AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.658

Dieselvärmare 530d

Sida 2 av 2
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Låter helt klart som att det är något fel i kommunikationen mellan värmare och bil. Går det verkligen att kontrollera detta med BMW's diagnos? När dom gör diagnos på själva värmaren görs detta med ett speciellt instrument som kopplas direkt till värmaren.

Att det i diagnosen går att se att det sitter en värmare där är ju inte samma sak som att kommunikationen mot den fungerar som den ska.

Om det funkade att köra den innan låter det inte helt osannolikt att det är nått glapp i kontakten om du inte lyckades ställa till med något då du hade upp den. När min tempgivare var paj gick kupefläkten precis som den skulle trots att värmaren inte gick igång.

Troligen startade den på en gång eftersom webaston trodde att vattentempen var 120 grader. Det skumma är att min nya värmare även den startar kupefläkten på en gång.

Samma tempgivare som var paj i min men jag gjorde som sagt inget försök att fixa den då jag fick en helt ny installerad och klar för 1500:- i självrisk.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
När de gör en uppkoppling med datorn så står det om värmaren har kontakt eller och det står även felmöjligheter...
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
I BMW TIS står det iaf att man ska ansluta ett särskilt diagnos instrument direkt till värmaren (efter att ha demonterat hjul + hjulhus). Det är även så dom gjort på min. Står inget i BMW's egna TIS om att det är möjligt att kolla felkoder eller funktion på webaston med den vanliga diagnosen.

Är styrelektroniken i webaston överhuvudtaget kopplad till bilen CAN?
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jag har vart in med min och det blev då kontakt när de kopplade upp den..
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Fortsätter att forska och tjata om min webasto =)

Satt hela kvällen igår och dokorerande, till helgen ska jag bort med innerskärmen och kolla vad dom satt in för något när dom bytte den.

Förutom pumpen i själva brännaren som borde funka (annars bör den väl överhetta?) så sitter det även en pump för att cirkulera in värme till kupen. Sitter en pump direkt under det två ökända magnetventilerna för höger/vänster sida.

Är det någon som vet om denna pump ska gå igång när parkeringsvärmen är igång. Verkar som att denna inte snurrar och resultatet blir att värmen från parkeringsvärmaren verkar leta sig ut i bilens kylare, övre slangen till kylaren blir iaf rejält varm och go.

Pumpen går när bilen väl är igång och fått upp värmen (ska tydligen starta vid en temperatur på +40 grader och det verkar den göra).

Värmen verkar gå på full effekt hela tiden, dels hör man det på den och dels drar den konstant 3,5A via sin säkring.
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Sådärja nu har jag rotat runt med Webaston halva dagen i garaget.

En bov i dramat verkar ha varit att BMW handlaren inte hade luftat ordentligt. Nästa bov är lite trixigare. Backventil nummer 17 i denna skiss satt vänd åt andra hållet. Länk

Problemet om man vänder den jag har (med rätt artikelnummer) som den är på bilden är att det ALDRIG kan flöda vatten genom värmepaket. Vänder man den åt det håll som den satt (allt tvärtemot skissen) så flödar allt vatten via värmepaketet och inget vatten via motorn.

Är det någon som vet om pumpen som sitter i skissen ovan på postion 19 ska gå när värmaren är igång? Om denna hade gått skulle det troligen funka som det ar kopplat.

Antingen är BMS's egna skisser felaktiga eller så är backventilen som sitter i min bil fel (trots att det är rätt nummer). Ingången är det röret utan ventil och bägge utgångarna har backventil så att det bara ska kunna strömma vatten ut genom dem. Den vinklade utgången sitter mot webaston som sugger in vatten för uppvärmning. Den andra backventilen satt mot motorn på min bil (tvärtom på skissen). Det kommer dock aldrig att passera något vatten genom de eftersom webaston suger och ventilen då aldrig öppnar.

Någon som kan hjälpa mig med min huvudvärk? Skulle vara kul att veta hur det ser ut på någon annan kärra!

gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Men det finns ju två typer dels bara hjälpvärmaren för motorn det är väl de vanligaste för det är väl standard på alla, sen kunde man ju välja till med klocka och fjärrstart för uppvärmning av kupe som tillval...
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Sådärja!

Nu har jag fått klarhet i varför värmaren inte funkade som jag förväntade mig. Ovan nämnda backventil var förståss boven i dramat. BMW kunde inte förklara varför den var monterad som den var och inte heller säga hur det ser ut på andra bilar.

Dock verkar det solklart att svenska bilar värmer både kupen och motorn. Den terori BMW kom med var att tyskarna inte var intresserade av att värma motorn och aldrig har -15 grader och således tycker det är bättre att värmaren fort går ner på deleffekt och drar lite ström.

Min lösning på det hela var helt enkelt att ta fram borrmaskinen och borra et 8mm hål i den backventil som satt mot motorn. Backventilen som är för returvattnet till Webaston lät jag sitt kvar då man annars kan få cirkulation förbi värmepaketet.

Resultatet blev helt perfekt. Vid -2 grader och en halvtimmes drift var det i det närmaste full drifttemperatur på motorn (tidigare värmdes den inte något alls). Då motorn blir varm ökar varvtelen på kupefläkten och kupen var nästan i varmaste laget men det löser sig nog när det blir kallare =)

Om det är någon som har samma problem så bör denna lösning funka. Hör gärna av er om ni har någon bil med denna ventil, skulle vara kul att veta hur det ser ut på någon annan bil. Köper inte riktigt det BMW sa, i synerhet eftersom det inte finns med på några sprängskisser. La upp lite bilder på prylarna här (bild3 har riktningarna på backventilerna inritade manuellt):
ftp://pyro.beta.ltu.se/ventil/bild1.jpg
ftp://pyro.beta.ltu.se/ventil/bild2.jpg
ftp://pyro.beta.ltu.se/ventil/bild3.jpg
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Hej Ubbe!

Jag såg inte ditt PM förrän idag kl 17.20... ser nu att du löst problemet.

/M

///Magnus
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Ubbe_530d: Jag har den där ventilen på min också och kupen blir inte så himla varm och motorntempen är i botten på det blå.

Bilderna som du länkat funkar inte för mej så det var ju synd.

Jag tror jag har backventilen mot motorn på min.

Blanka däck AB
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Jag har ju själva ventilen mot motorn, alltså pilen i riktning mot motorn.
På så sätt får man väl ingen cirkulation i motorn.

Blanka däck AB
Visa användare
13
Mattias.sjokrans
530d Touring -05
Någon som vet hur länge webaston går
Under kallstart....... Tills motortemp är ok? Eller?
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Den ca 20 minuter om du har fjärrstart..när den går som hjälpvärmare då du kör så går den till du fått upp temp och startar då den behövs.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.