AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.739

Problem med automatlåda. E39.

Sida 1 av 3
Hej,

Jag har fått problem med min automat låda i min 525 -02.
När jag bromsar till stillastående så hugger lådan till när tvåan läggs i strax före stopp. Tycker även att den växlar ryckigt från tvåan till trean när jag accelererar mjukt. Mellan dom andra växlarna växlar den väldigt mjukt och behagligt.
Har varit inne hos BMW och gjort ett DIS-test, inga felkoder framkommit.
Vad ska jag göra? Inte så sugen på att behöva byta hela lådan. Det lär ju kosta en slant eller två......

Tacksam för alla tips jag kan få.

/ Anders
Visa användare
174
azumio
528iA -97
byt olja + filter om detta inte är gjort.
Kolla också mek-tips på byte av plastkulor.

prosperity is a mindset!
Visa användare
174
azumio
528iA -97
byt olja + filter om detta inte är gjort.
Kolla också mek-tips på byte av plastkulor.
Inte mitt område direkt men kanske ger idéer :)

prosperity is a mindset!
Jag pratade med BMW här i Malmö ang oljebyte i lådan men dom sa att man inte ska behöva byta den....
Har också samma symtom när man bromsar att det hugger till innan stopp.
Så man får hoppas att det är ett olje byte som behöv bara.(525-02)
bmwe28a: Hur långt har din rullat?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
azumio: Några plastkulor finns intd i den årsmodellens lådor.

Calvin: BMW säger att det är livstidsolja i lådan. Lådans livstid ja, men jag förlänger gärna lådans livslängd och funktion med ny olja och filter. Är du med när oljan och filtret byts så ser du att oljan inte är i nyskick. Kommer sitta rejält med skit på magneterna i tråget antagligen. Ingenting är livstid, så är de bara.
ravve: Ok, det får nog bli ett oljebyte ganska snart! Men tror du att detta kan göra att den hugger mellan tvåan och trean? Den växlar ju hur fint som helst mellan dom andra växlarna!
Pe
90
Penzel
540iA Limo -99
Kollade dom tempraturen på oljan på verkstaden?
Jag hade samma problem som dig med lådan som sedan gick över till att lådan slirade vid jämn hastighet! Jag fick byta låda!
Nu har ju jag en 540 så det e kanske e lite spec med dom!
Oljan låg på 103 grader å dom sa att normalt skulle det ligga på mellan 80-90 grader!

MVH
Penzel

"Det går till sig!" Gammalt lackerarordspråk! Titta i min blogg!
Jo
233
Jomu
528iA Touring -00
Jag bytte olja / filter och servade min låda, MYCKET bra investering !!! Nu känner man knappt när växlingarna sker.
Life time olja - det måste betyda life time för oljan, inte det som den skall smörja. ALL olja slits oavsett vad tillverkaren eller BMW påstår.

Byt olja + filter är även mitt råd ! OBS ! Gör det inte själv.
Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
Hej!
Jomu- du servade din låda & bytte filter & olja. Vad exakt gjorde dom när dom servade din låda & vem gjorde det?
///

Projekt Hi Fidelty....
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du bor i skåne väl? Kontakta nfs.nu och be dem byta olja+filter i automatlådan. De är vassate verkstaden i ditt län.
Mvh
Asken
Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
Asken- menar du mig?
Jag bor i Kalmar men det är bara 27mil till malmö*L*
Blir uffes bil & maskin i Kalmar som byter filter & olja på måndag. Skönt när man kan få in sin bil med kort varsel då det oftast är 1mån väntetid på denna verkstad. De servar även traktens premiumbilar bla flera porsche samt en massa trevliga bmw:s.......
Återkommer på måndag kväll om hur det blev.

Projekt Hi Fidelty....
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
widehall,vet du hur de tänkt göra det? är det bara oljan i konverten som de tömmer o sedan fyller på samt byter filter?
Kommer du att få åka in igen för tömning/påfyllning efter någon månad för att oljan ska ha blandat upp sig lr anser de att det är klart?
Lite intresserad då jag funderar på detta,min växlar dock inte dåligt o därför vill jag förebygga att lådan slits mer änn nödvändigt genom att ev göra ett oljebyte.
Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
Hejsan!
Bobba-
Planerna är att byta filter samt den olja som föjer med vid filterbytet. 1mån senare tömmer vi oljan & fyller på utan att byta filter. Detta gör vi 2ggr enl de anvisningar som jag sett här på forumet.
Jag återkommer med mer intryck när den 1:a omgången är klar.
ga
201
gagge66
540iA -99
Hejsan.

Har precis bytt olja och filter i min låda. BMW gjorde det. Dom lossade ngn slang till oljekylen tror jag det var och fick ut drygt 8 liter. Då räcker det ju med ett byte!

Hälsn T
Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
Godafton!
Kan någon ge mer info om detta som Gagge66 informerar om. Låter som om man kan spara en hel del på att göra detta olje byte en gång för alla.
Känns ju lite smidigare att kunna byta hela 8liter direkt.

Projekt Hi Fidelty....
Sa
440
Saij
X3 -12
>widehall

Hej!

Här finns lite aspekter på "hel" eller "del"-byte av oljan i lådan. Länk
(Jag "delbytte" 3 ggr.)

Mvh/Saij
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Calvin: Vi talar 5HP19 och visst har den plastkulor (dvs backventiler), 2 st för att vara exakt och de är likadana som i 5HP30, men de slits sällan ner på andra lådor än 5HP30 tillverkade tom 9504. Plastkulor kan man dessutom utesluta i detta fallet.

Vissa AGS programvaror som sitter i 5HP19, och 5HP24 hade en lite irriterande tendens att växla ner hårt just när man har foten på bromsen. Man bör kolla att man har den uppdaterade programvaran innan man lägger ner pengar på annat. Det ingår i BMWs instruktioner att kolla att senaste programvara sitter i vid läsning av felkoder så det bör redan har gjorts i ditt fall, men det är värt att få bekräftat av BMW att sista uppdatering sitter i innan man börjar plöja ner pengar på oljebyten, felsök av ventiler osv. 5HP19 rymmer drygt 6 liter vid filterbyte och ca 9 liter inkl konverter av den dyra ESSO oljan.

molle
Asken: Ja, jag ska kontakta nfs.nu ang oljebyte. Tack för tipset!

molle325: Förenade Bil sa inget om att de hade kollat vilken mjukvara det var... Ska köra in och be dom kolla det! Tackar och bugar!

/Anders
Sorry Calvin datorn har inte varit tillgänglig...men den har gått 13300 mil

Mvh Mathias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.