AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.369

Nyckel till min E39:a har slutat fungera, vad göra?

Sida 2 av 2
Hej!

Min sambo tappade en av våra nycklar i marken och efter det gick det bara att öppna bilen och vrida på tändningen så att lyset tändes, men bilen gick inte att starta. Nyfiken som jag är så öppnade jag nyckeln, gick bra med en kniv och nyckeln försiktigt fastsatt i skruvstädet.

Då såg jag att en sak (vet ej namn på komponent) lossnat av en dålig lödning, satte fast den igen med lödkolven och limmade ihop nyckeln med lite superlim. (inte för mycket om man behöver öppna nyckeln igen) Nu har nyckeln funkat som den ska i mer än 6 månader =)

Ångrar bara att jag inte bytte batteri, var lite för snabb med ihopmonteringen för att se om den fungerade i bilen..

Mvh Jens
Sa
35
SamAlone
318dT -11
Intressant, har 2 nycklar som slutat fungera här till vår e39 02:a

Men nog funkar det att låsa upp och starta bilen för det!

Däremot fjärrlarmet funkar inte alltid, det kan funka ibland men det är sällsynt, samma gäller båda nycklarna.

Kan det vara något annat som spökar då? Den där kransen som den ska ladda via, kan det vara den som inte fungerar? någon som råkat ut för detta?

Batteribytet är inte så mycket att fundera på, detta är ett specialbatteri (en speciell variant av en laddbar Litiumcell) som normalt varar hela bilens livslängd ut. Allt är ju så klart relativt... men ännu är inte mina nycklar öppnade, producerade 09/99...
SamAlone: Låsa/låsa upp på vanligt sätt eller med fjärrkontrollen? Mekaniskt kan du ju alltid vrida runt låset med rätt nyckel...
Det är samma fjärrstyrning som styr larmet, så om detta strejkar medan fjärrlåset funkar så skall du inte misstänka nyckeln.
Samma sak med ringantennen som dubblar som induktiv laddare av batteriet, slutar denna funka så kan bilen inte startas eftersom startspärren inte kan kommunicera med nyckelns transponder. Denna del är f.ö passiv, inte beroende av elektronik och batteri i nyckeln.
Även reservnyckeln utan fjärr och batteri har en transponder, annars kan den inte användas..

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.