AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.972

525ix med felaktiga fjädrar? (bilder)

Sida 1 av 3
ke
376
keihin
525d Touring -07
Hej på er!

Har bytt bl.a. fjädrar och stötdämpare fram på min 525ix Touring -94, bilen blev minst 75mm högre fram än vad den var förut, är detta normalt? Den ser iaf. helkonstig ut tycker jag!

Före: Länk
Efter: Länk

Ska det se ut på detta viset?
Fjädrarna är Bmw orginal, stötdämparna är gula Koni från Stötdämparexperten, har skruvat ner dem på mjukaste läget...

Tacksam för alla synpunkter!
kollar man på Konis hemsida står det TYDLIGT "inte iX" då iX touring har helt egna dämpare (fjäderben) MEN det borde ju inte påverka höjden utan det är ju fjädern som står för det.... kolla på t.ex realoem att du fått rätt fjäder av tomtarna på din lokala BMW bodega...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Har du just bytt, eller har du kört ett tag? För det kan ta några dagar/mil för att dem ska sätta sig ordentligt. Mina fjädrar jag köpte satte sig VÄLDIGT mycket, så fick byta till orginal igen.
På 2-3 dagar så satte sit fjädrarna ca 4-5cm :O(
Så vänta lite mer att byta om fjädrarna monterades idag.
ke
376
keihin
525d Touring -07
Gasar-Magnus: Stötdämparna bör vara rätt då jag har köpt samma som det talas om i denna tråden: Länk samt att jag var väldigt noga med att tala om för Stötdämparexperten att det gällde en iX...de passar dessutom som handsken när man modifierat fjäderbenen...

Jag lyckas inte hitta något artikelnr på framfjädern på RealOEM...står nåt om att den behöver mer info om bilen! Kanske nån av er lyckas bättre? Det är en E34 525ix Touring 1994 (tillv. -93?) med manuell låda.

ExHonda: Det var sköna ord att höra! Monterade fjädrarna igår, men bilen har stått upphissad då jag har bytt bromsarna idag...sänkte ner den nu ikväll och har bara kört kanske 3-4km på dem...
Ska ut och åka en 10-mila-sväng imorgon då få se om det händer nåt!
ke
376
keihin
525d Touring -07
Har nu klämt lite drygt 10mil sen fjäderbytet igår men den är ändå lika hög, har ca 120mm från överkant däck till underkant skärmkant...förr var samma sträcka ca 40-50mm :(
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Om du har tillgång till ETK så ange VIN (sista 7 siffrorna i chassinummret) så skall all info om bilen vara inmatad.

Kollar man ETK menyn för "SPRING TABLE" inser man att det finns minst 3 olika fjädrar (fram) beroende på mängd av extrautrustning. Jag hittade för +25 kg och +50kg för min bil.

Om du fått +50kg fjädrar nu och hade nominella tidigare så borde det bli en klar skillnad.
Nu skall ju 525IX vara lite högre än standard 525i så det är inte helt lätt att säga vad som är rätt.

Hoppas detta är till lite hjälp!
ke
376
keihin
525d Touring -07
525ix: Har tyvärr inte tillgång till ETK...eller rättare sagt, jag vet inte vad det är för något? :)
Men du får gärna posta artikelnumret på de tre fjädrarna du hittade där så kan ju jag jämföra med numren till de fjädrar jag har på bilen nu...
När du säger det så vet jag att reservdelskillen pratade om "den har ju klimatanläggning"....men min bil har bara vanlig ac (knapp med snöflingan), kan det vara nån viktskillnad där?
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
31 33 1 140 071 Nominell
31 33 1 140 072 +25kg
31 33 1 140 073 +50 kg
ke
376
keihin
525d Touring -07
Ja där ser man! Jag har fått +25kg-fjädrar enl. mitt kvitto...det kan ju knappast vara rätt när den blev såhär rackarns hög då?
ke
376
keihin
525d Touring -07
Tackar för detektivarbetet 525ix!
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Tack själv, bra att veta att "8641 1410sport" faktiskt passar. Du tror inte att det är gastrycket i dämparna som "trycker upp" bilen. Jag tycker att bara +25 kg borde inte ge +70mm. Det verkar inte rimligt!
ke
376
keihin
525d Touring -07
Jag är inte så insatt i hur det där fungerar...jag trodde att det var enbart fjädern som höll upp bilen, att stötdämparen endast dämpade stötarna :)
Jag har skruvat ner dem på mjukaste läget iaf..när jag satte dem i fjäderbenen så gick de ju trycka ihop men...jag vet faktiskt inte? Har PMat de som hade bytt i den gamla tråden och fråga om de upplevt en ordentlig framvagnshiss efter bytet :)
Du har alltså modiferat dom gamla stötdämparna med ställbara koni-insatser eller?

Stötdämparen i sig kan inte "trycka upp" bilen utan det måste ju vara fjädern som gör det. Det satt inte någon sänkningssats på före du bytte fjädrar då?
ke
376
keihin
525d Touring -07
Ja jag har modifierat gamla fjäderbenen, nu sitter där ställbara Koni stötdämpare. Modifieringen i sig är inget konstigt, man kapar bara bort den del där "vanliga" fjäderben har muttern/hylsan som håller stötdämparen, samt borrar ett hål i botten för en M12 som man istället låser stötdämparen med. Längden är densamma som orginal.
Jag TROR inte det satt någon sänksats på den då den höll normal höjd som andra ix som jag både ägt själv samt sett på bilder osv...det har dessutom fram till ca ett år sedan inte funnits någon sänksats att uppbringa till iX, mig veterligen. Nu finns det att köpa från Jamex, men den är såpass ovanlig att när jag pratade med Forza hade de inte heller sett den förr, fanns inget leveransdatum att lämna osv.

Jag tror också att jag har fått helt fel fjädrar, ska åka till Burlins motor idag och fråga vad de anser om saken...

Tack för alla tips och kommentarer, guld värt!
ke
376
keihin
525d Touring -07
Pratade med Bmw-handlaren igår...enl. deras dator är dessa fjädrar rätt men enl. blotta ögat verkar de inte rätt. Han skulle forska i ämnet idag och höra av sig. Nu har jag arbetskamrater som påstår att jag har full rätt att kräva att verkstaden gör jobbet ifall de har levererat fel delar, är det så?
ke
376
keihin
525d Touring -07
Eftersom handlaren själv inte hört av sig så ringde jag nu upp...tydligen sköter de ärendet via epost till "lagret i södra sverige"...som i sin tur förmodligen har skickat en flaskpost eller ev. en brevduva till tyskland för att kolla om dom har skickat rätt eller fel, hur dom nu ska veta det där nere när fjädrarna är här uppe? Stackars personal på Bmw som tydligen inte får använda telefonen till att ringa mellan varandra. Hursomhelst så skulle svar inväntas innan något gjordes, han antyder fortfarande att jag har fått rätt fjädrar (för det står ju på lappen och i datorn), trots att han inte ens bemödade sig med att gå ut ur butiken och titta på bilen när jag har kört dit för att visa, bad honom två gånger...
Avslutningsvis så frågade han om den inte var sänkt bak då? Och?? Bilen ska väl ändå inte bli 70mm högre fram även om jag är helt utan fjädrar bak? Den är fö. inte sänkt bak.
Jag googlade efter bilder på 525ix och fick fram "broschyrbilder" och inte ens när bilarna var sprojlans nya så var de i närheten lika höga fram som min är nu...
Jag blir så less!

Var tvungen att få "ladda ur" lite...tack för ordet.
ke
376
keihin
525d Touring -07
Jag kanske har gjort bort mig!?

Pratade med vår andra Bmw-verkstad idag, visade bilen. Han ansåg att den såg väldigt hög ut, jag berättade om vad som var gjort på den. Han hade ingen erfarenhet av Koni idag, men han berättade att han monterat sådana på en Passat "för länge sedan" och på den så höll stötdämparen upp bilen, precis som du säger 525ix.
Jag har mailat Stötdämparexperten för att fråga om så kan vara fallet (det går inte nå dem per telefon i veckan).
Finns det någon därute som har egna erfarenheter att dela med sig av?
Kanske ni vet någon annan som också är duktig på Koni-dämpare som man kan fråga?
Ni kanske har gjort samma operation på er ix, hur blev resultatet?

Tacksam för alla tips!
ke
376
keihin
525d Touring -07
Jag fyller på tråden med löpande information i denna följetång, om inte annat för framtida bruk.

Har nu fått svar från Stötdämparexperten som bestämt hävdar att de stötdämpare jag köpte absolut inte höjer bilen fram och att jag då isåfall måste ha fått fel fjädrar.

Bmw, som sade i onsdags att de skulle höra av sig senare denna vecka, har inte hört av sig.

Funderar snart på att prova beställa Jamex-fjädrarna från Forza och lämna fakturan till Bmw men det lär väl inte vara godkänt :)

Fortsättning följer...
En stötdämpare kan INTE hålla upp bilen om allt står rätt till med stötdämparen. Skulle det vara sån kraft i en stötdämpare så att den klara att hissa upp bilen så skulle man ju inte klara att trycka ihop den när man har den lös vilket man klarar t.o.m. om det är en hård sportstötdämpare.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
jag vet inte varför det ens snackas om att en stötdämpare lyfter upp bilen.
Jag har läst det på flera ställe här inne på forumet.
en e34 väger 1500-1600kg med ca 55% fram...så låt oss säga ca 400-430kg på vardera främmre hjul.
Du har fått fel fjädrar troligen har dom fjädrarna du har fått varit felmärkta. Och då måste man plocka av dom och mäta upp dom för att se vad du har fått för ngt, lämna tillbaks dom och kräv ersättning (och tryck dit en sänkfjäder satts)
ke
376
keihin
525d Touring -07
Jag vet att ni har sagt så, jag har också alltid varit på den linjen, men när man sedan frågar en mekaniker som är erkänt duktig (kanske inte just på stötdämparuppbyggnad) och får det svar jag fick så känns det rätt att åtminstone dubbelkolla!
Han sa att han inte var insatt i ämnet, men pratade om att vissa 5-serie hade en stötdämpare där "utgångsläget" inte var detsamma som toppläget, och att det behövdes en stor kraft för att dra ut dämparen till sitt yttersta läge, detta för att det ska finnas god marginal på returrörelserna, då fjädern är lång och kraftig. Byter man då ut en sådan stötdämpare så måste man ha en kortare fjäder. Han kunde dock inte uttala sig om detta gällde min modell...och både ni och stötdämparexpetern säger att det inte kan vara så!

Tack för svaren!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.