|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Kliman fungerar troligen i allmänhet bra. Men många bilar har, liksom min, ett fel som jag hoppas kan åtgärdas med en uppdatering av programvaran. Så kan man i alla fall göra på 1-modellen. Det finns en tråd om detta Länk Från mittventilen kan man rikta en svalare luft mot sitt ansikte. Avsikten är att man ska piggna till. |
|
|
Jag har fattat mittkonsolens luftutsläpp och hjulet så här: III röda = 100% klima genom dessa utsläpp III blå = 100% friskluft Och allt däremellan blandning mellan uteluft och klima. Om det är varmt ute så blir ju friskluftdelen varm, om det är kallare ute än kliman är inställd på så blir friskluftdelen kallt bidrag till totalen. Tycker kliman sköter sig bra, men då jag tyckt luften från kliman blir för torr med snöflingan påslagen har jag börjat köra med snöflingan avslagen. Mycket behagligare luft i bilen då(så här års i alla fall). (Men fått rådet att låta den vara på någon gång i veckan för att rasta kompressorn och den delen i kliman som kan börja krångla om den används bara sommartid). Och inte sällan skruvar jag på hjulet på mittkonsolen också för att reglera friskluftdelen, inte temperaturen. Men indirekt blir det lite beroende på utetemperaturen också som man reglerar. Om man ser mittkonsolen som temperaturreglering först och främst förstår jag kritiken mot kliman. Vill du ha kliman 100% och slippa rulla på hjulet, ställ det på III röda. Då tycker jag allt stämmer(även med instruktionsboken). Men kanske med snöflingan avslagen för att inte avfukta luften hela tiden. Det blir så torr luft då. |
|
|
Jag är inte missnöjd med kliman, den funkar bra men det retar mig att jag inte vet vad "hjulet" gör. Mitt hjul är helt steglöst och har inget distinkt mittläge. Jag vrider oftast hjulet mellan rött och blått i något slags missförstånd kring vad den gör. Är det varmt ute vrider jag den till blått för då vill jag inte ha någon onödig värme in i kupén. Är det kallt har jag den på rött för då vill jag inte ha in kyla i kupén. Det är lite frustrerande just att ingen verkar veta vad den gör exakt så man kan använda den på rätt sätt. Är lite som pensionsfonderna, man har oändliga valmöjligheter att blanda som man vill och man är tom tvungen att välja något men ingen som helst vettig information vad det är man väljer mellan och det är det som är irriterande. |
|
|
Oj, hjulet är en av de saker som jag saknar mest från min BMW. Så här ska du använda den. Om du t.ex på vintern då det är kallt ute sätter på värmen i bilen men vrider hjulet till blått så kommer luften att blandas med kall luft (utifrån gissar jag) du kan då få varm luft från kliman på fötterna och slippa bastukänslan i ansiktet. Dvs varm luft på fötterna och frisk i ansiktet. Men på sommaren kommer det inte spela lika stor roll. Om du ställer den på rött nu så får du ändå inte varmare luft än vad du har kliman inställd på. Den kunde helt enkelt behöva justeras fram för allt mellan sommar och vintersäsongen då man på vintern inte bara vill ha kall luft i ansiktet utan lite lagom. Helt underbart var hjulet i allafall och ger dig helt enkelt en låg och en hög klimatzon golv och överkropp utöver vänster och höger. Det är bara att testa dig fram tills du känner dig nöjd. Lyckatill! |
|
| Den är säkert bra att använda (man måste ju använda den och välja hur den ska stå), men jag skulle ändå vilja veta vad den faktiskt gör så man inte tar in friskluft i onödan och blandar med kyld luft osv för att man tror den ska vara på kallt på sommaren. | |
|
Ang att förare och passagerare är oense om kliamtet -det kan bero på en dåligt fylld AC. Min E46 har en liten pyspunka på ACsystemet - såliten att den inte kan detekteras vid läcksök och den vill ha påfyllning med 3-4 års mellanrum. Efter ett tags läckage så får bara föraren kyld luft och detta är en kosntruktion som jag faktiskt tror är medveten av BMW. Jg fick det förklarat så här av AC-meckaren : Kylan till föraren plockas inte på exakt samma ställe som kylan till passageraren, något i stil med längre ner på röret. BMW prioriterar att föraren får rätt klimat framför passageraren och det tycker jag är rätt tänkt. Med nyfylld AC får båda kyla, när det inte räcker till båda så får föraren mest - det är ju ändå han/hon som kör och det kanske inte ens finns en passagerare i bilen. Fiffigt. Ang hjulet så har jag hört två förklaringar och jag måste hem och läsa instruktionsbok om vad det betyder. Är rött = varmt och blått = kallt eller är rött : all luft genom klimatorn och blått rejält utblandat med uteluft? Om det är det sistnämda och man vill ha kallt i bilen så ska man ju en varm sommardag (varmare ute än jag vill ha i bilen) sätta på AC och sätta hjulet på max rött för att få bara luftkonditionerad luft och inte spä ut den med varm utomhusluft, eller hur? Återkommer då jag läst instruktionsboken. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Så här säger svenska instruktioneboken till min E46 touring (sid 91) and hjulet med 1,2 och 3 röda resp blåa prickar mellan luftintagen ovan växelspaken: "Med justerhjulet 3 kan du blanda upp luften från luftinsläppen mot kroppen med valfri mängd mer eller mindre kyld luft. " Inte otvetydigt om man ska ha röda eller blå prickar för att få mer AC-kyla. Sen finns ju AUCknappen (auto inre cirkulation) som kan stänga intaget av ny friskluft i två steg (en tryckknapp med två pilcirklar varav den ena har ett inskrivet A). Vänster diod tänd = friskluft spärras viss tid medan höger diod tänd = ingen ny friskluft in. Min erfarenhet säger att man ställer grundtemp på kliman och vill man sedan undvika att få varmluft i ansiktet (så man blir dåsig) så rattar man hjulet mot blåa prickar och får kallare luft i ansiktet medan det blåser varmare mot fötter och rutor. Jag tror att reglaget bara styr blåsen ovan instrumentpanelen och inte de mot rutorna. Jag kör oftast autoläge, AC på och 2 blå prickar. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Nu tror jag att jag har kommit på vad klimathjulet gör: I rött läge: all luft tas genom både AC-kylare och värmepaket. I blått läge: all luft tas utifrån endast genom AC-kylare (oavsett om AC:n är på eller ej) och värmepaketet förbikopplas alltså. Varför tror jag det? Jo, när det var ungefär 13grader ute så provade jag att dels ha hjulet på rött, sedan vred jag hjulet till blått och då blev luften ur uttagen riktade mot kroppen svala (gissar på ca. 13grader) och de mot fötterna varmare. Sedan slog jag på AC:n. Då blev luften genast ännu kallare i mittutblåsen. Vrider man sedan till rött igen så går temperaturen genast upp till komfortvarmt i mittutblåsen enligt inställd temperatur. Det har alltså egentligen ingenting med ren friskluft att göra utan det är ifall eller hur mycket av luften i mittutblåsen som ska passera genom värmepaketet. Tar man inte luften från värmepaketet utan direkt efter AC:n så värmer paketet luften mot fötterna desto mer iom att luftmängden som går genom värmen är mindre och hinner bli varmare. På sommaren när det är varmt ute och värmepaketet inte värmer så kommer hjulet inte göra någon skillnad alls. Luften går ändå via AC:n (oavsett på eller av) och antingen genom det svala värmepaketet eller passerar förbi. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.