|
Sida 7 av 9
|
|
|---|---|
|
Monster Femma: Du har en Ford Orion och du är orolig över att motorn ska haverera pga att du använder Biltemas 5W-50 i den? På vilka grunder då? Har du sett några tecken på att motorn är på väg att ge upp? Och isåfall; hur knyter du dessa tecken till oljan? Vidare så tycker du att det är märkligt att Biltema inte skriver att deras olja är rekommenderad för BMW. Vad tror DU krävs för att få rekommendera sin produkt för BMW? Gissa? Om du för ett ögonblick tror att det är på rent tekniska grunder som sådant avgörs, så är jag rädd för att du tror helt fel... Sen tycker du att texten på Biltemas oljedunk indikerar att den är olämplig. Har du läst vad som står skrivet på Castrol Edge Sport-förpackningen? Fredde 7: "Gyllenbrun" är oljan upp till cirka 50 mil efter oljebyte. Men det visste du förstås :-) Lycka till att hitta nån som byter olja var 50e mil. Sen snackar du om "magkänlsa": just sån magkänsla skapas främst av smart marknadsföring. Folk med M5or är antingen rika (=prisokälsliga) eller bilentusiaster (=prisokänsliga) vilket gör att Castrol enkelt kan marknadsföra sin olja som "high-end" ta ut ett högt pris - att prissätta i nån form av paritet med det faktiska tillverkningspriset skulle ju resultera i att exempelvis DU inte längre skulle tro på Castrols produkter. Eller har jag fel? Hur som helst så lyckas du inte övertyga mig, eftersom att dina argument är lite...eh...tunna :-) nikke25 kör alltså också Biltema i sin 540 med gott resultat, och mig veteligen är M52an rätt lik S62an? Jag förstår inte varifrån ni får era antaganden om att S62an skulle vara nån form av kinkig schweizisk precisionsklocka? Det är en motor som andra, och om ni tror att BMW har konstruerat S62an baserat på vad Castrol kan ta fram för oljor, då tror ni väl ändå fel? Dessutom så gällde väl SJ-oljor runt 1999, och idag är API-klassningen uppe i SL, dvs bättre än 1999? Rätt eller fel? Njae, jag fortsätter fylla upp med Biltemas fina produkt :-) Och oroa er inte - jag tänker aldrig sälja min M5a. Bättre bil finns inte :-) |
|
|
goesta: Faktum är att Biltemaoljan är rekommenderad av BMW. Biltemaoljan är samma som Statoils olja. För de flesta moderna BMW-motorerna är rekommendationen att använda Longlife -01- eller Longlife -98-oljor. Dessa oljor är dessutom rekommenderade för vissa årsmodeller av både S52 och S62, men det är förmodligen för avgaskravens skull. Jag hade kört med TWS/RS i dem hur som. Hur som helst. Tillbaka till spåret om att Biltemaoljan är klassad som godkänd av BMW. Biltemaoljan är samma sak fast annan etikett som Statoils oljor, och de är longlifeklassade enligt följande: Longlife-98-klassade oljor: Statoil Lazerway SAE 5w40 Statoil GT S SAE 5w40 Longlife-01-klassade oljor: Statoil LazerWay B SAE 5w30 Biltemas helsyntetolja med viskositetsindex 5w40 är någon av de longlife-98-klassade oljorna alltså, och detta medför att Biltemaoljan i själva verket är rekommenderad av BMW att användas i de flesta av deras nyare motorer. För övrigt är listan flera sidor på oljor som är rekommenderade för BMW:s motorer, så att man måste åka med en Castrololja är något som någon hittat på. |
|
| Komplettering till Goestas svar: Att en olja är "svart" när man byter den är ett tecken på att den gjort ett av sina jobb, att binda sotpartiklar.... | |
fredde 7 |
goesta:Din olja är kanske gyllenbrun i 50 mil. Vill nog påstå att min olja håller sig brun åtminstone 500mil. Beror lite hur man kör, kallstarter, skick på motorn. I ditt fall kan man ju utesluta att du gasar hårt med din bil du har bara köpt den för att den ser fin ut hos korvmojjen, Kan istället tänka mig att din svarta bensinstinkande olja beror på "sliten motor". men vad gör det, det är ju en M5! Magkänsla är det som skiljer mig från er här som argumenterar för biltemaolja. Naturligtvis förstår jag att Castrol har rejäla påslag på sina produkter(de sponsrar ju massor med bra saker) så jag betalar gärna för det. Du skriver vidare att folk som har M5 är antingen rika=prisokänsliga, eller bilentusiaster=priskänsliga. Vilken grupp tillhör du?(måste finnas en tredje) |
fredde 7 |
Haglund2306:Svart olja=byt olja. Kontrastskalan mellan gyllenbrun till svart är ju rätt så stor, men oljan är inte svart efter 50 mil. |
fredde 7 |
Läser vidare att vissa påstår att man kan lita på klassningarna på oljor. SKITSNACK. Innan jag blev så gammal och vis som jag är nu blev jag lurad att byta ut min kära motul competition mot en olja som jag tror hette putoline, de hade samma spec exakt. Den som lurade mig sa att det var exakt samma olja, kom från samma ställe, bara olika förpackningar. Motorn pajade inte av oljan, men däremot fick jag ett kraftigt missljud i kopplingen så jag bytte tillbaka till motulen och ljudet försvann.. Vadå samma olja, en med ljud och en utan då? Så ni/du som pratar om klassifeceringar får gå och kamma dig. |
|
Haglund2306: Tack tack TACK! End of discussion alltså! fredde 7: Du har rätt - du verkar kunna "tänka dig" en massa saker, det gör du ju övertydligt :-) Ingen tvekan därom :-)) |
|
| Trevlig ton du har i dina inlägg fredde 7...... nivån på AP verkar sjunka konstant..... | |
| Härmed utnämner jag Fredde 7(k) till "Obestridd oljeguru" (eftersom han är så gammal & vis...) | |
|
fredde 7: Jag vill inte på något sätt vara otrevlig eller påhoppande på något sätt, men jag undrar lite var du har fått den kunskapen du påstår dig besitta. Precis som Dawwe säger så är en svart olja ett tecken på att oljan har gjort sitt jobb. Det kommer in massor av smuts i en motor, delvis genom kondens, som oljan skall ta upp och kapsla in för att motorn skall smörjas som sig bör. Kondensen bryr sig dessvärre inte om hur längesedan man bytte oljan och en bra olja gör sitt jobb omedelbart. En olja blir, om inte svart, så ganska rejält mörkbrun ganska fort. Skillnaden på en sliten olja och en fräsch olja ser man inte, man känner den. |
|
|
goesta hur kan du använda en olja när det står klart och tydligt att du inte ska göra det. på castrols olja står det att de är rekommenderade till M-modeller. så hur kan vi övertyga dig? jo! det går inte att övertyga dig när du tänker när du ska byta olja, hmmm biltema 1l 69kr castrols 1l 229kr så vilken väljer du? gissa? du tänker också jag kan byta 3ggr olja för samma pengar, Så det går inte att övertyga dig även om Biltemas VD kom och sa att den där olja är inte bra för en M5:a |
|
| Nivån måste upp ett snäpp nu. Tribologi är en sak, ekonomi en annan. | |
|
Monster Femma: Men exakt _VAR_ står det "klart och tydligt" att Biltema 5W-50 inte skulle funka i en M5? Jag begriper inte var du fått detta ifrån. Och om det dessutom förhåller sig som Haglund2306 skrev, gällande Biltema och Statoil Lazerway, då begriper jag ännu mindre. Du _tror_ helt enkelt att Biltemas olja är sämre, men du hittar tydligen inga som helst bevis för detta. Hittills har argumenten varit: "min Fårrd skar när jag bytte till Biltema", "Biltema gör dåliga bilbatterier och därför är oljan också dålig", "det står på burken att man inte ska använda Biltema", "BMW och Castrol rekommenderar inte Biltema", "Biltema är dåliga eftersom att de är billiga", "Biltemas olja är som vatten", "motul och putoline och koppling osv osv osv osv osv"...i all oändlighet. Exakt vilket av de argumenten bör jag lyssna på? Och som fredde 7 dessutom sa tidigare: "Kan inte tillräckligt mycket om olja för att våga använda ngt annat än märkesolja." Fine - vågar du inte använda nåt annat, så ska du såklart inte det. Jag använder Biltema för att jag inte har sett några som helst tecken på att den oljan skulle vara sämre än Castrols "magiska" super-brygd. Jag kan liksom tycka att OM det VERKLIGEN fanns riktiga skäl emot att använda Biltema-oljan, så borde dessa skäl för länge sedan ha kommit fram. Men den här tråden roterar bara runt samma argument som jag listade ovan, och de är alldeles för svaga för att jag ens ska orka lyssna :-) |
|
fredde 7 |
Ok...Ursäkta min låga nivå. Blir bara så grymt förgrymmad när jag inser att mina bilköparplaner går åt skogen. Ni får naturligtvis göra som ni vill med era bilar. Haglund:bara ett hövligt svar til dig då, förstår inte riktigt ditt resonemang kring olja-färg-kondens. Kondens förekommer, men den färgar inte oljan svart, utan i viss mån gör den simmig vit/grå... Kondensen bryr sig i allra högsta grad om hur länge sedan du bytte oljan, längre sedan=fler kallstarter=mer kondens. Sedan tror jag inte kondensen(vattnet) stannar så länge i oljan, för att då oljan hettas upp avdunstar vattnet, men spår av vattnet finns säkert kvar. En bra olja gör sitt jobb direkt skriver du, ska jag tolka det som om varmkörning är oviktig, eller att tillverkare av prestandafordon satt in oljetempmätare för att de hade ngr över på hyllan? Denna slutsats fick du rätt i allafall "Precis som Dawwe säger så är en svart olja ett tecken på att oljan har gjort sitt "Helt rätt det där:) Avslutar med kvällens fråga. Vilken Olja har bäst smörjförmåga efter att ha blivit överhettad.? 1)Mineralolja 2)syntetolja |
| Ingen olja smörjer bra efter att ha blivit överhettad. Övrhettningen av en syntetolja sker dock vid högre temperatur. Mitt svar blir alltså varken 1 eller 2 ;) | |
|
fredde 7: Oljan blir geggig av vatten, det är rätt, men när det har gått så långt att oljan blivit geggig är det så mycket vatten att oljan inte kan ta hand om vattnet. Om det är, för oljan, hanterbart mycket vatten så blir oljan svart av det. Det gråa/bruna gegget är mestadels bubblor som uppstår av vattnet. Alltså luft. Detta gör att gegget har lägre densitet än oljan och därför sätter det sig gärna på exempelvis oljelocket eller oljestickan. Hade det haft samma densitet som oljan så hade det varit ett betydligt större problem då det hade blandat sig bättre med oljan och därmed varit mer delaktig i smörjarbetet, vilket det inte gör alls särskilt bra. Hur som helst kan vi väl kanske summera det hela med att man kan åka på Castrols rekommenderade om man vill vara på den säkra sidan (om man inte har en M-bil), men BMW har godkänt ett 50-tal andra oljor enligt deras egen standard som enligt dem fungerar precis lika bra. Bland dem Biltemas olja. |
|
|
..ska dessutom tillägga detta: OM min motor skulle haverera och detta skulle kunna kopplas till mitt val av olja så LOVAR jag att omedelbart meddela er alla i forumet. Jag lovar :-) |
|
|
Hur VET man att Biltema oljan är tillverkad av statoil? Varför mörkas det med fabrikatören från Biltemas sida? Är det för att dom ska kunna köpa upp OLIKA "delar" från höger & vänster där det för tillfället är bäst pris? OM det nu är så är det något ställe att gynna? Varför OM det nu är Statoil nappade ingen utpräglad olje tillverkare såsom Mobil,Quakerstate,Valvoline m.m på att sälja sin produkt till Biltema? Mvh Danne |
|
| Det är nog en stor risk för många oljetillverkare att skriva avtal med Biltema. Visst, de får en stor rikstäckande återförsäljare, men om det kommer ut att det är samma olja i Biltemadunkarna som i "märkesdunkarna" då är det kört med påslagen på märkesoljan. Dessutom sänks ju varumärket, Biltema klingar ju bevisligen mycket illa i mångas öron. Det är troligen så att i avtalet står att oljans ursprung inte får redovisas. | |
|
Om man granskar det kemiska produktsäkerhetsbladet för biltema oljan och den hos statoils olja så framgår det att det inte är tal om samma olja. Statoils laserway-oljor är alla polyalfaolefinbaserade syntetoljor medan biltemas är sk. EHVI/VHVI. Två helt olika oljetyper alltså. Vem som tillverkar biltema oljan kan jag inte uttala mig om. __ Bilblogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.