AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
45.499

Olja M5 e39

Sida 6 av 9
fredde 7
Ge: Varför köpte du en BMW? Finns ju betydligt billigare bilar som uppfyller "specen".
Kan inte tillräckligt mycket om olja för att våga använda ngt annat än
märkesolja. Men du verkar ju villig att prova.Testa utan olja också blir ju biligast.

Dawwe: Om bägge ägare är taxichafförer så tycker jag nog ägare 1 har varit mest omsorgsfull.
Annars förespråkar jag att byta olja ofta, men aldrig att jag skulle hälla i biltema olja, så jag vill nog påstå att ägare nummer 1 känns bäst:)

Allt hänger inte heller på priset, kanske med den mentalitet som visas här, så kommer aldrig miljö och tredje världenproblematiken lösas.
Verkar som bara det är billigt och uppfyller ngn slags spec är det bara att köpa.
Ni måste väl för faan ha en magkänsla om saker och ting.
Ni handlar säker på Rusta också....????samma varor till lägre priser...eller?

Åter igen..varför köpte ni er biljävel, tillbringar timmar på ett bilforum, för att sedan sparka ned våldta och lemlästa erat fordon?
fredde 7 :

Om du har läst tråden så borde du också ha sett att jag inte är nån Biltema-fantast. Men med en produkt som är så uppstyrd när det gäller kvalitetsklassningen som just oljor är så kan man vara ganska säker på vad det är för produkt man köper.

"Men du verkar ju villig att prova.Testa utan olja också blir ju biligast." Har du verkligen inga bättre argument? Suck...

Jag vet inte vad min anledning till att jag köpte en BMW har med saken att göra men... Anledningen är iallafall att jag vill ha en billig och bra bruksbil som är skön att köra och åka i. Viktigt för mig är också att det är bra känsla i bilen. Alltså uppfyller BMW dom kraven jag har på en bruksbil. Dessutom så gillar jag när det driver i bakändan.

Varför åker DU BMW?
Fredde 7: Om båda ägarna är taxichaufförer så talar det ju ännu mer för att ägare 2 är mest omsorgsfull...Om du inte visste så sker större delen av slitaget vid kallstarter...Jag tycker att du skall ta o söka lite på forumet gällande olja/oljespecifikationer innan du börjar kommentera...Finns hur mycket som helst i forumet i detta ämne. O bara för att förtydliga: Jag har aldrig sagt o kommer aldrig att säga att Biltema oljan är "bäst", men faktum kvarstår, oljan uppfyller rätt höga krav (API SL, ACEA A3/B3) o det till ett bra pris. Skulle alla gånger hälla Biltema oljan i bilen om alternativet var en "märkesolja" som kostar lika mycket, tror knappt det finns Castrol i detaljhandeln för 65kr/l (skulle isf vara någon enkel mineralolja...), www.mapodo.de undantaget då. Jag tänker innan jag handlar o litar inte blint på "försäljarsnacket" som du uppenbarligen verkar göra... Förresten, visste du om att OEM Windows Vista är mycket sämre än den Windows Vista du kan köpa i detaljhandeln???
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
GE
Tycker du att biltemas Helsyntetisk motorolja 5W–50 är den rätta olja för en M5 e39?

här är beskrivningen av denna olja.

Helsyntetisk motorolja 5W–50
Med stort arbetstemperaturområde. Hög viskositet för bästa möjliga smörjning vid mycket höga temperaturer. Bra lågtemperaturegenkaper som vid kallstart medför att oljan lätt pumpas runt och smörjer alla motordelar. Rekommenderas till 4-takts bensin- eller dieselmotorer som körs extra hårt. Rekommenderas också till äldre slitna motorer som behöver en tjockare olja som tätar bättre. Kan blandas med andra motsvarande motoroljor. Uppfyller följande internationella kvalitetsnormer: ACEA A3/B3, API SL/CF.

Vart i hela friden står det att denna olja är bra för en M5:a
Som jag sa förrut, mindre, svagare, lågvarviga motorer kan nog använda sig av denna olja men inte i en M5:a.,
Tror du värkligen att Biltema inte skulle skriva på sin förpackning att denna olja är rekommenderad till en M5 e39?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Olja är en strikt standardiserad produkt, om man har två oljor av samma grundtyp med samma API, ACEA klassning med samma viskositet så är de oljorna likvärdiga oavsett tillverkare.

Jag har förklarat detta lite utförligare många gånger om och Johan B på forumet har skrivit många långa inlägg om oljor som jag rekommenderar alla att läsa.

__
Bilblogg:
Länk
Monster Femma :

& vart i hela friden har du läst att jag tycker att Biltemas olja är rätt olja för en M5 E39?? Jag skrev ju t.o.m. i ett inlägg att jag aldrig skulle komma på tanken att använda Biltema-produkter om jag hade en M-bil...
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Mugge
Ja men till vilken bil? Tråden handlar om M5 e39 och inte någon gammal 318 från 92. Tycker du att denna olja passar en M5:a? Det tycker inte jag, för det står heller inte att den gör det.
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
GE
Okej men tråden handlar trots allt om M5:a och inte andra bilar lr hur? Så jag tycker vi ska nog hålla oss och argumentera om denna produkt passar M5:a lr inte och inte någon annan bil.
Monster Femma: Finns väl ingen som påstått att Biltema oljan är "rätt" för M5 E39? Har man ett M-monster så tycker jag personligen att man bör ta sig råd o kosta på den bästa/dyraste oljan...För OM man inte gör det o motorn skär eller liknande kommer man för evigt ångra att man inte gjorde det, trots att man aldrig kommer få veta om motorn hade skurit likväl...
Det vore för övrigt himla intressant at göra något slags test mellan Biltema oljan o säg Castrol Edge 10W60, självklart i helt nya identiska motorer med oljan som enda differntiering. Jag är övertygad om att Edge oljan skyddar bättre (den har högre spec), men jag vette katten om Biltema oljan inte erbjuder tillräckligt god smörjning trots allt...Man kan lite skämtsamt dra en dålig liknelse vid en alkis, för honom spelar det ingen roll om whiskey:n e fin eller inte så länge den har rätt styrka/effekt:-)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Monster Femma: Ta det lugnt nu och sluta ta allt så personligt.
Jag har inte skrivit något om någon speciell bil eller olja.

__
Bilblogg:
Länk
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Dawwe
Tydligen så finns det folk som använder denna biltema olja i sin M5:a.

Mugge
Varför skulle jag ta det så personligt? För det gör jag inte heller. Jag vet vilken olja min M5:a ska ha och det är bara den bästa inget annat.
För äger man en sån bil som M5/M3 då ska den bara på BMW service och servas med orginalprodukter och inte fråga efter priset :)

Det är min uppfattning när man äger en sån bil.
Monster Femma: Fel,fel,fel som de hade sagt i "Fem myror e fler än fyra elfanter":-). Självklart skall en M "ha det bästa" o givetvis "originaldelar" men ja vette katten om BMW själv är de mest kompetenta när det gäller M-modeller...Finns ett antal exempel där "BMW-service" har bytt "allt som kan ha med felet att göra, o felet kvarstår ändå"...Personligen anser jag att verkstäder i stil med Bil&Motorteknik i Huddinge är betydligt mer kompetenta när det gäller M-modeller än den genomsnittliga BMW-original verkstaden som i många fall litar blint på diagnos-datorn...
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det här med olja att dom kan ha samma spec på pappret är ungefär som med däck Ling Long har samma belstnings index och hastighets index som tex Bridgestone Potenza båda däcken har även gått igenom tester så att dom blivit Dot märkta så rimligen så borde dom vara likvärdiga?ungefär som med olja.Nu vet ju dom flesta att det skiljer ganska mycket på olika däck fast dom är lika på pappret.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Monster Femma:
Där har du fel. Visst, BMW borde kunna sina modeller och sina servicerutiner, men en nära vän till mig har en Z3 M Coupé och för inte alls längesedan lämnade han in den hos BMW för vanlig oljeservice. De hällde i SLX 0w30. En olja som är direkt skadlig för en M-motor. Så, nej. Man ska inte lämna in bilen till BMW utan att fråga. Man måste ALLTID se till att verkstaden gör det som är bäst för bilen och det krävs kunskap av ägaren för att säkerställa det, även om det inte borde vara så.

2002tii:
Det går inte att jämföra. Däckspecificeringen är inte i närheten av lika reglerande som oljespecificeringen. Dessutom behandlar däckspecificeringen bara, precis som du säger, lastindex och hastighetsindex, vilket skulle vara som att specificera färg och lukt på oljan.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
2002tii, jag kan inte uttala mig om hur däcktester går till.
Men det du skriver om oljeklassningar stämmer dessvärre inte. Klassningarna är så snävt satta det lämnas mycket litet utrymme för variationer inom samma klassning. Jag skulle rekommendera dig att samla ihop 10 eller 20 olika oljor från samma oljetyp, (PAO, EHVI/VHVI etc) från samma viskositetsgrupp och med likvärdig API eller ACEA klassning och sedan begära in kemiskt produktsäkerhetsblad för samtliga oljor och jämföra deras värden. Om du inte orkar göra detta så kan jag redan nu berätta att du kommer att inse att en viss klassning visserligen tillåter variationer i oljans egenskaper, men att dessa variationer är mycket mindre än vad man kunde ha trott.

Det är dock enbart relevant att jämföra klassningarna på oljor med samma oljetyp.

__
Bilblogg:
Länk
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Haglund2306

Tänkte på att du sa SLX 0w30 är skadlig vet du hur Biltemas olja är att köra med?

Kollade på Castrols rekemendation på z3 M då rekomenderas EDGE sport 0W-40 och EDGE 5W-30 samt EDGE 0W-30 den sista oljan borde rimligen vara likvärdig med SLX 0-30 fast den inte är longlife detta gäller märkes oberoende verkstäder kollar man in Auktoriserade verkstäder så ska motor ha en annan olja? Då ska man hälla i TXT Softec 5W-40
SLX Professional Powerflow BMW LL04
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Dawwe
Har den där BMW verkstad kollat vilken olja det är i bilen?
Jag tror att det är biltemas, det är där felet är ;)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
2002tii:
Om du kollar på klassningarna så förstår du bättre än att säga att en SLX 0w30 är bättre än Biltemas 5w50-olja till en M-motor.

M-motorerna är byggda med hårda toleranser och höga litereffekter. I detta fallet gör det att oljan måste klara, med vanliga oljemått mätt, extremt höga temperaturer utan att koksa ihop och sluta smörja som den ska.

Castrol SLX 0w30 är en kanonolja, men inte till dessa motorer. Den är kanon i motorer som är byggda för den oljan, exempelvis alla andra moderna BMW-motorer. Det är en mycket tunn olja som blir på tok för tunn för en M-motor redan vid vanlig landsvägstemperatur. Detta kan du till och med känna genom att känna rent fysiskt mellan fingrarna på en SLX och en TWS/RS. Det är mycket stor skillnad. Även mellan en SLX 0w30 och en Biltema 5w50 som i sin tur är någonstans emellan dessa i viskositet. Förmodligen närmare TWS/RS:en än SLX:en.

Så oavsett hur kvalitativt bra oljan är på att ta upp skit, klara extrema temperaturer och ge bra smörjning vid olika temperaturer så är det tre helt olika oljor. De är tillverkade för olika ändamål. Exempelvis så hade en gammal jänke-V8 eller liknande inte fungerat särskilt bra med någon av dem även om TWS/RS:en är kanonmycket dyrare än de oljor som passar bra i sådana motorer (förslagsvis en riktigt kletig mineralolja).

Det största anledningen till att man gått från relativt tjocka oljor mot mer och mer tunna oljor, såsom SLX:en är främst miljö och bränsleekonomi. Intet sagt att motorerna håller sämre standard, utan de är byggda på ett helt annat sätt. För att en motor skall hantera en viss tribologi måste man kontruera den därefter. Därför är fel olja i fel motor helt fel oavsett prislappen på oljan, och därför är klassningarna så pass kontruerade att motortillverkaren kan specificera vilken klassning motorn är konstruerad för, vilket det ger brukaren av bilen ett ganska smalt spektra av oljor att välja mellan, men lika fullt är det upp till oljetillverkarna att tillverka olja som passar in i klassningen och därmed passar motorn. På så sätt väljer man rätt olja till rätt motor med färgen på logotypen på flaskan eller vad man tycker verkar vara rätt utgångspunkt.

Jag säger inte att Biltemas 5w50-olja passar i en S62-motor, för det gör den inte, men den är närmare den klassning som motorn är konstruerad för än SLX 0w30. Och det har ingenting att göra med "kvaliteten" på oljan, alltså hur "bra den är" utan bara rent klassningsmässigt var den passar in.

Det är nog mer eller mindre känt att Castrols oljeguide visar fel på M-motorer. Den verkar generalisera lite och dra liknande motorbeteckningar över en kam, så att säga. En olja med de viskositetsgränserna som de rekommenderar passar inte i en M-motor.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Viskositet och klassning är olika grejer. Rätt klassning betyder inte rätt viskositet eller vise versa. Att en olja har fel klassning har inget med dess viskositet att göra.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Mugge:
Nej, men det är förmodligen viskositeten som skiljer dessa oljor mest.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.