AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.440

EML-lampan lyser ibland

Sida 2 av 4
br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
nä nä, felsök vidare då, så kan du skriva in när du har bara den kvar

finns vridet behövs ingen turbo
håller med brundis,det är säkerligen spjällmotorn.räcker ju med att "potten" i spjällmororn är lite sliten/glapp/erjad så skilljer ju sig resistansen mot andra spjällmotorn och vips så lyser eml lampan.att bmw verkstaden "tror" har kostat mycket pengar för många!

torsk på v12
(nu med bilder på:Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Marcus.a, jag håller med dig i att det blir dyrt för kunden när BMW-verkstäder kopplar in testdatorn och sedan "tror". Det är lätt att chansa och byta en massa prylar när någon annan betalar!
Känslan jag har fått på olika BMW-verkstäder i allmänhet och BMW-solna i synnerhet är att de förväntar sig att kunderna inte skall ifrågasätta eller helst ens fråga vad de har reparerat och framförallt varför. Det räcker att man antyder att det finns en liten tillstymelse till problem - vips så byter de ut alla prylar som kan tänkas vara relaterade till detta. Felsökning?????
Kunderna förväntas bara lätta på sina (i BMW:s ögon tjocka) plånböcker. Tyvärr gör nog många kunder detta också!

Mvh

sw
460
swe-boy
420D -15
jag har fortfarande en 735 med en (1) spjällmotor.
"potten"????

ps/ spjällmotorn är oxå bara 2000 mil gammal
br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
JASSÅ, BARA 2000 MIL GAMMAL?

gasläges givaren "pratar" ju med spjällmotorn genim styrboxen,den innehåller ju oxå en pot.felet kan ju vara på den sidan.

torsk på v12
sw
460
swe-boy
420D -15
har bytt styrbox
sw
460
swe-boy
420D -15
Men gasläges givaren låter intressant..
hur mycket in i detalj kan dom se i felsökningen?
Den "datorn" dom hade på min bmw verkstad var enligt mig helt kass..
Såg ut som nån förtidsmaskin..1½ meter hög och 2 meter bred sak.
Kanske finns nått modernare på andra verkstäder?
br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
Är inte lägesgivaren integrerad med spjällmotorn?

kan man säga,men "gaspedalen" ger ju ett "värde" som behandlas i styrboxen som sedan ger signal till spjällmotorn,men det kan ju va fel på mycket,men efter som "gasen" är mekanisk så kan det ju bli korrosion/glapp som på vilken vridpotentiometer som helst,vore kul att mäta medans man"glappar" på gasen,alt mäta medans man gasar och se om värdet är stabilt.

torsk på v12
Paap Reeder
Swe-boy!
På min 750 har jag mätt upp gaslägesgivaren vid gaspedalen.
Går på min M70 in på stift 7 i EML. Utan gas 0,4 v fullgas 4,5 v. Samma stift på Din M30.
MVH /// Paap Reeder
sw
460
swe-boy
420D -15
så jag ska alltså mäta på stift 7 uppe på gasreglaget?
Om jag inte skulle få samma värde som du..vad ska man dra för slutsats då?

sw
460
swe-boy
420D -15
mätte som du sa och fick fram ca 5 volt...spelade ingen roll i vilket läge jag hade gasen.
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
min EML verkar ha fått problem med gasreglaget.
Ibland så Tänds EML lampan och i datorn så hamnar en felkod om att det är gaspedalen som gör felet.

Jag orkar inte fixa något nu, men ska kolla på skroten efter en ny.

swe-boy: Testa att byta gaspedals givaren om du redan bytt och provat allt annat..
sw
460
swe-boy
420D -15
Bader: Nej jag har inte bytt allt annat...har lägesgivaren och spjällhuset kvar..och tänker byta lägesgivaren först för den kostar 1500:- +moms...spjällhuset 5400+moms =)
Paap Reeder
Hej Swe-boy!
Skrev oklart.
Man måste öppna EML- hansken framme vid boxen. Med handsken monterad, och tändningen på skall dunna vid tomg mäta upp +0,4 v på stift 7 samt ca 4,5 vid fullgas.
De 5 v Du fått fram är input till gasreglaget. I reglaget sitter sedan en vridpot som ger dessa värden.

MVH /// Paap Reeder
sw
460
swe-boy
420D -15
"dunna"?

gjorde som du sa och fick fram värdena 11.2-12.5 på stift 7
Paap Reeder
Hej!
Konstigt värde ty på kopplingsschemorna M 30 + M 70 EML skall det vara stift 7 som "kommer från gasen". Är det riktigt som Du mätt fram måste det föreligga ngt fel. Har Du en 1.3? M 70 är 1.2 eller 1.7. Siffrorna anger olika versioner.
Skall "läsa på mer i helgen". Har Du verkstadsmanualen?
Man måste se upp med Bentleys som jag har ty där står en hel del "rappakalja" speciellt på el- sidan.
MVH /// Paap Reeder
sw
460
swe-boy
420D -15
Beställde ett nytt reglage igår så vi får se vad som händer när jag bytt..
Tack på förhand Paap Reeder
sw
460
swe-boy
420D -15
har testat en annan gaslägesgivare från en skrot nu och ingen skillnad.
Nån som vet om man måste köra en stund för att den ska gå ur nödprogrammet eller om det räcker med att bara plugga in den nya och testa på tomgång?

Schnitzer 300hk/0.00bar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.