|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Polisen kan ju alltid tro att man talar osanning om han vill. Du frågade hur polisen skulle agera om föraren säger att han är på väg utomlands. Ditt utlägg om bevis i form av biljetter o dyl har vi kommit in på förut precis som du säger. Det regelverket får du fråga någon annan om eftersom jag inte hittat någonstans vad som krävs enligt regelverket, förmodligen för att det inte finns. Om du tycker att det är synd att det saknas krav på färdbevis får du försöka ordna så att det blir så. Jag påstår inte att rättsväsendet är svart eller vitt. Jag säger hur lagen är skriven och du frågar hur polisen ska agera. Enligt lagen i första hand, har dom anledning att tro att någon far med osanning får dom utgå ifrån det. Skulle dock bli ganska mycket skattepengar som går åt att göra en utredning huruvida föraren var på väg utomlands eller ej. Denna "bevisfråga" är dock relativt ointressant i jämförelse då det i första hand borde handla om säkerhetsaspekten. |
|
|
Frågan var om man går fri från vinterdäckskrav genom att "påstå" att man är på väg utomlands eller till besiktningen när man blir stoppad. Min åsikt är att det gör man inte om man inte på något sätt kan styrka sitt påstående redan på platsen med t.ex bokningspapper på besiktningnen, färjebiljetter eller annat som visar på att det man "påstår" verkligen stämmer med verkligheten. Och det är helt upp till polismanen och ingen annan i den situationen att bedöma hur han/hon skall gå vidare i ärendet eller låta föraren köra vidare utan åtgärd. Det lagen säger i realiteten är att man får, under rätt förutsättningar (bedöms av polisman alt åklagare) köra med sommardäck vintertid på väg till och från besiktning/utlandet |
|
| Jag kan ju glädja er alla med att jag fegade ur igår och bokade om besiktningen till på lördag istället när det ska bli flera plusgrader. Jag hoppas då att det inte är halt, så jag kan köra bilen till besiktning. Om det fortfarande är halt på lördag så får jag se till att få bytt innan jag åker. | |
| Tallviking, du kan ju tjata hur länge du vill om att du tycker att man borde ha färdbevis med sig. Det finns varken logik eller lagtext som säger att man bör ha detta när man sitter i bilen. Sist jag åkte till Danmark hade jag ett bokningsnummer till färjan (som lika gärna kunnat betalas på plats utan bokning ) Om du TROR att polismannen i dessa fall bötfäller är upp till dig. Jag kan inte tvinga dig att tro något annat. Om du vill styrka din åsikt i frågan i någon form av dokumentation att så är fallet tar jag tacksamt emot. | |
|
Resehandling eller inte, äventyras trafiksäkerheten gäller inte undantaget. Som jag skulle vilja se det gäller då det undantaget inte vinterväglag, ett par dödsolyckor dom senaste dagarna har ju bevisat just hur trafikfarligt sommardäck så här års är. Ska man tvunget bila utomlands på vintern får man plocka fram kreativiteten, hyra bil, bytlåna med en kompis eller liknande. Har man ofta ärenden utanför landet lär man ju redan köra dubbfritt. Chansar man och kör en fin, snöfri dag får man ta risken att ta en övernattning efter vägen om nattfrosten orsakar halka. Här i Norge heter det att föraren är ansvarig för att bilen har erforderligt väggrepp utifrån förhållandena. Diffust, men användbart mot sommardäck och tokslitna eller föråldrade vinterdäck. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Anders: Istället för att klaga på andras åsikter hela tiden så särskåda dina egna åsikter istället för det skulle nog behövas. Anser du att polisen skall släppa dig vidare om du "säger" att du är på väg till besiktningen ?? Om inte du anser det. Vad skall polisen enligt dig göra när du säger att du är på väg till bilprovningen när han stoppar dig vid vinterväglag och du har sommardäck ?? |
|
kilroy |
Det finns ingenting i regelverket eller i polisens instruktioner som kräver att föraren visar upp relevanta färdhandlingar. Polisen har heller inte någon rätt att ens efterfråga eller kräva att föraren har giltiga färdhandlingar. OM polisen hade denna polisiära rätt, och föraren hade denna skyldighet, så kunde ju säkert många fall elimineras redan vid vägkanten i det fallet att föraren bluffar och försöker dra en vals. OM föraren faktiskt har acceptabla färdhandlingar (och skyldighet att visa upp dessa) så får ju polisen ta ställning till nästa pilsner: "Kan färden genomföras med bibehållet krav på trafiksäkerheten". Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Kilroy: Precis ! Relevanta färdhandlingar är intressant först då bilföraren skall protestera mot en bot eller åtal för att bevisa att han var på väg till Utlandet/Besiktningen På platsen är det polismannens omdöme/kompetens/erfarenhet som avgör om han väjer att tro på förarens påstående om bilprovning eller ej Och då måste han även kanske försöka visa för rätten att han kunde genomföra färden med vinterdäck på ett trafiksäkert sätt vilket kan bli mycket svårt då polismannens erfarenhet oftast väger mycket tungt i argumentationen |
|
|
Hangaround, "Som jag skulle vilja se det gäller då det undantaget inte vinterväglag". Det är möjligt att undantaget inte är det bästa ur trafiksäkerhetsaspekten. Så är den dock skriven i nuläget. Tallviking, Jag har inte klagat på någons åsikter så jag fattar inte varför du tar illa upp. Att jag inte har samma uppfattning som dig betyder inte att jag tänker hålla med dig för att du ska bli glad. Varför instämmer du med kilroys inlägg när han skriver just det faktum att resehandlingar inte krävs för att sen fortsätta med att man "ÄVEN måste kunna visa att färden var trafiksäker"? Återigen, det krävs inga färdhandlingar. "Anser du att polisen skall släppa dig vidare om du "säger" att du är på väg till besiktningen ??" Varför frågar du mig om det? Vad tror du själv? Om jag ÄR på väg till besiktningen och blir stoppad, ska polismannen bötfälla mig för att han tycker undantaget är en dålig regel? |
|
|
Anders: har du problem med att svara på en så enkel fråga ? |
|
|
Anders S, som skrivet, skulle vilja se det. Jag ger blanka f-n i om en bil är på väg till besiktningen eller på väg utomlands när den sladdar mot mig på grund av undermåliga däck. I min drömvärld gäller lagen från första november istället för som nu första december, så slipper vi några dödsfall när första snön och halkan kommer i november. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Tallviking: Har inte du problem med att tolerera och acceptera att det finns undantag i vinterdäckslagen? -Fri fart på Svenska motorvägar NU- |
|
|
Varför inte skicka e-post till trafikjuristen.se (verkar iofs. som om tjänsten temporärt har upphört)? Frågeställningen lär inte vara unik. |
|
| Tallviking, vad är det du inte förstår? Krav på biljetter finns inte, hur mycket du än vill att det ska vara så. | |
|
Anders: Är du yrkespolitiker eller har du bara svårt att förstå frågan ?? Anser du att polisen skall släppa dig vidare om du "säger" att du är på väg till besiktningen ?? |
|
|
Henke: Inga som helst problem. Det är dock tillämpningen i verkligheten av den teoretiska lagen och dess tolkningsmöjligheten vi diskuterar |
|
|
Jag trodde inte att du behövde ett förtydligande. Allvarligt talat trodde jag du förstod mer än så. Självklart ska polisen släppa mig vidare om jag är på väg till besiktningen. Vad är det i lagtexten du inte förstår? Vill du att jag ska kopiera in den igen? |
|
|
Jag vet vad lagtexten säger Men en teoretisk text är inte direkt heltäckande i praktiken när den skall tillämpas. Så enligt dig går man fri om man bara säger att man är på väg till bilprovningen när man blir stoppad med sommardäck vintertid !? Helt enligt lagtexten ! Eller ? |
|
| Hur många gånger ska det sägas. Läs vad som står. Har du något som säger emot lagtexten? Visa mig gärna. | |
| Bra. Då är det med andra ord bara att blåljuga polisen rätt upp i ansiktet att man är på väg till besiktningen så klarar man sig från böter då är det vad du säger ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.