|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har lite funderingar angående min dieselvärmare, den var troligen paj när jag köpte bilen men nu har jag iaf fått en ny monterad på min blocketgaranti =) Saken är den att jag tycker den värmer dåligt men jag vet ju inte heller hur bra den ska värma. Värmaren går och det tinar rejält under bilen. (Hela enheten är alltså bytt inkl cirkulationspump) Startar man med fjärren går den en halvtimme som den ska göra men efter den halvtimmen ser man ingen motortemp på mätaren och det kan möjligen ha tinat lite på rutan men det är iskallt i bilen. Det värmer nog sämre än att ha min 500W motorvärmare och 1000W kupevärmare inkopplad en halvtimme. Effekten på dieselvärmaren ska ju vara 5000W så jag tycker den borde värma mer än den gör. Någon som har en likadan orginalmonterad webasto i någon kärra? | |
|
Som original fungerar Webaston bara som en tillsatsvärmare - den hjälper till när det är så kallt att det vanliga värmesystemet inte klarar av att producera tillräckligt med värme. Den hjälper också till att snabbt få upp rätt motortemperatur. Värmaren kan kopplas om så att den även fungerar som en parkeringsvärmare, med tidsinställning o s v. Nu finns det flera sätt att göra detta på. Det mer avancerade sättet är att byta ut slangsatsen för värmeslangarna i motorrummet mot ett väsentligt mer komplicerat system med bl a en "dubbel" vattenventil. Möjligen kräver detta också en annan styrenhet för AC/värme, men där är jag osäker. Folk som känner till detta säger att om originalslangsatsen behålls i motorrummet ger värmaren dålig effekt. Det kan således finnas anledning för dig att kolla vilken slangsats och typ av styrenhet du har i din bil. Hälsningar |
|
|
Hej! Jag har liknande problem med min värmare, har sökt lite här på forumet och finns endel trådar i ämnet. Här är en tråd med en länk till en pdf med funktionsbeskrivning och annat. Länk Mvh Urban "Ubbe" :) |
|
|
Tack för tipset, för att förtydliga är alltså bilen från fabrik utrustad med option parkeringsvärmare. Betyder precis som Christer sa att det är lite annorlunda slangar, det följer även med en radiofjärr för att slå av/på. Det är även en annan typ av webasto där den egentliga skillanden är att det sitter en cirkulationspump i den. Ska kolla så att det inte är någon som bytt något i slangpaket. Är det något (typ den "dubbla vattenventilen") som kan kärva ihop? |
|
|
Lite yttligare input, skulle var skoj med lite feedback från någon som har e likadan. Har som sagt ingen aning om hur mycket värme man kan förvänta sig. Nu på morgonen har det var -12 grader och bilen var täckt av ett lager med is. Jag körde värmaren i ganska prick 60 minuter och efter den tiden hade det just sånär tinat lite på framrutan. Ska den inte värma bättre än så? Motortempen har jag svårt att säga något om då bilen var väldigt inbrottsäker, gick inte att rubba någon av dörrarna så nu sitter jag och rullar tummarna medan 2kw kupevärmare förhoppnngsvis har gått igång inne i kupen. |
|
|
Hej! Har du "parkeringsvärmare" ska du förvänta dig en varm kupé hyggligt isfria rutor och en motortem på - kanske 30 - 40 grader. (Vid snik-värmare, bara inkodad och utan slangsats/pump varmare motor och kallare kupé) Har du kollat att cirkulationen funkar OK? Enkelt sätt är att köra igång värmaren och "lyssna". Efter startfasen går den upp på full effekt (ca 5kWh) och ligger där till vattentempen i värmaren når gränsvärdet för lägre effekt (se manualen Länk och det hörs tydligt på förbränningsljudet när den går ner i effekt! Funkar inte cirkulationen av nå'n anledning går den ner i effekt efter några minuter då gränstemeraturen snabbt nås. Vid flera minusgrader och kall motor bör den gå första ½-timmen på full effekt. Mvh/Saij |
|
|
När jag bytte min värmare så vart min som du beskriver. Men den gick bara starta från fjären ej med tidsinställning eller på panelen inefrån bilen eller att den gick igång för att hjälpa motorn när man startade. Den nya värmaren hade ej blivit inprogramerad mot bilen och gick således inte som den skulle, efter inprogramering så gick den som den skall. Varm cupé men motorn blir inte direkt så varm. |
|
|
Hej! Jag har en likadan på min 530d -99. Nu har det inte varit så kallt här i trondheim men vid ca +1 så var bilen behagligt varm inni och motortempnålen rörde sig en aning redan efter ca 10min körning med värmare. Så nog borde den ge ganska bra värme i de förhållanden som du beskriver... Har även Ebersprächer på min M5touring, och den var mittemellan det blåa fältet och normal motortemp efter 45-60min körning ved -10-15, ved 0 c så räckte 25-30 min. MVH Sakke |
|
|
Byte av kylarvätska/ luftning av systemet kan det vara ngt? Det bildas skit i kylarsystemet med tiden. Du kan även styra luftströmmen manuellt med kliman genom att innan du vrider av bilen trycka piltangent uppåt samt sätta fläkten på hög nivå och värmen på hög temp. Då styrs värmen enbart uppåt. Mvh Asken |
|
|
Hej! Min värmare var ochså trasig när jag köpte min 530D -99 så jag fick den utbytt i fredags genom blockets begagnatförsäkring , passade ochså på att få en fjärr installerad. har ju varit ner mot en -15 nu och jag tycker att jag fått en behaglig temperatur i kupeen efter ca 20 minuters gång på värmaren , och tempmätaren står nästan upp på hälften i de blå fältet . |
|
| jag har en svensksåld bil.den blir varm och isfri på en halvtimme | |
|
Jag har en 530 DT-99 och bilen är varm och med isfria rutor efter 30 min med dieselvärmaren på (vid 10 minusgrader). Det kan dock vara idé att fixa ett batteriladdar-anslutning i fronten ifall du använder den ofta och kör korta sträckor. Jag har dock glömt att underhållsköra den under sommaren (1g/mån enl handboken). Timer och allt funkar, men den verkar inte gå igång... Vad behöver göras, typ rengöring, byte av ngt...? G D S eller verkstad? /M ///Magnus |
|
|
Glömde skriva att fläkten går inte... /M ///Magnus |
|
|
Med fläkten antar jag att du menar förbränningsfläkten? I princip vilket fel som helst kan ge de symtomen. Kika på forumet så hittar du en länk till servicemanualen för Webasto. Jag fick ju som sagt min utbytt mot en helt ny värmare. Dock funkar den fortfarande inte som den ska enligt mig. Är det t.ex 0 grader ute så blir det efter en halvtimme runt 10 grader i bilen. Motortempen har inte gått upp så att man ser det på mätaren. Sätter man handen på motorn (längst fram på toppen) så är den kall, dock är kylarslangarna varma. Spelar det någon roll hur man ställer värmereglage, fläkt, m.m i bilen? Vet inte riktigt vad som kan vara fel, BMW handlaren i Luleå säger att det är normalt. Enligt dom är det vanligt att styrelektroniken till brännaren ger upp och det var enligt dem det som var paj på min gamla. Ska enligt dem inte gå att byta enbart styrenheten som ska vara BMW specifik, passar alltså inte med Webastostyrenhet. BMW reparar inte brännarna utan byter bara ut dem (allt enligt BMW handlaren). |
|
|
Det är kupéfläkten som inte snurrar... timern går igång som den ska och indikerar att värmaren är igång, men det blåser inte något... Eftersom jag inte underhållskört den under sommaren antar jag att det är p g a detta den lagt av... är det något som kan ha stockat igen, eller torkat sönder eller..... ///M (Luleå) |
|
|
Går själva värmaren då, kommer det varma avgaser under förardörren? Blir motor/kylarslangar varma? Hör du om pumpen tickar, ska höras rätt tydliga "tick" från den. Rätt vanligt att den kärvar ihop, brukar lösa sig om man plockar loss den och trycker lite på kolven så den lossnar. När det var fel på min värmare så starta den som den skulle och förbränningsluftfläkten gick i brännaren men det brann aldrig. Kommer inte ihåg om kupefläkten gick igång eller inte. Om jag förstått det rätt så ska Webasto orginal inte starta kupefläkten innan vattentempen är uppe på 30 grader. Dock startar min på en gång, inte så stor vits att "värma" bilen när vattnet i värmepaketet håller utetemperatur. Kolla om kupefläkten snurrar igång när du har motorn varm, skulle vara skoj för mig att få veta hur det är med det. |
|
|
Prova att koppla bort plus polen på batteriet i en kvart, koppla ihop och starta värmaren. Den stänger av sig om man har gjort tre start försök utan att få igång den. då är det bara att göra om samma procedur. Jag har gjort det några gånger när jag kört den med för lite bränsle i tanken, luft i systemet, atr ca tre - fem startförsök att få bort. Om den har gått in i det "modet" så startar inget, utom att det blinkar i panelen. Beträffande styrenheten, har den gått sönder är det bara att byta hela värmaren. |
|
|
Enklare att bara rycka säkringen som det står i servicemanualen för att nollställa den om den gått i felläge, det är ju dock inte det som är mitt problem. Jag tycker bara att den värmer dåligt men brinner och värmer gör den ju. Min gamla trasiga värmare rapporeteade konstant 120 graders vattentemp vilket med stösta sannolikhet var styrelekroniken eller själva givaren. Hade jag inte fått en helt ny inmonterad på blocket försökringen jag hade så hade jag tagit upp styrboxen och fixat felet. Jobbar som civilingengör med elektronikutveckling så förutsättningarna hade nog varit rätt goda tror jag =) |
|
| Dra ur säkringen gäller bara eftermonterade värmare dessvärre.. | |
| Tydligen är det många som har försökt, men inte lyckats. Men jag tror att du har en bra affärsmöjlighet om du lyckas reparera en, ta kontakt med BMW centralt och erbjud dina tjänster eller Branzells, de har också försökt. | |
|
Jag är en av de som försöker reparera värmaren till min 540 E39. Har haft ungefär samma fel som ditt. Efter att bilen lämnats till Bmw för felsökning kom svaret givare visar 122 grader därför startar inte värmare. Slet ut styrenhetskortet, lödde bort tempgivaren, dit med en ny (begagnad) och vips värmare startar med fjärren och själva värmaren går som den ska. Dock går inte min klimaenhet igång, alltså står fläkten still varför ingen värme kommer in i kupen. Går inte att starta via färddatorn heller varken direkt eller med timer, bara fjärren funkar att starta med. In på Bmw för felsök, utan resultat, värmaren går som den ska canbussen säger att den har kontakt. Ny mjukvara i kliman hjälpte inte. Jag har inte gett upp ännu, nästa steg är väl att pröva med en annan klimapanel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.