AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.679

1-serien vs Audi A3

Sida 1 av 2
St
130
Stefan T
M135i -13
Hej,

Kör idag en Audi A3 SB 2,0TQ som jag funderar på att byta ut mot en 1-serie och helst då en 120d. Är det någon här som gjort just detta byte? Nöjd eller missnöjd?

Var på BMW och tittade på på 1-serien idag (tyvärr ingen provkörning) men tyckte att den kändes betydligt mindre invändigt. Framför allt i baksätet men även i framsätet. Någon som vet om det stämmer?

Audin är iofs en väldigt trevlig bil men jag saknar BMW-känslan och sen är ju 1-serien så snygg med M-paket och 18", särskilt i alpinvit! :)

Mvh
Stefan
Provkörde en A3 SB 2.0T innan jag köpte min 120dM 07.
BMW är mindre invändigt men känns mer modern och är betydligt roligare att köra än A3 som är gammal som berget.
Jag tycker definitivt att du ska köpa en 1-serie, tänk genom om du behver 5d för 3d är billigare samtidigt som den är snyggare än 5d, förutom det så får man längre dörrar vilket gör det enklare att kliva in och ur bilen.
St
130
Stefan T
M135i -13
Tack för tipset men har dock bestämt mig för en 5-d om det blir ett byte, vet att jag kommer sakna bakdörrarna annars. Misstänkte, precis som du skriver, att 1 -serien är roligare att köra. Har bara kört 1-serien när den kom vilket är ett tag sen nu. Hur känns prestandan A3 2,0T jfr 120d?

Hittar ingen information på bmw.se om M-sport edition, någon som har en länk eller info om exakt vad som ingår?
A3 SB 2.0TQ 200hk 0-100km/h 7.1
1 Serie 177hk 0-100km/h 7.5

Glöm inte att du kör runt 1000km på 50l med en 120d. : D
Nu har Promotech.se en box som ska ge 220hk och 430Nm för 5400kr, funderar på en sådan till våren.
Om du ska köpa så försök få bilen registrerad innan 1 Jan så får du skattereduceringen på 6000kr. Dom ska ju ta bort den från m 1 Jan 2008.
0-100 e väl inte viktigast.. det viktiga är hur bilen tar kurvor :D och den som gör det bäst av dessa 2 är bmw:n
St
130
Stefan T
M135i -13
Självklart är inte 0-100 viktigast, tänkte mer på prestandan totalt sett. Kör ganska mycket landsväg och då är ju prestandan i de segmenten samt lågt varvtal viktigt. Även låg ljudnivå i kupén är en fördel.

More, trimboxen från Promotech låter ju helt klart intressant. :) Bilen kommer vara en tjänstebil så skattereduceringen är inte jätteviktig men kanske ett bra argument vid diskussion med chefen!
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag har iofs inte så mycket erfarenhet av A3, men däremot av A4 och här väljer jag 120d tio gånger av tio (om nu inte utrymmet är prioritet ett). Audin känns rejält gammal, dessutom är BMW:n betydligt skönare på långstyrningar, bättre stolar.

Det enda jag egentligen saknar på ettan är fyrhjulsdrift. Bilen känns handikappad, man kan inte alls köra som man är van vid...

F.ö. kör jag Kelleners Sport trimbox på min -06:a. Rejält klös i snurran.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Angående utrymmet så är ettan rätt trång i insteget, men väl på plats sitter man bra, även i baksätet så länge man inte försöker pressa in tre pers där.

Bagaget är OK om man inte har alltför stora krav. Golfbagar kräver dock att man fäller ena sätet så max trebollar gäller på banan, och för ett ordentligt IKEA-besök måste man ha släp så välj till en dragkrok om du inte har en andra bil ;)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Vi har en Audi A3 SB 2.0TDI, 177 hk (2007) och en BMW 120dA, 163 hk (2006). Svårt att jämföra eftersom BMW:n har automat och Audin är manuell, men några slutsatser kan jag bjuda på. Jag har kört ca. 3500 mil med Audin och drygt 500 mil med BMW:n.

- BMW är roligare att köra.
- BMW sportstolar är bättre än Audis motsvarighet, även om Audis mockaskinn (eller vad det heter) är oerhört skönt på vintern.
- Ljuset (bixenon) är bättre på BMW:n.
- Styrningen är "nervösare" på Audin, gillar den inte.
- Audin känns piggare (men observera då att BMW:n är automat, 163 hk).
- Benutrymmet bak och insteget till baksätet är bättre i Audin.
- Lastutrymmet är lika.
- Kvaliteten är densamma, Audin är inte alls bättre vilket många påstår.
- iDrive är bättre än MMI, tvärtemot vad många tidningar tycker. När man har lärt sig iDrive så är det bättre! (vi har navi osv. i båda bilarna). Dessutom är det enklare att köra och navigera sig fram i systemet med iDrive.
- Ljudet (bilstereon) är bättre i Audin. HiFi i BMW och motsvarande tillval i Audin (minns dock inte vad det heter).
- Båda bilarna är sänkta (original), men jag upplever att Audin skrapar i trottoarkanter mycket lättare.

En annan detalj jag retar mig på är Audis reglage på ratten. Jag lyssnar mycket på ljudböcker som jag lägger på ett minneskort (det finns två kortplatser bakom navi-skärmen på Audin). Problemet är att det är oerhört lätt att komma åt skrollfunktionen på rattens vänstra sida vilket gör att man tappar bort sig fullständigt. Eftersom det inte går att snabbskrolla så kan det ta 20-30 minuter att hitta tillbaka där du var ... Knappast ett skäl att välja bort Audi, men väl en detalj att reta sig på.

Några skriver att Audin känns "gammal" invändigt vilket förstås är en subjektiv upplevelse. Jag skulle mer beskriva det som att Audin har en mer traditionell design än BMW. Personligen gillar jag BMW:n mer, men smaken är förstås som baken.
Bra summering Mixtus, håller med dig på de flesta punkter!
Jag har haft en A3 2.0TFSIQ SB;
Motorn = jättefin
Chassit/styrningen=katastrof
Framvagnen delas med bottenskrapet av VAG-koncernens framhjulsdrivna bilar, endast toe går att ställa (t.ex. efter sänkning).
När jag hade monterat mina Eibach prylar på min A3'a med sportchassi så kunde jag och min bekanta (som jobbar på VAG-verkstad) inte ställa annat än toe i framvagnen. P.g.a. att det var en quattro så ser bakvagnen helt annorlunda ut, bl.a camber går att ställa. Snik!
Resultatet blev att framvagnen ställdes in så att däcken inte skulle slitas snett, men styrkänslan och känslan chassit förvärrades ytterligare, lite som att däcken höll på att vika sig under bilen vid hård kurvtagning.
Den berömda kvalitetskänslan i inredningen var helt avsaknad i min A3, knirr, knäpp, knak i dörrlister och paneler.

Audi A3 SB 2.0TFSI Q är det sämsta nybilsval jag gjort, bilen byttes ut mot en Audi A4 (B7) 1.8T (inte quattro) med prosport och xenon efter ett halvår, som var billigare än A3'an med all utrustning jag hade på den. A4'an är totalt överlägsen på alla punkter förutom acceleration och vintersäkerhet, dock är inte accet i hög fart speciellt mycket sämre på A4'an med endast 163hk.

Min nuvarande 120i 3d är bättre på allt enligt mina kriterier förutom 0-100, vilket inte är det absolut viktigaste.

Mvh,
/Wille
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Med facit i hand håller jag med dig Wille. Audin var inte ett bra nybilsval - A4:an är bättre. Det blir ett byte nästa år och frågan är om det inte blir ytterligare en 1-serie!
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Lustigt ni som tycker A4:an är mycket bättre än A3. Med tanke på att jag tycker A4:an förutom utrymmesfaktorn var rätt medioker i jämförelse med ettan så måste en A3 vara rena katastrofen ;)

Himla tur jag inte köpte en sån, för jag funderade länge och väl på en TDI 170 q, det var M-dealen på 120d som gjorde att jag fastnade för BMW:n i slutändan!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det är inte alltid svart eller vitt. Det är inga enorma skillnader mellan A3:an och 1-serien. A3:an håller hög standard och det är en bra bil jämfört med många konkurrenter. Men sett över hela registret så tycker jag att 1-serien är bland det bästa BMW har gjort. Jag tycker också att Audis kvalitetsrykte är överdrivet - vid en jämförelse mellan A3--E87.
Audis kvalitetsrykte är inte överdrivet även om A3an är gammal och grå som berget.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har kört både 1 serie och A3 i flera varianter och i jämförelse med 1 serien så känns Audin som en död fisk att köra. Den är klart bra jämfört med andra Audis men jämfört med 1 serien så är den bara klumpfotad och trist. Däremot ser A3an sååå mycket snyggare ut än 1 serien (i mina ögon) både utvändigt och invändigt. Invändigt är 1 serien fortfarande en besvikelse facelift till trots - plastkvaliteten invändigt är bara hjälpligt högre än en Toyota Auris som exempel.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Utformningen och kvalitetskänslan i inredningen varierar väldigt mycket mellan både BMW's och Audi's olika modeller.
Den Audi A4 B7 1.8T som jag hade innan min etta var jag mycket nöjd med, endast småproblem under drygt två års ägande.
Tyvärr är deras serviceorganisation fortfarande väldigt långt ifrån toppen.

OT: Va gott det är med bakhjulsdrift nu när isen har kommit! :)
Jag blir aldrig tillräckligt gammal för att inte uppskatta ett långt ställ :D

Mvh,
/Wille
Andreas:
Jag som har haft båda bilarna i min ägo tycker precis tvärtom, både interiört och exteriört. A3 ser definitivt gammal ut, både som 3d, Sportback och S3.
Jag gått från BMW -> Ny Audi A3 SB -> Ny Audi A4 -> Ny BMW 3d.
Jag upplevde tillbakaflytten till BMW som ett lyft i glädjen att sätta sig i bilen och njuta av inredningen.
Ju mer jag använde A3'an, desto större blev besvikelsen.

Mvh,
/Wille
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tja vad ska man säga, det är onekligen väldigt stor skillnad i hur vi uppfattar saker. Rätt och fel finns ju inte så man kan hålla på att diskutera i all evighet. Det enda som jag tycker ser gammalt ut i Audin är siffrorna till klimatanläggningen (när man tänker efter så är nog inte BMWs så mycket snyggare) som ser ut som en digitalklocka från sent 70-tal. I övrigt så ser Audis inredning så mycket snyggare och elegantare ut.

//Lövet

Absolut, det är skönt att det finns olika uppfattningar, annars skulle kanske alla åka runt i nuftiga Skoda-bilar i blå-icke-metalliclack ;)
Har du brukat någon av dessa bilar under en längre tid?

Mvh,
/Wille
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej egentligen inte eftersom de handlar om hyrbilar som använts under veckor åt gången.

//Lövet

Aha, hyrbilar...
Misstänker att det inte fanns skinnklädda sportstolar i 116i by Mabi?
Således är inte dörrsidorna heller i något roligt material.
Det är en av de riktigt stora nersidorna med A3, enda sättet att få vettiga stolar är att köpa en S3 med Recarostolarna. Orginal sportstolarna till A3 är riktigt råsopiga. Dock återfinns dessa stolar i en stor del av utbudet, till skillnad från de billigare ettorna som har de platta standardstolarna.

Att få prova den bil man exakt vill ha med den exakta utrustningen brukar bli svårt. Jag var inte alltför imponerad av ettan innan jag satte mig i en etta med M-sport paket och en vettig utrustningsnivå, det gör hela skillnaden för 1-serien tycker jag.

Mvh,
/Wille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.