|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Det ska antingen fungera eller inte. Den slutar inte att gå i EML om den har börjat. Du måste nog stänga av motorn och starta om. Frågan är om det inte skulle löna sig för dig att lämna in bilen så de kan läsa av datorn och du får reda på var felen ligger |
|
|
jag har gjort 2 st felsökningar på bmw verkstad med deras datorer...på 2 olika ställen med 2 olika sorters utrustning..inget resultat=dom hittade inget fel Schnitzer 300hk/0.00bar |
|
|
Hmmm.. Svårt i sånna fall. På min så fick de fram det direkt.. |
|
V12 Racer |
Min 750 hade det problemet att EML lampan började lysa när jag höll på att starta .(nödprogrammet gjorde att det började bröla som fan) I mitt fall var det ett kasst batteri. Har inte haft det problemet sen jag fick nytt batteri. 750 doktorn sa att även att kolla anslutningarna till spjällmotorerna eller va de nu heter, Kan vara dålig kontakt där. |
|
HA-HA fan va gööt..har just hittat felet..tro det eller ej..bakstycket på tändningslåset. Joxade lite med den och nu funkar det. Ska beställa ett annat på skroten eller bmw. Schnitzer 300hk/0.00bar |
|
|
Hmm, intressant att veta. Visste inte att det kunde påverka. |
|
|
skulle inte sagt nått..fan oxå så fort jag började pilla med tändningslåset så började eml lampan funka..sprutande in rengöringspray och sen körde jag hela gårdagen med bilen och allt fungerade perfekt. idag rätt som det var så ville den inte funka igen..ajaj tänkte jag..får väll byta hela tändninglåset med kabelhärvan för det är väll slitet i den eller nått. Har gjort det nu och eml vägrar att fungera..det är ju tamelfan hopplöst detta..spökar det eller? Schnitzer 300hk/0.00bar |
|
|
Kan det vara så att någon del i ditt system är special. Jag tänkte att du har ju "trimgrejer" och att någon komponent som har laggtav eller håller på att lägg av är special? Det kan ju förklara varför din bil strular med "standard" grejerna?? Bara spekulationer, har ingen erfarenhet med Schnitzer... |
|
|
ja jag vetifan va jag ska göra..känns aningen hopplöst.. snart blir det pressen på skroten för detta skiten sunkar ju hela livet. Schnitzer 300hk/0.00bar |
|
Paap Reeder |
Hej swe-boy! Vad tror Du om jag försöker länka in dig på andra tankar genom att ifrågasätta ett elektroniskt / datoriskt fel och påstå att Du har intermittent luftläcka typ M 70´ians insugspackningar av vilka man kan få de konstigaste symptom. MVH /// Paap Reeder |
|
paap reeder: Ska åka å köpa lite startgas å spraya som ett cp. m70är V12? m30= 6:a ? Schnitzer 300hk/0.00bar |
|
|
nej skiter i detta nu..hållt på sedan i julas med denna skiten..lämnar in den imorrn på BMW. nån som vill tjäna lite extra pengar och är duktig på felsökning så är det bara att hojta till.. Schnitzer 300hk/0.00bar |
|
Paap Reeder |
Hej swe-boy! Enligt BMW får man ur Motronic datorns minne (på M30 har Du ju tack å lov bara en box förutom EML´n förståss) ej fram mer info via dataanslutning än Du kan få via OBD blinkningar. Skillnaden är att Du i Diagnosutrustningen får fram koden direkt på skärmen i s t f blinkningar. Enligt BMW skall EML- boxen även den innehålla ett minne. Skall utreda detta i kväll. Min personliga uppfattning är att det är nog ganska sällan det är fel på boxarna ...men har kanske inte så bred erfarenhet. MVH /// Paap Reeder |
|
idag var jag för 3:e gången på bmw verkstaden och dom kopplade in ännu en variant av dator..en liten mindre modell. då hittade han en jävla massa felkoder..tackvare att jag varit och slitit å dratt i alla sladdar å relä i hela bilen. Han fick nolla larmen och jag fick komma tillbaka lite senare efter en liten tur med bilen. Då fick han äntligen fram en felkod...nått med att boxen inte fått hastighetsignaler. Alltså ska nån av boxarna ha signaler om hur fort bilen körs.. Hastighetsmätaren funkar men enligt killen så går signalen från bakaxlen genom hastighetsmätaren och vidare till boxen. Kanske kan stämma..ska iallafall till skroten imorgon och kolla om man kan få låna en hel intument kasett. paap reeder:kunde man bara göra OBD på amerikanska mod?..så jag måste hålla på med sladdar och lampor som jag läste nånstans? Schnitzer 300hk/0.00bar |
|
Paap Reeder |
Hej swe-boy! För tillfället lever jag i tron att det bara finns på USA- versioner - som några tidigare sagt på detta forum. BMW Sv vet ej. Kan inte begripa varför inte sv versioner har detta utan att man måste till diagnosdatorn för att få fram koderna ur dataminnena !! ??. Kan det vara ett affärsknep? speciellt för "Svedala"?? I mina två boxar (M 70) får jag i alla fall fram blinkkoderna. Enligt BMW får de inte heller fram nått annat ur Motronic-boxarna än vad jag kan få fram med min lampa. För EML´en måste jag läsa på mera. Det kan vara så att EML kräver dataanslutning för "att tömma sig". På min mekaniknivå tycker jag det låter märkligt att hastighetssignalen skulle lägga boxen i "Limp-mode" d v s nödprogrammet. Det skulle innebära att om givaren i slutväxeln lade av då skulle datorn gå in i nödprogrammet. Kan det vara sant? Händer det under en omkörning i trängt läge är det inte så roligt att behöva hanka sig fram med limp-moden. Behöver mera övertygande argument. MVH /// Paap Reeder |
|
jag har som sagt kört sedan i julas i "limp mode"..kan ju tänka dig hur otroligt trött man börja bli på skiten. Kan gissa att motorn lämar ca 100hk i detta läget. konstigt nog så är jag grymt nöjd med bilen i sig så jag vore glad som fan om det löste sig snart. Som sagt..blir skroten imorrn och kolla efter en kasett. Efter det så blir det verkstaden... Men skriv gjärna om du kommer på nått. Schnitzer 300hk/0.00bar |
|
|
kom på en annan sak som hände i morse..då jag tänkte åka till bmw och fråga lite saker. Då jävlar helt plötligt funkade bilen...FAST att eml lampan inte lyste till när jag vred om tändningen!!! Ville ju inte åka dit å beklaga mig med en bil som funkade så jag körde en sväng bara för det var så kul när den gick riktigt. Stannade och startade den igen så var den som vanligt igen (kass) och jag kunde lugnt å fint åka till bmw och gråta Schnitzer 300hk/0.00bar |
|
Paap Reeder |
Hej swe-boy! Löjligt kanske .... men kan det vara glapp i lampan? Vet inte vilken version Du har men på 3.3 finns en felkod för lampan = 1256. Hon kanske går ner i nöd om inte lampan är kurant och kan göra sitt varningsjobb? MVCH /// Paap Reeder |
|
inget låter löjligt i mina öron just nu. Ska kolla upp detta fort som fan. /thanx Schnitzer 300hk/0.00bar |
|
|
swe boy! byt hastighetsgivaren på bak axeln min tappade signal(märkte inget på mätaren) då slog fart hållaren av. kostar 250 kr ca finns vridet behövs ingen turbo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.