den låga utväxlignen syns också på soppaförbrukningen, min manuella 320 -04 var svår att få under 0.87L/mil vid jämn motorvägskörning i 120-130km/h, där motorvarvet konstant ligger mellan 3500-4000rpm. Här torde skillnaden mot automataren vara ännu mindre. |
|
|
riktigt bra respons, det tackar jag för! för att krångla till det lite ytterligare har jag nu börjat kolla även på 325i touring. De verkar varken kosta särskilt mycket mer eller ha nämnvärt högre förbrukning. Så egentligen är det väl en sån man ska ha, eller var i ligger nackdelarna? |
|
| Det är ingen större skiljnad i varken prestanda eller förbrukningen,MEN kan du hitta 325i för samma pengar köpp den. | |
|
"problemet" med 325 är att försäkringspremien för vissa kan ligga avsevärt högre. Bor man i villa och i en lugn kommun är skillnaden marginell men det kan skilja 2000kr i premie om man har bilen ståendes på gatan och bor i lägenhet. Annars är 325 att föredra, förbrukningen är marginellt högre. Dessutom är utväxlingen högre än i 320. |
|
|
Tittade själv efter 320iM för någon månad sedan och provkörde ett par stycken men det kändes inte helt rätt. Till slut blev det en 325:a som jag bara kan rekommendera. Modellen kostar marginellt mer än 320i. Jag tycker det skiljer en hel del i kraft över hela registret och omkörningar går betydligt smidigare. Jag kör mest landsväg och landar runt 0.85-0.90. Kan tänka mig att 320i drar något mindre men knappast mycket mindre. Försäkringen är nog värt att kolla upp, försäkringspremier är högst individuella. Originalförsäkringar var billigast i mitt fall med 5600:-/år. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.