AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.553

Dubbdäck eller Dubbfritt ?

Sida 1 av 3
Vantage
Köpte nyligen en bil och V-däck följde med som brukligt.
Däcken ( Michelin Maxi-Ice 205/55-16" ) är sk Friktionsdäck och ska enl diverse "Fakta-Tidningar" vara minst lika som Dubbade alternativ...
Så till saken..Dessa däck ( ca 5-6 mm Kvar ) är rena trafikfaran !!
Vid några minusgrader så är dom helt ok om det inte är blankis vill säga.
MEN vid modd-före är dom totalt livsfarliga !!
Har aldrig haft så kassa däck vid detta vinter-före som nu, och detta av en tillverkare som enl min mening är pålitlig beträffande kvalitet etc.
Nej slår ett stort slag för Robert Collin´s åsikter ang dubbfritt nu nyligen.
Har Nokian Hakka 2 på min andra bil och dom är superba beträffande modd-föret.
Även "vanligt" vinter-före är dessa Mycket bra V-Däck.
Så vad har ni alla på detta forum för erfarenheter av detta ??
Anledningen till frågan är att jag personligen ser de tidningar som lovordar ditten och datten som rent nonsens och vi själva "luras" köpa något som är helt kasst i det verkliga föret.
Var man befinners sej i landet spelar roll såklart så därför frågar jag de verkliga "Test-Piloterna" där ute.....vad anser ni själva om däckstyp och märken ??
Jag själv bor i Södra Dalarna och åker Nokian Hakka 2 som jag anser är det bästa jag haft på min bil den senaste tiden.
+ = Prisvärda och slitstarka samt mycket bra väghållning på de flesta fören.
- = Högt vägljud.

Niclas
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Finns väl redan ett par trådar om dubbdäck vs. dubbfria, använd sökfunktionen.

Man ska sikta på att vara bra!
Friktionsdäcken enda fördel är ju att det är bra för miljön!
Dubbdäck måste man ha, för dom gånger det är halt eller dåligt väglag i allmänhet så funkar bara dubbdäck.!

Själva principen att friktionsdäcken är beroende av att dubbdäck ruggar upp isen för att dom ska fungera gör ju att dom diskvalificerar sig själv.

Bävar för den dag då dubbdäcken förbjuds! Har svårt att se att det blir så här i sverige, men man vet ju aldrig vad miljöförespråkarna hittar på.

Keep your distance!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Du lär inte få någon som helst vägledning i ditt val på detta (eller för all del andra) forum!
Här på forumet finns lika många dubbfanatiker som friktionsfanatiker och åsikterna verkar lindrigt sagt vara rätt låsta!

Du har ju själv en uppfattning i frågan! Kör enligt den!

Per L
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Dubbdäck vs dubbfritt.

Det dubbdäcket gör är att den tar bort närvaron i att på vintern är det glatt på marken, på sommaren är det strävt(bar asfalt). = Körningen som man kan anpassa efter underlaget.

River 40x mer asfalt samt dubbarna av metall slits dessutom ned och blir microspån som påverkar barnens luft, den växande oskyddade generationen som får ta hand om nuvarande generatiosn omedvetenhet/ ointresse.

Dubbdäck då. Inte fel om man de facto är van vid det och ta sig fram snabbt och inte gillar förändring är de nya rönen angående dubbfria däck obehagliga.

Sanning= gå ut ur bilen nästa gång det är halkföre och du är ute och kör. Känn på underlaget med handen. Från underlaget till dig bakom ratten är det många lager tekniska lösningar. Allt har sitt pris, allt har sina funktioner.

Varför kör nästan hela europa på dubbfritt samt många länder har dubbförbud? Visst är det klimatskillnader. Samtidigt hur många % av Europas befolkning bor i Sverige?

Alltså, nästan gång jag skall köpa fabriksnya däck till min bruksbil, då blir det dubbfritt. Antagligen fria från HA-olja och vem vet, kanske regummerade. Då återanvänds något redan producerat.

Jag är för teknisk utveckling, tillika kärnkraft och en massa annat piffigt. Däremot har jag insett att naturens resurser är begränsade och varje val jag gör och försöker tänka efter lite, gör att resurserna räcker lite längre, till lite fler

Mina 5 öre.
Mvh
Asken

Genusforskning, varför försöka uppfinna något som inte finns?
Asken: I vilka läder är det Ej tillåtet med dubb??

Färre än man tror faktiskt (många tror ju dubb är bara OK i Norden) men verkligheten är en annan:

Följande EU-länder råder TOTALFÖRBUD mot dubbat:
Bulgarien
Kroatien
Holland
Polen
Portugal
Rumänien
Tyskland
Ungern

Alla övriga Europeiska länder är det faktiskt OK med dubbat ( inom vissa tids och hastighets regler)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Fr
112
Frippo
-120dAM 3-d
i Schweiz får du inte köra dubbat på motorväg.

Mvh,
Fredde
Dubbdäck – regler och erfarenheter från utlandet
Lite läsning...
Länk

/Udo Dirkelsniff
Länk
Pe
2.342
Per L
Det kommer aldrig gå att få en opartisk analys av nyttan kontra riskerna med dubbdäck resp dubbfritt!

Människor värderar olika egenskaper olika utifrån sina egna erfarenheter och personligheter. Exempelvis anser många att man får anpassa körsättet efter vägförhållandena och andra förutsättningar. Tex ishalka och friktionsdäck= man måste köra försiktigare. Andra anser att detta resonemang är verklighetsfrämmande eftersom alla som krockar eller kör av vägen uppenbarligen gjort en missbedömning. Och missbedömningar kommer alltid att göras av alla då och då i trafiken.

En del människor värnar miljön i första hand och andra värnar om sin säkerhet i förta hand. Förutsatt förstås att man tror att dubbdäck verkligen hjälper på isväg.

En del människor påstår att dubbarna slits ner rätt snart så att dom inte gör någon nytta och andra upptäcker att dubbarna sticker ut mycket fortfarande när däcken är utslitna.

En del människor anser att dubbade vinterdäck är sämre på asfalt än friktionsdäck. Andra anser att det är tvärs om. En del tester finns ju också gjorda om detta. Dock knappst så vetenskapliga att friktionsfanatikerna skulle köpa resonemanget. Det gör däremot dubbfanatikerna utan vidare.

Vi människor tar till oss fakta bättre om dom stämmer överens med vår egen uppfattning. Sådant som inte stämmer med vår uppfattning har en större benägenhet att gå in genom ena öret och ut genom det andra!

Att dubbdäck sliter mer på asflatvägarna torde de flesta kunna komma överens om! Men är det självklart att utredningar från Vägverket är opartiska? Det är väl dom som har "för litet" pengar i sin kassakista och som skall asfaltera om vägarna!? Och dom har inga kostnader alls för krockade bilar och sjukvård!

Tror vi att journalister som skriver om olika däcks för och nackdelar är helt opartiska? Tror vi att omfattande tester "i blindo" som tex Teknikens Värld gör ger bättre eller sämre resultat än "allmänt tyckande" från från andra tidningar?

Osv! Listan kan göras lång!

Per L
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Eftersom jag alltid köra relativt motorstarka bilar (200hk+) och gillar att köra "inspirerat" när väglag och trafik tillåter (vilket är största delen av vintern i skåne) föredrar jag dubbfritt. Har själv ingen större erfarenhet av hur dubbdäck är under hela dess livsperiod utan kan bara utgå från vad min far tycker. Han kommer antagligen aldrig köpa dubbdäck igen då han tycker att de slits på tok för fort här. Har inga tvivel om att dubbdäck ger bättre grepp men jag undrar om det verkligen spelar någon roll de gånger man blir överraskad av blixthalkan, antagligen håller man för hög hastighet ändå?
Vantage
Som jag skrev i första inlägget så är jag bara nyfiken på vilka "Erfarenheter" vi vanliga bilister har av våra vinterdäck, INTE de politiska åsikterna mm, utna EGNA ERFARENHETER av de däck man har provat eller har nu !!
Vad tidningar,Vägverket,Miljövänner,Robert Collin etc har för åsikter skiter jag fullständigt i, jag med flera är garanterat mer intresserade av vilka typer av däck som funkar bäst just där du/ni bor.
Listan skulle kunna göras hur lång som helst om vi skulle debbatera allt rörande Dubb vs Dubbfritt, men på något sätt verkar de flesta trådar ta en annan vändning än den avsedda så därför försöker jag vända "steken" än en gång...
Vilket däck/Typ tycker du funkar bäst där du bor ??
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Dubbfritt funkar säkert bra i 90-95% av väglagen där jag kör.

Men när det verkligen behövs bra fäste, dvs ishalka vill jag gärna ha dubbat.
Visst handlar det om att anpassa hastigheten men det kan räcka med att man en gång blir överraskad av plötslig blixthalka i en kurva då vill jag gärna ha bästa möjliga fäste.

Så för mig är valet enkelt: Fräscha dubbdäck!
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Jag har haft 8 olika bilar sen jag tog körkort. Fwd, Rwd och 4wd.
Olika omständigheter har gjort att jag har haft dubbat/friktion som vinterdäck. 6 bilar av 8 har varit utrustade med dubbdäck. Kan säga att dubbdäck funkar bäst där jag bor.
Bor i Jönköping MEN kör mycket ute på landet, visst inne i stan kan det kännas onödigt med dubb ibland. Jag föredrar dubbdäck framför friktionsdäck nu på vintern, de gånger det är blankis, temperatur ändring från milt till kallare väder så är dubbdäcken oslagbara.
Kommer att fortsätta att köra med dubbdäck.
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
Jag kör dubbfritt i gbg.. och använder mig av good year ultra grip.
Kör även med michelins dubbfria vinterdäck och tycker att de fungerar bra.
Sedan får man ju anpassa sig efter väglaget.
Men här i gbg kör ju så många med dubbdäck så oftast har de rivit upp den isen som kan ställa till problem för de dubbfria däcken. Men eftersom jag kör mest stadskörning så känns det onödigt att köpa dubbdäck.
Har heller inga erfarenheter av dubbdäck, men än så länge har jag klarat mig dubbfritt och kommer väl använda det ett bra tag framöver!

Min Bil: Länk
Pe
2.342
Per L
Okay, du vill ha min erfarnhet och uppfattning!

Jag bor i Gbg-området och självklart kör jag på dubbat!
Ju längre söderut man bor ju större risk är det att bli överraskad av ishalka och ju större nytta har man av dubbarna!

Själv är jag övertygad om att jag åtminstoen en gång räddats av mina dubbar. En morgon ändrades väglaget på 50 meter från höstplask till fullständigt snorhalt där 50 kph var för fort! Jag fick sladd, retursladd och en sladd till innan jag fick kontroll på bilen. Tre personbilar och en lastbil hade inte upptäckt hur halt det var! Och att snacka om att man får köra försiktigt när det är halt är ju fullständigt nonsens eftersom man ju inte i förväg vet att väglaget har slagit över till snorhalt så snabbt. Att påstå en sådan sak visar bara på att man inte har tänkt till ordentligt! Enligt min uppfattning alltså!

Och inte har jag heller upptäckt att dubbarna slits ner fort. Jag har bra dubbutstick till och med när däcken är "utslitna"!

Däremot lossnar dubbarna om man kör fort eller accelererar och bromsar hårt på asfalt. För sådant körsätt passar friktionsdäck säkert bättre!

Dubbdäck gäller alltså för mig för att ha den där lilla extra säkerheten mot obehagliga överraskningar vid ishalka. Även i alla andra situationer är ett genomsnittsdubbdäck lika bra eller bättre jämfört med ett genomsnittsfriktionsdäck! Enligt de fakta som jag har lyckats leta fram!

För er som kör fort, bromsar och accelererar snabbt eller kör i Tyskland ofta passar friktionsdäck bättre!

Per L
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Tillägg till Asken som som vanligt är klok som en pudel:

Varför är det ingen som pratar om däckens egenskaper när det inte är is...

Har själv breda continentala dubbfria. Inte så bra på is men kanongrepp på torr o blöt asfalt samt faktiskt vid snöslask o modd. När det är varning för is är det ägget under foten. Hur många med smala sladdriga dubbdäck kör med ägget varje dag det inte är is?

Come on...
Dubbfritt har jag kört med dom senaste 10 åren ca 8000 mil/år saknar SÄLLAN dubbat men visst önskar jag att jag körde dubbat ca 1% av tiden...

Maxi-Ice som nämnde av trådstartaren VAR bra när dom kom kring 2000 idag skulel dom tillhöra medel-botten i ett test senaste åren har utvecklingen hos t.ex. Nokian varit grym på friktiosn sidan myckt p.g.a./tack vare Allan Ostrovsikis som man köpte/tog över från Gislaved som är för friktionsdäck vad Per Gillbrand var för Saab

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Transocean
Köpte mina första dubbfria ett par månader sedan och har nu hunnit att uppleva ishalka med dom. Inga som helst problem. Dock har jag märkt att jag "automatiskt" anpassat mitt körsätt lite grann, d v s att jag är försiktigare med gasen samt styr snällt i kurvor. Jag köpte Yokohama Iceguard 10 alltså den utgåtta modellen. Dimension 205/65/15.

Juha
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Inga som helst problem tycker jag är ett starkt uttryck när man pratar ishalka. Faktum kvarstår att dubbade är överlägsna dubbfritt på den värsta ishalkan varför jag tycker att uttrycket är lite väl som sagt. Hur som helst, debatten om fördelar vs nackdelar lär ju fortsätta. :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Egna erfarenheter, baserade på 50000km/år de senaste 10 åren på vägarna. Mestadels landsväg, ca 80%.

Övre gräns Östersundsregionen, nedre gräns Milano. Bostadsort Stockholm.

Har kört enbart dubbfritt och den enda olycka som skett var en mindre avåkning, då i en backe som var en ren chansning att försöka ta sig upp för. Gled baklänges ned i diket med en E32 730 iA 6cyl:) utan antispinn eller sandsäck i bak med 2 år gammalt körkort.

Odelat positiv till dubbfritt. Samtidigt har jag köpt dubbat vid ett tillfälle, till den röda 850an. Dessa kommer att bytas ut mot en omgång dubbfritt då jag inte var tydlig utan accepterade ett enkelt förslag vid detta tillfälle helt ärligt, inte tänkte efter.

Nästa gång jag själv skall köpa däck blir det dubbfritt. Det är det jag uppmuntrar andra till. Tillika önskar jag inte heller klanka ned på de som åker dubbat eller väljer det, för bara dom kan fatta beslut utifrån där de är i livet med sin värdegrund. Däremot belyser jag en skillnad.

Mvh
Asken

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det värsta scenariot är ju nästan om dubbat förbjuds. Då åker alla runt och halkar på de isfläckar som uppstått.... :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.