AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.370

Besiktiga med sommardäck i vinterväglag?

Sida 4 av 5
Jag har kört bil med sommardäck efter 1:a dec med rådande vinterväglag en gång (fy fan, gör aldrig om det) och blev stoppad. Jag ljög för polismannen om att jag var på väg till en drop-in besiktning. Det gillades inte då jag inte kunde bevisa det med bokningsnummer/papper.

Detta var 2003, vet ej huruvida polismannen gjorde rätt eller inte

Printscreen: Precis så uppfattar jag att det går till vid ett polis-ingripande.
Hur mycket fick du böta och vad sa polisen till dig ?

Vissa hävdar att det inte behövs några papper/färdhandlingar eftersom det inte står något i lagtexten om det.
Här har vi beviset om att det är mycket fördelaktigt att ha det oavsett om det krävs i lagtexten eller inte.
fredde 7
Tallviking: Bara för att en dryg polis påstår ngt sådant så betyder det inte att det är så.Är man så dum att man erkänner får man skylla sig själv.
Jag har för vana att aldrig erkänna någonting, kan jag neka till att jag ens varit där så gör jag det.

Hangaround: Vilken del av fyskikens lagar är det du inte förstår? det är inte sommardäck eller farten som dödar. Det är skiten bakom ratten.
fredde 7: Vilken berömvärd syn du verkar ha på lag, rätt och sanning. Tänk om alla vore som du ! ;-)
Tallviking:"Vissa hävdar att det inte behövs några papper/färdhandlingar eftersom det inte står något i lagtexten om det.
Här har vi beviset om att det är mycket fördelaktigt att ha det oavsett om det krävs i lagtexten eller inte."
Vill du minska risken för att få böter är det ju fördelaktigt men det finns forfarande inga krav på att ha med dessa papper. Polisen har alltid rätt att skriva ut böter för i princip vad som helst ,men iom att du har ett besiktningsprotokoll bör det ju vara ett av få fall som man rimligen vinner mot polisen i rätten.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Klart det är skiten bakom ratten som dödar, men när bilförarna inte fattar bättre eller skravlar om hur dom hellre ljuger än står för vad dom har gjort krävs lagar. Rätt enkelt.

Sex på alla fyra, roligast så!
ardbeg: Helt rätt. Finns inga krav på några papper på plats men på väg dit kan det vara bra att ha en bokningsbekräftelse med sig eller om du skulle råka åka dit och du ärligt är på väg till besiktningen utan bokningsbekräftelse är ju besiktningsprotokollet från den station du sa till polisen att du var på väg till med rätt klockslag inskrivet ett mycket bra bevis vid överklagande av boten

Dock kan ju polisen anse att det var trafikfarligt att färdas med sommardäck den dagen och då är det ju kört i alla fall oftast. För i lagen står ju att du bara får köra med sommardäck till besiktningen vintertid om det kan göras utan att äventyra trafiksäkerheten

Och DEN passusen ger polismannen ganska stora tolkningsmöjligheter tyvärr och chanserna att din åsikt väger högre än 2 polisers är mikroskopiska.
ardbeg: Helt rätt. Finns inga krav på några papper på plats men på väg dit kan det vara bra att ha en bokningsbekräftelse med sig eller om du skulle råka åka dit och du ärligt är på väg till besiktningen utan bokningsbekräftelse är ju besiktningsprotokollet från den station du sa till polisen att du var på väg till med rätt klockslag inskrivet ett mycket bra bevis vid överklagande av boten

Dock kan ju polisen anse att det var trafikfarligt att färdas med sommardäck den dagen och då är det ju kört i alla fall oftast. För i lagen står ju att du bara får köra med sommardäck till besiktningen vintertid om det kan göras utan att äventyra trafiksäkerheten

Och DEN passusen ger polismannen ganska stora tolkningsmöjligheter tyvärr och chanserna att din åsikt väger högre än 2 polisers är mikroskopiska.
Tallviking:"Dock kan ju polisen anse att det var trafikfarligt att färdas med sommardäck den dagen och då är det ju kört i alla fall oftast. För i lagen står ju att du bara får köra med sommardäck till besiktningen vintertid om det kan göras utan att äventyra trafiksäkerheten

Och DEN passusen ger polismannen ganska stora tolkningsmöjligheter tyvärr och chanserna att din åsikt väger högre än 2 polisers är mikroskopiska."

I detta fall vinner polisen men har denna gjort bedömingen att det är för trafikfarligt för sommardäck så att undantaget inte gäller spelar det ju ingen roll om så rikspolischefen sitter bredvid mig och intygar vart jag ska samt visar upp papper om besiktningstid, i detta fall får jag inte ha sommardäck, punkt.
ardbeg: Just det. Det var ju passusen om trafiksäkerheten som var pudelns kärna i denna diskussion egentligen.

Att ha någon/något som påvisar att man verkligen är på väg till besiktningen och inte blåljuger gäller ju bara om det är efter 1:a december och INTE är enligt polisen trafikfarligt att åka med sommardäck till besiktningen.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Och det finns fortfarande inget som säger att man SKA eller BÖR ha någonting som visar vart man är på väg...
Några liknade fall fast för annat undantag står det om i dagens lokalblaska.
Länk

Undanatget är ungefär så att budbilsförare kan slippa ta på sig bältet mellan avlämningarna om avstånden mellan dessa är korta.
Vissa förare har då fått böter och vissa inte under relativt liknande omständigheter. Ingen har erkänt och i ett fall har tingsrätten dömt enligt polisens linje och i ett annat har åklagaren lagt ner målet.
Högre instans vill inte ta upp ärendet så prejudikat saknas.

Anders S: Ett intelligent tänkande och lite sunt förnuft gör att man ganska lätt kan räkna ut att det är klart bra att ha med en sådan handling oavsett om det står eller inte i lagtexten.

Om man bara skall styra allt i livet efter vad som står eller inte i en lagbok blir nog livet rätt komplicerat och förmågan att samverka med sina medmänniskor och samhället blir begränsat

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tallviking, Det är bara konstatera att vi är olika.
För mig blir samhället mer komplicerat med nitiska poliser som ska göra sina egna bedömningar i första hand.
Om undantaget finns utan krav förväntar jag mig att jag ska slippa visa det. Punkt.
Anders S: Skillnaden mellan oss verkar vara att du lever i en teoretisk drömvärld och jag lever i verkligheten.
Jag lever hellre i en värld utan nitiska poliser och där undantag från vinterdäckslagen respekteras av lagens väktare.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tallviking, usch då.
Man kan inte välja vilken värld man skall leva i eller själv välja hur andra medmänniskor skall bete sig

Man kan bara anpassa sig själv till den värld man lever i.

Idag åker jag till besiktningen med sommardäck på en bil och jag har bokningsbekräftelse med mig för att säkerställa att jag slipper eventuella onödigt komplicerade situationer

Det gör jag trots att det inte skriftligen krävs i någon lagtext. Skulle jag bli stoppad på vägen underlättar det betydligt vid en diskussion med en polis och undviker onödig friktion så jag kan lägga min energi på viktigare saker i livet
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Länk

Ett typexempel när polisen anser sig stå med full rätt att göra egna bedömningar. Men det är klart, det kanske skulle införas krav på intyg att personen faktiskt skulle lämna post på brevlådan. Från frugan hans kanske..
Anders, Aftonbladet är knappast en källa för trovärdig information. Du vet inte varför polisen agerade som han gjorde. Därmed inte sagt att denne agerat rätt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.