AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.266

Hjälp! Bakvagnen sitter löst...

Sida 2 av 6
ASA racing
Personligen så skulle jag nog föredra en bil utan stora hål i golvet, verkar nog så avskräckande även om BMW försöker att fixa till skadorna.
En fundering: Finns det inte risk för att bilen även kan vara ramsned p.g.a allt sitter löst och rycker fram & tillbaka? Vad kan ha hänt om någon intresserad köpare tidigare dragit JÄRNET på alla växlarna vid provkörning?

En sista kommentar: Vad är detta för Jäv¤la sopor till bilmodell som BMW tidigare sålt. Rostar inte bil-faan av på mitten, så lossar istället hela bakvagnen;-) Dessutom STANDARDFEL;-) Jag är mållös..
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
ASA racing//

Det är inget hål, det är en spricka och när BMW fixar det så kommer bilen bli som ny där.
ASA racing
Citat Calle83: "Det är som en krater i golvet".
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Han kanske överdrev?
Låt mig förtydliga: Det är ett hål, liknelsen med en mindre krater är inte lågnt borta. Spricka måste det ha varit länge inna det blev såhär.
Bilen har ju inte direkt ram, men visst kan bottenplattan ta skada och bli sned ändå, men enda gången det vibrerar är vid riktigt hård acceleration.
Bilen köptes av en icke svenskfödd, han var Kurd.
ASA racing
calle1983: Oppss...har du kollat mätareställningen? har du likaså kontrollerat att bilen verkligen var hans egendom vid försäljningstillfället? bad du att få se legitimation samt köpehandlingar,mm. Är bilen tidigare importerad ? (i så fall tar ej BMW Sweden i tång med den)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
ASA racing//

Sluta med dina nonsens. Min 323 E46 var importerad och det var inga problem med goodwillen här i Sverige.
Bilen har servicebok, och av den att döma stämmer mätaren, likaså med gamla besiktningsprotokoll och liknande. Och jo, som så många är den importerad, av firma 2004.
När affären just skulle genomföras visar det sig ironiskt nog att bilen tillhör brukarens bror, som dock kommer till banken och får skriva på papperen.
Självklart kollade jag leg och liknande när vi skulle byta papper, det stämde.
Pratade med förrförra ägaren ikväll. Han tyckte det var synd att jag köpt den bilen, med tanke på all otur han haft med den. Dock kände han inte till det här med bakvagnsupphägningen, men han hade hört ljudet som den genererar men ej kollat upp det.
Såhär i efterhand ringer alla varningsklockor, och jag hissade ju aldrig upp bilen för att kolla på bussningarna, som jag så säkert trodde det var, så ja, vad ska man säga liksom...
ASA racing
calle 1983: Då har du ju fått bekräftat att felet redan fanns där när Kurd_Nisse sålde den LIVSFARLIGA bilen till dig.
Detta är olagligt, han måste upplysa dig om att bilen ej är körduglig.
Vad jag förstår, så är Bilprovningen precis lika skyldiga. Felet fanns där redan vid besiktningen i somras.

Vad det sedan gäller ev, garantiåtaganden från BMW:s sida att åtgärda en importerad bil, det låter jag vara osagt? Hoppas verkligen att du kommer ur denna pinsamma affär.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
ASA racing//

Ärligt talat, hur många importerade BMW har du ägt? Och hur många av dessa har du behövt göra garanti eller goodwill arbete med hos BMW?

De BMW jag har haft och göra med BMW-Sverige varit importerade alla och aldrig några problem bara för att bilen är importerad.

Det har snackats om att ändra reglerna lite, men hittills har man inte märkt nåt av. Du menar alltså om man köper en ny BMW i Tyskland då kommer inte garantin gälla i Sverige bara för att den är importerad? Hehe, du är bra rolig du!
En vecka har jag inte sagt. Bedragaren jag köpte bilen av hade haft den i drygt tre veckor, dock inte särskilt lång tid det heller...
Tänkte ringa och kolla med bilprovningen hur allvarligt de ser på ett sådant fel, om det är körförbud direkt eller hur det är, om de hade upptäckt felet vill säga.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
De på Besiktningen har inte koll på hur allvarligt det är. Jag minns att jag fick ombesiktning, men inte körförbud.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Kul läsning det här, "standard fel" att man tappar bakaxeln på en inte ens 10 år gammal BMW...

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Visst blir man sugen på en e46! *ler*...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Att karosseriet spricker har ingenting med ägarens nationalitet att göra och det var väl sprickorna tråden handlade om. Och en säkerhetsdetalj ordnar BMW oavsett import. Väldigt vad vissa olyckskorpar skall komma med att det är kört med hjälp så fort det rör sig om import. Dom är tillverkade i Tyskland vilket som. Tycker att moderatorerna haft en ganska låg tröskel och ibland snytit inlägg så man blivit lite förvånad, men alltid fått en förklaring till varför. Nu börjar det faktiskt likna ren rasism i denna tråd och jag tror det är dags att ingripa. Det går väl att säga vad man tycker om säljarna ändå, för riktiga bedragare och rötägg har det funnits av alla nationaliteter ända sedan det hette hästskojare.
Visst är det uselt att sprickorna uppstår, men dynamisk hållfasthet och utmattningsproblem kräver en del av ingenjörerna och här har tydligen inte rätt man varit på plats..

AE
ASA racing
Jag brukar alltid försöka att avråda från köp av BMW E46. Bilmodellen är ju ett "Rullande Problem" En av de absolut största NITLOTTER man kan gå på.

Undrar just hur många "LIVSFARLIGA" E46:or som rullar på våra vägar med samma hemska tillvfel? (Lös bakvagn) Eftersom BMW tillverkar sådana vrak till bilar,så bör väl Svensk bilprovning informeras, så att extra kontroll kan läggas på den lösa bakvagnen. (standardfel)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det borde vara känt hos SBP, om inte annat håller jag med om att det borde läggas in som extra kontrollpunkt. Kanske Jesperado kan fixa det ?
Om det är livsfarligt vet jag inte. Har aldrig hört talas om att det skapat några tillbud, trots att man hört om många fall av haverier. Infästningarna brukar ju röra sig upp och ned då de utsätts för reaktionskrafter från hjulens drivande/bromsande moment. När infästningara är tillräckligt lösa borde ju bakvagnen börja styra så att de flesta begriper att man inte skall köra längre. Det är klart att teoretiskt borde ett restbrott vara möjligt i en kritisk undanmanöversituation el. likn.

AE
Jag vill inte vara petig, men tillbud är när något kunde ha hänt/var nära att hända.
Och sådana lär det ju varit många av, för precis som du säger lär det ge vika totalt vid en hård undanmanöver eller liknande.
ASA racing
Calle: Jag ringde SBP i mitt område & förklarade felet enl Din beskrivning. De lät meddela att om bakaxeln är separerad från flera infästningar, så får ej bilen framföras i trafik. (Körförbud)

Se till att omg Polisanmäla säljaren som lurat på Dig vraket.

Här kan du fråga vidare om säljarens skyldigheter: www.arn.se
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
ASA racing//

Problemet med spruckna bakvagnsfästen är inte så vanligt, men det har hänt och det var på bilar innan årsmodell 2000. Man behöver inte vara orolig alls om man har en E46 från 00 uppåt.

E46 är också en av de säkraste bilarna BMW har gjort om man jämför med E30 eller E36. E30 har varit sämst i test (och en sådan kör du själv) och E36 inte lång efter, med endast 2 sjärnor av fem i test förklara lite av säkerheten hos de bilarna samtidigt som E46 tog hem 4 stjärnor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.