AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.554

Dubbdäck eller Dubbfritt ?

Sida 3 av 3
Vantage
Per L: det viktigaste när det gäller V-däck är att bilda sin egna uppfattning om vad som känns tryckt att åka på. och tester från diverse fakta tidningar skall se som en vägledning.

Flera trådinlägg här har beskrivit hur "däck som enl tester" varit bra men kännts fel i verkligheten !

Därför skapade jag tråden för att få en bild av hur det är för oss alla beroende på det Geografiska läget samt egen uppfattning av V-däcken generellt.
Precis som Du själv påpekar så har vissa däck väldigt Bra/Dåliga sidor och vice versa.
Om en egenskap är bra " sidostabilitet" så kanske däcket känns halkigt på is och tvärtom ?
En nog så viktig "total" information till oss hugande köpare av däck.
Jag menar, tester säger kanske bara "hälften" av sanningen att ex: det är stabilt sidledes, men inget om att detta kanske generellt betyder att det isof är destå halare på is ?

Dessa egenskaper och kopplingar kanske kommer fram här och nu när personliga helhetsintrycken av däck kommenteras av oss "vanliga" bilister.
Tester i all ära, men jag litar mer på Era bedömningar av däcken :-)

Som ett ex: Har pga plånboken tvingats köpa "billigare" däck och upplevt saker som inte framkommit i tester från början.
Ex: Hangkook däcken ( s-däck ) som är helt ok ( förutom livslängden då ) att köra på, MEN som i de första testerna inte uppmärksammades för sina helt otroligt livsfarliga egenskaper på våt-vägbana ( vatten planing etc ).
Nu i de senare testerna omnäms detta, kanske för dåligt pga av detta däcks helt kassa egenskaper vid detta tillfälle.
En däck-krängare jag känner saluför bla detta märke och förra året så försökte han med att få mej att köpa 4st S-Däck av detta märke.
Sa att sånt skit kör jag inte på mera och han kontrade då med att visa ett test utfört i Tyskland där Hangkook var ett av de BÄSTA däcken i regn ???!!!
Ska försöka gräva fram vilken/vilka som utförde detta test, för detta är ren och skär LÖGN !!
Hangkook bårde förbjudas liksom andra däck som har samma egenskaper som detta när det regnar !!
Dessa däck sitter ju som mest på de yngre förarnas bilar dessutom och lockar med "fräna" mönster och lågt pris och med vetskapen att dessa förar grupper "testar" gränserna lite mer än oss mer erfarna förare gör detta till en olycklig kombination i trafiken !!
Måhända jag drar detta lite väl till ytterligheterna, men minns själv hur det var när jag var 18-20 år och skulle ha nya "fräna" svålar till bilen !!

Fränast då var Firestone "Firehawk" däcket som med sitt mönster såg tufft ut och det var huvudsaken då !!
Problemet med detta däck var livslängden och det uppträdande det hade vid blött väglag, fast detta upplevedes som bra!! för det gick att sladda lättare på ASFALTEN !!
Det som troligen räddade livhanken på personen ifråga då var väl att det var motorsvagare bilar och att vintrarna var stabilare så man i princip bodde på sjöisarna 3-4 månader om året !!
Firestone däcket var dessutom så beskaffat att när hösten närmade sej och tempen kröp ner under +10 grader så blev det orunt när bilen stod parkerad över natten.
Kändes som däcket satt löst de första Km när man rullade iväg till jobbet !!
Slitaget var en annan effekt detta däck blev känt för, 50% av däcket slets ut på 1 säsong !!
Och det var i mitten allt försvann, oavsett ringtrycket så åts allt upp i mitten ofrånkomligt !!
Vet inte hur många av mina polare som hade samma problem med detta däck, men det var ju billigt och fränt mönster så det kvittade ??!!
Köpte senare Pirelli 800 som var betydligt bättre.

Men som sagt Era erfarenheter av V-däcken har betydelse för oss alla, likamycket som det Tester ViB och TM mfl gör årligen.
En sak som framkommit på senare tid är att olika däckfabrikanter "manipulerat" sina däck som skickats till div tester !!
Dom har "justerat" vissa saker som gjort däcken betydligt bättre än sina ordinare däck, men man säger att numer så inhandlas däcken utan styrning från Däckstillverkarna !!

Men tester som vi själva gör varje dag ger mera för mej personligen än tester utförda av Fakta-tidningar etc.
Vi köper däcken och kör slut på dom under varierande livcykler allt från ett par år till kanske uppemot 10 år och detta görs inte hos de tester olika medier utför !!
Ibland har man provat beg-däck för att se hur dom håller måttet, men saker som påverkar 2 däck av samma tillverkare och modell kan uppträda helt olika pga hur dom förvarats, och sådana omfattade tester har inte dessa medier möjligheter att testa....det har där emot vi !!

Inläggen här ovan bevisar detta faktum om och om igen ex med Michelin Maxi-Ice däcken som upplevs som " både Och däcket " !!

Skriv mera om Er erfarenheter, tillslut så finns här en "fakta-samling" som kanske kan göra någon nytta i framtiden, jag menar trots att Nokians Hakkapelitta 2" är urgammalt så säljs det fortfarande med framgång, detta betyder att andra märken och modeller som är SÅ bra oxå lever kvar ett tag framöver så vi kan tipsa varandra om dessa däck !!

Niclas
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Per L
(Det dubbfria Continental ContiWinter Contact TS810R har så bra resultat totalt sett att till och med jag (som dubbälskare) skulle kunna tänka mig att prova det).

Jag har monterat dubbfria Continental ContiWinter Contact TS810R på 335d. Är mycket nöjd, klart det bästa däck jag har kört på, inte ett uns av körglädjen har försvunnit, ska väl tilläggas att jag kör på 235 35 19. Däcket passar våra breddgrader mycket väl, vi har nästan bara barmark m saltade vägbanor.

Kan varmt rekommenderas.

//Stefan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Per L
(Det dubbfria Continental ContiWinter Contact TS810R har så bra resultat totalt sett att till och med jag (som dubbälskare) skulle kunna tänka mig att prova det).

Jag har monterat dubbfria Continental ContiWinter Contact TS810R på 335d. Är mycket nöjd, klart det bästa däck jag har kört på, inte ett uns av körglädjen har försvunnit, ska väl tilläggas att jag kör på 235 35 19. Däcket passar våra breddgrader mycket väl, vi har nästan bara barmark m saltade vägbanor.

Kan varmt rekommenderas.

//Stefan
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Vantage:

Till skillnad från dig så är jag mer intresserad av vad opartiska tester säger än olika köpares synpunkter! Framförallt om jag kan ta del av resultaten av testernas delmoment så att jag själv kan bilda mig en uppfattning.

Svagheterna med enskilda personers inlägg är i allmänhet:
- som normal bilkörare har man sällan möjlighet att jämföra olika däck med samma förutsättningar (tex samma däckdimension på samma bil, med samma väderförhållanden etc)
- vi människor har en tendens att tycka att våra egna beslut är bättre än andras beslut (mina däck är bättre än dina däck). Därför ser man ofta kommentarer om hur bra "mina" däck är och relativt sällan ser man kommentarer av typen "det var ena dj-a skitdäck jag köpte"!
- vi människor har rätt mycket förutfattade meningar som är mycket svåra för oss själva att tränga igenom. Kör man på friktionsdäck är troligen dessa bäst och kör man på dubbdäck är troligen dessa bäst. Har man alltid kört på Good Year tenderar dom vara bäst.
- en del människor har ibland andra syften med sina kommentarer än dom syften jag är ute efter. Säljer man däck så är sannolikheten mycket stor att just dessa däck är dom bästa som går att få tag på! Är man ansvarig för vägunderhållet så ökar sannolikheten att man gillar friktionsdäck!
- osv

Därför har jag en inbyggd försiktighet när det gäller att dra slutsatser av synpunkter, om däck, som är gjorda i ett sådant här forum!

Därför gillar jag att ta del av tester som är gjorda vid samma tillfälle, vid samma väglag, med samma testmetoder, med samma delmoment och gjorda av samma (gärna flera olika) förare som inte vet vilka däck som sitter på bilen.

Sedan måste man ju förstås ha klart för sig att även tester som är gjorda systematiskt har sina svagheter! Dom är tex aldrig gjorda på mina bilar (BMW 3.0S, SAAB 9-3Aero etc) och med de däckdimensioner som passar på dessa bilar. Man vet heller inte hur däcken uppför sig i halvslitet utförande, straxt innan dom är "utslitna" eller när dom blir gamla (om man kör litet)!

Men visst, jag tar också del av dessa inlägg med intresse! För ju mer beslutsunderlag man har desto bättre blir förmodligen beslutet!

Per L
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Vantage:

De där Firestone-däcken är ju en klassiker. Körde själv med dessa en säsong (för mer höll dom inte). Helt fascinerande hur dom slets. Är det något däck som förtjänar epitetet "suddigummi" så är det väl dom.

Men coolt utseende hade som i alla fall...

I denna tråd är det vad jag kan minnas ingen som diskuterat det faktum att tillverkarna idag optimerar bilens alla system (DSC, hjulupphängningar mm) efter en viss dimension. Jämför med Toyota HiLux som i stort sett vällte eftersom det enligt Toyota satt fel dimension på (dock skrämmande eftersom det var ett däck som ingick i ett utrustningspaket).

Såg en A6 Allroad igår med uppskattningsvis 185:or på. Finns väl inte en tekniker som ens tänkte tanken på så smala däck på denna tungviktare när man gjorde finliret i hjulupphängning och elektronik.

Som jag tidigare skrivit om mina iaktagelser på en stor infartsparkering i Stockholm om hur dåligt det står till med kvalitén på vinterdäcken vill jag avge ytterligare en reflektion: 30% sätter däck med bestämt rullningsriktning ÅT FEL HÅLL! Ett däcks konstruktion som skall se till att vatten o modd skall pressas utåt gör istället allt för att pressa in vätan under däcken. Jisses! Nu får alla som inte har telefonnummer som börjar på 08 gärna ondgöra sig men då skall man veta att jag har knappt någon längre i min bekantskapskrets som bemödar sig med att förvara och skifta däck utan väldigt många gör det på firmor istället. Är slutsatsen att däckfirmorna slarvar eller att samtliga (förutom jag då) som skiftar däck själva slarvar? Jag vet inte men återigen resonemanget att man gärna lägger 300 000 och uppåt för att få en säker bil men bemödar sig inte att kontrollera rullriktningen på däcken eller vilka sulor man sätter på över huvud taget.

Detta resonemang leder fram till vårt däcksval som jag är jättenöjd med. Bor i Stockholm och kör mycket långfärd på saltade vägar. Vi har samma dimension sommar som vinter; 225/50/17 och däcken är Dunlop SP Winter Sport M3. Är ingen höjdare på is men jädrarns vilket grepp på torr o blöt asfalt. Känner knappt någon skillnad mellan sommardäck (Michelin Excellence) och vinterdäcken så länge det är barmark. Fungerar riktigt bra på övrigt vinterväglag också framför allt det underlag som jag tycker är läskigast, modd.

Rekomenderar Teknikes världs genomgång i årets vintertest där man resonerar om vilken typ av vinterdäck man bör välja. Även hela testet tycker jag är bra eftersom man även verkligen värdesätter greppet på andra underlag än ren is.
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Jag bor i Norrland. Dubbfritt är som att köra med ett par nya sommardäck här. Nej tack för min del.

Nya vinterdäck med dubb ska inhandlas.

Men o andra sidan så är jag endast van att köra med dubbat därför skrämmer odubbat mig lite ..man är inte beredd på skitfästet man får helt enkelt på ishalka. Antar att det ska läras in.
FredricF
Enligt min (ringa) erfarenhet av Norrlandsvintern på skidresor mm så fungerar dubbfritt utmärkt där.Det mesta underlaget jag stött på i har varit packad snö där dubbar hur som helst inte gör nån större nytta (prova med en spik). Och när det blir tillräckligt kallt så lär inte dubbarna göra nån nytta på is heller har jag hört.
Nu måste jag erkänna att jag aldrig varit mycket längre norrut än Jämtland så djupaste Norrland är för mig outforskat men även i Jämtland kan det vara riktigt kallt (-37 i Åre är mitt "personbästa").
Riktig halka har jag bara stött på hemma i Stockholm (Fjollträsk för er Norrlänningar). Där kan det blir riktig tokhalka men bara typ en ellr två dagar per år.

För att lägga lite bränsle på debatten:
Jag undrar om inte dubbar är ganska överskattade, sån himla skillnad är det inte och dom tester som görs är på underlag typ sjöis som man väldigt sällan stöter på.
(en del tycks tro att dubbfria däck är grovmönstrade sommardäck).

Den avgörande skillnaden är sommardäck kontra vinterdäck. Med sommardäck har jag kört fast på min egen, helt plana och grusade, uppfart när det fallit 5 cm snö (i ett försök att flytta bilen så det skulle bli bekvämare att skifta till vinterdäcken). Med (dubbfria) vintedäck på var det bara att köra därifrån, helt odramatiskt.

/Fredric
Ja
34
Jan-Egil
740DA -00
Här kommer en åsikt från Lappland!

På saltfria inlandsvägar funkar det hur bra som helst med dubbfritt. Har alltid kört odubbat på mina bilar och dubbat "i tjänsten" - firmabilar och hyrbilar. Ser inget behov av dubb annat än möjligtvis de gånger man befinner sig på det som vi kallar "vattuhalka" (Blöt is, plusgrader) Men jag anser att fördelarna med odubbat (ljudnivå, komfort) överväger de få gånger per vinter jag råkar ut för detta.

Sen är det naturligtvis så att man måste ha färska däck med bra mönsterdjup - detta gäller både dubbat/odubbat.

//Jan-Egil
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Hej!
På väg att skaffa en 118d-07. Det sitter, enl. mig, dubbfria vinterdäck på bilen idag och det är den enda uppsättningen som följer med bilen. Enl. försäljaren så är däcken åretrunddäck som går att ha hela året. Jag är lite skeptisk till det han påstår. Behöver lite råd från er som har erfarenhet om sådana.

Owjan
Finns inga sk året-runt däck som är godkända i Sverige. Han menar på att du kan köra på dubbfria vinterdäck året runt, vilket inte är att rekommendera. De tenderar till att bli väldigt instabila och hala under sommaren, samt att de lätt vattenplanar.
Varför får du inte med sommardäck? Får du med BMW original fälgar? Låter som säljaren inte är särskilt seriös..
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Hej igen!
Bilen är från skåne. De sitter på BMW orginal fälgar. Försäljaren är siriös men jag tror inte han är så insatt. Jag måte komma med bra argument och kunna backup vad jag säger.

/owjan

Owjan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.