|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
"Har kliman på 20C och AUTO, oftast slutar det med att jag har hjulet på max blått." Funderat på att ställa tempen på 18C AUTO och ha hjulet i mittläget? :) |
|
|
Haha, kul kille. Visst kan jag göra det, har dock alldrig behövt göra det på någon annan bil. Varför på BMW:n? På Audin står den på 22 i ur o skur och det funkar hur bra som helst. Har 22C i hemmet oxå, så 18C skulle uppfattas rätt kallt. Men i E46:n verkar det som att 20C på kliman motsvarar 23C och 18C kanske motsvarar 20C då? Hur som helst, jag är klart mer nöjd men kliman i Audin. Får jag tycka det? |
|
|
"Hur som helst, jag är klart mer nöjd men kliman i Audin. Får jag tycka det?" Du får tycka vad du vill! Jag har aldrig upplevt nåt störande med klimaautomatiken i E46 - har förvisso inte jämfört med Audins. |
|
|
Varken jag eller min sambo kommer överens med det fantastiska "hjulet". Båda sitter och skruvar och ingen blir nöjd, brukar sluta med att man stänger av mittenutblåset, känns inte så mycket automatik över kliman. Men det kanske bara är en vanesak och tydligen är det många som tycker om funktionen, så helt i onödan kan den ju inte vara ;) Mvh Jens |
|
|
Om ni inte får en jämn och behaglig temperatur så måste det ju vara något fel på klimatanläggningen. Det ska i så fall inte funktionen som man styr med "hjulet" beskyllas för. Jag använder både E46 -04 och A4 -07. "Hjulet" i E46:an har jag inte rört de senaste halvåret, och jag tycker att klimatanläggningarna i dessa bilar ger lika bra resultat. A4 har generellt en högre fläkthastighet/är brusigare i autoläge, annars märker jag ingen skillnad. Är det för varmt eller för kallt - Ändra tempen på kliman. Är det fel fördelning av temperatur mellan fötter och kropp - Ändra differansen på "Hjulet". Är temperaturen inte jämn - Laga felet! |
|
|
dallev79: Om du oftast tycker att det blir för varmt, och du oftast försöker lösa det genom att ställa "hjulet" på max blått. Blir det inte VÄLDIGT varmt om fötterna då? :-) Det borde det bli om det fungarar som det ska. Försök inte ändra temperaturen med "hulet", då blir det fel. Jag håller med om skilladen i börvärde för temperaturen mellan E46 och A4. I E46 nu med vinterjacka på kör jag 17-18 grader, i A4 18-19 grader. |
|
| Håller med om att detta hjul inte är helt lätt att bemästra, och tycker kylan/värmen endå ändrar sig även om jag har hjulet i mitten. | |
| Kan nog hålla med jag oxå | |
|
Finns tre saker jag verkligen stör mig på hos BMW: -Rosten -Att inte vinkeln på ryggstödet går att ställa steglöst -Osså kliman. Tycker det är ett j**la drag från mittblåset och "hjulet" tycker jag mest är irriterande. Just nu åker jag inte BMW och det är riktigt skönt att inte behöva trixa med klimatanläggningen. |
|
|
Har väl blivit lite mer kompis med "hjulet" ;) . Men, jag tycker inte det är helt perfekt. T.ex. att det inte går att få kall luft till fötterna. Ända sättet o få kall luft till fötterna är om man ställer in kliman på 16, d.v.s. den lägsta möjliga inställningen. Så även om kliman är på o flåsar och du har säg 20 grader inställt och det blåser behagligt svalt i ansiktet på dig, så kan du inte få kall luft till fötterna. För när man styr luften till fötterna, så blåser det varmt som bara den. Ända sättet är just om man ställer in det på det lägsta, 16 grader. Problemet med kliman i BMW, enligt mig, är inte att den inte gör sitt jobb. Utan framförallt att den inte är lika självklar som många andras klima. |
|
|
Äh vad är detta. Är inget fel på klimatautomatiken i E46:an. har min inställd på 20 grader alltid och behöver inte pilla nåt alls på fläkt eller temp. Ytterst sällan justerar jag det berömda hjulet när jag vill ha lite varmare mot ansiktet. Jag upplever att om man har den på mittenläget så blåser det lite kallare mot ansiktet än nerifrån. Misstänker att det är medvetet då man blir mindre dåsig med lite kalluft på plytet. Ni som tjötar har förmodligen nåt fel på era manicker eller är extremt kinkiga! |
|
| Jag har inte heller några problem, tycker det fungerar till belåtenhet. | |
|
"Ni som tjötar har förmodligen nåt fel på era manicker eller är extremt kinkiga!" Då har jag haft fel på ett trettiotal BMW-bilar. Helnöjd med kliman i de flesta andra märken. |
|
|
Om det inte går att få kall luft till fötterna med mindre än att ställa börvärdet på 16C så är det ju självklart något fel. Det ska blåsa kallt om börvärdet är lägre än ärvärdet. T.ex. en varm sommardag så blåser det kallt på fötterna även om börvärdet är ställt till 22C. Är det däremot kanske bara 18C i bilen så måste man ju ställa ner till 17C eller 16C för att det ska kyla. Annars vore det väl galet? |
|
|
BjörnB inte för att jag är speciellt förtjust i statistik, men om du har haft fel på ca 30 BMW så skulle jag börja överväga om det verkligen är fel över huvud taget (iofs om du jobbar på en bmw verstad kanske 30 är få bilar?) men oavsett var du jobbar så kan vi nog konstatera att värmehjulet inte är ett fel utan en "feature" men vi kan ju också lätt konstatera att den är mycket dåligt designad om det är så många som inte förstår hur den funkar eller inte får den att fungera bra. Personligen tycker jag att den är super. |
|
| dallev79.jag tror att det är fel på din värmeventil,jag hade likadant på min bil ,och efter jag bytte den det funkar bra för mig | |
|
förstår egentligen inte allas problem med kliman, kan det vara att den inte fungerar som den ska? är den i mitten läge så räcker det o ändra temp upp eller ner ... vill du inte ändra temp så räcker det att den ligger på 22 grader så tar du det lilla hjulet upp eller ner beroende om du vill ha det v armt eller kallt... personligen har jag min alltid på 22 varmt eller kallt och det fungerar utmärkt alla dagar |
|
|
Att reglera temperaturen med det lilla hjulet tycker inte jag är någon bra rekommendation. Det är ju det felet folk ofta gör. De har fått för sig att 22C på kliman ska vara lagom. När det då blir för varmt så justerar de mot blått på det lilla hjulet. Då blir det ju riktigt hett om fötterna och så tycker de att kliman är dum. :-) Justera temperaturen på kliman. |
|
|
Godich, "BjörnB inte för att jag är speciellt förtjust i statistik, men om du har haft fel på ca 30 BMW så skulle jag börja överväga om det verkligen är fel över huvud taget" Jag har haft ca 30 BMW med "hjulet" och varit missnöjd med samtliga. Man får verkligen hoppas att alla inte varit fel på vilket jag absolut inte tror. Klimat systemet med "hjulet" är helt enkelt en konstruktion som alltför många missförstår eller inte tycker ger önskat klimat i bilen. Finns flera trådar om detta. Sen finns det några som är nöjda men långt ifrån alla. 'Tycker ett klimatsystem ska vara så lättanvänt och intuitivt att trådar som dessa inte skulle uppstå. Sådana system har de flesta andra biltillverkare sedan länge. |
|
|
Jag förstår inte att ni har sånna problem med kliman.. Det kanske är fel på min bil då, eftersom den funkar bra... Mit hjul står på vita sträcket både vinter o sommar och jag justerar tempen med kliman och det funkar utmärkt. Kliman står oftast på 20-21 garder på sommarn och 22-23 på vintern. Kanske är det så att min toning på alla rutor gör bilen bättre på att hålla rätt temperatur under varma sommardagar. En STOR skillnad på BMW´n jämfört med gamla A4:an är iallafall att man i BMW´n slipper bli blåst rätt i ansiktet av kliman om man sitter som passagerare.. //amullo --- Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.