AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
45.497

Olja M5 e39

Sida 5 av 9
Vad man ofta glömmer är att det är först när en bil har uppnått en "respektabel" ålder som Biltema oljan slås i. Så länge bilen är hyffsat ny (gissningsvis de 6-7 första åren) så lämnar nog många bilen till "märkesverkstad" vid service eller servar själv med "märkesprodukter".Dock kan det redan här ha hänt att bilen kanske körts för långt mellan service tillfällena osv. Sedan när Biltema oljan tar vid (gissningsvis när bilen är ca 8-9 år gammal) så är ju förutsättningarna inte de bästa. Det kan ju vid det här laget redan börjat uppstå ett lagerslitage eller liknande pga för långt service-intervall osv, en sådan motor är egentligen redan dömd att "dö i förtid", sedan när väl raset kommer, va skyller man då på...Jo den förbannade Biltema oljan...Med detta vill jag inte säga att Biltema oljan e super-duper, men den fyller sin funktion väl i äldre bilar och är prisvärd. Tycker personligen att det är bättre att byta olja 2 gånger på 2000mil en bara en gång om än med "kvalitetsolja"...Och som sagt jag pratar standardbilar, inga M-monster...
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Kollade på en M3 limo -96a som gått garanterat 9000mil med två ägare i sverige varav han som tog in bilen jobbade på bilfirma och var väldigt pedantisk med allt även då att den servades med rätt olja.Bilen såldes sedan till en kille i tjugoårs åldern som körde hade bilen knappt ett år.Var och tittade på bilen och den såg fin ut så jag slog till och skrev papper på den.Doch så reserverade jag mig för ett litet oljud i motor men försäljaren sa att det inte var något allvarligt.Dom böt olja men ljudet kvarstog.Bilen kördes till Novation där sumpen plockades bort och konstaterade att ett ramlager var slut.När jag pratade med försäljaren på bilfirman så visade det sig att det numera satt ett biltema batteri och då förmodligen servad med en olja i samma prisklass som batteriet.
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
goesta
här har du beskrivningen av din olja som du använder i m5a från biltema

Helsyntetisk motorolja 5W–50
Med stort arbetstemperaturområde. Hög viskositet för bästa möjliga smörjning vid mycket höga temperaturer. Bra lågtemperaturegenkaper som vid kallstart medför att oljan lätt pumpas runt och smörjer alla motordelar. Rekommenderas till 4-takts bensin- eller dieselmotorer som körs extra hårt. Rekommenderas också till äldre slitna motorer som behöver en tjockare olja som tätar bättre. Kan blandas med andra motsvarande motoroljor. Uppfyller följande internationella kvalitetsnormer: ACEA A3/B3, API SL/CF.

tycker det finns tillräcklig mycket anledningar till varför du inte ska använda den olja,

"Rekommenderas till 4-takts bensin- eller dieselmotorer som körs extra hårt. Rekommenderas också till äldre slitna motorer som behöver en tjockare olja som tätar bättre"

kan också tilläga att oljeförbrukning minskar ordentligt på din m5a om du väljer Castrol TWS Motorsport 10W-60, tystare motor m.m

2002tii:10 år gammal bil, M-modell...Ung 20-årig kille som förmodligen köpte sin första "riktiga" bil...Kan ju mycket väl vara som så att det fanns ett litet lagerljud redan då när han köpte den, men pga okunskap osv så köpte han den ändå...Omöjligt att så här i efterhand avgöra om det VERKLIGEN berodde på den förmodade Biltema oljan, bilen hade kanske rasat även om man använt sig av "riktig" olja, men det får vi aldrig reda på...
Offtopic: Det sitter ett Biltema batteri (deras dyrare modell, har funkat utmärkt trots lååånga avställningsperioder utan underhållsladdning, batteriet ca 3 år gammalt) i min M5...betyder det att jag oxå häller på Biltema olja??? Det man inte vet med säkerhet skall man akta sig för att dra förhastade slutsater av..
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Man får lite dåliga vibbar när man köper lågpris delar och sätter det i en exlusiv M-bil.Jag tycker som jag tycker att har man inte råd att köra med märkes grejor i sin M-bil då kanske man skulle ha någon billigare bil att köra med tills man har råd att sköta den som man ska.Man behöver inte köpa allting på bmw det finns bra saker och leverantörer på tex Mekonomen som då har både bra olja och filter belägg m.m tex Man,Fram,Sachs,Brembo m.m
Sen får man ju tänka på andrahandsvärdet med på lång sikt.Om ni får välja tar ni en 10 år gamal M5a som är servad med TVS 10-60 på auktoriserad bmw verkstad eller tar ni den som är själv servad med Biltema grejor.
Att en bil har varit servad på BMW är absolut ingen garanti för att bilen är välskött! Ägaren kan ju likväl ha tokgasat med iskall motor osv. Det är ju inte bara oljan som avgör hur länge motorn håller...Men för att svara på din fråga: Om det enda som skiljer bilarna åt är vilken olja den gått på de senaste 3-4 åren så skulle jag välja den bil som går bäst/ger bäst helhets intryck...O givetvis är det första man gör efter inköp (oavsett servicehistorik) en rejäl inspektion 2...Apropå Brembo så verkar det ju som om de ibland har problem med skivor som slår sig...O har man sin bil (som i mitt fall) som en äkta entusisast bil som körs ytterst sparsamt så är ju risken stor att batteriet går sönder pga att bilen står långa perioder. O då känns det bättre att slänga ett batteri för 700kr än ett "High End" batteri för 2000kr (batteriet innan Biltema vare ett Exide för 1800kr som höll i precis 2år, dvs det dog strax efter garantins utgång...)
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Står bilen långa perioder så måste batteriet underhållsladdas annars kommer det att paja.Köp en Ctek laddare (Länk )den kan ståpå hur länge som hällst utan att batteriet tar skada av överladdning.Jag garanterar att du kommer att spara mycket pengar på den.
2002tii: Batteriet kopplar jag alltid loss, trots detta dog Exide batteriet, kan ju iofs ha berott på fabrikationsfel eller liknande..Hur som helst med bortkopplat Biltema-batteri är det bara o sätta på polskorna (hahahaha) o starta utan minsta bekymmer:-)
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Hoppas att du vet att ALLA batterier har en viss självurladdning och sedan så ska man veta att om batteriet inte är laddat till minst 80% så tar det skada av det och batteriets kapasitet minskar.Finns en hel del att läsa om batterier på deras hemsida Länk och även på andra ställen på nätet.Sen är det så när det gäller batterier så får du vad du betalar för.Ett lågpris batteri har mycket mindre bly i sig samt en billigare och sämre konstruktion.Fanns förut på Micro sådana batterier med endast ett års garanti dock så var dom ärliga och skrev det i klartext där batterierna stog så att man var medveten om det när man köpte det.
Jodå jag är fullt medveten om att alla batterier sjävurladdar mer eller mindre när de inte används, o det är den huvudsakliga anledningen till att jag köpte batteriet från Biltema, dvs att priset var lågt o förlusten mindre om det skulle bli förstört pga lång tid utan laddning...Just batterier är ju förbrukningsvara, min gissning är att ett "kvalitets batteri" för runt 2000kr håller gissningsvis i ca 5-6 år sedan börjar det bli dags, så om ett Biltema batteri bara håller i 3 år så har affären ändå varit god:-)
2002tii :

Menar du verkligen allvar?

Baserat på att M3:an du tittade på hade ett biltema-batteri monterat så antar du alltså att bilen har blivit körd på olja från biltema som har orsakat ett lager-haveri. Du har ju inte ett uns fakta i dina inlägg utan bara rena gissningar.

Om jag också ska gissa lite så gissar jag på att den bilen har haft en ägare som varit oaktsam på oljenivån och kört med för lite olja i motorn, vilket har lett till att lagret har fått dåligt med smörjning vid något tillfälle. Detta resulterar i att lagret har fått en skada som gör att lagret inte smörjs korrekt ens när ägaren har justerat oljenivån i motorn. X antal mil senare har skadan blivit så stor så att det börjar knacka i lagret. En motor som körs hårt (helt normalt för en M-maskin) drar ju alltid lite olja och är ägaren då inte observant på oljenivån så kan det sluta med lager-haveri. En gissning så god som någon...

fredde 7
GE: Jag hade aldrig köpt en M bil som det suttit biltema delar på.
fredde 7:

OK... Då vet vi det!
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Övertyga mig varför det är bättre för mig att använda Biltemas produkter i min M5a Länk isället för BMW/Castrols produkter.
Lite saklig och korekt fakta ska det vara och man måste även ta hänsyn till andrahandsvärde m.m

Min erfarenhet är att det är alltid dyrare i längden att köpa billigt, och det gäller i princip allt kläder,klockor osv.
2002tii :

Som jag skrev tidigare så är jag ingen Biltema-förespråkare och egentligen så håller jag med dig angående brukandet av Biltema-produkter i en M-bil. Hade jag en M3 eller M5 så skulle jag aldrig komma på tanken att handla service/reservdelar till den på Biltema.

Men när det gäller oljan så är jag helt övertygad om att inte varenda motor rasar bara för att det hälls i olja från Biltema vilket du tycks tro.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Om man kör sansat och inte varvar för mycket alltså normal körning i en normal bilmotor så kommer det med all sanolikhet inte uppstå någon extraförslitning med Biltemas olja.Men en M-motor är inte som en normal motor den har ett högt effekt urtag vid höga varv och det är där som oljan ställs inför extrema påfrestningar och det är därför Castrol har gjort en olja för dessa motorer.Jag har en Accent 00 och den skulle det funka bra säkert med Biltema olja men jag köper GTX för samma pengar så då väljer jag den.
Ska även säga att jag köper en hel del andra saker på biltema som man kan ha hemma eller på bruksbilen då Accenten redan har så dålig kvalitet orginal så gör det ingen skilnad med pirat delar på den bilen.
Det viktigaste när man köper olja till sin bil är ju att se till så att oljan är rätt för bilen och inte vilket märke det är på oljan. Dvs, att oljan har rätt egenskaper för det den ska användas till. Det tror jag alla här kan vara överens om iallafall!
fredde 7
Trodde detta var ett bilforum, på bilforum(speciellt BMW M bil) brukar folket gilla sina bilar.
Mig veterligen så handlar ingen som gillar sin bil på Biltema.
På biltema handlar folk som skiter fullständigt i sina bilar.
Okunskap som många här verkar lida utav är ingen ursäkt för att
använda biltemas produkter på era bilar.
Inte skulle väl ni vilja att er eventuella dotter som kanske går i 9:an köpte smuggelsprit av en polsk chaffis och hällde i sig?
Förmodligen är det samma sprit som på systemet men det kan ju vara "fulsprit" och då går din dotter sönder.
Precis samma sak med biltema olja..jag betalar gladeligen 100kr extra per liter. den tryggheten är för mig värd en hel del därför att jag tycker om min bil.

Spara kan man göra på annat.
fredde 7 :

Du verkar väldigt duktig och insatt i ämnet olja! Du kanske har någon riktig fakta att dela med dig av angående Biltemas olja? Förutom att det kanske är fulolja dårå...
Fredde 7: Vi kan ta en BMW 328i från -96 som exempel...Ägare 1 byter olja till en "märkesolja" av godkänd kvalitet, vi kan ta Castrol Magnatex för jämförelsens skull (för att få ungefär samma oljekostnad). Han byter oljan enligt serviceindikatorn, kostnad (om man gör jobbet själv, 6 liter olja) 690kr exkl filter. Ägare 2 kör på Biltemas 5W50 men byter redan efter halva körsträckan, oljekostnad i detta fall 750kr exkl filter. Nu är frågan: Om oljorna har likvärdiga specar (låt oss säg API SL eftersom den specen överträffar med råge de krav BMW har/hade på oljan till M52) vilken ägare anser du sköter sin bil bättre? Ägare 1 som kör ca 1500mil med samma olja & filter eller ägare 2 som byter olja & filter efter ca 750mil? Min personliga uppfattning är att ägare 2 sköter oljebytena bättre trots att han kör på "fulolja"...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.