AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.556

Dubbdäck eller Dubbfritt ?

Sida 2 av 3
Vantage
Ett nytt frö till den pågående debatten....:-))
Länk
"Spikes for ever"

Niclas
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Viktigt med bra däck men "året runt däck" är inte samma som dubbfria vinterdäck.

Bra att så många verkar föredra dubbfritt då det är bäst för miljön, speciellt Asken som åker V12:a och tidigare kompressormatad 8:a! (och för all del gasbil)

Själv värderar jag mitt och min familjs säkerhet högre alltså blir det dubbat för min del.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
"Året-runt-däck" Varför väljer man något sådant? De är ju varken bra på vintern eller på sommaren. Jag vet inte men gissar en kostnadsorsak.
Tragiskt beslut som får oanade konsekvenser.
Hoppas det var okunskap hos journalisten och han egentligen menade dubbfritt vinterdäck.

Om det verkligen var "året-runt-däck", varför använda däck som är usla på alla underlag?
BjörnB,

resonerar exakt som dig. Bor 1mil väster om Lkpg och åker en liten men mycket trafikerad väg på morgonen till jobbet som kan frysa på lätt. Bor man i en storstad skulle jag nog välja dubbfritt. Året runt däck kommer inte ens på fråga för mig.

Vägverket lägger ALLT fokus på hastigheten vilket medför att de tappar de viktiga punkterna. TEX däcken. FÖRBJUD "åretruntdäck"!!!
Inför KRAV på tillverkare!!! Inför TESTER, typ EuroNcap för däck!!!
INFORMERA folk!!!

Däcken är DET ENDA som har kontakt med marken när Vi kör/åker bil. Det svarta som sitter runt fälgen kräver betydligt mer uppmärksamhet än det får av Svensson och dess förmyndare idag.

Obegripligt!
"Året runt däck" finns bara i USA (där nötterna på t.ex hondasuv.com tror att 4WD ersätter vinterdäck..) samt p.g.a. den diaboliska kombinationen skrupelfria däckmånglare och dumsnål svensk.

Däckbranschen i dag kan i dag inte tillverka ett däck som passar för ett fyra årstiders klimat så enkelt är det!!

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Gu
45
GustafT
320i coupé (e36) års.-95
"året-runt däck" : NEJ! lagom bra i alla lägen är inte tillräckligt...

dubbat eller odubbat...?
kör själv på odubbat, tycker det är helt ok då jag inte kör så agressivt. Håller man farten samt att man har möjlighet att lämna bilen hemma då det är snö-kaos (vilket man nästan måste även med dubbat ibland...) så fungerar de utmärkt.
FredricF
Själv kör jag i huvudsak i stockholm och har kärt på Michelin Maxi-Ice sedan länge med ett mellanspel av Nokias motsvarande (som jag tyckte var sämre på torrt väglag). Min uppfattning är att dessa däck fungerat utmärkt i slask och snö, inga som helst problem att byta fil genom snöslasksträngar på motorväg.

Gasar-Magnus: Du skrev att Maxi-Ice kom 2000. jag tror jag köpte min första uppsättning runt 1996, om inte tidigare. Fast Maxi-Ice fanns visst i flera generationer och jag undrar om det inte är det som utveklats till X-Ice idag (mönstret påminner en hel del).

/Fredric
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Fick mina vinterdäck idag. Har för första gången på många år skaffat dubbdäck, främst för att jag vet att jag kommer köra en hel del uppåt landet, men också för att många här på forumet hade övertygat mig om att dagen dubbdäck är jättebra, inte så högljudda och funkar bra på torr eller våt asfalt, som det oftast är här i Skåne.

Mina reaktioner, efter ett par mil med dem:

* Fasen vilken fjädringskomfort! Skillnaden mot mina 18" RFT är enorm. Frågan är hur mycket av förbättringen som kan härledas till mindre fälgar och vad som kan härledas till icke-RFT?

* Mindre spårkänsliga. Återigen, frågan är om det är RFT, eller att bakdäcken nu är smalare.

* Sladdriga! DSC griper in väldigt ofta, även att jag inte pressar bilen särskilt hårt. Vid knappt 4000 varv på tvåan blinkar lampan intensivt, men även vid pådrag på trean, detta på torr asfalt. Bådar inte gott, med tanke på att det är ett av de vanligaste väglagen jag kommer köra i.

* Högljudda! Även att det inte är outhärdligt, så låter de otroligt mycket mer än de friktionsdäck jag har haft de senaste åren.

* Slitage: Efter tre mil så syns det tydligt att dubbarna är använda.
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Hänger på "Continental"

Lite diskussion om kvalitén på däcken. Många verkar inte bry sig helt enkelt. Parkerar på en stor infartsparkering varje dag och blinörd som man är kan jag inte låta bli att studera bilar och i dagarna naturligtvis däckval och skick och det är skrämmande skall ni veta. Är det inte slitet och få dubbar kvar så är det billigaste tänkbara från macken. Som sagt var tidigare så har vi odubbade "contineltala" dubbfria men ser alltid till att däcken är av bästa sort (jämför alltid ALLA tester) och att dom är fräscha. Är helt övertygad om att vi har bättre grepp än väldigt många som tror att dom kör säkert bara för att däcken en gång i tiden hade en hel o snygg tandrad med dubbar.

Säkerhet är en viktig parameter för många vid bilköp. Man kanske ger 300 papp för att ha en säker bil men på gummiverkstaden väljer man billigt för att spara några loppor. En jag känner gör precis så och jag har lånat den bilen och visst, dubbarna rasslar och greppar i isen men däcken är helt under isen (förlåt) på precis alla andra väglag.

Nu vet jag att det är otroligt svårt, om inte omöjligt, att konstruera ett test som är "rätt" men jämför man flera tester så får man i alla fall en viss bild. En slutsats man kan dra är väl att aldrig någonsin får de billiga alternativen några bra placeringar.
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Jo visst ja.

Körde Maxi Ice i slutet på 90-talet men det måste vara en annan variant idag. Maken till suddigum har jag aldrig haft. Dubbel bromssträcka minst och sladdiga som tusan.

Dagens variant verkar ju klara sig bra så det kan absolut inte vara samma däck.
Vantage
Barre: Håller med ang Maxi-Ice däcken.
Maken till kassa däck på slask & is har jag aldrig kört på under mina 22 år bakom ratten !!
För min del är Nokian Hakka det suveräna däcket när det gäller grepp !!

Önskar att alla fick prova "Riktiga" dubb-däck på fin sjö-is !!
Minns när vi plogade upp sjöarna vintertid här uppe i Dalarna och "krängde på " Rally-svålarna :-))
Takki och Timmi-däck var några av de däck som det kördes flitigt på.
Helt brutalt fäste både på snö och is !!
Minns en gång då jag inte orkat byta till mina ordinarie vinterdäck och körde till jobbet på mina Takki-Ice däck.
Det slog om till Tö-väder över natten och de fina snö-vägarna blev snart rena skridsko-banorna.
På väg hem så kom jag ikapp många som bokstavligt halkade fram, många skrek förmodligen många hemska ord efter mej då jag blåste förbi i 100 knyck på det närmaste blank-is man kan komma ;-))
Helt fantastisk känsla med detta grepp..
Men på asfalt var det "Bambi-effekten", drifting var på den tiden ett okänt fenomen, men skulle vara den närmaste liknelsen iaf hehehehe

Niclas
Vantage: Har också kört med ralleydäck på frusna sjöar, fast det var här nere i småland för några år sedan, helt galet kul, vilken känsla man fick =)

Angående dubbdäck vs dubbfritt: på vår 320 som min sambo använder till jobbet har vi dubbat, funkar bra, trots oljudet...

Men på arbetsbilarna som jag kör nästan 10 000mil om året med har vi enbart dubbfritt, funkar helt utmärkt och då kör vi en massa på oplogade småländska grusvägar. Har aldrig fastnat i några backar aller krockat med något, men självklart får man sakta ner något på ren is, men det går utmärkt ändå och otroligt skönt att slippa oljudet från dubbarna.

Tycker det är upp till var och en vad dom vill köra på, men att dubbfritt skulle vara så dåligt som somliga påstår verkar konstigt!? Kan vara många faktorer: dåligt fabrikat på däcken eller för höga hastigheter kan vara ett par av förklaringarna.

Mvh Jens

Vantage
Min Brors Fru är släng med det skrivna ordet, och förra året vann hon en tävling med "Bästa Slogan".
1:a priset var 4st Bridgestone Blizzak däck ( Dubbfria ).
Min bror åker exakt samma vägar som mej och han är extremt imponerad av dessa däck !!
Till saken hör att min Moster och hennes man för några år sedan ägde en Taxi-firma.
På bilarna satt Bridgestone Blizzak däck och dom var väldigt nöjda med dessa V-Däck !!

Mina Michelin Maxi-Ice är 3 år Gamla och har 4,5mm kvar på 2 av däcken och 6mm på de andra 2.
Förvisso slitna men ändock ??
Varför så dåligt grepp i modd-föret ??
Slänger och har sej vid minsta frost halka oxå !!
Har 205/55-16" med 2,5kg´s Lufttryck i däcken.
Dom borde vara bättre än så, men icke !!
Nu blir det Nokian Hakkapelitta 2 "Nordman-Dubb" 205/55-16" iaf.
Har motsvarande på min 525i-01 Touring och den går som tåget i skitföret ;-))

Niclas
Vantage: intressant för det är nämligen Bridgestone Blizzak som vi har på personbilarna och dom funkar mycket bra.

Sen har vi någon sorts av Michelin på minibussarna och dom är inte riktigt lika bra, men det går ändå ;)

Men med Nokian Hakkapelitta 2 lär du säkert bli nöjd, Hakkapelitta brukar vara mycket bra däck..

Mvh Jens
Vantage
Gordon Blixt: Bridgestone Blizzak anser jag personligen vara de Dubbfria däck som leder utvecklingen av det dubbfria alternativet lika stort som Nokian dominerar det Dubbade alternativet !!

Niclas
FredricF
Konstig att så många dissar Maxi-Ice. Jag har själv kört mycket på sådana i alla möjliga väderlekar och är helnöjd. Det enda jag ogillar är att dom är en smula svajiga i sidled på torr asfalt (i jämförelse med sommardäcken, vill säga). Maxi-Ice gör ingen bil till sportbil, så mycket kan jag säga.

Kan de varierande erfarneheterna bero på däckdimensioner? När det gäller sommardäck kan jag vara lite fåfäng och välja lägre och bredare än vad däckfirmor och BMW rekommenderar men mina vinterdäck är alltid enligt rekommendationerna.
Det kan också bero på var man bor och i stockholm (där jag bor) är det egentligen vinterföre max 1-2 veckor per år (då kan det i och för sig vara glansis, som den där dagen förra hösten). Men slaskföre är det ofta.

/Fredric
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Måste göra ett tillägg till mina kommentarer angående mina nyinförskaffade vinterdäck. De är inte bara lite sladdriga. Om jag försöker accelerera på sexans växel från 110 så släpper de också, även om jag bara ger kanske en tredjedels gas. Hela bilen känns dessutom väldigt instabil vid inbromsningar. Däcken i fråga är Bridgestone Noranza 2. Hade definitivt inte köpt de däcken om jag hade vetat att bilens egenskaper skulle försämras så markant av dubbarna. Visst, det är viktigt att bilen är säker vid vinterväglag, men när det känns som snömodd på torr eller fuktig asfalt så kan det ju kvitta om det är supersäkra på blankis... Känns som 7000 spänn i sjön.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
bewing77:

Jag sätter en månadslön på att det dåliga beteendet på dina däck inte har mycket att göra med dina dubbar utan däckets totala konstruktion!

Läser man Teknikens Världs tester av vinterdäck (nr 22/2007) så kan man bla se att Bridgestone Noranza 2 hamnade bland de absolut sämsta dubbdäcken (även jämfört med dubbfria) när det gäller älgtesten (snabb undanmanöver).
Totalbetyget för detta däck blev i och för sig inte dåligt men deras kommentar blev:
"Bridgestone har bara gjort läxan till hälften. Snö och is går bra, men på barmark halkar det efter rejält. Inte bra."

Jag får intrycket att TV:s däckstester är bland de mest seriösa och opartiska som finns! Där kan man välja det däck som totalt sett passar de egna förutsättningarna bäst!
Är man tex intresserad av ett sidostabilt däck så skall man absolut inte välja Noranza 2 utan ett dubbfritt Michelin Primacy Alpin. Vredstein Icetrack är det bästa dubbdäcket om man vill ha bästa sidostabilitet och dubbat.

Det dubbfria Continental ContiWinter Contact TS810 har så bra resultat totalt sett att till och med jag (som dubbälskare) skulle kunna tänka mig att prova det.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.