AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.838

Jag byter BMW till AUDI - kan någon stoppa mig?

Sida 1 av 3
Ba
39
Bato
320 CI -02
Igår fick jag nog, min steptroiclåda vägrar växla ner till fyran från femman på normalprogrammet (funkar på sportläget) utan växlar direkt till trean
Har haft bilen i ca 2 år och har haft problem med motorlampa, kylvätskelampa (som tänds i tid och otid utan förklaring) och byte av länkarmar.

Har ägt en 316 compact 94 under tre år med en massa typfel bland annat att bakvagnsbussningar måste bytas vid tidigt stadium

Har innan det ägt en 525 ix 91 där jag hade motorproblem efter ett år med den nyutvecklade 24 ventils 6 a:n

Jag älskar BMW men det finns allvarliga brister i konstruktionerna som gör att märket blir för svårt att leva med när man jobbar mycket. Jag kör ca 7 mil om dagen i Stockholmstrafik (köer och massor av salt) vilket verka vara för hårda förhållanden för en BMW. Jag har inte tid att vara utan bilen, särskilt inte bråka med BMWs dåliga servicepersonal (BMW Solna)

Nästa vecka beställer jag en ny Audi om ingen vill/kan övertyga mig om något annat. Det vore tråkigt att lämna detta forum som har skänkt mig mycket glädje under åren även om jag inte har postat så mycket inlägg

Övertyga mig gärna att vara BMW trogen!

I love the smell of Bimmer in the morning
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Var 316an och 525an nya när du hade dem? Det är ju faktiskt rätt gamla bilar nu. Att din 320 krånglar är väl iofs inte helt kul, den är ju bara 6 år gammal. Men att jämföra en sprillans ny AUDI mot dessa bilar tycker jag blir lite orättvist, eller?
Ba
39
Bato
320 CI -02
525 : an var bara 4 år gammal och (6000 mil) när den böjade krångla, den nya motorn var en erkänt känslig punkt på tidiga modeller (bra historik när jag köpte den)

316 compacten var bara 2 år när jag köpte den och en lågmilare (gick som andra bil hos oss) men redan efter två års ägo var det glapp i bakvagnen
(erkänt känslig punkt )

Innan dessa bilar hade jag en golf från 87 som bara gick å gick utan problem tills jag skrotade den.

Jag vet inte om jag har för höga krav på bilar men dessa allvarliga typfel och nu på senare tid elektronikfel som BMW verkstäderna inte har en aning hur man fixar utan de byter ut delar på måfå, de ska ju inte behöva vara så här eller?

Audis är inga under av driftsäkerhet heller. Låter som om du haft mer otur än de flesta.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Jag gillar både Audi och BMW,och tycker att du själv borde bilda dig en uppfattning mellan de olika.
Salt och bilköer sliter på alla bilfabrikat...men det kände du nog redan till!??
Provkör bådas motsvarande modeller,och skriv sedan en vs tråd beträffande kvalite.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en Audi...men då en av de bättre prestandakraftiga modellerna.
Jag har valt att köra BMW,och då allra helst lite äldre med M30:an....pga den trots allt enkla konstruktionen,och pga att M30 motorn inte känns främmande att skruva med själv.
Håller med dig annars...vissa BMW modeller känns lite bristande i kvaliteé,och en del BMW handlares verkstäder verkar ha lite svårt med kompetent personal.
Men det är likadant hos samtliga bilfabrikats handlare!!

MVH Patrik

"TRISS I 6:OR"
En av dom: M635 Länk
Ba
39
Bato
320 CI -02
JAg tänkte beställa nya A4 som kommer i januari (sedan), med diesel och mutitronic, funderade ju på nya 3 -serien innan med de senaste problemen som känns som droppen för mig. Jag kanske har haft otur men tre bilar med ganska allvarlig problem! Jag vet att audin kommer att vara tråkigare att köra men driftsäkerhet är ett måste

kilroy
Idealet är kanske att ha både en BMW OCH en Audi...? Jag sålde min 540 för ett tag sedan och köpte en Audi. Därigenom känns det som om man har det bästa från två världar. Bakhjuldrivet under sommarhalvåret, 4-hjulsdrivet på vintern...

540´n är för övrigt den absolut bästa bilen jag någonsin ägt.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Ba
39
Bato
320 CI -02
Det kanske är så att man får ha två bilar om man vill ha BMW, men då har jag inte råd. I så fall måste det bli Audi, det känns som BMw fått sina chanser

Bato: Onödig tråd då du redan bestämt dig...Återkom gärna o berätta hur mycket din nyinköpta Audi krånglar:-)...Ett annat tips är att kollar runt på nåt Audi-forum så du får en bild av vad som brukar krångla på dessa "under av driftsäkerhet":-)
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Köp en Toyota! Då får du både tråkigt & problemfritt (nu när du ändå ska ha tråkigt vill säga)

Mvh Danne
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Tre ord: "Skyll dig själv". :)

Du kommer att finna att de stora tyska tillverkarna ligger ungefär på samma nivå i fråga om servicebehov, bortsett från enstaka modeller som pga barnsjukdomar eller annat behöver extra kärlek. Alla tillverkare har såna.

Wilhelm Svenselius
Ba
39
Bato
320 CI -02
Jag har verkligen inte bestämd mig, men det verkar ju inte vara någon här som verkar förvånade eller kan kan argumentera för att BMW har god kvalite. Jag undrar lite över BMWs resultat i ägarenkäten, där märket ligger på topp, är det bara känslomässiga röster där förnuftet har gett vika?

Som svar på rubriken: Nej det tror jag inte, du verkar ha bestämt dig även fast du skriver att du inte har det.
Jag behövde en vända med två Audi's för att se vad jag uppskattar och saknade i att köra Audi istället för BMW.
Du måste upptäcka själv vad du gillar, se till att låna den tilltänkta Audi'n t.ex. under en helg av någon handlare. En provkörning på ½-1 timme säger inte så mycket.

Mvh,
/Wille
Jag skulle villja påstå att det tre tyskarna, Audi,BMW och Mercedes är drabbade i ungefär lika stor utstraäckning. Alla modeller har barnsjukdomar, många modeller har återkommande fel.

Jag är inne på min 4:e BMW utan någor krångel. Bytt trasig bältessträckare, reglerdon till xenonljuset samt nåt litet mer som jag inte kommer ihåg. Eftersom jag är väldigt petig har jag också påpekat, och fått åtgärdat, missljud i kupén.

Väljer du Audi för driftsäkerhetens skull misstar du dig. Visst du kan få ett kanonexemplar som inte trasslar det minsta på 10.000 mil, men det kan lika gärna vara ett måndagsex.

Köp en Toyota, eller Lexus om du vill ha en felfri bil.

Audi gör fina bilar, ingen tvekan om den saken. Så väljer du en Audi så hoppas jag du bilr nöjd, 4WD kan vara riktigt kul på vintern. :)
Jag hyrde en Audi A4-06 i 1 vecka för något år sedan. Jag måste säga att den inte var tråkig att köra. Kändes inte speciellt understyrd eller framtung. Jag tror dem senaste bilarna från Audi har blivit mer körglada. När man läser biltester så får man det intrycket.

Ska väl kanske inte yttra mig..(Har faktist aldrig kört nån M3 M5-BMW=) Men känslan på standard BMW upplever jag verkligen som "Tråkig" körglädjen är ju inte på topp, Audi har en helt annan kvalitetskänsla+ halvkul även på standardmodeller..
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Måste säga att du har haft jäkligt otur,för jag känner inte alls igen mig i de du säger...
Av dom Bmw ja har ägt så har ja i princip inte haft något problem alls,och dom ja ägt/äger är ju inte direkt nya :) å de säger väl en del??

Även dom bmw som funnits inom familjen utom mina egna har de inte heller vart något speciellt förutom nåt pixelfel på farsan dåvarande e39,av de jag vet...
På senare år verkar de som de är Audi som gäller(förutom mig då) och änsållänge har de inte vart nå större problem där.

Så...vilket märke du än väljer så är kvalitén den samma...de som avgör valet är väl de personliga man har till bilen/märket.

De som är klar fördel för Bmw är körkänslan!! helt otroligt att man kan hitta den på något sätt i vilken modell man än sitter i/kör.
Visst,audin är kul att köra...men inte den där känslan som finns i Bmw.

Visst,Toyota har otroligt bra tillförlitlighet...men att säga att man ska köpa en toyota om man vill köra helt problemfritt...?? nja...då är man ute på lite hal is...kan även strula där även fast de inte e speciellt vanligt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är ju i princip samma låda på en BMW och en Audi. (även MB) lådorna har i många fall samma ZF beteckning och de har inte mindre problem med ZF lådorna. Sist jag var på VAG satt en kundmottagare och gjorde affär med en bilskrot om en begagnad låda till en A6a 12.500 + moms var priset.
Audi bygger väldigt fina gedigna bilar, dock har dom en del kvar komfortmässigt mot en BMW, inte så mycket kanske med tillräckligt för att noteras.

///MVH Hasso
Länk
Ba
39
Bato
320 CI -02
Har varit ute och kört lite nu på kvällen, steptronic lådan uppträdde OK, vilket säger lite om min senaste misstro till märket. Det är inget fel på lådan , jag fick för mig det i går, men jag har väl bara velat se fel på senare tid.

Anledning att jag snabbt ville ha lite åsikter är att jag har en ny tjänst och möjlighet till tjänstebil. Bmw 3 serien eller nya Audi a4, svårt val (max 300 000 kr) Är väldigt osäker .

Audi a4 2,0 tdi eller bmw 320d Vad ska man välja och varför?

Jag tycker att det verkar på dig att det är dags att prova någonting nytt, tjänstebilen kommer du väl ha i max 3år?
Det kan ju vara kul att få en ny modell precis när den kommit ut (läs Audi A4 B8).

Mvh,
/Wille
Jag har gjort samma sak fast tvärtom, min 3 år gamla Audi A4 var inget under av hållbarhet. Det var gnisslande länkarmar, spruckna drivaxeldamasker, totalt felkostruerad kondensor som efter 4 år mest bestod av det där vita som blir när aluminium oxiderar. Vad var det mer, jo rostande bromssköldar, bromsskivor, hjullager gav upp efter och säkert en hel del annat. Jag blev visserligen aldrig ståendes men vid varje servicetillfälle hittades det saker som var trasiga eller höll på att gå sönder. Detta ihop med en verkstadspersonal som lämnade en del övrigt att önska gjorde att jag valde BMW istället och jag ångrar mig inte en sekund. Köpte min första bimmer 2002 och kommer mest troligen att vara märket trogen livet ut. Visst är Audi grymma på materialval och kvalitetskänsla, men vad gäller körglädje har de lite kvar att lära och kvaliteten är nog ungefär samma. Fast jag har haft klart mindre strul med mina 3 BMW jämfört med de 2 Audi jag ägt.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.