|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
enor - Mycket intressant experiment med en Saab 99 och en 240... Men var ska vi alla hitta sånna reliker då?...;) På museum brukar man ju inte få starta bilarna...;) Ps. För att konspirationer ska kunna äga rum måste det ju finnas minst två aktörer som gynnar varandra. Att t.ex. en biltillverkare skulle göra det lätt för bilprovningen att hitta brister på deras bilar skulle ju medföra att det bilmärket skulle vara överrepresenterat i deras register på bristfälliga katalysatorer (för att använda ditt exempel). Så i det fallet tror jag inte att biltillverkarna har så mycket att vinna på ett sådant samarbete. |
|
|
Har aldrig förstått varför man har kamrem heller... Dyrt och jobbigt. Hoppas bmw aldrig går över till det. Sen det där med M-modeller med kedja... Nya M3an har ju kamrem såg jag. Vet inte om v10 i m6/m5 har det också? |
|
|
Janne T: Det är som godich uttryckte det. Beklagar om jag var otydlig. Bilar som de tyska premiemärkena tar ut ett premiepris, ngt (som alla biltillverkare gärna skulle göra). Det kräver dock att man erbjuder kunderna något i gengäld. Premiumkänsla, hållbarhet och driftsäkerhet (och i BMW:s fall relativt låga servicekostnader) är sådana saker. Att medvetet baka in brister i bilarna skulle vara mycket kontraproduktivt (se bara på MB:s sviktande image och marknadsandel pga att de tappade fokus). Naturligtvis tjänar de pengar på allt de kan sälja, men att riskera den premie som de kan ta ut vid försäljning av nya bilar för att sälja vad som troligen är en OEM-produkt med relatvit låg vinst per enhet upplever jag inte som rimligt. De gör som vi alla gör försöker fatta rationella beslut och gör avväganden för att komma fram till vad som på sikt ger bäst avkastning. Mvh Mikael |
|
|
godich,Mikael mfl.: Att alla biltillverkare resonerar som så att bygga en så bra bil som möjligt faller på en sak som kommit i fokus på "senare tid">>>Att ekonomer får styra mer än konstruktörerna i t.ex utvecklingsarbetet till nya bilar..Därav bl.a. kamrem,billigare att tillverka och mer pengar i kassan vid servicearbeten. Visst,en svängning har tydligen skett på slutet och fler går nu över till kedja,helt korrekt beslut ur alla synvinklar.. Företagen kanske har fattat till slut vem man ska lyssna på ;) "Nöjdkundindexet" har väl fallit,och de kanske har räknat fram att en delorsak iaf var kamremmen ;) Sedan så fattar ju en konsument fortfarande(de flesta iaf) knappt vad en kamrem är, så det är inget problem...utan de servar,betalar hutlöst och är lika glada för det :) Noel>>>Nya M3:an är en M-bil och har således kedja :) INGA M-bilar har kamrem. Mvh Janne. |
|
|
Janne T, kollade upp det nu och såg att det var kedja. skönt det! Fan jag är säker på att jag läste det i nån tidning... |
|
|
Automobil 8.07 där dom testar nya m3an står det. Det står efter testet lite fakta om bilen. "Längsmonterad 8-cylindrig 90-graders V, 2 överliggande <b>remdrivna</b> kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder." |
|
| oj ett försök till Fetare teckensnitt där.. men ni fattar. | |
|
Tidningen har fel... Mvh Janne. |
|
| japp, tur det :) | |
|
Anders-72: "Janne T, skall du ha kedja eller kuggrem på cykeln? ;)" Du vet väl att både Buell och Harley(vissa modeller) har tandrem istället för kedja till bakhjulet på sina hojjar nu mer.....:) /Jonas B. It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... |
|
|
Jo, jag har sett det. Det har förekommit även tidigare på HD. På 50-talet var väl kilrem inte helt ovanligt på mopeder. Kuggrem på trampcykel kanske inte vore så dumt viktmässigt, med tanke på att det börjar finnas många växlar i dagens växelnav. Härdade alu-kuggremshjul och en smal kevlarrem, nya cykeltrenden kanske ;) Nu tror jag ämnet tog ett sidospår, men vi får väl säga att jämförelser med andra applikationer är av godo för diskussionen.. AE |
|
|
Transmissionsförlusterna är som regel lägre i rullkedjor jämfört med remdrift, påkänningarna på lager likaså efter som man inte behöver ha samma uppspänning, det kan ju inte slira. Tandremmar närmar sig kedjor dock, ljudnivån på inkapslade kedjor är låg och livslängden som bekant lång. Tandremmar kan faktiskt låta en del. Jämförelsen med MC haltar en, kedjorna är ständigt utsatta för grus, damm, vatten och annat och kräver ganska mycket service och smörjning. Tandremmen är mera underhållsfri och har viss flexibilitet (här pratar vi om kanske 100-200 hk jämfört med kamremmar som arbetetar med jämförelsevis obetydlig överförd effekt) och är något mera underhållsfri. Dock även känslig, en liten uppstudsande sten på "rätt" ställe och det blir ett omedelbart haveri. Det sprutar som bekant småsten ibland runt hjulen på en MC. FP |
|
|
Jag hade hade en 900 Turbo modell 1980 med B motor en gång i tiden. Någon nämnde att det var pilligt att byta kamrem men här åkte hela motorn ur. Kedjan satt så fint mot torpedväggen.... Men annars var den ganska "ärlig" och rasslade lite på tomgång när det var dags att byta än polarns 745 GLT där remmen gick av på landsvägen. En snabbt sätt att skrämma en hel familj + plånboken! Men handen på hjärtat, visst har det skrivits om kedjor till 730 här på forumet. //Håkan |
|
|
Har också tänkt på det Folke nämner med driftmiljön för en remdrift. Tror det dröjer innan man ser en remtransmission på en crosscykel. Det skulle nog innebära en ganska omfattande kapsling. Kamkedjorna har lång livslängd, men man måste ta i beaktande att de faktiskt blir längre med tiden. Tidigare körde jag mycket Mercedes diesel och jag har aldrig hört att någon sådan havererat p.g.a kedjebrott. Däremot har det hänt (oftast kring 40-50000mil) att kedjan, p.g.a ökad längd, kuggat över vid start, innan trycket i den hydrauliska spännaren byggts upp. Då krockar kolvar och ventiler omedelbart på en diesel och det blir tvärstopp och dyrt. Även de fasta insprutningstiderna halkar efter på en sådan med en sliten kedja eftersom den driver insprutningspumpen också. Det har ju hänt lite mer m.a.p kuggprofiler på tandremmar på sistone jämfört med kedjor, vilket som Folke nämner minskar inspänningsbehovet och de har även en mjukare inkuggning vilket dämpar ljudet. Breda remtransmissioner kan ju föra ett väldans oväsen, troligen för att det blir en hel del luft som skall pressas bort när remmen möter hjulen. AE |
|
|
Kuggtransmission har ju börjat komma på lite större motorer, vilka är för- och nackdelarna med den jämfört med kedja eller rem? Varför har vi inte sett den på mindre motorer? Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Att driva kamaxeln högt uppe i toppen från vevaxeln längst ner (och men halva vevaxelvarvtalet) innebär ett antal kugghjul på "vägen upp". Varje kugghjul bidrar med ett litet glapp, timingen blir inte speciellt exakt när du väl är framme osv. Ett alternativ från MC-värden kunde vara två vinkeldrev och en axel upp s.k kamskaft, men det har jag aldrig sett på bilar. Även dessa båda drevsatser ger ett besvärligt glapp. Man kan delvis komma ifrån problemet med glapp genom speciellt skurna drev och "förspända" kugghjul, bl.a med dubbla halvor på varje hjul med det är dyrt och känsligt. Sen skall allt smörjas, det väger en del och det är inte ljudlöst. Mycket talar för rem eller kedja eller hur? FP |
|
|
Gamla volvo 140 serien har ju varken rem eller kedja,bara drev. Det är ju ett alternativ.....men ingen som har nu längre vad jag vet. /Jonas. It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... |
|
|
Undran kom då det bland annat finns på Volvo lastvagnars senaste motorgenerationer om jag inte missminner mig helt. Det är ju motorer där kraven på precision absolut har ökat. Vet dock inte hur tillverkarna har löst det. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Brynet, gamla Volvo B20 hade inte heller överliggande kamaxel utan den satt lagrad i blocket på ett fast avstånd från vevaxeln. På en överliggande kamaxel blir kam och vev att sitta i skilda delar. Planar man då toppen är det kört :) Möjligen om man hade ett justerbart mellandrev, men då måste servicepersonalen ha doktorerat i kuggväxlar för att det skall bli tillförlitligt. Troligen blir det en dyr konstruktion också. Kom att tänka på ett trevligt ventilarrangemang som finns på Ducatis motorcyklar. Där jobbar två kammar mot varandra en öppnar och en stänger ventilerna utan fjädrar (!) Kräver täta justeringar av spelet dock. AE |
|
|
Länk Så kan man ju med göra. om man nu ska ha drev på motorn.....:) /jonas. It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.