|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder. Jag skulle vilja veta vad fördelarna med en kamrem är jämfört med kedja. För jag är förundrad, min morbror bävar inför nästa service på hans Ojdå A6 -00 eftersom kamremsbyte stundar a' 10000 kr plus (17' enligt en annan tråd). För hur kul är det egentligen? Jag bytte kedja förra hösten efter 20 år och 29000 mil men den hade säkert rasslat på i 10' till, och det kostade inte i närheten av dessa summor. BMW är ju erkänt suveräna på att bygga motorer, det är ju en anledning till att vi här har tagit märket till oss, och BMW har ju gått ifrån remmar för många år sedan. Så vad envisas så många andra tillverkare för? Kom med argument tack, för några bör det ju finnas. vacker förare ska ha vacker bil:) mvh Fredrik | |
|
Tystare och förmodligare billigare för tillverkaren ! NJ/ |
|
|
Misstänker att en remtransmission är billigare att producera även om det kräver fler axeltätningar. En remtransmission ger säkrare ventiltider eftersom en kedja blir längre med tiden och kammarna halkar efter. På gamla dieslar med vanlig radpump med fasta insprutningstider får man även en senare insprutning, vilken i.o.f.s är justerbar. Jag gillar dock kedja bättre och alla mina bilar utom en har haft drev eller kedja. AE |
|
|
VAG-bilarna är ju ganska pyssliga att byta rem på. De med längsmonterad motor skall ju hela fronten plockas ner på. På en hederlig Volvo 940 byter man ju kamrem på halva tiden mot att byta multirem på en BMW ;) AE |
|
|
Konstigt det där. Jag har aldrig behövt byta kedja eller drev på en BMW någonsin,men min SAAB 9-5 från 2001 har jag kört 18700 mil med nu.Då säger SAAB att det är dags att byta kedja och alla drev.Det ska kosta ca:13 000 kr. Det gäller tydligen alla 9-5 med ECO motorn(min en 2,3 liter 185hk)De säger även att vissa byts redan vid 12000 mil. Är inte det skandal.Trodde man skulle slippa sådant.Har haft massor med MB utan att byta en enda kamkedja. Skillnad på kvalitéten måsta jag säga. /Jonas B. It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... |
|
|
Mercedes hade ju en hel del problem med kamkedjan på den gamla 230-motorn, innan den fick dubbla kedjor. Så idiotsäkert är det inte. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Billigare lösning och möjlighet för företagen att tjäna ännu mera pengar på diverse kamremsbyten i "tid o otid"+motorbyten :)...det är vad jag tror. Mvh Janne. |
|
| En remtransmission går också väsentligt tystare än en kedjetransmission. | |
| Har en god vän med en Renault. serviceintervallet för kamrem är där 6 000 mil om jag inte minns fel. Ibland undrar man ju hur BMW kan vara så billiga att serva. Kankedja tycker jag låter som ett ganska tryggt val om någon frågar mig...=) | |
|
Har frågat Lennart som servar min bil ang. kamremmar. Han påstår att bilar med kamremmar ger fler hästkrafter mot en bil med kedja. Frågade honom hur detta var möjligt, men glömt svaret. ÄR det ngn som kan detta? |
|
|
Möjligen kan det skilja något på effektförluster till kamremmens fördel. Men jämför då BMW´s litereffekt och bränsleförbrukning mot t.ex en Volvo så inser man att BMW tar in det och lite till på något annat. Vet inte om en kedja låter så mycket mer. Den sitter ju mer inkapslad och en kuggrem kan föra nog så mycket oväsen, särskilt med lite bredare rem. (Jfr. Bosses kompressor matade 3.0CSI där remljudet överröstar alllt annat ljud från den bilen :)) AE |
|
|
Jag tycker det är mest ett försäljningssnack det där med att kamremsbilar låter mindre... Är det verkligen någon som tycker att kamremsbilar låter mindre än kedjebilar...från motorn? Sedan så kan jag ju upprepa det som jag skrivit förut någon gång>>>När BMW's M-motorer kommer med rem(vilket jag tvivlar på kommer att hända) då säljer jag mina BMW och köper cykel.. Mvh Janne. |
|
|
Tack för diskussionen! Det känns som att Janne T är något på spåren med sitt första inlägg. Ökade serviceintäkter som motiveras med argument som tystare gång osv. Betänker man hur himla lent och fint (och tyst) BMWs motorer går så kommer de argumenten på skam. vacker förare ska ha vacker bil:) mvh Fredrik |
|
|
Jag skulle också tro att Janne T är inne på vad den "riktiga" anledningen till kamrem är... Antagligen så är remdrivningen billigare att tillverka och den genererar betydligt mer pengar i serviceintäckter. |
|
|
Janne T, skall du ha kedja eller kuggrem på cykeln? ;) AE |
|
|
Anders-72: He,he....tvivlar på att jag behöver ta till cykeln ty M-avdelningen litar jag på ännu...stenhårt ;) Mvh Janne. |
|
|
De argument som jag läst i frågan är att bilar utrustade med kamrem medför lägre tillverkningskostnader för tillverkaren och att det dessutom leder till en för tillverkaren mycket enkel viktbesparing. Jag tror inte att det finns stora pengar att tjäna på att sälja några kamremmar under en bils livslängd. Lika lite som biltillverkarna tjänar pengar på att göra bilar törstigare (jag har läst sådant tokeri, även om det var länge sedan) tjänar de på att kunderna drabbas av onödiga servicekostnader, vilket för övrigt kan öka deras missnöje. Mvh Mikael |
|
|
Mikael: Jag bedömer att det finns massor av pengar att tjäna för biltillverkarare att byta kamremmar... Skulle säga att det finns x-antal miljoner spänn att "håva in" årligen på byte av remmar för någon hyffsat känd tillverkare med någorlunda försäljning.. Mvh Janne. |
|
|
Nu börjar det likna nånting! Jag älskar konspirationsteorier, men det har varit lite tyst på den fronten den senaste tiden. Nu är det tydligen på gång igen, dock!! Några andra förslag på saker vi kan gadda ihop oss kring: 1. BMW monterar sina katalysatorer så långt bak för att de lättare ska generera besiktningsanmärkning och lambdabyte när bilarna blir äldre 2. Bakvagnsbussningarna är gjorda i mjukt gummi enbart för att de ska paja och behöva bytas 3. Kylfläktens viskokoppling är också en totalt onödig detalj som bara sitter där för att behöva bytas efter ett tag ... För den som inte tror att en kedjetransmission låter mer än en med rem: Ställ er och lyssna under huven på en gammal SAAB 99 som står på tomgång. Dra i gasspjället och låt motorn varva lite på tomgång. Gör sedan om samma experiment med en Volvo 240. |
|
|
Janne T - Vad jag tror mikaelodoris menar är att en billtillverkare tjänar betydligt mer på att tillverka en så bra bil som möjligt än att medvetet välja delar som kommer att behöva bytas regelbundet (så länge det inte skulle minska kostnaden betydligt). Att tillverka bilar som håller bättre och inte kostar lika mycket att serva som andra märken är värt väldigt mycket. Sedan kan man ju snabbt konstatera att den som tjänar mest pengar på att byta kamremmar är inte tillverkarna utan verkstäderna. Däremot misstänker jag att biltillverkare inte längre tillverkar bilar för att de ska hålla lika länge som tidigare var målet. Hur ofta ser man inte en Volvo 240 rullande på vägarna ännu idag (eller en VW bubbla). Om 30 år tror jag däremot inte att dagens bilar kommer att vara i speciellt bra skick. Idag försöker bilbranschen allt mer sälja bilar på känslor och design. Vårt sätt att konsumera bilar har också förändrats. Man behåller generellt sett inte bilar lika länge som förr utan bilar har blivit mer livsstilsprodukter och förbrukningsvaror. En tillverkare som t.ex. framför allt konkurrerar med låga priser kanske väljer kamrem istället för kedja helt enkelt för att kostnaden för en kedja säkert är minst det dubbla. (många bäckar små) |
|
|
Enor, du har valt en kedjetransmission som verkligen hörs då du nämner Saab 99, precis som det finns högljudda remtransmissioner (överladdare med bred kuggrem t.ex.) I Saaben är det faktiskt inte kamkedjan som väsnas utan kedjeprimären mellan koppling och växellåda. Konspiration 3, viskokopplingen är ett måste åtminstone med orginal fläktvinge. Den pallar inte 100% ingrepp utan att explodera vid höga varvtal. Det är ju lite mer sofistikerat med en steglös inkoppling av kylningen. AE |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.