AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.372

Besiktiga med sommardäck i vinterväglag?

Sida 5 av 5
Poliser är också människor och begår fel som alla andra. Det är bra att eventuella fel i tjänsten kan och bör tas vidare till nästa instans som avgör om agerandet var rätt eller fel. Det är det som kallas att vi lever i en rättsstat.

Anser man sig felbehandlad av en myndighet eller dess representanter skall man ta det vidare för att få en avdömning

Dock är det nog vanligast att större vikt läggs på vad myndigheten gör eller säger i form av "yrkesmässig" gentemot en privatperson. Men i en rättstvist ställs å andra sidan högre krav på myndigheten än privatpersonen att agera yrkesmässigt och korrekt.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Där är vi överrens Tallviking, poliser är också människor. Problemet är att vid för mycket egna tolkningar är det lätt att den enskilda polismannen tror han kan tolka lagen som han vill, ev tolkar den fel. Desto klarare och tydligare regler, ju mindre risk för felbedömningar. Enligt din metod så anser du att polismannens ord ska väga tyngst i ett "bedömningsfall" som vi diskuterar. Med andra ord, det vore då stor fördel till poliser som medvetet eller omedvetet tolkar lagen utifrån sig själv.

Finns det ett krav på färdbevis till och från utomlands/besiktning? Nej.

Ska jag då behöva diskutera med en grinig polis och övertyga denne att jag faktiskt är det? Ska det vara upp till polismannens dagshumör vad han väljer?

Tack men nej tack.
Tyvärr är det nog så att du är helt utlämnad till vilket humör polisen är på den dagen, hur professionell han är, hur efraren/kompetent han är och hur irriterad han t.ex blir på din attityd mot honom

Därför är det mycket smidigt att ha handlingar med sig som visar på att det man säger är sant och att undantaget i lagen man hävdar att man har rätt till verkligen är det som gäller vid tillfället

Dock är utrymmet för tolkningar hos polisen i verkligheten inte normalt så stort som du verkar tro.

Detta beror framför allt på 2 saker.

Polismannen är sällan ensam utan det är normalt 2 poliser i bilen vid trafikövervakning om det inte är en större kontroll för då är det betydligt fler poliser och även ett befäl med i verksamheten

Det andra är att polisen ger ut föreskrifter för olika typer av ingripande där man beskriver hur polismannen skall agera i olika situationer som kan uppkomma i olika typfall. Dessa uppdateras efterhand som t.ex prejudicerande beslut tas i domstolar etc etc och syftar till att stödja polismannens agerande i oklara situationer. Speciellt där själva lagtexten är luddig och tolkningsbar på olika sätt

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Om du menar utlämnad med vilken attityd polisen har så visst. Jag menade i första hand i form av bötesföreläggande. Ett bötesföreläggande är och skall självklart inte bero på vilket humör polisen befinner sig i. Detta är dock vad du säger när du menar att polisens "tolkning" har företräde.
Och nu diskuterade vi det faktum att dessa handlingar inte krävs. Slutsatsen är alltså att du tar med dig dokument som polisen kan välja att tro på eller ej. Jag tar inte med mig några dokument och jag förväntar mig inte heller att att polismannen kräver att jag visar några, eftersom inget säger att jag är skyldig att visa upp det.
Låt oss hoppas för din (och polismännens) skull att polisen inte stoppar dig.

Dina chanser mot de 2 polismännen i bilen att få rätt mot dom är i verkligheten mycket små. Speciellt om du inte har något som helst typ av dokument eller vittne som påvisar att ditt påstående är korrekt och dom har fel.

2-1 är sällan ett bra resultat om du är på bortaplan och polismännen på hemmaplan (i yrkesutövande)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tallviking, dina personliga gissningar säger mig inte mycket. Du får tro vad du vill.

Att din åsikt däremot är att polisen bör bötfälla om handlingar saknas stör mig (handlingarna som för 197:e gången inte någonstans nämns som varken skyldighet eller lämpligt att visa upp).

Det handlar inte om vad jag tycker och jag har inte nämnt vad jag tycker att polisen skall göra

Jag sitter inte och gissar utan drar logiska slutsatser och jag är väl insatt i lag/rätt och polisarbete efter 22 års tjänst inom området !

Till skillnad från dig inser jag att vad jag tycker påverkar inte polisen ett smack. Det borde du inse också att vad du anser/förväntar dig att polisen skall göra när du står där i poliskontrollen med sommardäck vintertid och påstår att du är på väg till besiktningen är fullständigt ointressant för polismannen. Tvärt om lär han bli skitsur på dig om du hävdar det för honom.

Det är nog det värsta man kan ta till i en poliskontroll att kritisera polismannens yrkesutövande och hävda att han begår tjänstefel. Det är att be om en hårdare behandling !

Gillar man inte vad polismannen säger kan man anmäla det till högre instans senare. Vid vägkanten blir en sådan dispyt ALLTID negativ för din sak.

Det enda jag säger är att det är bra att ha något som stödjer ens verbala utsago om att man är på väg utomlands/till besiktningen för att minska ner möjligheterna till onödig friktion och problem

Vi är rörande överens om att lagtexten inte ställer några KRAV på det.

Att du tror att det räcker med att säga att man är på väg till besiktningen/utlandet för att gå fri är rena drömmen. Trort du ärligt på dig själv i det fallet ? Det skulle öppna helt horribla hål i lagen om verkligheten var som du förväntar dig ju.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nu svamlar du ordentligt.

"Det borde du inse också att vad du anser/förväntar dig att polisen skall göra när du står där i poliskontrollen med sommardäck vintertid och påstår att du är på väg till besiktningen är fullständigt ointressant för polismannen. Tvärt om lär han bli skitsur på dig om du hävdar det för honom."

Menar du nu att polisen blir SUR för att jag är på väg till besiktningen, en av dom få anledningarna till att jag faktiskt får köra på sommardäck? Är det ointressant för honom? Om jag faktiskt är på väg till besiktningen men inte har ett BEVIS för att jag är på väg dit så kan jag räkna med att bli utskälld? Tänk, det hade behövt en mening till föreskrifterna så hade det inte varit några frågetecken. Men nu ÄR det inte så.

"Att du tror att det räcker med att säga att man är på väg till besiktningen/utlandet för att gå fri är rena drömmen. Trort du ärligt på dig själv i det fallet ? Det skulle öppna helt horribla hål i lagen om verkligheten var som du förväntar dig ju."

Ja det vore ju en katastrof om någon slank igenom en kontroll för "att gå fri" som du kallar det... Om man nu har för avsikt att köra på sommardäck hela vintern så vore det väl inga större problem att skriva ut ett "BEVIS" för sin destination. Men återigen, det behövs inte.

Tyvärr Tallviking, oavsett om jag är på väg till besiktning eller utomlands på mina sommardäck (om jag nu åkte på några) så lär jag inte ta med dokumentportföljen. Det enda jag kan hoppas på är att det inte är du som blinkar in mig till vägkanten.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Han menade nog att polismannen blir sur om du talar om för honom hur han ska sköta sitt jobb....

En intressant parallel till fallet ovan kan vara att om man har en p-biljett som kan visa att man hade betalt avgiften för att stå på en viss plats en viss tid så KAN p-bolaget riva en P-bot, trots att biljetten inte låg i bilen när bilen lappades. Men man har knappast ngn garanti att slippa böterna....
Jag ändrar min tidigare ståndpunkt. Jag HOPPAS du blir stoppad någon gång i en sådan här situation så du får uppleva verkligheten

I övrigt ger jag upp att försöka diskutera med en person som inte kan läsa innantill och baserar sina egna svar på vad han "tolkar" att jag säger och inte det jag säger

Känns meningslöst och slöseri med tid
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Precis det som är problemet, din nitiska inställning (och de poliser som har samma inställning). För övrigt tackar jag för dina synpunkter. Jag håller inte med dig och dina gissningar säger mig inte så mycket.

Beppo,
Möjligt att han menade det, dock skrev han något annat.
"Det borde du inse också att vad du anser/förväntar dig att polisen skall göra när du står där i poliskontrollen med sommardäck vintertid och påstår att du är på väg till besiktningen är fullständigt ointressant för polismannen. Tvärt om lär han bli skitsur på dig om du hävdar det för honom."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.