AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.263

Hjälp! Bakvagnen sitter löst...

Sida 3 av 6
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
ASA racing//

Vad tror du att en polisanmäla kan göra? Speciellt när bilen fått godkänd på besiktnnigen.

Felet är inte direkt lätt att upptäcka. Det räcker att säljaren säger så. Det går aldrig bevisa att han visste om det.
ASA racing
Som jag nämnde tidigare så är det av stor vikt att få dokumenterat hur pass länge skadan funnits. Utifrån det beskedet kan man sedan agera mot både säljaren samt även SPB. Detta uppenbara tjästefel från SBP sida, lär ju kosta den nya köparen en bra slant.

I detta läget skulle jag personligen kosta på en besiktning av aktuell bil hos Motormännen MHF. Jag har en känsla av att det kommer att uppdagas mängder med andra allvarliga fel. Som kan medverka till att köpet omg kan hävas. (kolla mätareställningen mkt noga) kontakta BMW för kontroll av milen i Tyskland. Detta finns antecknat vid servicar utförda i Tyskland.

För några veckor sedan annonserade en SKOJARE ut en E46:a på blocket, med GARANTERADE 10.000 mil på mätaren. Vid kontroll hos BMW i Tyskland så hade bilen redan rullat 16.000 mill år 2006.
Bilen är ej brukad eller servad i Tyskland utan är importerad från Belgien.
Vid samtal med förförra ägaren visade det sig att bedragaren också klagat över oljud från bakvagnen och skulle kolla upp det på verkstad, så det känns ganska givet att han visste om det. Särskilt också eftersom han ljög om allt annat han sa under provkörningen...
Polisen skall jag kontakta efter lunch, det känns som en pricipsak i det här läget.
ASA racing
Vad ljög han mera om? Vart hittade du bilen..Blocket eller?
Medverkade banken vid affärens genomförande?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
calle1983//

Det ligger ett ansvar på dig som köpare också som borde kontrollerat bilen ordentligt. Det blir troligen ord mot ord och det kommer inte att hända någonting tyvärr, som sagt, speciellt när du köpte bilen besiktigad. Sprickan kan ha kommit till under de tre veckorna du köpte bilen liksom. Jag säger itne att det är så, men säljaren kan säga det och då finns det inget och motbevisa.
Självklart lär ord stå mot ord, det är ju klassiskt. Men som sagt, han visste med stor säkerhet om felet när han sålde bilen. Jag har bara haft bilen i drygt en vecka. Ska se vad polisen säger. Även fortsätta att försöka få tag på förra ägaren...
Hålet är förresten inte nytt. Det är lätt rostangripet så det har varit där längre än den vekcan jag ägt bilen iaf...
ASA racing
Precis som Grodan nämner så, så lägger ej polisen ned arbete på bedrägeriet utan nödvändig"Dokumentering" som dels bevisar skadans omfattning samt även hur länge skadan funnits på aktuell bil.

calle1983: Be BMW att kolla milen vid servicar utförda i Belgien, jag törs sätta en bra slant på att de EJ alls stämmer.
Hej!

Tråkigt att du har fått problem, alltid lätt att vara efterklok i bilaffärer. Men jag tycker du ska lugna dig och vänta på besked om Bmw väljer att laga bilen kostnadsfritt. När problemet med bakvagnen är löst kommer du att ha en fin bil att glida runt i =)

Lyssna inte för mycket på allt skitsnack om E46 (antagligen bara avundsjuka) klart bilarna har fel och brister, men vilken bil har inte det.?

Lycka till nu, mvh Jens
Vad polisen lägger ner erbete på eller inte känns inte så relevant faktiskt. Det viktiga tycker jag är att markera, visa att man inte tolererar sån skit.
Tänk själv, även om det kan vara svårt att få någon dömd, eller få affären att gå tillbaka så är det inte så skoj att få brec från polisen där det står att man är misstänkt för något.
Och som sagt, är det så att bmw fixar detta utan kostnad för mig, ja då är det väl inte så mycket värre än att självkänslan får sig en törn, det kan jag leva med.
I övrigt funkar bilen perfekt´, och har den utrustning jag vill så jag hoppas att det här löser sig på ett bra sätt.
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Jag tycker vissa överreagerar. Inte säkert att säljaren visste att den var trasig, om den nu var det. Jag hade som sagt samma på min 320 e36 och det kändes som väldigt slitna bussningar i bakvagnen.

Det behöver inte vara så dyrt att laga om man lämnar in den till en verkstad som svetsar dit fästet igen.
Jag fick hjälp med det och det gick på ca en timme.
ASA racing
Naturligtvis, så hoppas vi alla att BMW löser tillverkningsfelet utan kostnad för dig. Men hur agerar du om de nu ej tager på sig ansvaret? Tycker du då fortfarande synd om bedragaren?

Säljaren (Kurd) brukar ej vara bortkomna när det gäller att klaga och få någonting gratis;-) Just därför skulle det förvåna mig mkt om han ej redan försökt att få felet åtgärdat gratis av BMW.
Fr
72
Fraggen
330 coupe e46 -01
ASA racing , duvet väl att ARN inte har nåt att göra med ett köp mellan två privatpersoner? Du är rätt mycket ute och cyklar.. Köparen har själv besiktningsplikt av det fordon man köper av en privatperson och efter ett eventuellt köp så är det mer eller mindre omöjligt att häva köpet pga fel man upptäcker efteråt.

Arn är en riktlinje för företag att följa vid köp och tvistemål i det ämnet.
ASA racing
Länk
ASA racing
calle1983: Fundera ej för länge, du måste reklamera per brev, inom en vecka vid privatköp. Spara en egen kopia. Se till att skicka brevet med lösen, så säljaren får kvittera ut brevet.

----

Efter köpet
Enligt konsumentköplagen har en konsument tre år på sig att påtala fel i varan. Den som köper av en privatperson har inte alls så lång tid på sig. I en privatköpsrelation måste köparen påtala (reklamera) ett fel så snart han upptäcker det men senast då han borde upptäckt det. I realiteten har du som köparen därför ofta knappt en vecka på dig att upptäcka och reklamera fel! Reklamationen bör du göra skriftligt, antingen med vanligt brev eller med rekommenderat brev. Spara en kopia på brevet! Givetvis kan det även vara bra att tala med säljaren.
ASA racing
Var noga med vem du köper av

Ett ovanligt lågt pris kan betyda
att bilen har något allvarligt fel. Se upp med vem du köper av och räkna inte med att göra "fynd". Det finns bilhandlare med kontoret på fickan som uppträder som privatpersoner.
Orsaken till att mer eller mindre professionella bilhandlare uppträder som privatpersoner är att de vill dra sig undan det större köprättsliga ansvaret som en bilhandlare har.
Om du hittar en bil med ett ovanligt lågt pris ska du vara extra försiktig, det kan vara något allvarligt fel på den!

Vem äger bilen?
Vid privatköp ska du alltid ta reda på vem som äger bilen och vem den är registrerad på. Kontakta Trafikregistret, till exempel via talsvarstjänsten (tel 077-125 25 25). Där kan du få besked om både nuvarande och tidigare ägare.
Det är särskilt viktigt att du kontrollerar att den du köper av verkligen äger bilen. Begär att få se kvitto!
Från och med den 1 juli 2003 kan man inte längre köpa saker "i god tro". Det innebär att den som köpt en stulen vara riskerar att få lämna den ifrån sig till den rättmätige ägaren utan ersättning.
Om det framgår av Trafikregistret att bilen bytt ägare ofta bör du vara extra noggrann i kontrollen. Kontakta då så många som möjligt av de tidigare ägarna.

Är bilen till fullo betald?
Om bilen är köpt på kredit (eller är "leasad") och betalningar återstår, löper du stor risk att antingen få lämna tillbaka bilen till den rättmätige ägaren eller att få betala den igen. Vid köp på avbetalning gäller så kallat återtagandeförbehåll. Det innebär att den som köpt bilen inte kan sälja bilen innan den är helt betald. Sedan den 1 oktober 2001 antecknas återtagandeförbehåll normalt i Trafikregistret, så kolla alltid där.
Begär även att få se kvitto på att bilen är till fullo betald. Du kan också ringa upp tidigare ägare och kontrollera att den du tänker köpa av har betalt bilen.

Andra frågor
Samtidigt kan du få reda på en del annat nyttigt om bilen, till exempel om mätarställningen stämmer. Fråga också tidigare ägare om bilens skick, hur den har skötts och så vidare. Kontrollera även när skatten ska betalas och när bilen ska kontrollbesiktigas.
Mätarställningen kan du också kontrollera genom att beställa besiktningsprotokoll från den station där bilen besiktats.
Jag hade samma fel på min e36.. Då ville inte bmw fixa till det alls..fast jag skulle betala det alltså.. en firma i närheten ville ha 10-12.000 för att fixa det.. Det slutade med att jag gjorde allt själv. Man måste lös med hela bakvagnen.. riva ut hela inredningen bakom sätena.. borra hål för att komma åt och svetsa fast fästen för bultarna.. sedan rostskydd mm... Det tog exakt två hela dagar för mig + farsan att fixa det. Ska man som vi göra det riktigt bra så får man räkna med att det tar ett tag.. inte sveta fast nått på en timme som någon nämnde. Det som är bra är att man kan passa på att byta lite andra saker som är pinsamt enkelt att göra när allt är löst :-)
Känns det inte som att chansen att få rätt emot en annan privatperson är nästan lika med noll? Vet att jag kollade upp den möjligheten när jag brände toppen (bilen kokade) på en e34 520 ca 2-3 dagar efter köpet...

Iofs kanske det är enklare att bevisa att bakvagnen var som den var när du köpte bilen än att jag skulle bevisa att toppen el motorn redan var skrot när jag köpte min bil...

Hade jag vart som du hade jag struntat i att bråka med idioten som har sålt bilen... Han vet ju redan att han har lurat dig... Fixa till bilen och svälj smällen istället... Tyvär:/
ASA racing
Calle 1988: Egentligen, så är det väl den förr förra ägaren, som lurat upp både Dig & Kurden? Den gubben var ju skyldig att upplysa Kurden om bilens farliga brister.

Vänd på det hela istället & slå dig ihop med Kurden och stäm gubbfan för att han lurat upp er båda två tillsammans. Det var väl i hans ägo som vraket besiktigades? Han har upplysningsplikt vid försäljning. Känner man rätt folk så är det lätt att få egenom bilen vid SPB trots brister. Hur långt efter besiktningen sålde gubben bilen?
Förförra ägaren kände inte till det allvarliga felet, dock hörde han oljudet som det skapar men kollade aldrig upp det, han tyckte redan att han lagt så mycket pengar på att reparera bilen dessförinnan.
Han som jag köpte den av visste om problemet, han påtalade oljudet vid sin provkörning och prutade på priset (som redan var bottenlågt) då han säkert anade att det var något som måste åtgärdas. Dessutom sa han att kände folk som hade verkstad och kunde kolla upp bilen.
Så i mina ögon är den största syndaren den som medvetet säljer sån skit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.