AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
45.494

Olja M5 e39

Sida 1 av 9
Hej! Undrar vad jag ska ha för olja i min 01:a? Firman som servade min bil slog i Mobil1 0w40

Har hört att man ska ha Castrol, men vad kör ni med för olja som har M5 av senare modell 01-03

Man lever bara en gång!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Castrol TWS 10w60

___
//Ulf
Det SKALL vara Castrol TWS 10W60 och inget annat. Åk till verkstaden och kräv att de byter till rätt olja kostnadsfritt, då de har gjort fel.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Ok. Jag hittade en kille i blekinge på blocket.se som hade sådan olja för 125:- liter. Vet ni hur mycket denna maskin rymmer exakt?

Man lever bara en gång!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Var det en aukt BMW-verkstad som hällde i Mobil?

Min M5:a servades av den MB-handlare jag köpte den av i Tyskland och dom hade också hällt i någon annan olja, tror det var 0W40. När jag väl hade bilen hemma och såg "oljestickern" i motorrummet så lämnade jag in den och bytte till TWS-olja.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag blev i alla fall debiterad för 5 liter när jag bytte.

___
//Ulf
Ok! Tack för svaren

Man lever bara en gång!
Castrols rekommendationer är:

Edge 0W40
Edge 5W30
Edge 0W30

Oljeåtgång 6.5 liter.

Själv skulle jag köra TWS 10W60 eller liknande.
za
55
zabotec
M5 E39 -01
Köpte 2 flaskor 1litare med Castrol TWS 10w60 från den lokala bmw firman i veckan och betalade 160kr flaskan.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Om du ska använda bilen i vinter och göra kallstarter med den så är tws 10-60 inte bra.Den oljan är gjord för höga temperaturer och är extremt trögflytande vid minusgrader.Den oljan är tjock redan vid rumstemperatur.Tror nog att din 0-40 olja blir perfekt i vinter om du inte ska hård köra och få en oljetemp på över 100 grader så ska det inte vara några problem.Sen i vår så slår du i tws 10-60 och använder den på sommaren.
Min bil ställer jag av på vintern tror inte att dessa trimmade motorer mår bra av vårt klimat.
Min Bil Länk
"extremt trögflytande" vid minusgrader är inkorrekt. Men håller med om att en 0W40 kan vara att föredra under vinterkörning.
Ok. Ska beställa 7 liter av killen på blocket. Någon som handlat av honom som vet att man inte blir blåst?

Man lever bara en gång!
Kan man köpa tws på bmw, eller vart finns det?
Hittar endast edge 10w60 på tex Mekonomen. Fungerar den oljan lika bra? Vad är skillnaden på dessa?

Man lever bara en gång!
Är det en Tommy E så har jag handlat av honom och det funkar klockrent!
Vad gäller edge så tror jag inte det spelar någon roll.

SAE 10W60 isf, det är den som mest liknar TWS:n, INTE sport.

Finns en EDGE RS 10W60 som har snarlika specs som tws:n som utan tvekan är likvärdig/bättre.

Skulle bli förvånad om det inte är samma olja i förpackningarna då det är ytterst små skillnader i specen samt att Castrol enligt dem själva kan ändra innehållet utan "futher notice".
Fredrik heter denna kille. Köpte 10 liter av honom via postförskott. Är det någon som vet om man kan köpa oljefilter till M5:an här på nätet?

Man lever bara en gång!
Visa användare
82
frasse M5
E30 Turbo -89
castrol TWS 10 w 60 är samma olja som castrol edge SAE 10 W 60Länk

Mvh Frasse M5
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

frasse M5: Det står väl inget om att det skulle vara samma olja?

___
//Ulf
Lasse Karlsson
Kalle(Autopower)!

Du är ytterligare en som påstår att det skall! vara TWS 10W-60 i en M5:a, VAD GRUNDAR DU DETTA PÅ?????????

Gå in på Castrols egna hemsida, så ser du att dom rekomenderar det BMW-lelle skriver i sitt inlägg i denna tråd!!

10W-60 rekomenderas bara till 99:orna och 00:orna fram till månad 03, då dessa ofta drog så förbannat med olja!!

När jag hade M5, då en 02:a sa min mekare att 10W-60 är förkastlig vintertid pga trögheten vid kallstart, och sommartid endast vid extremt hög belastning, typ bankörning! I min hade jag 0W-30 Castrol Edge, och det funkade kanon!!

HA DET!!
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Frågade Castrol om oljorna till M5'an och det är Endast TWS 10W-60 och Edge 10W-60 som är "godkända" till M bilarna. Det har inte med viskositeter osv. att göra utan det är Estertillsatsen som krävs för smörjningen av oljepumpen i M-motorn. Kanske därför det raserats så många M-motorer, för att folk experimenterar med andra oljor och sliter ner oljepumpen?
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Tillägg: Det är bara Edge 10W-60 som är M-godkänd, INTE Edge Sport 10W-60. just pga att Sport versionen saknar Ester tillsatsen.
Tozzy: Betvivlar att det endast beror på oljepumpen då detta isf borde ha åtgärdats med bättre/tåligare oljepump.

Var har du fått den infon ifrån?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.