AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
45.496

Olja M5 e39

Sida 8 av 9
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Fredde:

Vilken Olja har bäst smörjförmåga efter att ha blivit överhettad.?
1)Mineralolja
2)syntetolja

Du får nog vara lite mer specifik om du ska ha något vettigt svar. Först vad menar du med överhettad? vilka temperaturer pratar vi om? När du skriver syntetolja, vilken typ av syntetolja är det du syftar på (EHVI/VHVI/PAO/Ester/silikon etc)? Syntetolja är ett samlingsnamn.

Din fråga är svår att besvara.

Men om vi sammanfattar det hela som så, esterbaseradeoljor är de oljor som tål högst temperaturer och som används i miljöer där konventionell motorolja inte riktigt räcker till (t.ex. till flygplansmotorer). I vissa fall kan dessa oljor till och med motverka brand. Dessa oljor passar dock inte så bra i en bilmotor då fukt/vatten bryter ner oljan.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Mugge:
Jag grundar att Biltemaoljan är en Statoilolja på ett uttalande från Johan B om jag inte minns fel. Att det är just Lazerwayen har jag alltså aldrig påstått. Kanske är det GT S-oljan istället?
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Det var ju intressant Mugge att Biltema oljan INTE är en Statoil olja, en annan sak om klassningen på Biltema oljan kan man lita på den? Menar det står ju ingen tillverkare bakom produkten bara en lågpriskedja så att säga! = inget rykte m.m går förlorat bara en tanke.

Mvh Danne
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag säger inte att Biltema oljan inte kommer från Statoil, jag vet inte var biltema köper sin olja. Men jag vet bara att statoil laserway 5W40 och biltemas 5W40 inte är samma olja.

Det är inte tillverkaren eller distributören som bestämmer klassningarna, det är oberoende organisationer som gör det. API (American Petroleum Institute Länk ) och den europeiska organisationen ACEA (European Automobile Manufacturers Association Länk ) . Med andra ord, så kan man lita på oljans klassningar.

__
Bilblogg:
Länk
fredde 7
Mugge: Skrev en rätt så enkel fråga, borde då kunna få ett enkelt svar från en guru på oljor?

Rätt svar skall vara mineralolja.

Ps: ett rykte som sprider sig som en löpeld på ringen gör gällande att
BMW:s F1 bil körs på GOTH OIL och att det i själva verket är GOTH OIL som äger Castrol. Vidare skall visst Ferrari hittat hemligheten varför Mclaren är så bra, biltema verktyg:-----)Ds
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
A ha okej! Men nyfiken blir man ju vem som tillverkar den i alla fall.
ACEA,API har testat ex Biltema oljan i det här fallet innan dom sätter klassning på den specifika oljan menar du?

Mvh Danne
fredde 7 :

"Avslutar med kvällens fråga.
Vilken Olja har bäst smörjförmåga efter att ha blivit överhettad.?
1)Mineralolja
2)syntetolja

Rätt svar skall vara mineralolja."

Kan du på ett sakligt sätt motivera ditt svar med fakta som styrker ditt svar?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Vad spelar det för roll vilken olja som smörjer bäst när den har "gått sönder"? Det är ju som att fråga vilken bil som går bäst med skuret vevlager...
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det är ganska ointresant vilken tllverkare som gör Biltemas olja.När Biltema vill ha fram en produkt då går det till så att Biltema talar om vilken kvalitet produkten ska ha och vilka egenskaper samt ett max pris vad dom vill betala sen är det upp till tillverkaren att se om dom klarar av att tillgodose kundens krav.Det gäller dom flesta märken och produkter.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Daniel, ja API och ACEA har testat oljan, men troligen inte för biltemas räkning, utan för tillverkarens. Det är fullt tillåtet att klassa ner en olja, det kan vara bra att vara medveten om det. T.ex. om, jag har en olja som är godkänd för API SM/CF så får jag om jag vill skriva en sämre klassning på dunken. jag får däremot inte klassa upp en olja. Att klassificera en olja är väldigt dyrt, det är därför inget man gör flera gånger.

__
Bilblogg:
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Fredde:

Det är ingen enkel fråga, eftersom det är en ofullständig fråga och jag har svårt att tro på det du säger om mineralolja, och här är anledningen:

Kort och gott kan man sammanfatta det hela så här: En olja består av en basolja och div olika additivpaket som syftar till att påverka basoljans egenskaper i en önskad riktning. En basolja kan vara, mineralbaserad eller syntetisk. En syntetisk basolja kan i sin tur antingen vara en polyalfaolefinolja (PAO), EHVI/VHVI, ester eller silikonbaserad. (vi struntar i att gå in på annat än PAO, då det är den vanligaste syntetoljetypen för bilmotorer).

En PAO är en olja som är tillverkad av kolväteföreningar som raffineras till de allra kortaste kolvätemolekylerna (HC) och som sedan slås ihop till HC-kedjor av exakt önskad längd, vilket också gör att man får bättre kontroll över oljans egenskaper. Samtliga HC kedjor i en sådan olja är lika långa, vilket inte är fallet med en mineralbaserad olja, där längden på HC kedjorna varierar kraftigt. Som resultat av detta får en PAO exakt de egenskaper man vill ha när man tillverkar den, vilket i sin tur minskar behovet av additivpaket.

Dessutom behåller en PAO sina egenskaper mycket längre eftersom den inbördes balansen mellan korta och långa HC kedjor inte förändras i takt med att olja åldras/slits i motorn. Detta eftersom alla HC kedjor är lika långa och slits jämnt. En PAO är dessutom betydligt stabilare mot oljeförbrukning och slitage eftersom det inte finns några lättavdustade (läs korta) HC-kedjor. PAO har dessutom ett brett viskositetsområde, vilket ytterligare minskar behovet av additivpaket i oljan. Detta är bra föra att tillsatta additivpaket slits ner i motorn i takt med att oljan åldras och kan både orsaka föroreningar och viskositetsförändringar i oljan.

Som du ser har en mineralolja en inre struktur som gör att den bryts ner mycket snabbare än en syntetisk olja. Därför låter det du säger inte speciellt troligt. Men kan du motivera ditt svar så är jag väldigt nyfiken.

__
Bilblogg:
Länk
fredde 7
Mugge:Du skriver ju in svaret i din utförliga skrift.
Undrar ´vad du menar med"En basolja kan vara, mineralbaserad eller syntetisk"
Jag trodde alla oljor var mineraloljor från början?
Helsyntet får man väl genom att man gör molekylerna lika,alltså, överhettar du en helsyntet så förstör du oljan på en gång.
Överhettar du en mineralolja så förstör du kanske bara 50%av oljans smörjförmåga.

Sedan så klarar en helsyntet högre temp, men det var inte det frågan handlade om.

Haglund:suck, det är det väl inte. Idag har helsyntetoljorna dragit ifrån mineraloljorna, men för 20 år sedan var det jämt skägg.
Då kunde man ibland välja en ren mineralolja för att ha kvar tillräckliga smörjegenskaper vid en lättare överhettning av motorn.

Sedan vet jag att många använder mineralolja av god kvalite än idag då de ska "köra in" nya motorer..man vill åt de sämre smörjegenskaperna för att motorn skall slitas in fortare.

Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
goesta
jag har typ skrivit det flera ggr men du verkar hoppa över raderna tydligen, så jag skriver det en gång till.

BILTEMAS Helsyntetisk motorolja 5W–50
Rekommenderas till 4-takts bensin- eller dieselmotorer som körs extra hårt. Rekommenderas också till äldre slitna motorer som behöver en tjockare olja som tätar bättre.

Om du NU inte förstår att denna olja inte passar M5:as motor så kan jag inte hjälpa dig mera.
Monster Femma: Men om man tar Biltema på orden gällande deras 5W50 olja så är den ju som klippt o skuren för de tidiga S62:orna (fram t.o.m med ca -00)...Jag menar de drar ju lika mycket olja som bensin (nästan), alltså så är de "slitna" (om än redan från fabrik i många fall) o behöver en olja som tätar bättre, och säg den M5 E39 som inte körs extra hårt emellanåt...Biltema har tagit fram den ultimata oljan för S62 t.o.m -00 men de vågar helt enkelt inte skriva det i klartext...*ironi*
goesta:"..ska dessutom tillägga detta:
OM min motor skulle haverera och detta skulle kunna kopplas till mitt val av olja så LOVAR jag att omedelbart meddela er alla i forumet. Jag lovar :-)"

Om din M5:a får motorhaveri och det inte går att koppla till ditt val av motorolja(vem konstaterar det förresten?), kommer du då meddela det till alla här i forumet?

Du har gått ut ganska kaxigt här på forumet med att Biltemas 5-50 olja funkar lika bra som Castrols citat "magiska superbrygd" TWS 10-60, så det tar jag för ganska otroligt att du skulle våga erkänna att du hade fel om din M5:a råkade ut för ett motorhaveri. Det vore nog en för stor prestigeförlust med tanke på din kaxiga attityd.

-Fri fart på Svenska motorvägar NU-
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Biltemas 5w40 var samma som statoils lazerway för ett par år sedan men dom kan mkt väl ha bytt leverantör sedan dess mao var det ingen skitolja då och skulle vara förvånad om det är det nu... Likaså har statoil varit leverantör till rustas 5w40 helsyntet, vet dock inte om addativ paketet var samma som statoils lazerway då men klassningen va samma iaf. Nu har rusta bytt leverantör och får sin olja från Ashland som bla har valvoline inom sin branding.

Om dessa oljor skall brukas i en M5 e39 skall vara osagt.... i tidiga årsmodeller då TWS 10/60 starkt rekommenderas skulle jag nog hålla mig till det (är en mkt bra olja) men biltemas 5w50 olja med täta intervall funkar nog alldeles ypperligt i övriga årsmodeller. Skulle hellre bruka den än den supertunna longlife 0W30 SLX iaf. Sedan måste man ju titta lite på tillämpningen som alltid. Använder själv allt ifrån en ren racingolja i Motul LeMans300 25/60 till castrols RS 10/60 lr 0W40 till rustas 5w40 helsyntet allt beroende på motor samt tillämpning. Sammanfattningsvis kan man säga att alla dom oljorna överskrider med hästlängder de krav som ställdes på oljan när vissa av dom motorerna nyproducerades.
fredde 7
Peter: Många stora och välansedda varumärken har lågpris alternativ, det betyder inte att det är samma prylar.
Bäst exempel finns i verktygsindustrin där tex Black&Decker äger dewalt..inte är det samma maskiner?
Däckbranchen lika..michelin-BF Goodrich. Continental-Typhoon.
Även däck med samma märke kan vara olika. Ta tex goodyear eagle f1, fanns ngn thailänsk variant som var snorhal i svenska förhållanden.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Fredde: "Jag trodde alla oljor var mineraloljor från början?"

Nej, alla syntetiska oljor är inte mineraloljor från början. Det du tänker på är en sk. EHVI/VHVI olja.

__
Bilblogg:
Länk
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
henke lexus:
Jag låter kanske kaxig, men jag har helt ärligt inga problem med att erkänna mina brister. Tro mig - ingen saknar vinnarskalle mer än mig :-) Så om min motor (OM, men Gud förbjude) skulle rasa så lovar jag att meddela det, oavsett om jag kan härleda det till oljan eller ej. Okej?

Monster Femma:
samma text som du nu återger står att läsa på Castrol Edge Sport-burkarna.
Och jag ser absolut inget alls i den texten som skulle tyda på att oljan är olämplig för E39 M5. Den behöver ju en tät tjockflytande olja vid höga temperaturer som smörjer väl när motorn kör extra hårt.
Vad trodde du behövdes? Symaskinsolja?
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Utan att göra några påhopp mot någon så undrar jag om ni som kör era M5or på Biltema olja tankar 95-oktanig bensin också?

Om Nej. Varför inte?
95 oktan är billigare än 98/V-power samt att motorn är godkänd för 95-oktan också.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.