|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Har bilbesiktningen några åsikter om att jag kommer med sommardäck på besiktningen ifall det är vinterväglag? Jag ska besiktiga på onsdag men kommer inte hinna byta till vinterdäcken tills dess och det skulle ju vara skönt att slippa en ombesiktning pga "fel" däck. Sommardäcken är i sig väldigt fina så det är inget problem. | |
|
Undantag Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål. Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen). Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre. Om fordonet är registrerat i utlandet. Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet. Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning. Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre. |
|
| Man tackar för ett excellent och snabbt svar! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kravet på vinterdäck vid vinterväglag inträder väl inte före 1 december. Glansis i morse i Kirseberga i Malmö , hade behövt dubb på skorna :) ///MVH Hasso Länk |
|
Att köra utan vinterdäck i rådande väder måste väl ändå betraktas som en "fara för trafiksäkerheten"? Wilhelm Svenselius |
|
| Det finns inget krav på vinterdäck efter 1:a december om det inte är vinterväglag. Varför skulle det i så fall finnas ett undantag för det? Då vore det inget undantag. | |
|
Krav på vinterdäck är något mellan dig, ditt liv, andras liv och polisen. Vilka däck som sitter på inne hos bilprovningen har dom varken intresse av eller rättighet att lägga sig i så länge dom uppfyller mönsterdjupskraven och inte är snedslitna/skadade. Om det sedan är vinterdäck eller sommardäck är ointressant för dom Skall du regbesiktiga bilen med fina 17-tummare som är lagliga och du vill ha med i regbeviset är det synd att åka med vinterdäcken till besiktningen för det är dom däck som sitter på vid regbesiktningen som hamnar i regbeviset. Men det är tekniskt sett ingen viktig fråga för i regbeviset står vilka övriga dimensioner som är tillåtna ändå |
|
|
Var inne på besiktning förra året med gamla bilen och då kommenterade dom bara att det kanske vore klokt med vinterdäck ;) Kanske bör nämnas att detta var när den första snön föll, den så kallade "snöstormen" :) |
|
|
Observera att undantaget från vinterdäckskrav vid färd till och från besiktningen främst finns för att möjliggöra regbesiktning av importerade/andra fordon som ännu inte har några vinterdäck Blir du stoppad av polisen på gatan under vinterväglag och vid "fel" tid på året kommer du INTE undan böter genom att skylla på att du är på väg till bilprovningen. Ett sådant fall anses som normal färd och berättigar inte till undantag ! |
|
|
The Stig: Svaret på din fråga är att bilprovningen INTE bryr sig men polisen kan ha åsikter på vägen till bilprovningen. Skall du på vanlig kontrollbesikning kan du inte åberopa undantagsregeln. Är det med en utlandsreggad/förreggad bil på väg till reg-besiktning och du kan visa bokningsnummer etc kommer du undan |
|
|
Naturligtvis kommer jag göra en noggrann bedömning av väglaget innan jag åker till besiktningen. Skulle det ha kommit några flingor snö kanske det inte är hela världen trots att jag kör med sommardäck. Är det däremot kallt och underkylt, så kanske det är bäst att boka om tiden för att hinna byta till vinterhjulen. Har man redan börjat salta i Stockholm eller kommer det senare när det blir ordentigt med snö och is? |
|
|
Undantag skrev Anders S. Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen). Det borde väl innebära att det är ok att köra till och från besiktning vid vinterväglag med sommardäck. -Fri fart på Svenska motorvägar NU- |
|
| Nej du kan besikta med sommardäck nu, besiktningen bryr sig inte men polisen gör det. Jag har själv gjort tvärt om. | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Finns fortfarande inget som helst krav på vinterdäck oavsett väglag före 1 december. ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: Att onödigtvis utsätta sina medtrafikanter för fara är alltid olagligt. Wilhelm Svenselius |
|
|
Men herregud, Tror ni på allvar att vägverket skriver något som polisen inte skulle godkänna?? "Blir du stoppad av polisen på gatan under vinterväglag och vid "fel" tid på året kommer du INTE undan böter genom att skylla på att du är på väg till bilprovningen. Ett sådant fall anses som normal färd och berättigar inte till undantag !" Skämtar du tallviking? Varför skulle vägverket säga en sak och polisen en annan. Det är ju vägverket som upprättat regeln, tillika undantagen. Med den tolkningen skulle det behövas en undertext till undantagen som säger "vägverket ansvarar inte för att texten är juridiskt korrekt. Polisen kommer bötfälla dig om du kör enligt ovan". Låter troligt, eller hur. Får jag fråga var din tolkning kommer ifrån? VARFÖR skulle vägverket skriva regler och undantag om det inte gällde i praktiken? Jag blir så trött på allt svammel. |
|
Wilhelm. Frågan handlar inte om vad som är lämpligt heller ej, utan vad lagen säger. För övrigt så behöver det inte betyda att man utsätter andra för fara, det beror mera på hur man kör, farligt är att inte anpassa hastighet och körsätt till rådande omständigheter och väglag. Lika idiotiskt att åka hela sommaren på dubbade vinterdäck eller dubbfria på sommaren som alltför många gör, det förlänger bromssträckan avsevärt mot sommardäck. Rätt däck för rätt väglag är alltid det ultimata, personligen tycker jag att man ska utöka lagen så november månad ingår även den. ///MVH Hasso Länk |
|
Det framgår klart och tydligt vad som gäller här -> Länk Nyckelorden för undantagen som Anders S klippt in ovan är "utan fara för trafiksäkerheten". |
|
|
Lagtexter är en bra början men inte förrän det finns en rättspraxis om tolkningar kan man säga exakt vad som gäller i verkligheten Ex exempel: Du är den 2:a december ute och kör på väg till jobbet. Det är vinterväglag och du har sommardäck och är på väg till jobbet. Du blir stoppad av polisen och då säger du "att jag är på väg till en dropin-besiktning" Tror du då att polisen säger ursäkta och låter dig köra vidare utan åtgärd Undantaget är om du kan bevisa att du är på väg till en besiktning och kan bevisa att du har ett tungt vägande, i rätten hållbart skäl, till att inte ha vinterdäck på bilen I rätten accepterbara undantag kan vara att bilen är utlandsregistrerad på väg att registreringsbesiktigad, är förregistrerad med svenska skyltar på väg till regbesiktning, saluvagnsregistrerad på väg till besiktning. Finns säkert ett antal praxis på godkända undantag idag. Och rättspraxis står inte i några lagböcker. Dom får du söka på domstolsverkets hemsida eller skapa själv i den rättegång du kallas till kanske ! |
|
|
Sluta nu. Det står klart och tydligt vad som gäller och vilka undantag det finns. Ge mig ETT skäl till varför vägverket skulle gå ut med en tydlig förklaring om vad som gäller och vilka undantag det finns, om det i praktiken betyder något annat. Det står att jag kan åka till närmaste besiktning även om vinterdäck normalt krävs. Det står att jag kan åka på sommardäcken om jag är på väg utomlands, trots att det normalt krävs. VARFÖR skulle vägverket informera om detta om det ändå inte skulle stämma i praktiken. Vill dom ha ut folk på vägarna så att polisen kan dela ut böter? Om du har några praxis att så är fallet får du gärna visa mig. Nog för att jag inte har världens största förtroende för myndigheter men tills du bevisar motsatsen hävdar jag att vägverkets information gäller och inte är ett påhitt. Jag tolkar din uppfattning som en högst personlig gissning. |
|
|
Jag kan tänka mig att det KAN bli en tvistefråga, om polisen anser att framförandet av fordonet är en fara för trafiksäkerheten, vid en kontroll. Självklart måste något av undantagen uppfyllas - att således vara ute och nöjesköra gäller inte. Om man kör försiktigt, kortaste och lämpligaste vägen så torde risken att åka dit i en kontroll, om det inte är snöstorm, -30 och metervis med snö ute, vara tämligen liten. Texten är ditskriven för att man skall tänka till en extra gång och verkligen tille att omständigheterna är så optimala so de kan vara under omständigheterna. Jag är inne på Anders linje, vägverket är inte ute efter blåsa någon genom att fara med osanning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.