AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.774

E30 325i, Erfarenheter av chipning, köpråd

Sida 1 av 2
Sp
64
Spray
325iC E30 -91
Ni som har chippat era E30 325i (m20b25), vad blev det för skillnad vad beträffar bränslekonomi, körbarhet, effekt, vridmoment, prestanda samt "känslan"?

Vad hade ni för övrigt "trim" på bilen (om ni hade något)?
Vilka firmor rekomenderas för chiptrimmning av just denna motor.

Min bil har extraktorgrenrör (samt öppet luftfilter), i övrigt orginal vilket innebär 170hk/222Nm
ga
201
gagge66
540iA -99
Hejsan.

Jag har haft en 325 -87. Monterade dit ett chip från Motor Nord= superchip.
Det jag kommer ihåg är att det blev bättre drag från ca 2500 varv och uppåt.
Samt att den var mer lättkörd i stan. Mindre ryckigt.

Nu kör jag med ett chip från Itsfun. Klart nöjd. Bättre drag och han drar lite mindre soppa. Kolla deras sida. Tror dom är klart billigast också!

Hälsn T
Sp
64
Spray
325iC E30 -91
Mr T, ska jag tolka det som att Itsfun är det bästa chippet av dom två?
Tex sundsvalls tuning lovar detta:
Original
Hästkrafter: 170hk
Vrid: 222nm

STC Trimmad
Hästkrafter: 186hk
Vrid: 243nm

Länk

Låter för bra för att vara sant, kan man verkligen få 16hk/21Nm extra av ENBART ett chip. Isåfall är det väl investerade 3000kr!

Är chippning något man borde lämna över till en erfaren eller kan en kompetent hemmameck klara av att chippa med lätthet? Vad lämnas för garanti på ECU:n efter en modifikation som denna?

MVH Mr N
ga
201
gagge66
540iA -99
Hello!

Enligt Itsfuns sida så ska chip till din bil ge 185 hk, 243 Nm för 2000 kr.
Samma effekt men 1000 kr billigare!!!

Kan inte svara på vilken som är bäst, men jag är nöjd med mitt itsfun!

Jag chippade min 325:a själv. Chippet sitter intryckt i en sockel. Pilla försiktigt bort det gamla och tryck dit det nya! I nyare bilar är chippet fastlött!

Man kan teckna försäkring hos itsfun, men det gäller bara nyare bilar!

Hälsn T
Sp
64
Spray
325iC E30 -91
Gagge, var sitter ECUn på en E30 325? Låter enkelt att byta, är det ungefär som en IC-krets som man sätter i en hållare?

Får nog bli chip nu och eventuellt extraktorgrenrör till sommaren :)
ga
201
gagge66
540iA -99
Hej igen!

Boxen sitter inne i handskfacket. Uppe i taket. Fick skruva bort ngn plastbit har jag för mig. Är inte hemma på elektronik, men chippet satt nedtryckt i en hållare/sockel. Bara pilla bort det gamla försiktigt å dit med det nya. Så var det på min -87:a iaf!

Nej, kan inte säga att det var svårt. Jag lyckades utan förkunskaper. Bara man är försiktig och inte "våldar".

Ha det!
SKulle ine tro du får ut 16hk och så pass mycket mera NM med bara chipp, det chippen gör är oftast ställer om tädnkurvan för o köras på 98 oktan och höjer varvstoppet,
Sp
64
Spray
325iC E30 -91
Det blev ett "itsfun" chip från jocke.

Han lovade lägre bränsleförbrukning även med 95oktan. Han hävdade också att effektökningen kunde vara "lite mer eller lite mindre" än vad som angavs eftersom alla bilar är "individuella". Dock kunde effektökningen endast variera med nån hästkraft mer eller mindre.
okej, ja bara man blir nöjd e väll huvudsaken, men tänk att en ökning med ca10% effekt enligt dem borde göra underverk på tiden 0-100 tex
Sp
64
Spray
325iC E30 -91
ja hade tänkt kombinera chippet med ett extraktorgrenrör samt KN luftfilter av insatstyp. Vad kan dessa grejor tänkas ge i effekt?

Det enklaste är väl att mäta upp effekten men vet itne riktigt vad det kostar eller var man kan göra det
ga
201
gagge66
540iA -99
Skriv gärna en rad efter du provkört chippet! Kul å höra om du märker ngn skillnad..!

Hälsn T
extraktor röret är nog det som skuele ge bäst effekt av alltihopa, men om chippet är anpassat för en original motor tapar det sin funktion där.. du förstår ett chip ska var anpassat efter dit motor recept osv, bromsning finns det en hel del företag som kan göra
Sp
64
Spray
325iC E30 -91
Vadå får jag då sämre effekt med extraktorgrenrör? Kan inte tänka mig det. Det enda avgassidan gör är att underlätta för avgaserna att lämna förbräningsutrymmet. Hur skulle det påverka chipningen negativt menar du?
Nja inte direkt så,, men säg på en turbo bil snackasd de mycket om steg ett. steg två o steg tre chip tillexepel, och då är det så enkelt att steg ett chipp är gjort för helt original endast chippat. stev två brukar va gjort för sportfilter och avgasystem halvsats typ 3", steg tre brukar vara gjort för sportfilter, avgasystem helsats med rejs kisse.

Lite beroende på vad dit chipp är gjort för så att säga, är ditt chipp gjort för att optimera original motorn så kanske du på en original motor får ut 1-2hk om du har tur, men bygger du motor osv, byter kam, sätter dit extraktor rör, kör ochippat kanske fåt ut ca 20hk mer, skaffar ett chip gjort/anpassat för din trimmade motor så kan chippet kasnke ge ca 10hk extra, förstår du hur jag menar?
Sp
64
Spray
325iC E30 -91
Nemisis, jag förstår hur du menar: chippet kan vara mer optimerat om det är avsett för en specifik motoruppbyggnad.

Dock lovar Itsfun chippet 15hästar och 22Nm extra på en orginalmotor, vilket borde kännas lite i toppfart/acceleration.

Vad kostar en bänkning av en maskin? Skulle det kännas dåligt med kräm kan man ju alltid bänka för att sedan eventuellt vidta åtgärder för falsk marknadsföring...
vet inte, när jag bänkade min gammla e21:a för massa år sedan fick jag ge 1500 för att bara få den bänkad och det var svart hos en min chef kände...

dem där 15hk och 22nm som dem utlovar kan du nog se dig i himlen efter, kasnke 1-2hk och max 5-10nm skulle jag tyvär tro...

Jag anser att företag som säger att den ökningen skall ske, då ska bänkning ingå i priset, den ska bänkas innan chippet monteras i, sedan ska chippet dit, den ska bänkas igen, för att enkelt se vilken ökning det gav.. Chippa en sugmotor brukar inte ge så värst mycket faktiskt.

toppfart påverkas inget av dem extra hk, om itne varvstopp är flyttat så du kan varva lite mera.

är det på bf95 eller bf98 eller å v-power dem säger chippen ska ge den effekten?

sedan så skulle jag glömma kn filtrert, läste ett flödes test när dem testat olika flöden genom e30:n luftburjk med olika filter osv, det som gav allra bäst flöde var ett mahle original filter, näst bäst var kn som var ca 5% sämmre, och detta var riktiga flödes prov så... utfört av oberoende verkstad, dem testade masssvis med olika filter osv..

det som känns mest på en sugmotor är juh oftast kamaxel, grenrör, avgasystem, dock är väll avgasystemet mest en känsla av att det går värre för de låter häftigare men lite gör de nog.

Så vill du få det dära lilla extra i bilen satsa på en vass kam,grenrör och sportavgasystem, sedan kan du då chippa med ett chip avset för det, då lär du kanske kunna få ut iaf 200hk ur din m20b25.... kanske inte låter som så mycket effektökning men med en vassare kam får motorn en helt annan karaktär och drar på ett helt annat sätt, tro mig det känns....
Sp
64
Spray
325iC E30 -91
karraktären hos en otrimmad m20b25 är ju ganska trevlig, händer ingenting, ingenting å sen kommer det.

Hur mkt effekt kan en trimkam ge? Har hittat en begagnad 272graders kam, men hittar ingenstans vad det är för duration / lyft på en orginalkam! Någon som vet?

Hur påverkas bränsleförbrukningen av en trimkam vid normal körning?
vid normal körning så tenderar bilen att gå lite billigare gjorde iaf min m20b23 den drog ca 0.6 långkörning (uppmät förbrukning)

en trimkam brukar ge ca 10hk eller så men du får ett helt anant register på motorn, svarar tidigare osv,, brukar bli mycket roligare karaktär på dem.

min 323 svarade redan ifrån ca 1800rpm med trimmkamen efter 2500rpm så sköt det på fram till 6000rpm där kammen började dö av, men de va en rät vass kam (överlappade så den bluddra på tomgång o lät som en v8 nästan) drog genom hela registert,,, grym skillnad mot en original maskin kan jag säga.. det enda som var gjort med den maskin var kammen och en annad ljuddämpare länsgt bak och jag drig polarns e30 325 som var chippad+filter+avgasystem utan probs, dock i höga farter (160+) så hade jag det lite kämpigare men vart inte direkt frånåkt men i botten så drog jag han..

en kam brukar kännas bra mycket mera än tex chippning är min erfarenhet av sugmotorer..

Sp
64
Spray
325iC E30 -91
...men bilen drar väl soppa som en gris med trimkam va? (vid normal körning)
det gjorde inte min m20b23, den drog som normalt, kanske även lite mindre, körde bilen dagligen som brukis och hade ens nitt förbrukning på ca0.8-0.9 och då anändes högerfoten rätt ofta...

Dr
23
DrKamikaze
520i -83
535i -90
316i -89
325iM -88
Har gjort lite olika modifikationer på min 325:a i somras

Extraktorgrenrör: Kändes inte så stor skillnad, kanske lite mer effekt på högre varv

535 lmm: Märkte inte så stor skillnad

Chip: Det enda jag märkte var att varvstoppet flyttades (itsfun)

Spridare: Bytte spridare till ett par som flödar 200cc och som fördelar soppan genom 4 små hål istället för 1 lite större som det är original. Och detta var det som jag märkte av mest skillnad på. Innan så kändes det som att motorn mattades av vid 5000rpm men efter detta fortsatte den att dra fint upp till 6500! :)

Nu är motorn nerplockad och jag har påbörjat mitt 2,7l bygge...ska väl förhoppningsvis iaf ge en klart märkbar skillnad :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.