|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Måste bara få skriva av mig lite. Förutom 318 så har jag ju även en S80 2.4 (den större med 170 hk) årsmodell 2002. Eftersom jag växlar rätt friskt mellan dessa två bilar från dag till dag så vet jag ju prestanda skillnaden mellan dem. Alltså inte bara det som står på pappret. 318i har ju 143 hk medan S80 har 170 hk (och en cylinder mer). Men fy fn vad slö Volvon känns. Plattan i botten med femmans växel i från 90 km/h känns ju knappt, medan 318 med mindre antal hästar svarar direkt och drar iväg mycket rappare. Vad beror detta på? Känner ni också att det är skillnad mellan BMW-hästar och Volvo-hästar? "BMW M3 V8, finns det bättre?" | |
|
Tja, jag misstänker att vikteffekten ändå är till BMW:ns fördel (S80:n är ju ingen lättviktare precis). Sedan ligger ju Volvons effektregister i 170-hästaren ganska högt vilket inte är till fördel på femman från 90 km/h. I det varvtalsregistret kan faktiskt Volvos 140-hästare kännas piggare. Dessutom kanske utväxlingen skiljer en del på högsta växeln mellan BMW:n och Volvon. AE |
|
|
Tung bil Volvon....går nog inte att jämföra så där rakt av..Har du kollat vikteffekten mellan dessa två?..dvs kg/hk.. Vridmomentkurva+effektkurva vore väl också intressant att se/veta. Mvh Janne. |
|
| Jämför med nåt lättare s60(170) då kommer du att märka skillnaden.S80 väger rätt mycket jämfört med e46i | |
|
Men även nya S40 med 170 hk motorn är märkligt trött, vi provkörde en i samband med att min fars sambo skulle byta bort sin 323 -96a. Men jösses vad trött Volvon var, den lät riktigt gott när man gasade lite men det hände ju ingeting. Det blev en 325 -02a istället. Samma sak kände jag när jag lånade min mors V70, även den med 170 hästars motorn. Det enda som hände när man gasade var att förbrukningsmätaren gick i botten, hastighetsökningen var obefintlig. Är det ponnyhästar i Volvo eller? V70n är numera utbytt mot en SAAB 9-3 kombi med 2 liters dieselturbo maskin. Sportstolar och sportchassi, en riktigt trevlig bil som flyttar bra på sig trots "bara" 150 hk. Visserligen mycket bättre vrid i en diesel och förmodligen något lättare än V70n, men ändå. Definitivt skillnad på Volvo och BMW hästar vill jag säga. /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
|
Komfort, motorkaraktär och vikteffekt är nog anledningen till att Volvon känns tröttare. Flåklypa |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Min 850Glt med 170hk och 40.000 mil på mätaren,är nästan lika snabb i acc,som min 535:a! Visserligen är ju 850:n ganska mycket lättare än S80:n,men motorn är faktisk en av volvos piggaste motor någonsin,förutom de med överladd! MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
| Fredrik M du kör ju en 330i så det är inte så konstigt att du upplever de andra bilar du har nämnt som sega. Jag hade en 320ci och brorsan s60 2,4i och han vann mot mig i alla intervaler.Det var inte mycket,obetydlig prestanda skillnad men han vann ändå. | |
|
Hade en V70 "greyline" -99(??) 2,5 170 hk som tjänsteräser med nivåreglering bak, var den en hyffsad autobahn smiskare som jag körde mycket med i Tyskland 210 på mätaren vid varvstopp på 4an och 230 på mätaren på planmark. Mycket behaglig och trevlig snurra (fast det var en Volvo) MEN sen hade firman även en V70 -00(??) med 2,4 140 hk som var OTROLIGT slö och OTROLIGT törstig och OTROLIGT vingling jämfört med "greylinen". "Min "170 hk kanske var ett bra exemplar bara?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Gemini__ |
Tycker faktiskt GLT-motorn överlag är en lyckad kombination. Välljudande och faktiskt ganska trevlig pjäs. Iaf i de lite äldre modellerna. Mvh: Thomas |
| Volvon är en större bil och säkert utformad för att inte kännas för pigg(ryckig). En 3-serie skall väl däremot kännas lite piggare å rappare. Sen så är säkert 3-serien piggare i realiteten också, då den antagligen är lättare och har en annan motorkaraktär.. | |
|
Jo, jag håller med er om att Volvos GLT-motor är mycket trevlig. Innan S80n så hade jag en 850 2.5 GLT -95, och den var mycket roligare och rappare än S80n. Enda nackdelen med 850 jämfört med S80 var att den här "direktörs"-känslan aldrig infann sig i 850. Nu med eftertankens kranka blekhet i bakhuvudet så ångrade jag att jag bytte ut 850 mot S80. För någon direktör är jag ju inte... än :-) "BMW M3 V8, finns det bättre?" |
|
|
Jag kör en V70 Active Addition Aut (170) -06, vid sidan av min exlusiva tyska premiumvagn (318 -84). Jag håller inte med om att 5-cylindraren känns slö. Tycker den drar ganska bra med skapligt vrid trots automat. och Pansarvagnsvikt. Däremot upplever jag den som tyst och lite väl avskärmad. Motorn kunde gott och väl tillåtas låta lite mer. Nu hör man ju bara femmans gurglande på riktigt höga varv. Annat var det med gamla 850 från -91, den lät goare helt klart. /L |
|
|
Ser att många här tycker Volvos GLT-motor på 170hk är en trevlig motor? Farsan kör en 855 GLT -97 och den är enligt mig enormt seg på det mesta. Visst låter den lite trevligt vid lite högre varvtal, men bra går den inte! Upplevs snarare som 130hk än 170hk. Den kanske är ett riktigt måndagsex alltså... Mvh Johan |
|
|
Kör en 525i -01 privat. Förra hösten hade jag en V70n -02 (170hk) som firmabil. Blev helt förbluffad över hur slö den var. Var ju nästan tvungen att växla ner i uppförsbackarna i jämn motorvägsfart. =) MEN, som flera säger, varvar man den lite så pinnar den faktiskt på, men inte blir man direkt imponerad, man kan ju inte tro att det bara skiljer 12hk mellan bilarna, det är ju som dag och natt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Noterade igår att en arbetskamrat köpt en 140hkr V70 som han genast skulle optimera om hos nån firma i stan för 5000 kr, skulle lätt få 30-35 hkr mera, inga problem, motorn var identisk med 170hkr motorn var bara mjukvaran som skiljde. Tja undrar om volvo har pygmeér från inre Indonesien som utvecklar deras mjukvara som lyckas strypa en sugmotor på det viset. Eller ?? Har ingen aning om vad dessa traktorer har under huven. ///MVH Hasso Länk |
| Sluta snacka skit,det känns faktiskt pinsamt att läsa vissa innläg,att påstå att 525(190hk) är en raket och volvo(170hk) hur slå som helst. Alla vi vet att bmw är bättre än volvo.Med brorsans s60 170hk skulle jag våga rejsa mot 523-525 utan några som helst problem.Den gick bättre än min 320ci 170hk 04 | |
|
Sony, jag var inte 330 ägare vid tillfället jag var ute med S40 och V70. Vid S40 provkörningen kom jag direkt från en 323 E36 med samma hk på pappret. Som natt och dag ändå, har svårt att tro att Volvon väger så mycket mer att den skall behöva bli så trött. /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
| Provkörde en S60 170 hk, bra ljud men inget hände. Jag tyckte den var trött även om jag jämför med svagare bilar. Volvo har för hög förbrukning kontra effekt. Jag gillar dock Volvo och framförallt deras komfort i framstolarna, där har de världsklass. | |
|
En mängd faktorer som spelar in. Gissar att S80:n är högre växlad - hur mycket varvar den vid 90 km/h i femman, jämfört med 318i? Därtill kommer 318-motorns relativt höga effekt i mellanregistret, sannolikt rappare gasrespons och framförallt - lägre vikt. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Hmmmm.... Hasso det är kanske meningen att strypa motorn. Föresten är jag ingen pygmeé.... Lars |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.