|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Min en vecka gamla 328 skulle in på verkstad för byte av diverse bakvagnsbussningar då det klonkar lite vid växling, precis som det gjort på tidigare Bmw´s jag haft, inga egenliga konstigheter med andra ord. Jag blir förvånad när verkstadschefen bjuder in mig till att titta på min bil, de har inte den policyn vanligtvis. "Du, det här med bussnigarna är nog ditt minsta problem, din bakvagn sitter inte fast, det har gått hål i golvet" Det visar sig att bakre infästningen på vänster sida har släppt/gått igenom golvet och lämnat ett sargat hål efter sig.Tro fan att det klonkar när hela bakvagnen rör sig! Ni tänker säkert: Hur fan kan man inte märka det? Men jag lovar, det märks inte på väghållningen(har dock inte kört så väldigt fort). Jag börjar förstå varför senaste ägaren bara haft bilen i några veckor nu. Han behövde nog inte pengarna lika mycket som han behövde bli av med bilen... Känns rätt surt det här, det är första gången jag blir så här "överraskad" vid ett bilköp, inser samtidigt vilken "tur" jag haft att det höll alla de 45 milen hem från Västerås, att inget mer brast eller gick sönder under den färden. | |
|
Hade samma fel på den gamla e36:an. 3 fästen av 4 var sönder, så hela bakaxeln rörde sig. BMW CS #5206 |
|
|
Det där är ett vanligt fel på E46:or före -00 och det har varit ett good-will åtagande från BMW att reparera detta. Sök på forumet, det finns mycket skrivet om detta ganska vanliga bekymmer. AE |
|
| Jag hade samma på min 320 e36. Det är nog inte så ovanligt det där. | |
|
Ok, "skönt" att höra att det är fler än jag som råkat ut för detta. Min bil är en E46 från 98. känns som att tiden för goodwillåtagande är förbi dock. Till Christer och Noel: Vad fick ni betala för att få det åtgärdat? |
|
|
Kolla med BMW i alla fall. Jag har för mig att de varit generösa med att fixa det problemet. AE |
|
|
Jag hade en 323 E46 med samma problem. Bilen ålade sig så in i helvet när det visade sig att bakvagnfösten var spruken. Precis som din var det på vänster sida. Nu var detta ett par år sedan, men jag jag hade tur, det gick på Goodwill och BMW reparerade bilen och det blev som nytt. Hela bakvagnen fick man ta ut, och utan goodwill hade det inte varit billig kan jag säga. Åk till BMW och fråga om du kan få goodwill, eftersom det är inte vanlig, men har hänt att några E46 släppt i bakvagnfästen eller sprukit. Det är en säkerhetsfråga och då borde BMW fixa det åt dig. |
|
| ok, tack för era svar, ska åka till bmw och be dem kolla på det, ska bli spännande och se vad dem säger! | |
|
Berätta sen hur det gick. Stå på dig och påpeka på säkerheten så ska det inte vara några problem. Jag betalde inte en endaste krona och dessutom fick jag nya bussningar också som var tänkt att jag skulle betala för först. |
|
|
Jag har läst hela eftermiddagen på nätet om det här och blir nästan lite förvånad över att jag missat det... Jag har kontaktat Bmw idag och dem skulle återkomma med besked, den jag pratade med sa inte så mycket, men att döma av vad jag läst mig till verkar det vara en fråga om ålder och miltal på bilen. Min har precis slagit över till 18,000 mil. Vi får se hur det går, återkommer med svar. |
|
|
Våndas inte över det. Så reagerar man väl oftast när man väl sätter sig in i något. Det händer mig och det kommer hända mig igen "-Hur f-n kunde jag missa det!!", tänker man när man skaffat sig statistik och info om det hela. Man gör det bästa av det man vet för stunden, mer kan man inte göra.. Får du inte hela ersättningen, borde det gå att göra en bra deal på reparation, när det är en säkerhetsdetalj och inte av kosmetisk art. När det är fixat kommer du ha en rolig och pigg 328:a. AE |
|
|
Det har ingenting med årsmodell, miltal eller import och göra. När jag bad om goodwill de kollade inte på någonting förutom det att det var en E46 323 från 99. Jag fick svar efter några dagar och de sade att goodwill gick igenom via BMW-Sverige just pga det har med säkerheent och göra och det var ett fabrikats-fel. Tänk om du skulle köra av vägen...? Vad skulle BMW-Sverige säga då de nekade dig reparation av ett fabrikats-fel? Vad jag förstått är att när bilen går på band i fabriken så räcker det att roboten svetsar halvcentimeter fel, det gör att vikten läggs på fel ställe och till slut så spricker det. Och det ska givietvis BMW fixa själva oavsett årsmodell och miltal. |
|
| Bör även tilläggas att min hade gått 16.000 mil då jag fick goodwill. | |
| Samma på min E36, bussningarna hade slitit sig loss från chassiet och hängde löst. 6000kr i reparationer. | |
| 6000:- bara? Till en E46 skulle gå på minst 20.000:- det är en jäkla process. Efter att allt är på plats så ska bakvagnen fyllas med en speciell skum som härdar hela bakvagnen. Bara det skulle gå på 6000:-. | |
|
Hmm, ja då får vi hoppas att de gör ett goodwillåtagande på min bil också då. Läste här på forumet att det var tio år som gällde, isåfall klarar jag mig precis! Hade redan bokat in den på en bilplåtverkstad innan jag läste om problemet, men inser nu att de förmodligen inte insåg omfattningen eller hur koplicerat det verkar vara för deras prisförlslag låg på under 10 000. Hursom får jag ju avboka den nu eftersom det verkar vara ett fabrikationsfel, och självklart skall jag bråka med Bmw om de inte vill åtgärda ett sådant kostnadsfritt. Som sagt, det kan gå riktigt illa om den skulle brista på höger sida också, vilket inte verkar så omöjligt då belastningen där måste vara högre än normalt nu när det inte sitter som det ska på vänstersidan... |
|
ASA racing |
calle1983: Har du nyss köpt bilen, så ska du naturligvis först kontakta säljaren för åtgärd. När bes bilen? Hur kunde bilprovningen missa detta uppenbara fel? (Livsfara) I ditt ställe hade jag omgående kontaktat den lokala konsumentonbudsmannen, så att säljaren åläggs att reparera bilen eller att köpet omg går tillbaka. Personligen hade jag valt det sista alternativet. |
|
Bilen är bes u.a den 29 Maj. Jag undrar också hur dem kan ha missat det, även om det inte var helt trasigt då så måste det ändå funnits tecken på att det skulle gå sönder, t.ex sprickor eller liknande. Behöver jag tilläga att säljaren inte går att nå på telefon...? Bilen är köpt privat, hade det vart firma hade jag hävt köpet direkt och sen ringt expressen eller nåt. Har man någon chans när det gäller en privat affär som den här? Jag menar, det blir svårt att bevisa att säljaren visste om det, han har inte vart hos Bmw med det iaf, det har jag redan kollat upp. |
|
ASA racing |
Var lugn för att säljaren vet vad som gäller ang felet. Konsumentverket agerar lika hårt mot privata "Lurendrejare" som mot Firma: Ruffel & Båg. Reglerna är nya och stenhårda. Det värsta är dock att en privat säljare kan vägra att följa ett ev,beslut från ARN. Allämänna Reklamationsnämnden. I din sits skulle jag dels se till att få dokumenterat från den nuvarande verkstaden hur pass gammal skadan kan vara, sedan skulle jag utfrån detta besked gå på Svensk bilprovning som så totalt missat detta livsfarliga fel. Utifrån dokumentationen av skadan kan du även polisanmäla säljaren för att han sålt ett LIVSFARLIGT fordon till dig. (knappast lagligt) Bilen kan väl knappast vara laglig att framföra på allmän väg i sitt nuvarande skick? |
| Nej den kan väl knappast kallas trafiksäker som det är nu, bakvagnen sitter ju inte fast! Som det ser ut kan jag inte tänka mig att bilprovningen skulle kunna missa, det är som en krater i golvet. Polisanmälan kan ju va nåt att överväga faktiskt, likaså att dokumentera som du säger. Ska kolla med konsumentombudsmannen också. Tack för dina tips! | |
|
När jag fick reda på det då fick jag tips från BMW att inte köra bilen några längre sträckor tills det var dags för de och reparerar den. Sprickan kommer göra att du snart inte kan köra fortare än 90 innan det känns som att bilen ska köra av banan. Men som sagt, BMW Sverige måste ta det här och fixa det. Det är som någon nämnde "livsfara" för dig att färdas i den bilen och det är fabrikat-fel. Jag fick reda på min vid besiktning, men innan det kände jag att bilen ålade sig som fan, trodde först det var däcken eller bussningarna, men som sagt, det var bakvagnfästen som var orsaken till det. Efter att BMW fixade det, då kan jag säga att bekvämare bil hade jag aldrig haft. Han gick helt Klockren! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.