AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
8.084

Laddar generatorn för lite?

Sida 1 av 3
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
För drygt en vecka sedan ville bilen inte starta på morgonen. Felet var ett urladdat batteri, vilket även hände mig vid ganska precis samma tid förra året. Jag kör ofta, ganska korta sträckor, vilket jag förstått är ett recept för batteriurladdning med E38. Borde väl komma ihåg att underhållsladda bättre.

Åter till början av förra veckan: Jag laddade batteriet i 8 timmar med en CTEK, sedan gick bilen snällt igång. Igår (onsdag) startade den inte igen. Jag ställde den på laddning i sex timmar igår eftermiddag, lät den stå som vanligt över natten och imorse gick den igång igen.

Frågan är nu, varför tog strömmen slut efter en vecka till att börja med? Som jag ser det finns det flera möjligheter:

a) Batteriet är dåligt. Inte så troligt eftersom det är ett märkesbatteri (Tudor) som har mindre än ett år på nacken och är tillräckligt stort för bilen.

b) Batteriet blev inte fullt uppladdat när jag laddade det förra veckan. Ska det ta mer än 8 timmar att ladda ett bilbatteri fullt? Är 7-seriebatterier så stora (eller CTEK-laddare så klena?

c) Något drar tjuvström, men inte särskilt mycket (eftersom bilen startade snällt efter att ha stått över natten). Vad kan det vara? All elektronik i bilen funkar förutom radiomodulen, som kan strula lite (en ny är på gång). Kan radion dra ström fastän den är avstängd?

d) Generatorn laddar inte batteriet tillräckligt bra, så att det mattas av fortare än normalt. Jag kollade batterispänningen under körning via Check Control, den ligger mellan 13,5-13,7 V. Är detta normal laddningsspänning? På tomgång ligger den lägre, mellan 12.5-13.5 V.

Någon som kan säga vilken av slutsatserna som är mest trolig, eller komma med en femte? Alla råd uppskattas. :)

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Det lutar lite åt terori (b) - batteriet i min bil är ju på 110 Ah enligt uppgift, kanske ännu större eftersom det är bytt. Manualen till min CTEK säger att det för ett batteri på 115 Ah tar 16(!) timmar till 80% laddning. Så det är väl bara att ladda i omgångar då...

Wilhelm Svenselius
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Precis! Om det tar 16 timmar till 80% så kan du räkna med bortåt 2 dygn för att det ska bli helt fullt.

För att batteriet ska återfå laddningen som försvinner vid start av motorn behövs det ca 30min körning. Kör man alltid kortare än så så ligger man garanterat risigt till.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Tar batteriet skada av att laddas i omgångar? Jag har inte riktigt möjlighet att ha bilen inkopplad två dygn i sträck, normalt sett.

Wilhelm Svenselius
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nej, det tar inte mer skada av att laddas i omgångar med en CTek än att laddas i omgångar när du kör bilen, snarare tvärt om, då CTeken antagligen är snällare mot batteriet än bilens generator.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Be
278
Bengt C
523i -96
W2k skrev:
"Jag kollade batterispänningen under körning via Check Control, den ligger mellan 13,5-13,7 V. Är detta normal laddningsspänning? På tomgång ligger den lägre, mellan 12.5-13.5 V."

Spänningen under drift är lite i lägsta laget och bidrar säkert till att bilen laddar batteriet dåligt. När du kör ska genertorn lägga 13.8 V över batteriet. Vid låga temperaturer kan man lägga lite mer än så (även om jag inte fattar hur genertorn ska kunna besluta sig för det i den varma miljön den befinner sig i). Vissa tillverkare går in för att "överladda" lite grand. På t.ex. en Japansk bil ska man inte bli särskillt orolig om man finner 14.2 V eller så. Det är normalt (och leder troligen till något kortare batterilivslängd.) Om spänningen är 14.6 V (eller mer) är generatorn garanterat felaktig.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Generatorn är väl sliten, den har trots allt ett par år på nacken. Lösningen är hur som helst enkel, jag kommer att underhållsladda bilen oftare, eftersom jag annars kommer att göra slut på batteriet förr eller senare även om generatorn skulle ladda med 0.1-0.3 V högre spänning. Särskilt vid kallt väder.

Wilhelm Svenselius
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det är väl inte helt ovanligt med 14,4V på batteriet när generatorn laddar? Dessa 14,4V ser ju sällan några förbrukare då det brukar vara en del spånningsfall på vägen.

Vissa bilar har en temperatursensor monterad vid batteriet, 740 t ex, har det, ja Volvo alltså. Det sitter på dessa bilar en tempsensor för batteriet under batteriet på batterihyllan.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Be
278
Bengt C
523i -96
W2k skrev:

"Generatorn är väl sliten, den har trots allt ett par år på nacken."

Nej, generatorn slits inte på det sättet. Även en gammal generator med elektronisk regulator håller rätt spänning. Kolen är det som som slits i första hand och de ger inte upp lite gradvis. De kommer rätt snabbt mot slutet.

Dr Tinnitus skrev:

"Det är väl inte helt ovanligt med 14,4V på batteriet när generatorn laddar?"

Jag vet inte. Jag har varit förvånad över hur jäkla nära 13.8 V spänningen faktiskt ligger när jag kollat vid misstänkta fel.

"Vissa bilar har en temperatursensor monterad vid batteriet, 740 t ex, har det, ja Volvo alltså. Det sitter på dessa bilar en tempsensor för batteriet under batteriet på batterihyllan."

Det visste jag inte. Det låter som rätt sätt, om lösningen är driftsäker. Det är väl antagligen vårt bistra klimat som motiverat Volvo att göra något såpass sofistikerat. Gediget!
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Bengt C: OK, vad är det då som slits som kan göra att laddspänningen ligger för lågt? Du nämner kol, men jag vet faktiskt inte vad kolen i en generator har för funktion eller (viktigare) om det är en dyr/svår del att byta. Google gav inte heller så mycket upplysningar. Kan du förklara vore jag mycket tacksam!

Wilhelm Svenselius
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Kolen kan vara busenkla att byta på vissa generatorer. Bara att lossa kolhållaren på genratorn där den sitter på plats och lirka ut den, och i många fall bara panga dit en ny kolhållare med nya kol, och allt. På andra pillar man i nya kol i hållaren, brukar vara rätt lätt. Och kosta allt från någon tjuga till någon hundring.

Ytterligare en variant är att hela laddregulatorn sitter i kolhållaren.

Tyvärr finns det de taskiga generatorena att man måste ur med generatorn och isär med hela klabbet för att komma åt att byta kolen. Enda fördelen med det är ju att man samtidig då ofta byter lager och bussning, samt slipar/svarvar släpringarna som kolen ska ligga ann mot.

Om man kikar i ETK kanske man kan få en hint om hur det står till med bytbarheten på kol/kolhållare. Kanske det bara handlar om bytesgeneratorer på BMW? Fast då bruakr en lokal bilelektrisk firma ofta kunna fixa till den befintliga generatorn för en vettig peng.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Kollade lite i min emineta Bentley verkstadshandbok över E38.

I den så står det att den vatten kylda generatorn som sitter i bl a -99 740i, är en "tätad" borstlös enhet som inte kan servas.

Borstlös betyder antagligen att den inte har några kol, utan fixar den biten med någon annan teknik, fan vet hur. Och att den inte går att serva betyder väl egenligen bara att BMW inte handhåller några reservdelar till den och att den då kanske är lite bökig att skruva med, men allt går ju om man är envis och antagligen kan det gå att hitta reservdelar på annat håll.

En ny generator kostade hur som helst för två år sedan på BMW 4900 + moms, vilket jag kan se i kvittona som följde med min bil. Reserdelsnummer 12317508054.

Har för mig att det är en 150 Amperes rackare.

Bytet kostade vad jag kan se 1415 kr + moms i arbetskostnad.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Be
278
Bengt C
523i -96
Dr Tinnitus förklarade lite om och kring kolen. Men du kanske undrar vad det gör för nytta?

Kolen överför ström till de s.k. släpringarna på rotorn. I rotorn driver strömmen en elktromagnet som därmed skapar ett roterande magnetfält i generatorn (eftersom rotorn roterar). Utanför rotorn, i statorn, ligger spolar där magnetfältet alstrar växelspänning. Denna likriktas och påförs batteriet. Regulatorn justerar strömmen genom kol, släpringar och rotor så att en lagom laddningsspänning (13.8 V) uppstår efter likrikning. Om regulatorn inte påför någon ström till rotorn, eller om kolen är förbrukade (25-35.000 mil), så upphör laddningen. Det brukar ske ganska tvärt och laddningslampan tänds.

En borstlös generator saknar kol. Där brukar magnetfältet alstras i statorn och ledas över via magnetism till rotorn i stället.
Skadar inte att kolla upp batteriet, oavsett märke tar det mycket stryk av djupurladdningar så att det inte orkar upp till samma kapacitet som innan. Läs tidigare trådar!/ Batteriet roten till allt ont i 7ser.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Som sagt börja med att ladda batteriet i minst 24 timmar eller tills Cteken säger att den är nöjd. Finns inga genvägar ladda 6-8 timmar är konstgjord andning. Ta bussen eller tunnelbanan eller vad som finns att tillgå i 2 dagar istället. Du bor ju i en stad som lär ha landets bästa kommunikationer ??
En bil laddar enbart batteriet upp till 85% av dessa full kapacitet.
Många kortkörningar tömmer batteriet lite åt gången, när sedan tempen sjunker utomhus så halveras det redan dåligt laddat batteriet till 50% av sin kvarvarnade kapacitet= bilen startar inte. Redan när tempen sjunker under +20C så sjunker kapaciteten i batteriet linjärt med lägre antal grader.
Din laddspänning är låg bör ligga 13.8-14.4, mätspänningen direkt på batteriet, eller på hjälpstartuttaget på motorn, med en multimeter i stället, vad som visas i bilens display skulle inte jag lite på till 100%

Har man som du vad BMW kallar ogynsamm körprofil så är det viktigt att underhållsladda batteriet minst 24 timmar varannan månad.
Notera att du måste köra bilen lika länge för att fylla batteriet som det tar med en extern laddare och med körning så får du ändå bara 85% i kapacitet.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Notera också att är kolen slut i en generator, så tänds inte laddningslampan om generatorn slutar ladda i de allra flesta fall utan bilen blir spänningslös och stannar så småningom bara.
Lampan tänds normalt endast vid överledning mellan den isolerade mittdelen och gavlarna, pga smuts o fukt eller av diodfel/regulatorfel.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Tack alla för hjälpen!

Precis enl hassos förslag lät jag bilen stå på laddning tills CTEK:en var nöjd. Ska dessutom vara bättre på att underhållsladda batteriet fortsättningsvis med jämna mellanrum. Att jag kör lite för korta sträckor för att bilen ska kunna hålla batteriet laddat visste jag egentligen, men som med så mycket annat är det en sak att veta om att något behöver göras, och en helt annan att göra det...

Jag tror inte att själva batteriet har tagit någon skada, även om det inte orkade starta motorn har det aldrig under tiden jag haft problem varit för svagt för att öppna/låsa dörrar .. någon djupurladdning är det alltså inte fråga om.

Wilhelm Svenselius
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du kan också koppla Cteken direkt på batteriets pluspol och minusen på karossjord. Detta är behjälpligt om man inte har en av de större Ctekladdarna( i.e. 7200) och har varit nära på att tömma batteriet.
Mvh
Asken

Genusforskning, varför försöka uppfinna något som inte finns?
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Det här gick ju inte bra alls...

Lät som sagt bilen stå på laddning till CTEKen menade att batteriet var fullt. Kopplade ur laddaren och körde till jobbet. Detta var i torsdags. Bilen gick prickfritt torsdag, fredag och lördag, startade direkt varje gång, inget tecken på strömbrist.

Söndag morgon, bilen är stendöd. Den låser upp dörrarna, sen är det stopp. Det går inte ens att låsa, så död är den. Bara att ringa bärgare, så nu står bilen på BMW Solna som förhoppningsvis kan lista ut vad felet är.

Någon som har några fler teorier om vad felet kan vara? Bevisligen handlar det om något mer än "ogynnsam körprofil". Kan en trasig generator ge dessa symtom?

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Lite mer detaljer:

Batteriet är ett Tudor Technica. Märkesbatteri alltså, men knappast en dyrare modell. Skall vara underhållsfritt, så vätskenivå har jag aldrig kollat. Tror det är på 100 eller 110 Ah.

När bärgaren kopplade startkablar till bilen startade den snällt och gick bra på tomgång. Att köra upp på släpet var inga problem. Kan man tolka detta som att generatorn åtminstone lever..?

Wilhelm Svenselius
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ladda batteriet fullt igen och før en bilelfirma att belastningsprova det, då ser man om det ær batteriet som inte ær som det ska utan kroknar under kraftig blastning eller inte håller laddningen riktigt. Om en cell ær lite kajko så kan de mest mærkliga fenomen uppstå, och det kan signalera fulladdat men ændå krokna efter lite belastning eller inte hålla laddning som det ska.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.