|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Svårt att säga, relativt lika, men jag skulle nog välja 320d då jag upplever A4'an bullrigare. Till Audin är Sportpaketet ett måste, annars är den svampig i chassiet, dessutom är stolarna bättre. Tyvärr så har man inte 4-krafs som tillval för 2.0'an, annars hade den varit intressant även för mej:-) Ett annat + för BMW är service, vilket aldrig varit VAG's starka sida. Lycka till med ditt val! |
|
| Vi har en Audi årsmodell 07 och en BMW årsmodell 06. Båda två väldigt bra bilar, men att Audin skulle vara bättre? Knappast. Lika driftssäkra och lika kvalitet och lika kvalitetskänsla. Däremot är BMW:n roligare att köra. Nya A4:an tror jag är ett utmärkt val, men du måste ge 3:an en ärlig chans. | |
|
Det är den nya A4 som står som val till BMWn , det tråkiga är att det inte finns möjlighet att provköra den innan beställning ska göras så det är som att köpa grisen i säcken. Bilen fick bra kritik i provkörningen i senaste Automobil, men jag har inte läst nåot test ännu. Låter ju som om Audi inte heller är ett under av driftsäkerhet vilket gör att valet är svårt, hjärtat klappar för bmw och har alltid gjort det men bmw har ju även givit en del sömnlösa nätter I love the smell of Bimmer in the morning |
|
|
Du måste ha haft en väldig otur med dina bilar!! Jag har ägt ett gäng bmw:s nu, och aldrig haft några probs med dom! Och då kör jag förhållande vis mycket med mina bilar! (ca 2000-2500 mil/år) Min första 525:a jag hade var av årgång 95, den körde jag 8000 mil med med endast service o underhållskostnader. Sedan sålde jag den till en bekant, den har idag rullat 31000 mil utan några större reparationer! Bilen jag har idag är en 525:a av årgång 2001. Den har idag rullat 17500 mil med bara ett verktadsbesök, (förutom servicetillfällen) och det var en omlackning av huv och en dörr! Garanti jobb Pga små rostblämmor! Mycket trevlig och tillmötesgående personal! (Automax i kalmar) Det ska till mycket för att rubba min uppfattning om att Bmw är riktigt bra bilar!! Men jag skulle utan problem kunna prova en Audi då jag tycker det är fina bilar! Men jag kan ej uttala mej om deras kvalitet! Mvh |
|
|
Det verkar ju hugget som stucket när det gäller kvalite om man summerar alla åsikter. Då är frågan? Vem är bäst på att bygga diselmotorer, BMW eller Audi? Företaget har som policy att man måste köra disel. I love the smell of Bimmer in the morning |
|
|
Bato// Med 320'n har du haft otur. Det kunde ha varit en Audi eller Mercedes, och de andra bilarna var alldeles för gamla. Klart att gamla bilar krånglar, tror du att det hade varit bättre om du hade haft en Audi från 91 eller 95? |
|
|
Om du ogillar servicen hos BMW så ska du inte köpa en Audi (eller VW, Skoda, Seat). VAG-verkstäderna är utan tvekan de sämsta jag har drabbats av efter att ha ägt både Audi och Skoda, och de flesta jag känner säger samma sak. Jag köpte nyligen ny BMW och valde mellan de tre tyskarna. Mercedes kändes traditionellt lyxig och komfortabel, BMW är det sportiga valet. Audi kunde jag inte riktigt placera dock. Den håller helt klart inte samma standard gällande sportiga egenskaper som BMW, men den når heller inte upp till Mercedes komfort. Nu kan de ju ha kommit längre med nya A4, men i den nuvarande modellen så känns det helt enkelt som att den hamnar ett litet snäpp under både BMW och Mercedes. Detta är ju så klart mina subjektiva åsikter, så du måste ju själv bilda dig en uppfattning. Som du redan har konkluderat så tror jag att det är små om några skillnader gällande kvalité. Ska du ha en bil utan krångel och med suveräna verkstäder så är det Toyota du ska titta på. Kanske inte världens mest spännande bilar, men de gör sitt jobb i alla väder. Sittandes i storstadstrafik större delen av tiden på vägen känns det ju lite som att det kvittar hur körglad bilen är, eller? För 302000 kan du få en Avensis diesel med stora motorn, automatlåda och en del annat lull-lull. Eller en ännu mer välutrustad Auris om du inte behöver en så stor bil. Passat är ju annars ett alternativ. Eller Subaru.. kanske till och med Kia, de har ju oslagbara garantier numera. Visst, kanske inte så spännande bilar, men det är ju alltid en fråga om vad man prioriterar. |
|
|
BMW gör utan tvekan de bästa dieselmotorerna. Engine of the year award flera år i rad för olika dieslar. |
|
|
Att välja ny audi före ny bmw för att det skulle krångla mindre är inget jag kan ha förståelse för. Att välja den för att den är något billigare eller för att man helt enkelt gillar den bättre, visst. Att jag sen är färgad och att det skulle mycket till för att välja bort en 3-serie mot en A4 är en annan femma.. |
|
|
Nya A4 är ju betydligt större än föregångaren så frågan är vilken BMW modell man ska jämföra den mot. Audi gör absolut bra dieslar, har kört en A6 2,7 rätt mycket och den går finfint. Men BMW känns ändå snäppet bättre både vad gäller bränsleförbrukning och prestanda. Mvh, Fredde |
|
|
Nya MB C-klass? Säger jag utan att veta vad priset är. Går den bort helt? Tycker den ser riktigt trevlig ut, var inne på Hedin och klämde och kände lite. -Phil |
|
| Frippo, är nya A4 inte rättvis att jämföra med nya 3-serien menar du? | |
|
Audi och BMW är de enda bilmärkena som företaget har samarbete med. A4 och BMW 3 -serien måste vara samma bilklass elller? I love the smell of Bimmer in the morning |
|
| Bato : Ja, A4 är den naturliga konkurrenten till 3-serien. Det skiljer sannolikt en del i måtten, om det är till A4:ans fördel eller nackdel vet jag inte. Gamla (nuvarnade) A4 är något mindre än E91. | |
|
Som tjänstebil skulle jag nog känna "no big deal".. Nya A4:an har fått väldigt positiva åsikter vid provkörningarna- betydligt större än den gamla.. Och körgladare.. Och så har den en hel del liknande detaljer som den snygga A5:an.. Jag skulle ta en A4! |
|
|
Tjänstebil eller privat är väl ingen skillnad eller? En tjänstebil behöver man i tjänsten (kan man anta), men här på forumet är jagt övertygad om att ni gärna åker bil till jobbet också även om ni köpt den privat. Tjänstebil eller privat handlar då främst om finansieringsalternativ. Hur som helst, om du är missnöjd med din BMW och känner att känslorna har svalnat är det kanske dags att pröva en Audi. Om man läser mellan raderna på svaren här så kan vi anta att en BMW och en Audi båda borde innebära samma risk att få ett måndags-exemplar. Att många här är mer förtjusta i BMW har nog sin naturliga förklaring. Om du väljer en BMW och får ett måndags-ex kommer du sannolikt aldrig att vilja ha en BMW i framtiden efter alla dina missöden. Mitt råd till dig är att helt enkelt beställa en Audi. Du kommer att få en helt ny bil som vänder många huvuden just för att det är en helt ny modell. När du har kört den i tre år kommer du att ha prövat det gröna gräset på andra sidan och oavsett om du har trivts eller inte så kommer du sannolikt blicka tillbaka på BMW när det är dags att byta bil igen. Efter att ha kört de båda bilarna under en längre tid kommer du att vara mer öppen för att se bristerna hos de båda och så länge inte Audin har varit den perfekta bilen kommer du att överväga en BMW precis som nu. Tänk dig då in i att själva känslan som du fick när du har kört dina BMW aldrig riktigt infann sig i Audin. Den avsaknaden kommer få dig att se fram emot din nya BMW om tre år. I allafall för mig, handlar ett bilköp om att unna sig något roligt som man verkligen ser fram emot. Idag verkar du ha tröttnat på BMW och kanske behöver lite distans för att upptäcka hur kul dina gamla BMW faktiskt var. Pröva något nytt, relatera till dina erfarenheter och kom tillbaka till BMW utan tvivel om vilken bil du vill ha nästa gång. Jag tror att det även på det här forumet är socialt accepterat att vara otrogen under ett par år för att se dig omkring och pröva nya saker...även om det är en trabant, uhh jag menar Audi vi pratar om...;) |
|
|
Tack för alla svar , skönt att se alla engagerade själar och vettiga åsikter. Måste bestämma mig i veckan som kommer, jag berättar vad mitt beslut blir Trevlig helg på er! I love the smell of Bimmer in the morning |
|
| Att byta från BMW till VAGs överallt utskällda verkstäder verkar ett märkligt nedköp. Massivare kritik om verkstäder lär du nog inte hitta. Om du dessutom inte själv kan inse de körmässiga skillnaderna mellan Audi och BMW varför överhuvudtaget bry sig? Lutar nog också åt att om du ej på egen hand kan uppskatta BMWs kvalitéer köp en bekymmersfri Toyota Corolla som dessutom har rykte om sveriges bästa verkstäder. / Som man ropar får man svar. | |
lob |
Jag har haft ett antal BMW genom åren och det har aldrig varit några problem med de bilarna. Av olika anledningar har det även blivit en del andra märken genom åren som Audi urquatro 1982, Audi 80 coupe GT, Chrysler PT Cruiser, Jeep Grand Cherokee mfl. Alla dessa var nya bilar förutom Jeepen. På nåt vis har jag alltid längtat tillbaks till BMW och efter mitt senaste återfall till min 530 iM -02 kommer det bara bli BMW. Jag tror att känslan för BMW är genetiskt programerat hos vissa av oss och då duger inget annat i längden. Det är möjligt att du kommer vara otrogen med Audi några år men du kommer tillbaka och då finns vi här för dig. Länk |
|
AndersS: Nja, tror inte att det blir helt rättvist att jämföra för nya A4 har ju vuxit rätt mycket. Har iofs inte sett den nya (vem har det?) men en bekant var nere i Italien på pressprovkörning och han tyckte den var stor (på ett positivt sätt). Så kanske 5-serien ligger närmare en jämförelse? Mvh, Fredde |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.