AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
45.500

Olja M5 e39

Sida 9 av 9
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Herr GP: jag har faktiskt tankat 5 liter 95 oktan en gång...Hade bråttom, i stort sett tom tank och hade stoppat i kortet och knappat in PIN. När jag skulle ta pumpmunstycket så ser jag lappen som säger att 98 är avstängd på just denna pump.

Kör annars på V-Power...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När det gäller denna tråd som nu är inne på sin nionde sida så har den ännu inte gett ett entydigt svar på vilken olja man bör använda i sin M5.

* Instruktionsboken anger bara att man ska kontakta sin verkstad för rätt olja.
* Min BMW-åf säger att det är TWS som gäller
* Castrol rekomenderar andra oljor på sin hemsida trots att under TWS står att den är speciellt för M5, mfl
* Castrol rekomenderar via direktkontakt TWS
* Per Larsson rekomenderar endast TWS till tidiga modeller samt ej vintertid
* Andra säger också att TWS ej bör användas vintertid

Med denna info så blir man ju lätt lite frågande om vilken olja som är lämplig att ha i min 03:a nu i vinter...Bor ju i Skåne så det är ju oftast inte speciellt många minusgrader...Har TWS i just nu vilket BMW rekomenderar men som andra säger är förkastligt vintertid...

___
//Ulf
fredde 7
Programmer:Har lösningen på ditt problem. Ställ av bilen i vinter.
Då slipper du både oljeproblemet och det fasansfulla saltet.
Om du tröttnar på denna lösning kan du alltid sälja en sjysst M5 till mig:)
fredde 7 borde ju kunna använda sina djupa oljekunskaper och tala om vad man ska ha för olja i en M5 på vintern!

För det är väl ändå inte så att BMW har byggt en så dålig bil så att den inte går att bruka under en svensk vinter?...
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Nu är vi kanske på väg off topic, men NEJ: BMW bygger INTE en så dålig bil att den inte går bruka under en svensk vinter :-)
Jag kör min så mycket jag kan, vilket blir dagligen till och från jobbet (cirka 7 mil om dagen), och jag kan faktiskt inte tänka mig en bättre bil. Den har allt: mycket praktiskt, rejält snabb, extremt rolig att köra och dessutom fantastiskt bekväm. Var och provade ett gäng nya bilar (VAG, BMW osv) i helgen, och antingen hade BMW M en otrolig förmåga att bygga moderna bilar runt sekelskiftet, eller så har utvecklingen stått still i åtta år, för exakt INGEN av de nya kärrorna väckte en uns ha-begär...:-)
Förlåt: jag borde ha sagt nåt om olja också, pga trådens rubrik...
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Jag kommer fortsätta att köra på TWS samt jag tankar V-power.Då jag kör ganska lite med min bil blev ca 250 mil nu i år så spelar inte dom extra kostnaderna speciellt stor roll i samanhanget då försäkring och värdeminskning är den stora posten.Har man köpt en M5a för att åka billigt och spara pengar då är man ute och cyklar tycker jag.
fredde 7
GE:Frågasätter starkt din inställning. Trodde detta var ett forum för folk som gillade sina bilar. Klart det funkar att åka M5 på vintern, men för vanliga dödliga så är säkert en M5:a en ögonsten som man inte vill bruka i sand och salt.

En 245:a hade passat dig, har en om du vill köpa? den byter jag inte olja alls i.

Haha, d blev mitt inlägg borttagget då det var annonsering för ett annat forum. LOL

Hursomhelst använd castrol tws 10 60, det är korrekt olja.

fredde 7 :

Varför skulle inte jag gilla mina bilar?...

Om det är så att det rekommenderas att man ska åka på TWS och inget annat och det samtidigt rekommenderas att man inte ska använda TWS på vintern så blir ju iallafall jag lite fundersam på vad som då ska användas. Nu tror jag personligen att man kan använda TWS även vintertid utan problem. Men eftersom du fredde 7 tycker dig veta bäst så trodde jag att du skulle kunna tala om vilken olja som gäller vintertid i en E39 M5 men det var tydligen fel trott av mig.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tack Gustav och jag kan nog gissa vilket forum du länkade till ;)

fredde 7: även om M5:an är ens ögonsten så har jag varken lust eller möjlighet att ställa av bilen under vintern. Som jag ser på det är bruks- och entusiastbil i en. Jag kör den i stort sett dagligen men den får ju betydligt mer omvårdnad än om det hade gällt en gammal Volvo. Kör ytterst sällan några kortare sträckor så varje gång den stängs av så är den genomvarm. För småturer inom byn på kvällar och helger så är det 530'n som brukas. Blir det några dagar här nere med under -10C så kan man ju alltid jobba hemifrån...;)

___
//Ulf
fredde 7
GE:"Men eftersom du fredde 7 tycker dig veta bäst så trodde jag att du skulle kunna tala om vilken olja som gäller vintertid i en E39 M5 men det var tydligen fel trott av mig."
Skulle föreslå biltemas skoterolja;)
Nej ärligt , Jag vet inte, har inte på allvar sagt jag är expert. Är bara Jä....t anti biltemaprodukter.
Jag personligen hade satt i motorvärmare oavsett vinter/sommar.....
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Enl. BMW's rekommendationer för S62 så är det Castrol TWS eller Veedol Syntetic Z fram till 02/2000. Efter det så funkar LL-01 godkända.

Freude am fahren
Vilken tråd detta blev!

Man lever bara en gång!
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Mera svar på Herr Gaspedals inlägg :-)

"Utan att göra några påhopp mot någon så undrar jag om ni som kör era M5or på Biltema olja tankar 95-oktanig bensin också?

Om Nej. Varför inte?
95 oktan är billigare än 98/V-power samt att motorn är godkänd för 95-oktan också."

Mvh Danne
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Ja, det var en bra fråga!
Varför inte 95 oktan i M5an?
Jag anar nåt slags förakt emot de som inte "kostar på" sin M5a "det bästa"...hahahahaha!!!
Säg att det inte är så!!??
Bara vad jag tycker!
Köper man en M5:a så är man antagligen mycket motorintresserad som lägger 200.000:- på en bil som är ca 8 år. Alltså kunde man fått en helt ny bil för dessa pengar, så varför snåla på så viktiga saker som tex olja när dessa extra hundralappar bara är en piss i havet?

Man lever bara en gång!
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
...det var ju också en sorts teori...
Ja visst var det!

Man lever bara en gång!
Man kan lägga 300 000+ kr på en bil som är fyra år om man har en 03 M5 :)

"Köper man en M5:a så är man antagligen mycket motorintresserad som lägger 200.000:- på en bil som är ca 8 år. Alltså kunde man fått en helt ny bil för dessa pengar, så varför snåla på så viktiga saker som tex olja när dessa extra hundralappar bara är en piss i havet?

Man lever bara en gång! "

Sant:)

Man lever bara en gång!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.