AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.775

E30 325i, Erfarenheter av chipning, köpråd

Sida 2 av 2
Sp
64
Spray
325iC E30 -91
Hur bygger man lättast om till 2,7liter? Går skiten igenom besiktningen med 2,7liters volym?

Finns det någon mer som kan berätta om bränsleförbrukningen med trimkam?
BYgga om till 2.7 liter, dit med en vevaxel ifrån en m21 diesel motor i ditt 3.25 block, m20b20 stakar, m20b25 kolvar, planna av blocket några mm för att få bra komp..

men enligt mmin åsikt bytt kam, gör en djävuslkt skillnad
kan även tilläga att jag kört med trimkammar i andra maskiner än bmw:s oxå o inte har jag märkt av någon enormt bräsnelförbruknings uppgång av det...

dock så tenderar man juh att köra lite håradre om man han trimkamm, extractor, sportfilter och sportavgasystem och ett anpasat chip för de hela, man bygger juh inte busbilar för o såsa runt i
Sp
64
Spray
325iC E30 -91
Vad för duration är lämpligt för "steg 1" trim, dvs för brukskörning på gata? Vill inte ha någon extrem kam med skitdålig tomgång / jättespetsigt register, utan en kam som gör motorn lite starkare/ inte för "svårkörd" under normala förhållanden.

Sp
64
Spray
325iC E30 -91
Har hittat följande kam begagnad:

Duration 0.1mm Spel Max lyft 0-spel Lyft ÖD

Kamaxel 272/248* 10.80/9.90 1.90/0.70

Alltså 272graders duration. Vad har orginalmotorn m20b25 för duration/lyft etc? Hittar ingen info om detta i tex. haynesboken.
Spry: besiktningen är inga problem med 2,7 liters motor.
272 är nog riktigt lämplig som steg ett kam...

dett bör du annars diskutera med den firma som ska leverera resten av dina grejor såsom chipp mm,,, så kanske du kan få tag i grejor som kommer lira bra ilag
Jag har 272graders kam i min funkar bra.
Sp
64
Spray
325iC E30 -91
Berra hur upplever du motorkaraktären på 272 kontra orginalkam?? Bränsleförbrukningen?

Jag är lite "rädd" att bilen ska börja dricka typ 1 liter milen vid lugn körning.. Självklart får den gärna dra mer vid lite inspirerad körning.
Jag upplevde inte så stor skillnad mot orginalkammen då den satt på 325 motorn,drog lite mer på högre varv jag skulle tippa att kammen ger 8-10hk för att ge detta är det en fördel att höja kompen i bilen,dels att du kompencera samtidigt att den drar bättre på lägre varv sen har jag byggt om den till 2,7 liter som är mellan 190-195hk skulle jag tippa den går bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.