AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
28.620

Värdelös klimatkontroll E46?

Sida 1 av 3
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Innan hade jag en E36 Coupe med vad jag tyckte var en imponerande klimatanläggning. Det skötte sig helt själv, det enda man behövde göra var att ställa in temperaturen.

I min E46 har jag enligt uppgift "den digitala kliman", alltså den där man ställer in temperaturen digitalt med tryckknappar. Sedan måste man lik förbannat ratta på hjulet mellan de mittersta utblåsen för att få rätt temperatur. Det blå/röda hjulet är vad jag skulle kalla Mix, det vill säga hur mycket luft som tillåts passera genom klimatanläggningen relativt luft som passerar rakt utifrån in i kupen.

På E46 så verkar AC:n kyla den luft som INTE går genom värme-elementet, är det rätt uppfattat? Alltså måste hjulet ställas på blått om man vill ha maximal kyla. Likväl måste hjulet justeras mot rött om uteluften är så kall att värme-elementet inte orkar värma upp bilen med hjulet i mitten.

Klimat AUTOMATIK??? E36 var mycket bättre på detta...
Be
15
Beenvee
320i Touring 2004
Håller med!

Körde tidigare Saab och där skötte sig allt automatiskt.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Säkert någon kostnadsbesparing. Jag tycker allt att det har sparats lite väl mycket på standarden i E46. Eller så är det "paket-tänket" som har gått över styr.
Jag har en navigator placerad lite olyckligt över "mittenhjulet" och blev minst sagt förvånad under en av de första riktigt kalla dagarna för några veckor sedan. Öka temperaturen, blås på fötterna och i ansiktet. Jag frös som en.... nåja, motortemperaturen var uppe men fortfarande blåste det kall luft i ansiktet på mig. Det som var mest förvirrande var när jag insåg att jag fick varmluft på fötterna och frisk luft i ansiktet.

Faktum är att i vanliga fall tycker jag att det är riktigt skönt att ha varmt på golvet och samtidigt frisk luft att andas, men det här systemet är förvirrande. Jag förstår inte alls hur de tänkte. Inte direkt så att man kan gissa sig till hur det funkar utan att läsa instruktionsboken.

Som jag förstår det , och upplever att det fungerar, är att du kan ställa in kliman på önskad temperatur och låta det skötas automatiskt (med mittreglaget i normalläget).

Vil du öka eller sänka temperaturen på luften genom mittutblåset så använder du reglaget i fråga.

Skrev lite fel, menar alltså

Vil du öka eller sänka temperaturen på luften _endast_ genom mittutblåset så använder du reglaget i fråga.

Välkomnar en edit-funktion! :)
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Bones: Det låter vettigt. Ska prova på hemvägen och se om mitt förtroende för klimasystemet ökar. =) Tack för tipset.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vad är det som inte sköter sig automatiskt? Det blå/röda reglaget är ju om du vill ha SKILLNAD på den inställda kupetemperaturen mot den som blåser mot ansikte och mellan-nivån.. Du kanske vill ha varmt som sjutton men inte i ansiktet.

Vill du att den ska sköta sig själv, lämna reglaget på mitten. Ni kan väl inte påstå att klimatfunktionen är sämre än på E36, det är ju ytterligare en funktion.
Jag är övertygad om att det är en missuppfattning. Har inte upplevt några kontigheter med kliman i mina 3 E46:or. Har fått lite klagomål från baksätespassagerarna att det inte blir varmt så fort dock.
Jag älskar det där lilla hjulet, i min förra bil med AC en Audi A4 -95 så fick man sitta och höja temperaturen hela tiden för att det inte skulle blåsa kallt. Man ställde in den temperatur man ville ha, till en början kom det varm behaglig luft, men när kupen blivit varm började den blåsa kallluft. Stängde man spjällen blev det och kyligt efter ett tag. Så antingen fick man köra helt manuellt eller höja tempen allteftersom tiden gick.

I min E46 när rätt temp uppnåtts och man ändå tycker det blåser lite kallt så puttar man bara det lilla hjulet uppåt något snäpp så blåser det varmt och skönt och det blir ändå inte tokvarmt i kupen.

Helt suveränt med den finessen.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett enkelt tips angående automatisk klimatanläggning. Ställ in önskad temperatur, tryck på Auto-knappen. Styr sedan luften upp/ned med ett knapptryck på respektive knapp pil upp pil ned, fläkten justerar då läget själv då automatikläget är aktivt. Stäng alla luftutsläpp i axel/ nacke-höjd för där är kroppen som känsligast för drag. Hav tålamod ett par minuter så värms/kyls kupeutrymmet indirekt enligt inställningen och värmen fördelas jämnare. Vid fuktigt/ mycket varmt väder, använd *=luftkondítioneringsaggregatet på.
Mvh
Asken
Det här måste vara BMW's mest missförstådda funktion. :-) Jag tycker det fungarar jättebra. Lite onödig funktion kanske, och många verkar ju till och med störa sig på den.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Det jag inte riktigt gillar med hjulet (på E90) är att det bara verkar gälla mittventilerna. Om man vrider mot det varma hållet så kommer det mycket riktigt mer varmluft ur dem. Men i ventilen till vänster (vid fönstret) slutar det då komma varmluft helt, antagligen för att kompensera och se till att temperaturen blir rätt. Jag vill ha varmluft ur både mitt- och sidoventilerna så mina kalla händer värms upp, och det enda sättet att få det verkar vara just att sitta och höja värmen på AC'n
bewing77 : Testa att styra luftfödet med knapparna på klimatorn, väljer du översta knappen (kommer inte ihåg symbolen) så får du lite varmare luft uppåt.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag tycker den där lilla ratten är KANON! att använda till finjustering av värmen. Har min klimainställd på 22 nästan alltid och sköter finliret med hjulet. Har funkat toppen i alla mina bilar.

Blir det för varmt öppnar man bara upp suffletten :-D

Niklas

Fransosen
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Det här vredet hade jag på min E36 med klima också så om det är ny funktion för E46 vet jag väl inte?

Tyckte det var bra jag, jag tycker det är jobbigt att få alltför varm luft mot ansiktet, då var det perfekt att ställa in lite kallare luft i mitten också fick den varma luften blåsa nere vid fötterna istället.

Man ska sikta på att vara bra!
Det "hjulet" finns inte på e36 vad jag vet. Fanns inte på min 323 Ci -97 iaf med digital klima.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
wendtan: Kika på denna bild: Länk Är det inte det vänstra vredet under mittutblåset ni menar? Det kanske ser annorlunda ut men har iaf samma funktion.

Man ska sikta på att vara bra!
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Själv tycker jag att kliman i E46 är usel, nått av det sämsta jag upplevt. Man ska inte behöva pilla på nån ratt eller knappar det ska bara sköta sig självt.
"Själv tycker jag att kliman i E46 är usel, nått av det sämsta jag upplevt. Man ska inte behöva pilla på nån ratt eller knappar det ska bara sköta sig självt."

Men pilla inte på ratten då?! Det sköter sig helt själv om du låter ratten stå i mittenläget! Har du missat att läsa inläggen ovan?
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Nej jag har inte missat att läsa inlägget ovan. Tycket inte att jag får en behaglig temp inne i bilen helt enkelt, därav ett ständigt pillande på hjulet. Tycker att det oftast blir för varmt, något som tjejen ständigt klagar på oxå. Har kliman på 20C och AUTO, oftast slutar det med att jag har hjulet på max blått.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.