|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du har förmodligen nått laddproblem eller så drar nånting ur batteriet, den tömmer inte ett fulladdat batteri på ett par dagars körning. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej. Kan man inte få fram volttal någonstans i instrumenten, fan på vilken gammal bil som helst satt det juuu ampeere och voltmätare förut,. Tex i den fina 4:3 skärmen i min e39a?? vore käckt vaa!! MVH Robban |
|
| Skulle gissa glapp i batteripolerna, eller i någon av de kraftigare kablarna och dess anslutningar (även jord) i bilen. Just det här tvära kasten mellan funkar och "helt död" tycker jag är ganska typiskt för ett sådant glapp. Kan också visa sig genom att vissa el funkar, lyse och lite sådant och sedan blir det "helt dött" när man fösöker dra runt startmotorn. Inte minsta rörelse, bara ett "klick". | |
|
BMW har börjat felsöka nu i alla fall, så det är ju ett gott tecken. Föredömligt kort väntetid. Teknikern som ringde upp mig verkade också genuint intresserad av att lösa problemet. Så jag har vissa förhoppningar, får vänta och se om de kommer fram till något... Wilhelm Svenselius |
|
| Kolla först och främst om den inte drar tjuvström ! Det gör du enklast genom att hålla koll på sleepmoden dvs att parkinglampan bredvid växelspaken släcks efter ca 15-20 min, om lampan fortsätter att lysa har du något som står och drar ström. skulle nu lampan slockna så håll ändå koll lite då och då titta in i bilen har lampan tänts så har något aktiverats så att den drar ström, det kan komma och gå närsomhelst om tex någon styrmodul strular. Det är ett bra och enkelt sätt att utesluta eller konstatera tjuvström. Om det nu skulle vara så att den tjuvdrar så vänd dig till någon som kan felsöka tex. Per Larsson i Huddinge om du nu bor i Stockholmstrakten, det finns nämligen gott om moduler i bilen som styr både det ena och det andra som kan få för sig att starta både kylfläktar, stolsminnen med mera mitt i nätterna. Lycka till / Håbba | |
|
Fått tillbaka bilen från BMW nu. De har kollat felkoder, laddar upp/ur/upp batteriet för att testa det, samt låtit bilen stå några dagar (inne/ute) för att se om den laddar ur sig själv. De hade även kollat efter tjuvström, men hittat intet. Så jag fick tillbaka bilen. Lyckligtvis med en föredömligt låg verkstadsräkning med tanke på att de hade den i en hel vecka! Inte helt oväntat gick bilen som en raket hem, lät den stå avstängd några timmar för att svalna och kollade den sedan. Allt OK. Testade batterispänningen med multimeter, 12.5 V. Är det något som ligger och drar ström är det alltså j-igt lurigt och slår till slumpmässigt .. tror jag avfärdar den teorin. Ska dock se till att byta radiomodulen omgående eftersom den är den enda komponent jag *vet* strular. Teorier? Enligt BMW är 13.5 V en fullt normal laddspänning på en E38, inte för låg som jag gissade förut. Gissningen som mekanikern hade var att min batteriladdare är kaputt, dvs den laddade inte upp batteriet ordentligt. Verkar osannolikt eftersom den är rätt ny, men just nu har jag ingen bättre idé själv. Kan ju vara så att den fungerar sämre när det är kallt. Wilhelm Svenselius |
|
|
Skall tilläggas att det nu blir väldigt spännande att se om bilen nu går snällt resten av vintern eller om den är stendöd om 1-3 dagar igen... Wilhelm Svenselius |
|
|
Jag minns ett par fall där batteriet till och från varit paj men dessemellan helt ok, om det var slagg i batteriet eller oxid eller vad det var vet jag inte, men då var ibland batteriet dött och ibland ok. Typ kortis i en cell då och då, så batteriet bara har ca 10 volt (orkade inte veva runt motorn). Jag har inte råkat ut för det själv men ett par kompisar, så det ena batteriet försökte jag få igång själv sedan men gav upp. Båda dessa fall var Golf -80tal men kan ju hända även på andra bilar. Båda provade med nytt batteri och sedan funkade det. /Mats J |
|
|
Efter besöket hos BMW funkade bilen utmärkt i cirka två veckor. Idag var batteriet nere på 8.1 volt när jag skulle köra hem efter jobbet. Lyckligtvis kan den stå på jobbets parkering över helgen .. men någonting är fortfarande fel. Intressant är att jag kollat batteriet regelbundet de senaste två veckorna för att spåra eventuella fel, och det har konsekvent legat mellan 12.2-12.4 V, senast i går kväll. Den startade också utan minsta tvekan i morse. Därmed verkar det ju som om batteriet inte laddar ur sakta men säkert utan plötsligt och slumpmässigt, eller? Kan det ha något med kylan att göra? Det har ju varit väldigt milt sedan början av december, minusgraderna har kommit först nu i veckan. Ska försöka få bilen till verkstad igen på måndag, men det vore onekligen kul med fler uppslag på vad som kan vara fel... Wilhelm Svenselius |
|
|
Ja skulle ändå sätta en satsning på att de är batterietet som späkar. Speciellt nu när vi har lite variernade temperaturer runt 0:an. Går även bilen igång på startkablar och sen rullar vidare så är de ju hyffsat konstaterat att laddningen inte heller borde vara problemet! Får du laddningsproblem under körning så borde man även uppfatta ett visst spänningsfall. Ja skulle satsa på nytt batteri, även om det i E38 fallen är en lite dyrare historia! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Mr_Fatise: Tack för rådet. Batteriet är bytt för ett år sedan - men vem vet, det kan ju vara trasigt för det. Ibland har man otur. Och ja, bilen går igång med startkablar utan problem. Det är bara själva starten som är problemet. Wilhelm Svenselius |
|
|
Kan vara kortis i en av cellerna. Har varit ute för detta en gång och det batteriet var bara 1,5 år gammalt. Det hjälpte inte hur mycket man laddade. Om man har 5 friska celler men 1 är kass så blir det inte mer än 10 V vid belastning under startfasen. /Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## /Lasse |
|
|
Wilhelm Svenselius skrev: "...Idag var batteriet nere på 8.1 volt när jag skulle köra hem efter jobbet.... ...Intressant är att jag kollat batteriet regelbundet de senaste två veckorna för att spåra eventuella fel, och det har konsekvent legat mellan 12.2-12.4 V, senast i går kväll... ...Därmed verkar det ju som om batteriet inte laddar ur sakta men säkert utan plötsligt och slumpmässigt..." Just det. Antagligen är teorierna om batteriproblem fel. Jag skulle gissa att du har en förbrukare som går på ibland utan att du märker det. T.ex. fukt i en dörrkontakt som aktiverar innerbelysning (och kanske larm om du har det). Läste t.ex. något här på autopower om någon som hade problem med drivsteget till en fläkt. Tror att det var en E39 (??)... |
|
|
Har nu genom lite empirisk testning konstaterat att bilen tömmer batteriet på cirka två dagar, helt stillastående och utan att ha körts direkt innan. Detta efter grön markering från CTEK-laddaren, dvs fullt batteri. Vad det än är som suger tjuvström måste det alltså dra på storleksordningen 2 Ampere för att kunna tömma ett 100 Ah-batteri på ett par dygn. Borde vara lätt att hitta med en multimeter! Har nu kopplat ifrån bilen helt och satt batteriet på laddning igen, efter julafton blir det till att koppla in amperemätare och se om jag kan spåra tjuvströmmen. När bilen ligger i "sleep mode" bör den bara dra på storleksordningen 0.05 A, korrekt? Wilhelm Svenselius |
|
|
Om du kan låna en värmekamera (sådan som man har för att kolla isoleringen i hus med) så är det ju så att den komponent som drar ström även blir varm. Så efter några timmar borde bara den komponenten fortfarande vara varm. Sitter den under sätet/under ett lock borde värmen ändå gå igenom såpass så det går att hitta! /Mats J |
|
|
Tyvärr är värmekameror ganska dyra, och kanske inget som gemene man har i källaren. Så kan nog bli svårt att låna en... annars vore det ju en bra idé. :) Om vi antar att något drar 2 A blir det dock bara 24 W vid 12 V, så det blir ju ingen stor värmekälla tyvärr. Kan nog vara svårt att se om det är en box som sitter långt in, även med värmekamera, när det är minusgrader ute. Wilhelm Svenselius |
|
|
Wilhelm Svenselius skrev: "När bilen ligger i sleep mode bör den bara dra på storleksordningen 0.05 A, korrekt? Japp, 50 mA eller något ditåt är vad larm och annat ska dra. Om det förbrukar mer, får man en massa praktiska problem. Nu verkar iofs BMW ligga på lite höga sleep-förbrukningar. Min E32 tömmer t.ex. batteriet på ca 3 veckor och vad jag förstår är det helt normalt. Ingen annan bil jag haft snaskar i sig så mycket ström när den inte används. Detta har alla möjliga (o)praktiska implikationer, som att man kan behöva kopplar bort batteriet när man lämnar bilen för att sticka ut med båten i 14-dagar och liknande. Ganska kass faktiskt. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja inte lätt, Visst kan batterier lägga av, ibland kan blyplattorna lossna så vid en inbromsning så kortsluter dom tex. Vilströmmen ska inte vara över 40ma. Det finns en sleepmoderelä men har BMW haft bilen så länge bör dom ju ha kollat funktionen. Lampa i skuffen som brytaren krånglar på ?? Du har ju effektmotsåndet till kupefläkten som är en felkälla för urdragna batterier. Har du fast telefon i bilen koppla bort den också en felkälla som kan strula. Telefonen i standby-funktion (timerfunktionen aktiverad) i standbyläge behövs 0,3A i kombination med HIFI systen proffs DSP upp till 0,6A typ 10A dras från batterier om en max inställd timertid på 999 minuter har förflutit. = ställ in så kort timertid som möjligt. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag har kollat så att bilen går ned i sleep mode ordentligt - det gör den. Efter cirka en kvart slocknar indikatorn vid växelspaken och belysningen i bakluckan. när jag börjat leka med amperemätare kommer jag kunna se tydligt var strömförbrukningen ligger i standby/sleep-mode. Vill helst inte koppla ur saker på måfå och hoppas att det löser problemet, eftersom bilen snart skall säljas vill jag veta exakt vad som är trasigt, så att jag kan fixa det före försäljning alternativt sälja bilen med känt fel. Wilhelm Svenselius |
|
Det där med telefonen är ett "fel" som finns beskrivet i BMW TIS just i den kombinationen med HIFI DSP osv som en känd felkälla för batteriurdragning. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.