AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.680

1-serien vs Audi A3

Sida 2 av 2
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det här med kvaliteten förstår jag inte. Jag råkar äga både en A3:a och en 1-serie och påståendet om att: "plastkvaliteten invändigt är bara hjälpligt högre än en Toyota Auris som exempel" tycker jag är direkt osakligt. Å ena sidan så är det väl ett gott betyg eftersom Toyota ligger i topp i alla kvalitets- och driftsäkerhetstester ... men jag uppfattar påståendet som att BMW:s 1-serie skulle vara billig i kvaliteten. Tycke och smak skiljer alltid, det kan vi inte göra något och. Men det här med plastkvaliteten (och att den skulle vara dålig i BMW:n), det stämmer bara inte.
Det är en missuppfattning, att kvalitet och kvalitetskänsla skulle vara samma sak.

Nyare BMW (E60/87/90) tycker jag tappat lite i kvalitetskänslan, själva intrycket man får inne i kupén. Kvaliteten är det inget fel på. Har ännu inte sett eller läst något om trasiga inredningsdetaljer, iallafall inte mer än föregående modeller eller andra bilmärken.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
I jämförelse med A3 så håller jag absolut inte med (vår 1-serie är tillverkad november 2005). Både kvalitetskänsla och kvalitet är väl i klass med A3:an (som är tillverkad oktober 2006). Men, vi kan tvista i evigheter om detta - smaken är som baken. Två bra bilar, men bara en som är rolig ...
Jag jämförde inte med A3! :-) Endast med tidigare BMW-modeller.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Wille: Jag har kört 118d, 120dM, 116i och 118i varav endast en var hyrbil. Resten är bekantas eller demobilar. Demobilarna har haft all önskvärd utrustning (inklusive skinn i vissa fall) men jag går inte igång i alla fall på 1-serien invändigt. Inte utvändigt heller för den delen men att den är kul som f-n att köra (och även skön på långresa överraskande nog) vidhåller jag starkt.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Jag kommer som sagt från tre år med Audis tidigare sterlia, interiöra formspråk, tråkigt och funktionellt är inte något jag går igång på längre.
Audi TT (nya) och A5 har riktigt moderna och lyckade inredningar däremot tycker jag, för att inte tala om R8 (den är väl lite out-of-range i denna diskussion;))!
Vad man tycker om är ju individuellt, det finns ju många A3'or ute på vägarna, så jag har inte patent på att ha "rätt" i denna fråga:)

Min 1-serie: Länk
Min tidigare A3 SB: Länk (sänkt på bilderna)
På bilderna gillar jag A3'an mer än jag gör i verkligheten, tvärtom med ettan, den växer IRL.

Mvh,
/Wille
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det stora problemet med A3 är att den är klumpfotad. Den går hårt och tungt på vägen och är seg i rörelserna. 1-serien är känns mycket lättare när man byter riktning vilket är dess absolut största fördel.

När jag ser dina bilar så tycker jag A3an dock är sååå mycket snyggare. 1-serien är grodögd och har alldeles för många linjer och veck.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
St
130
Stefan T
M135i -13
Kul att diskussionen har tagit fart!

Det verkar precis som jag misstänkte att 1-serien är den roligare bilen av de två och det är precis det jag kan sakna i A3:an. Känslan i styrningen, väghållningen, växellådan, allt som gör en BMW helt enkelt. :) Dags för en provtur verkar det som.

Jag måste även hålla med Wille om att jag är lite besviken på kvalitetskänslan i A3:an. Det är en hel del gnissel och gnek från inredningen, något som inte hade på min tidigare A4.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
För en månad sedan blev jag riktigt förbannad när temperaturreglaget lossnade - i A3:an! Kan väl i princip hända vilken bil som helst, men det kändes inte premium.

Bones: Nu förstår jag vad du menar. Håller med.
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Jag är inte så såld på A3, även om jag kan tänka mig en S3 :) men det är den stora grillen som inte passar in på lilla A3. Passar bättre på en A4 eller A6.
Kvaliteskänslan tycker jag inte heller är överlägsen faceliftad 1-serie.

Sen ogillade jag styrning och växellådan på A3. Testade även en A3 diesel och jag vet inte om det var fel på bilen men tryckte man plattan i botten så tog det tid innan motorn regerade. Snabbare respons i lillbmwn.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det här med styrningen har du helt rätt i. Den är som en död fisk. Den är dessutom aningen nervös på motorväg - förvånande eftersom jag tidigare har haft en A6:a som var rena rama loket.
St
130
Stefan T
M135i -13
Var iväg och provkörde en 120d med manuell växellåda idag. Måste tyvärr säga att jag blev lite besviken. Visst går dieseln bra och ger hyfsade prestanda med samtidigt uteblev mycket av den sportiga känsla jag förväntat mig. Kändes som motorn passar bättre med automatlåda.

Samtidigt var jag imponerad av bilen i övrigt, den har mycket bra vägegenskaper samtidigt som att den är komfortabel. Ska försöka testa den med bensinmotor, det kanske ger den sportiga, kompakta BMW jag vill ha.
Fr
112
Frippo
-120dAM 3-d
120d är perfekt för automat. Vridet gör susen. Och automatlådan är riktigt fin. Men om du inte vill ha diesel och bättre prestanda så återstår bara 130i.

Mvh,
Fredde

fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Nja, om man är ute efter en sportigare känsla så duger 120i fint. Den är avsevärt mycket roligare än 120d enligt mig. 0-100 prestanda är inte allt man kan titta på. Lägre vikt, varvvillig motor och häftigare motorljud är mer viktigt när man pratar om sportig upplevelse.

Ska bli intressant att läsa vad Stefan tycker om den jämförelsen.
Fr
112
Frippo
-120dAM 3-d
Ja, jag bryr mig inte så mycket om ljudet, men där är ju sexan överlägsen. Jag tyckte det var lite bättre drag i 120d utan att 120i var dåligt på något sätt. Fast vill köra mycket på höga varv så är det ju bensin som gäller. Nu pratar jag manuell låda, med automat är det ju tveklöst dieseln som gäller. Sen är ju dieseln riktigt snål och det kan ju behövas med de orimliga bränslepriserna vi har nu. Skatt som går in till vad som helst som inte har med trafik att göra. Men det är ju en annan sak.

Men som sagt. smaken är ju delad och 120 är en kanonbil oavsett motorval!

Mvh,
Fredde

St
130
Stefan T
M135i -13
Precis som fdahl skriver så är inte prestandan det viktigaste för mig utan jag är mest ute efter en sportig känsla. Ska ta en provtur i en 120i och se om den passar mig bättre. Bilen kommer vara en tjänstebil och då blir 130i lite väl dyr hur gärna jag än vill ha en.
Fr
112
Frippo
-120dAM 3-d
Ja, det låter som att 120i passar dig bättre. Den ska köras på höga varv! 130i är ju svindyr, håller med. Snart kommer ju 123d också med dubbelturbo, 204 kusar och 400Nm. Kanske blir den riktigt sportig, den kallas ju "sportdiesel". Men den blir väl dyr som synden också!

Mvh,
Fredde

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.